Milieuclub wil ALLE Mercedes C220 CDI’s van de weg halen

Auteur: , 60 Reacties

Dankzij schokkende resultaten van een praktijktest door TNO, wil een Duitse milieuorganisatie nu alle Mercedes C220 BlueEfficiency's van de weg hebben.

Sjoemelbenz

Milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) wil het milieu een handje helpen door de typegoedkeuring van alle Mercedes C220 CDI BlueEfficiency (Baureihe W204) ongeldig te laten verklaren met als gevolg dat ze van de weg moeten worden gehaald. Reden is nota bene een rapport door ons eigen TNO, dat deze Benz testte. Conclusie: de auto stoot in de praktijk 20 keer zoveel stikstofoxiden (NOx) uit dan wanneer de auto op de rollenbank wordt getest. Sjoemelalert!

In eerste instantie wilde TNO overigens helemaal niet vrijgeven om welke auto het ging, ze meldden simpelweg dat ‘een auto’ een factor 20 meer NOx uitstootte in de praktijk dan op de rollenbank. Dankzij een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur werd echter duidelijk dat Der Snor en zijn bende voor deze opvallende uitkomsten verantwoordelijk zijn.

Reden genoeg voor DUH om een verzoek tot van de weg neming van de C220 CDI BlueEfficiency te eisen bij het Duitse gerechtshof. Een behoorlijk harde eis en ook eentje die eerder in het geval van de Opel Zafira geen stand hield. Natuurlijk heeft ook Mercedes gereageerd. Zij wijten de veel hogere NOx-uitstoot aan de buitentemperatuur van de praktijkmetingen. Deze bedroeg 7 tot 10 graden en bij zulke temperaturen wordt de techniek van de uitstootbeperking deels uitgeschakeld om de techniek te beschermen. BlueEfficiency noemt Mercedes dat…

Onlangs kwam ook Renault in het nieuws met een vergelijkbaar verhaal. Grote vraag is natuurlijk of de uitstootberperking wordt uitgeschakeld bij lagere temperaturen om de techniek te beschermen of dat het simpelweg een manier is om het brandstofverbruik terug te dringen tijdens omstandigheden die tijdens een rollenbanktest nooit gesimuleerd worden. Het beperken van de uitstoot van NOx kost namelijk energie, energie waarvoor extra brandstof verbrand moet worden. Via NOS.

UPDATE: De Nederlandse importeur zegt het definitieve rapport van TNO af te wachten. De resultaten die nu naar buiten zijn gekomen zijn experimenteel en de geteste auto’s zijn onder diverse omstandigheden aan de tand gevoeld en resultaten zouden daarom niet goed te vergelijken zijn. Het is waarschijnlijk ook de reden waarom TNO in eerste instantie nog geen namen en rugnummers wilde noemen.



60 reacties

Dat probeerde Uber vorig jaar al!
@fmgarcia: Taxigrap in een nieuw jasje, toch krijg je een plusje van me.
Dus wanneer het winter is, stoten een 220 CDI 20x zoveel uit om de techniek te beschermen? Ben benieuwd welk smoesje Dr. Z hiervoor uit zijn snor tovert.
Die milieugekkies denken ook dat ze alles kunnen…..
@willempjuh:

Weet je….
Dat kunnen ze ook.
Zodat ze zelf in alle rust in een autoluwe omgeving kunnen wonen met hun kinderen en hun Volvo’s
Ze geven namelijk geen reet om het milieu, maar alleen maar om zichzelf (George Carlin)

Zelf vervuilen ze uiteraard niet.

De ironie is eigenlijk dat iedereen zit te ouwehoeren over sjoemel dit, vervuiling dat, zure regen, gaten in de ozonlaag, mest overschotten; kern centrales, goedkope olie, bedorven stroom, echter aan het fok-gedrag der menschheid wordt in de regel geen ene reet aandacht aan gegeven.

Terwijl juist dat de oorzaak van ALLE ellende is, maar ja, zo lang we onszelf zo uniek vinden …………………..

Ik zou dan ook zeer benieuwd zijn naar een onderzoek tussen de vervuiling van deze Mercedes Diesels en de extra vervuiling die de 1 miljoen nieuwe Duitse inwoners geven.
@desjonnies: ik rijd (alleen deze week nog) Volvo.. Ik heb een hekel aan boomknuffelaars…
Her beschermen van de techniek lijkt me een smoesje, het uitlaattraject wordt immers altijd wel warm, het duurt hoogstens iets langer. Net als bij Renault zal dit ook wel een gevalletje slim bedacht non-illegaal sjoemelen zijn.
@knipperlichtje: het is een beetje als die F1-spoilers die bij 100 kg druk nog geen millimeter doorbogen, maar bij 105 kilo opeens een centimeter dichter bij het asfalt lagen.
via Android app
@knipperlichtje: non-illegaal ja?
@fabiotol: non-illegaal ja. Dat is dus het ene hele grote verschil tussen volkswagen en de andere merken!
@lekbak: Het is maar waar je je druk om kan maken,

“Fraude-NOx” uit de VW’s is niet giftiger, of minder giftig dan “non-fraude-NOx” uit de Opel Zafira of C220.
@martinus: dat is uiteraard helemaal waar. Maar om dan maar een bedrijf aan te pakken die het volgens de regels heeft gespeeld is niet eerlijk. De bron van het kwaad is nog altijd die test die niet goed en compleet genoeg is. Je kunt een fabrikant moeilijk kwalijk nemen dat ze het net binnen de regels spelen om concurrerend te zijn. Dat doet namelijk iedereen op z’n eigen manier, jij en ik ook.
@lekbak: helemaal eens, maar zijn veel groene maatregelen sowieso niets meer als ‘windowdressing’! Herinner ik me ook niet dat je daar praktijk voorbeelden van had, AdBlue scheepsmotoren versus de ouwe blokken?
@remcott: adbleu is een stofje wat gewoon werkt. Mits je er genoeg van gebruikt teminste. Wij verbruiken tot 8% van het brandstof verbruik aan adbleu, dan is er een nox reductie van ver in de 90%.

Ik weet van zowel een oude deutz als een industrie (beide meer dan 50 jaar oud en met een veelvoud van het aantal draaiuren waarbij een moderne motor afgeschreven wordt) die gemeten zijn en volledig voldoen aan de nieuwste milieueisen voor scheepsdiesels. Bij de deutz moesten ze daarvoor wel inspuitmomenten aanpassen.
Helaas hebben ze bij de industrie een fout gemaakt bij het onderhoud. De krukaslagers waren weg gevreten door gebrek aan smering. Er is een nieuwe motor in gezet want revisie was niet rendabel. Ik ben die motor nu uit het oog verloren. *pinkt een traantje weg* niks loopt zo mooi als een industrie…
Had ik niet verwacht……
zal bij bijna alle auto’s wel het geval zijn. Alleen wel jammer voor Mercedes dat het van deze auto is uitgelekt. En ook meteen de vraag of het dan niet alle 220cdi BE betreft.
Maarja zoals velen en ikzelf al jaren geleden zeiden klopt er niks van die uitstoot cijfers.
Wat een gezeur allemaal
Software die een auto milieuvriendelijk laat rijden bij 10,00 graden celcius.

Maar die software wordt uitgeschakeld bij temperaturen van 9,99 graden of kouder.
En ook bij temperaturen van 10,01 of hoger.

Zomaar een theoretisch voorbeeld wat ik bedenk. Is dat dan sjoemelsoftware of creatief gebruik maken van de regels?

Ik verwacht dat er nog velen zullen volgen, ik kan me niet voorstellen dat VAG de enige was die heeft gesjoemeld.
heerlijk nieuws, geniet er van snorremans!
Goh wat een boefjes zeg, een bepaalde soort auto van de weg halen gaat ook een hoop verandering brengen inderdaad!
Juridisch een leuke uitdaging. De emissie test is omschreven, en als je aan die regels houdt en de auto voldoet dan is hij technisch ok.
Als er in die beschrijving niets over temperatuur staat, of juist heel precies 20 graden, dan is dat een vrijbrief. Net zoals de banden spanning, als er niets staat, lekker 10 bar erin.
Of welke brandstof. Gewoon 100% GTL erin, (een bestandsdeel van o.a. vpower). Auto stoot nauwelijks roet uit, want GTL is heel puur.
Om te checken of dit een smoes is of dat het echt zo is, hoeven ze alleen maar de auto te testen op een rollenbank in een warme en in een koude ruimte.
Makkelijk aanklagen op deze manier. Het maakt niet uit wat je test, of dat nou de witheid van papier is, het gewicht van een liter water of de uitstoot van een auto. Als je de omstandigheden tijdens de tests veranderd krijg je een andere uitslag.

Ik vind het dan ook zeer kwalijk dat de uitslag van het tno ‘onderzoek’ (lol) op deze manier geïnterpreteerd wordt. Immers worden er geen regels overtreden.

De overheden in Europa hebben zelf gestimuleerd dat fabrikanten producten op de markt brengen die zo goed mogelijk uit de tests komen. Immers is daar de belasting op gebaseerd. Dat fabrikanten dat aan de rand van de toegestane regels gaan zitten is logisch. Dat doet iedereen om de concurrentie voor te blijven. Het is dan ook zaak om de tests te veranderen zodat dit soort praktijken niet meer mogelijk zijn. Pas als dat gebeurt is en er dan nog dit soort dingen ontdekt worden is er reden tot aanklagen. En dan mogen ze van mij de boel flink aanpakken. Maar nu nog niet.
BlueEfficiency waren de benzinemotoren, Bluetec de diesels ;)
@granlusso: nee hoor je hebt ook diessel blue efficiency modellen. De het verschil is dat de bluetec modellen gebrruik maken van adbleu.
This is Dieter Zetsche.
Dieter likes to shout that his cars don’t have any efficiency issues.
Dieter thinks that no organisation is about to check his cars.
Dieter lied, his cars DO have efficiency issues.
Dieter made a fool out of himself.
Don’t be like Dieter..
@premiumduitser:

i want to be like Dieter
I want to grow the big moustache
I like to drive ze Mercedes for free.
I like to drive ze different model of ze Mercedes every three days.
I like to be ze Boss
I like to drink ze beer where ze foam of ze beer is in my big moustache
But most of all I want to have ze money coming into ze bank-account every month.
I would laugh all ze way to ze bank.
Because I would make ze € 696666,00 per month ( € 8,36 MILLION per year)
Wizout giving ze bonnetjes for ze Mac Donalds and ze Aral Diesel !

I wish there was more of Dieter in me ( and my bank account)
@premiumduitser: Dieter heeft niet gelogen. Dieter heeft gezegd dat er niet gesjoemeld is. Er is ook niet gesjoemeld, er is volgens de regels gehandeld. Tenminste voor zover er tot nu toe onderzocht is…
Laten ze alle mensen met een stekkerauto die niet stekkeren maar van de weg halen. Of beter nog, alle stekkerauto’s van weg halen knapt het straatbeeld ook nog wat op.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat de overheden gewoon zulke belachelijke regels opleggen aan autofabrikanten dat ze gewoon niet meer te halen zijn. Daarom worden al dit soort dingen bedacht. Er is letterlijk geen enkele industrie die zoveel druk opgelegd krijgt in de vorm van milieu regels als de auto industrie.

Misschien moeten onze “vrienden” in Brussel en Washington is met een meer realistische bril naar de wereld gaan kijken. Ze eisen gewoon dingen die niet kunnen en worden dan boos als er trucjes bedacht en toegepast worden om aan die eisen te voldoen.
Geneuzel vind ik het! Ze moeten de cementfabrieken, chemische industrie, scheepvaart en luchtvaart eens aanpakken, daar valt veel meer winst te halen op NOx en CO2 uitstoot.

En denken ze nou echt dat die paar west Europese landen waar ze schone auto’s willen invoeren het wereldwijde klimaat gaat verbeteren? Afrika, India en oost Europa en andere landen rijden ze in zwaar vervuilende auto’s/brommers/vrachtwagens.

Pas als alle landen op de wereld op 1 lijn zitten heeft het zin om het een en ander te gaan reguleren.
@maxidyne: helemaal eens. Want we zouden toch maar eens iets gaan veranderen.. Laat eerst iedereen maar eens wat doen. We doen al het meeste, Nederland het beste jongetje van de klas. Laten we ons flink op de borst kloppen dan voelen we ons lekker.

Maar onder de streep is Nederland een van de meest vervuilende landen in Europa.
@pramm: gek hè, we zijn ontzettend dicht bevolkt en we zijn de haven van West Europa. De rest van Europa bespaart de uitstoot die wij uitstoten met de havens. Dat kun je echt niet met elkaar vergelijken.
@lekbak: Inderdaad, maar door die haven functie wordt er veel geld verdient en veel vervuiling geproduceerd. Maar we nemen wel de minste maatregelen van heel europa.
Daarnaast zijn er genoeg andere gebieden in europa waar ook veel redenen over te bedenken zijn waarom het er erg vervuilend is zoals de productie in het ruhrgebied, of de duitse autoindustrie. We hebben in Nederland nauwelijks maakindustrie. En toch zijn we enorme vervuilers in Europa. Makkelijk om verschillende excuses te bedenken en onszelf op de borst te slaan, of te verontschuldigen. Of gewoon actie ondernemen. Moet je eens kijken hoeveel geld er in Duitsland is verdient door eerst zelf stappen te ondernemen in windmolens en zonnepanelen. Veel technologie en kennis ontwikkeld, en daar wordt vervolgens enorm veel geld mee verdient.

En nee, ik ben geen bizarre milieufreak, in tegendeel, maar door niet achter de meute aan te lopen en verstandige keuzes te maken, kan je duurzaam zijn zonder enorm veel extra kosten.
@pramm: het ruhrgebied is een van de oorzaken dat de lucht in Nederland zo vuil is. Die vervuiling komt hier ook. Evenals de haven van Antwerpen die nog net niet in Nederland ligt.
Daarbij heeft Nederland een enorme maak industrie. Namelijk het maken van voedsel! Vlees en zuivel is een enorme export markt. Dat kunnen wij omdat we kennis hebben, maar ook door de vruchtbare grond. Het nadeel is dat er veel uitstoot is door al dat vee.
En dan heb ik het nog niet eens over de uitstoot van co2 door de veengebieden. Of het feit dat zo’n beetje alle benzine en diesel van West Europa in Nederland geraffineerd wordt.

Nederland is een smerig landje en daar moet absoluut iets aan gedaan worden, maar het is niet te doen om Nederland net zo schoon te krijgen als Duitsland als je dezelfde maatregelen neemt. Daarbij, als je te rigoureus te werk gaat verdwijnt de vervuilende industrie en gaat die naar landen zoals China. Dat is ook nadelig voor het milieu want hier is de uitstoot nog beperkt. Daar mogen ze en doen ze veel meer uitstoten.
@lekbak: Ik deel je mening dat het niet gaat lukken om Nederland zo schoon te krijgen als een hoop andere EU landen. Ik vind het alleen zo jammer dat veel mensen roepen dat men eerste elders maar eens moet beginnen en dat Nederland al het beste jongetje uit de klas is, terwijl we binnen de EU zo’n beetje het minste doen aan duurzaamheid.
@maxidyne:
Ja

Wij brengen FREEDOM en DEMOCRACY

Wij zijn de GOEIEN

Wij zijn SYMPATHIEK

Wij NAAIEN alleen eigen volk

Wij stimuleren mensen om niets te doen door ze GRATIS geld te geven.

Wij voelen ons SCHULDIG
Gaat dit om de 170pk variant of om de 163pk variant? En aangezien de 200 en 180cdi geknepen versies zijn van deze motor, vallen die er dan ook onder? Vind het zo raar dat het specifiek 1 motoruitvoering betreft.
@E34M5Touring: misschien is dat het enige model wat ze getest hebben qua C-klasses.
@remcott: Toch apart dan, zeker omdat die motoren direct gerelateerd zijn aan de 220CDI uitvoering. Maar goed, zal nog wel loskomen allemaal.
Dit vind ik wel zo’n enorme muggenzifterij. Wanneer het bij de Volkswagen-groep gebeurt hoor je die hippies niet over het van de weg halen van alle Volkswagens en Audi’s met sjoemelblokken, maar nu Mercedes met (voor zover we weten) één model de boel belazert ineens wel? Gelijke monniken, gelijke kappen lijkt me. Dus of ook de Volkswagen-groep erbij betrekken, of Mercedes met rust laten.
Stop hier eens mee en leg de focus op energie en kern centrales e.d…. Groene stroom via windmolens en zonnepanelen, investeer daar eens in. Dit gezeur word ik onderhand spuug zat.

Anderzijds, zolang ik maar door mag cruisen in mijn atmosferische 6 in lijn…
Scheer je snor maar
“Das Beste oder Nichts”….is dat nou echt de beste leugen die ze konden bedenken? Dat je er dus in de winter en herfst eigenlijk maar beter niet mee kunt rijden? Smerig bedrijf
De arrogante mercedes top zou eens wat minder lobbyisten moeten inhuren/betalen en eindelijk milieu en volksgezondheid serieus nemen. Net als bij bankiers is topmannen langdurig de cel in gooien de enige oplossing
@fit4fun: klopt ze hebben de F1 met hun politieke gelobby ook def. de nek omgedraaid. voorheen konden ze niet winnen dus dan maar lobbyen poen erin duwen en vals spelen. is typisch Duits geloof ik
@fit4fun: noem van de directe concurrentie of überhaupt in de autoindustrie eens minder arrogante CEO’s op?
Dat is volgens mij ook wel nodig om aan de top van zo’n bedrijf te komen.
De test die ze gedaan hebben is anders dan de test die door Europa is voorgeschreven. Die was dan ook totaal niet realistisch.
Ik riep al sinds mijn jeugd (’70) tegen paps, moeten ze die diesels niet verbieden in personen auto’s? ze stinken zo verschrikkelijk. Vreemd dat het nog steeds niet is gebeurd?, hoe kan dat nou toch…
@sracert: Verbieden omdat ze stinken?
Mooi, ik ben nog in de markt voor een C 220 CDI station. Binnenkort voor een prikkie te halen bij de buren. Komt dat even uit!
Gaat dit over de om646 motor of de om651 motor, die laatste ligt in bijna alle mercedes modellen.
@frankmercedesbenzz: de om651. In de W205 ligt ie ook, maar dan met een AdBlue systeem. Vreemd is dat de media (NOS) ook deze Baureihe tot verdacht hebben benoemd.
Niks aan de hand. Zou fijn zijn als journalistiek zijn werk doet, ook AB. Ze blijven fraude en onrealistische testregels maar door elkaar halen. Het koste mij als amateurjournalist niet heel veel tijd http://www.automotiveworld.com/news-releases/vehicles-mercedes-benz-fully-comply-applicable-regulations-2/
@Capibaro: Waar zit AB mis dan? AB geeft aan dat een Duitse milieuclub deze auto’s van de weg wil halen, omdat ze bij rijden onder de 10 graden tot 40x meer uitstoten dan de norm is. Oftewel in ruim 1/3 van de ritten die met deze auto wordt gereden wordt de uitstoot bizar overschreden. Daaruit blijkt hoe zeer de testen niet reëel zijn. Ik weet overigens niet of er in de testcriteria een standaard temperatuur wordt geëist.
@pramm: door het woord sjoemelalert te gebruiken insunueren ze. Bovendien was het netjes geweest als ze de reactie van mercedes erbij hadden geplaatst ipv dat de importeur op de resultaten wacht. Ook dat insunueert dat er voor mercedes open eindjes zijn, terwijl er een zeer inhoudelijke reactie is
Graag gedaan trouwens
Tsss druppel op gloeiende plaat. Gaat ze niet lukken om die allemaal terug halen. Dat ze maar eens naar alle vliegtuigen kijken, is veel erger….
Het hele logische verwijt van de automobiel industrie is altijd dat je nou eenmaal niet wereldwijd onder dezelfde omstandigheden kan testen. Waarom ondervangen ze dat niet met een mondiale autoriteit waar de fabrikant zijn nieuwe modellen naartoe mag sturen voor de finale test?
Die cdi van mercedes is zowieso een dramamotor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).