• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Michelin en GM gaan lekke banden aanpakken

Auteur: Loek, gepost 5 juni 2019 om 20:54 – 32 Reacties

Band zonder lucht


Want dat vinden we super vervelend.

Kleine anekdote: de stalen ros van ondergetekende gaf er vorige week de brui aan. Nou ja, de achterband dan. Door een niet nader onderzocht scherp partikel reed ik ineens op een achtervelg. Irritant, want het rubber was sowieso al goed heen en er moest een compleet nieuwe achterband op. Toen ik die opdracht aan de fietsenmaker gaf, zei hij: “er zat een anti-lekband op, moet de nieuwe band dat ook zijn?” en dat deed me even grinniken. Anti-lekband, en toch gaat ‘ie lek. Heb ik weer.

Niet te moeilijk over doen verder, het is heel simpel. In een band zit lucht, en alles waar lucht een belangrijk bestanddeel is, kan lek gaan. Anti-lek is daarom niet helemaal waar, maar goed, het helpt tot op zekere hoogte. Toch is het een probleem wat we ook bij auto’s al decennialang voor lief nemen: het zwarte rubber onder onze bolides gaat wel eens lek. Achterhaald eigenlijk, iets wat wel degelijk een voorkomend probleem is, zonder dat het ooit gefixt wordt. Moet dat niet eens?

“Ja”, aldus Michelin en General Motors. Het bandenbedrijf en het autoconcern slaan de handen ineen om een band te ontwikkelen die niet lek gaat. Zoals net al gezegd werd: de hoofdreden dat banden lek gaan is omdat ze gevuld zijn met lucht. En dat moet ook, want dan vangen ze het meeste op. Haal je de lucht weg, dan mis je de absorberende kracht. Het kan ook anders: ontmoet de Michelin Uptis.

UPTIS

Uptis staat voor Unique Puncture-proof Tire System. En ja, het is een luchtloze band. De band is qua profiel ‘gewoon een band’, maar in het middenstuk waar normaal de lucht zit, zitten nu talloze rubberen dragers. Deze absorberen de klappen zo goed als een luchtband het zou kunnen, maar scherpe voorwerpen prikken de band niet lek. Naast het slimme concept benadrukt Michelin dat het gaat om een ecologisch verantwoorde band. Daar komt GM kijken, de eerste auto waar de Uptis mee getest wordt is de Chevrolet Bolt, die wij hier kennen als de Opel Ampera-e. De volledig elektrische hatchback past goed bij het karakter van de band. Slim en duurzaam.

Michelin is bloedserieus en wil tegen 2024 alle kinderziektes opgelost hebben. Daarna kan de band linea recta gemonteerd worden op productieauto’s. Ze zijn er klaar voor.

Ook interessant!

  • Chevrolet Bolt EUV is echt een nieuw model
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, bolt, Chevrolet, michelin

Vorig bericht: « Tracy Morgan beschadigt Bugatti na 30 minuten
Volgend bericht: Dit wordt de gaafste Ferrari 458 Italia ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. dromedaris zegt

    5 juni 2019 om 21:02

    Dit lees ik al jaren, komt er nooit van.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      5 juni 2019 om 21:42

      @dromedaris: en zo onlogisch is het niet. Een beetje vergelijkbaar met demping van een hardloopschoen. Het zou moeten kunnen.

      Login om te reageren
  2. Rob zegt

    5 juni 2019 om 21:13

    Alweer ja?
    Dit komt elke paar jaar wel een keer voorbij als het nieuwe ei van Columbus. En vervolgens hoor je er helemaal niks meer over.

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    5 juni 2019 om 21:16

    Dit is volgens mij een concept van Michelin die ik voor het eerst in de jaren ’90 zag volgens mij. Als ik mij niet vergis worden deze banden al gebruikt op heftrucks en bulldozers in de industrie.

    Login om te reageren
    • galverink zegt

      5 juni 2019 om 23:05

      @Rick-dos: nee, deze is weer anders. In 2004 had je de tweel: naaf, spaken en velg uit gegoten kunststof, waarin de richting van de lamellen de sterkte bepaalt. Het loopvlak houdt de boel bijeen. Werkt op bullldozers, segways e.d.

      En je had de airless, gemaakt uit dwarse lamellen. Daarvan zei Michelin dat ze zeker wel tot 2020 nodig hadden om die te ontwikkelen. Maar dat is niet deze.

      Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    5 juni 2019 om 21:21

    Met Lego kun je alles maken, een……….

    Login om te reageren
  5. av_diver zegt

    5 juni 2019 om 21:27

    Ik hoop wel dat ze er een wang op zetten, want zo komt het alleen maar vol met troep die dan de balans verstoren.

    Login om te reageren
  6. toniominestrone zegt

    5 juni 2019 om 21:36

    Hetzelfde principe vind je terug in een hardloopschoen, ben benieuwd hoe lang de veerkracht aanwezig blijft, een loopschoen verliest naarmate hij ouder wordt ook zijn veerkracht ondanks dat het profiel vaak nog okay is.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      5 juni 2019 om 21:43

      @toniominestrone: ah dit was mijn gedachte. Bij mij is t loopvlak vaak wel eerder op dan de demping eruit is (voorvoetloper..).

      Login om te reageren
    • beefcake zegt

      6 juni 2019 om 15:51

      @toniominestrone: als het niet korter duurt dan de tijd waarin de band zijn profiel verliest, is er weinig aan de hand.

      Login om te reageren
  7. techniekmeneer zegt

    5 juni 2019 om 21:37

    Gebeurt niet. Gaat enorm veel geld kosten, lekke banden is alleen maar extra omzet.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      5 juni 2019 om 21:42

      @techniekmeneer: nee meneer, je moet linksachter ook gelijk vervangen anders heb je verschillende profieldieptes.

      Aan de andere kant; marges hoeven zich geen zorgen om te maken. Ze verkopen de band simpelweg voor het dubbele. Een band die nooit lek gaat is heel wat waard, zeker in de bouw of transport.

      Login om te reageren
  8. baklava zegt

    5 juni 2019 om 21:50

    Gaat nooit gebeuren. Geen lekke banden = minder geld

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      5 juni 2019 om 21:55

      @baklava: tenzij je deze banden met nog veel marge/winst slijt ;-)

      Login om te reageren
      • antoombom2000 zegt

        6 juni 2019 om 10:08

        @posthumus: en je zit nog steeds met het profiel dat slijt

        Login om te reageren
  9. fanboy zegt

    5 juni 2019 om 22:16

    Niet handig in een bus o.i.d. waar je even de achterbanden wat harder wil hebben vanwege wat meer belading. Dat varieren kan dan niet meer.

    Login om te reageren
  10. dracae zegt

    5 juni 2019 om 22:28

    Mag van mij snel komen, maar dan wel met een ‘zijwandje’ zodat je het niet ziet..

    Login om te reageren
    • japeape zegt

      6 juni 2019 om 09:51

      @dracae: Daar zat ik ook al aan te denken, met deze constructie moeten ze voor elke gewichtsklasse aparte banden gaan maken. Lijkt me niet praktisch

      Login om te reageren
      • japeape zegt

        6 juni 2019 om 09:52

        @japeape: had antwoord op fanboy moeten zijn!

        Login om te reageren
  11. moveyourmind zegt

    5 juni 2019 om 22:29

    Lijkt heel mooi, maar er gaan ook weer harde klappen vallen in de toeleveringsindustrie.

    Waren de lozeknopjesfabrikanten al eerder aan de beurt omdat er met de opkomst van touchscreens de markt voor loze knopjes totaal in elkaar gestort is. En straks gaan de ventieldopjesfabrikanten de lozeknopjesfabrikanten achterna…

    Tenzij ze iets nieuws bedenken… Misschien kunnen ze wel lozeventieldopjesfabrikant worden. Voor de puristen die persé ventieldopjes onder hun auto willen hebben, ook al zitten er luchtloze banden op.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      6 juni 2019 om 06:15

      @moveyourmind: lozeknopjesfabrikanten maken niet alleen maar lozeknopjes. Wel goed bedacht.

      Login om te reageren
    • luxaeterna zegt

      6 juni 2019 om 18:26

      @moveyourmind: Om nog te zwijgen over de fabrikanten van lucht.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        6 juni 2019 om 19:45

        @luxaeterna: Goeie!

        Nog niet eens bij stil gestaan, maar die als die een bakoven aanschaffen kunnen ze vast nog wel hun lucht blijven verkopen.

        Login om te reageren
  12. ghost zegt

    5 juni 2019 om 23:52

    Net als snaren van een tennisracket, die kan men al jaren onbreekbaar maken maar ja, dan is je product superieur, en verdien je op den duur niks meer..

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      6 juni 2019 om 08:44

      @ghost: sinds wanneer verdient michelin iets op de reparatie van banden ? lijkt mij dat ht de bandencentrale is die daar iets op verdient

      Login om te reageren
  13. geoyuri zegt

    6 juni 2019 om 00:56

    Ben benieuwd wat er gebeurt als je er een burn out mee doet…

    Login om te reageren
  14. notsobig zegt

    6 juni 2019 om 02:59

    Handig voor de bankrovers in USA, kom maar op met die spikestrips!

    Login om te reageren
  15. Gulli zegt

    6 juni 2019 om 07:51

    Anti-lek, dat gebruiken die Evo’s bij de rally ook, wat een te*ingherrie maken die dingen zeg!

    Login om te reageren
    • chimaera zegt

      6 juni 2019 om 09:44

      @gulli: Daar zit ook wel effe ander profiel op ;)

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        6 juni 2019 om 09:52

        @chimaera: sorry, mijn grapje was iets te subtiel denk ik. Ik bedoelde anti-lag, dat ervoor zorgt dat onverbrande benzine in de hete uitlaat alsnog ontbrandt en daardoor enorm geknetter produceert ?

        Login om te reageren
  16. bmw2coupeeigenaar zegt

    6 juni 2019 om 10:45

    Achtervolgingsacties in states wordt straks nog spannende. Spikestrip? Geen probleem.

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    6 juni 2019 om 15:05

    Krijgt deze dan wel dichte wangen, of verwerken we het design in de velg? Ik vind het namelijk nogal lelijk….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North