Renault roept Kadjar en Captur terug om NOx-uitstoot

Auteur: , 38 Reacties

Sinds bekend werd dat Volkswagen sjoemelde met de NOx-uitstoot van haar dieselmotoren, wordt ook regelmatig de link met andere merken gelegd. Meestal bleken het ongefundeerde berichten, maar bij Renault moeten er nu definitief auto's terug vanwege een te hoge NOx-uitstoot. Grote vraag: is er doelbewust gesjoemeld?

Kadjar

Er gaan al langere tijd geruchten dat er zaken niet zouden kloppen rondom de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van diverse Renault-modellen. Zo was er op 7 januari een inval door de Franse politie bij de autobouwer, die overigens voor een aanzienlijk deel in handen is van de Franse overheid. Later die dag kwam Renault met een statement dat de software van haar auto’s aan alle regels voldoet en derhalve legaal zou zijn.

Toch is vandaag bekend geworden dat er auto’s terug naar de dealer moeten voor een aanpassing. Aanvankelijk leek het alleen te gaan om de Renault Captur, maar na contact met Renault Nederland blijkt het in eigen land vooral te gaan om de nog verse Renault Kadjar. 173 exemplaren van de Kadjar en 17 Capturs moeten in ons land terug naar de dealer. Het gaat in alle gevallen om modellen met de dCi 110-motor, geproduceerd in de periode van februari tot september 2015. Dat het om relatief veel Renault Kadjar’s gaat heeft te maken met het gunstige bijtellingstarief dat de auto in 2015 nog genoot. De Captur wordt veel vaker door particulieren gekocht en wordt dan ook veel vaker met een benzinemotor verkocht. Er gaan geruchten dat ook de Espace onder de loep ligt vanwege een veel te hoge uitstoot, maar hierover is door Renault nog niets naar buiten gebracht. De Espace is overigens niet leverbaar met de dCi 110 motor, het gamma begint bij de iets krachtigere dCi 130, met een slagvolume van 1.6- in plaats van 1.5-liter.

Problemen met NOx-filter

Volgens een woordvoerder van Renault Nederland gaat het om een probleem met de NOx-filters van deze modellen. Dit filter zicht in het uitlaatsysteem en slaat stikstofoxides op. Tijdens het rijden worden deze filters gereinigd, maar door een fout in de software zou dit niet vaak genoeg gebeuren, waardoor de filters vol kunnen raken en dus niet goed meer functioneren.

Volgens Renault Nederland zou calibratie van de software van de auto voldoende moeten zijn, maar Autonews Europe spreekt ook over het vervangen van de oude filters. Mocht dit het geval zijn, dan zou het hele proces per auto zomaar een halve dag in beslag kunnen nemen.

Grote vraag is natuurlijk of Renault de software bewust zo ingesteld heeft dat het de filters minder frequent reinigt dan eigenlijk nodig is. Volgens ANE zou de auto het filter activeren bij buitentemperaturen tussen de 17 en 35 graden -Europese uistoottesten worden uitgevoerd bij omgevingstemperaturen tussen de 20 en 30 graden celcius-, terwijl het in Europa natuurlijk geregeld veel kouder is. Het niet activeren van de filters zou in theorie het brandstofverbruik kunnen terugdringen en/of de prestaties van de auto verbeteren. Ondergetekende heeft het vermoeden dat de inval bij Renault op 7 januari vooral gericht is op het zoeken van aanwijzingen van moedwillig gesjoemel.

Statement van Renault

Later vandaag komt Renault met een officieel statement over de terugroepactie. Wellicht krijgen we dan ook meer informatie over de vrijwillige software-update die Renault volgens sommige geruchten wil aanbieden om de uitstoot terug te dringen. In het geval van deze auto’s zou er geen sprake zijn van norm-overschrijdende uitstoot, maar kán de auto wel schoner gemaakt worden. Klinkt heel vaag, dus laten we hopen dat Renault daar later vandaag duidelijkheid over kan scheppen.



38 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@rossi46audi: Inderdaad.

“Dit filter vangt in het uitlaatsysteem en slaat stikstofoxides op. Tijdens het rijden worden deze filters gereinigd, maar door een fout in de software zou dit niet vaak genoeg gebeuren, waardoor de filters vol kunnen raken en dus niet goed meer functioneren. ”

Ik ben wel benieuwd of dit écht het (enige) probleem is.
Of dat men net als Opel in plaats van de filter-schoonmaak instellingen, gewoon het motormanagement ook update.

Wel mooi dat Renault en Opel dit probleem gewoon sneller en beter aanpakken dan Volkswagen.

Nog voor dat goed en wel de problemen met de NOx uitstoot bekend zijn, zijn ze al bezig met het implementeren van de oplossing.
@martinus: In principe zijn motorupdates ook niet verboden toch? Vaak als fabrikanten een auto verbeteren voor het milieu zijn ze maar wat blij om het te melden. Bij diesels durft niemand te zeggen dat ze de software verbeteren.
@bartteeuwen: Ook een motor-update is zeker niet verboden.

Maar als die update dient, om fraude te verbergen (ineens de lage NOx uitstoot ook buiten de cylcus om) en zorgt voor minder vermogen en koppel (zoals bij de Zafira) dan is het netjes dat je over beiden en de causaliteit gewoon de wereld informeert.
@martinus: Een fout is wat anders dan bewust de boel oplichten…
Maar mooi dat Renault gelijk actie onderneemt en niet zoals VAG eerst net doen alsof er niet aan de hand is..
Spannend joh!
Ik zit op het randje van mn stoel.
Deze hele soap kent meer cliffhangers dan een seizoen GTST of The Bold & The Beautifull.

Vanavond weer een update, morgen weer een ander merk. Volgende week PSA, en Opel blijft er als achtergrondspeler steeds bij betrokken. Misschien dat er nog meer spelers ten tonele verschijnen?

Bundel alles in een boek, en het verkoopt als een trein. (Geen Fyra, maar meer een TGV of ICE)
@MrHyde: Dat wordt dan een sprookjesboek…

Of iets van een voormalig medewerker bij VW in de trant van Ralph Nader.

“Not clean at any speed”
Zijn er verkocht dan?
@paulaner: helaas wel. Zou mooi zijn als ze die paar auto’s ook gewoon houden..
Dat van de filters is een plausibel verhaal. Ook veel slimmer gedaan dan bij vw. Het resultaat is nagenoeg gelijk maar ipv dat ze sjoemelen tijdens de test, schrijven ze gewoon onrealistische software. Die in theorie wel realistisch kan zijn en dat hèèl toevallig in de test ook is.
De 1.5.
Dat blok zit toch ook in de Mercedes A? Je weet wel, van dat merk waar een man met een snor zegt dat ze heus echt niet vals spelen?
@Rob: Zit daar ook Renault-software in?

Mag toch hopen dat ‘de Snor’ geen Franse software toelaat.
Zou in ieder geval behoorlijk strijdig zijn met het credo van Mercedes
Das beste oder nichts
@martinus: Geloof jij in marketingslogans dan… ?
@martinus: jawel. Het zegt wat over een bedrijf.

Mooie van Mercedes is dat het een streven is,

Iets dat mij meer vertrouwen geeft, dan slogans die benadrukken dat een bedrijf ‘er al is’.
– ‘Das Auto’
– ‘Its a german’

Want zeker bij auto’s gaat het er niet om wat/waar je bent, maar om waar je naar toe wilt.
@Rob: lijkt er wel op.
De 90pks uit de A160 modellen en de 109pks uit de 180d en 180blue-eff.
De 180 cdi daarentegen lijkt een 1.8 te zijn geweest.

Hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dezelfde software en dezelfde filters erop zitten.
@gregorius: Uiteraard niet. We zullen zien hoe het zich ontwikkeld. Speculeren heeft geen zin, maar het kan wel eens héél pijnlijk worden voor Mercedes natuurlijk ;-)

Overigens: gebruikt Nissan ook niet dit blok?
@Rob: De Kadjar en Qashqai zijn onderhuids bijna hetzelfde, dus het lijkt me van wel.
@Rob: Dat was het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van dit artikel….en Nissan dan?
@Rob: Ja schijnheilig Dietertje
@Rob: Haha ik hoop het zo erg! Lijkt me heerlijk!!
En daar gaan we weer: “Het houdt niet op, niet vanzelf”…
Dit komt op mij over als heel verstandig: het geroezemoes over stiekem bij onderhoudsbeurten motormanagement aanpassen voor zijn en aangeven dat je een terugroepactie organiseert om problemen voor te blijven.
Ik zij het t toch ieder merk doet er aan!
Morgen komt BMW aan te proppen en overmorgen is fiat aan de beurt
-edit: dat mag je best vriendelijker mededelen-
@jerommeke: cursus omgaan met mensen gemist ?
Nu voelen de VAG-jochies zich niet zo alleen in deze kwestie😉
190 exemplaren. Dan is er toch geen sprake van sjoemelen maar van een beperkt kwaliteitsprobleem.
Stikstof filter dat stikstof opslaat? Welke marketingmuts heeft dat bedacht… Ding zal waarschijnlijk gewoon te weinig adblue inspuiten, waardoor ie teveel NOx uitstoot.
@trustmeiamanengineer: Dit klinkt heel raar zoals het er nu staat!
Opslaan lijkt mij al raar, maar dan, gewoon weer uitbraken als het filter denkt dat de test voorbij is? HAHA
Het is wel een goed gekozen range en zou in elk geval ook buiten de test locatie om kunnen werken….
@trustmeiamanengineer: Ureum werkt ook pas als je katalysator op temperatuur is. Bij een koude start komen sowieso ongewenste gassen vrij ongeacht aan welk normen je ook zou voldoen. Meeste merken verzadigen dan de katalysator met dit goedje. Als het goed werkt komen er water en stikstof (onschadelijk) vrij in gasfase. Ik snap überhaupt niet waarom je stikstof dan zou opvangen. Knappe jongen die stikstof kan condenseren of sublimeren bij een uitlaat.
Renault zal dit op een normale manier oplossen….Next..
Nu is het wachten op Tesla en het gejoemel met de uitstoot. EV tuig !!
@fijnkonijn: Ik zie inderdaad af en toe rook van die dingen komen…
@norge: Men zegt dat het koppel al vanaf nul toeren verkeerd is afgesteld. ;-)
@norge: haha xD
@dizono: Zijn ze as we speak bij Renault nog op kantoor of is de update vergeten te plaatsen?
Renault lost dit netjes op. Ondanks dat het zo weinig auto’s betreft..
Ik ben benieuwd. Zeker naar de vraag of het nou wel of niet bewust is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).