Daimler-topman geeft VAG een flinke trap na

Auteur: , 60 Reacties

Want Volkswagen moet helemaal KAPOT!

Dietertje-Dietertje

Althans, dat lijkt in eerste instantie als je leest wat Dieter Zetsche heeft gedaan. De baas van onder meer Mercedes en Smart heeft gezegd dat een schandaal als met Volkswagens dieselgate nooit, maar dan ook echt helemaal nooit in zijn bedrijf zou kunnen gebeuren. Hij denk dat er bij Daimler genoeg mensen rondlopen die meer ethisch besef hebben dan een pinda. “Als iemand een voorstel doet om te gaan sjoemelen met software, wordt diegene direct tegengehouden door de andere werknemers”, zegt hij.

“Normaal laat ik me nooit uit over concurrenten, maar nu kan ik niet anders”, zei hij op de nieuwjaarstoespraak van zijn bedrijf. “Ik heb ook geen keus, want dit schandaal heeft effect op de gehele (Duitse) auto-industrie”.

En daarmee heeft Dieter in principe wel gelijk. Want het beïnvloedt inderdaad de gehele auto-industrie, niet alleen in Duitsland, maar overal. Zo werd gisteren nog bekend dat de Franse justitie een inval had gedaan bij Renault, al bleek vrij snel daarna dat de Fransen (vooralsnog) niks verkeerd hebben gedaan. Maar toch, de smet is er en die poets je niet zomaar weg. Veel autokenners vragen zich niet af OF zich binnenkort een nieuw schandaal aandient, maar WANNEER. En daar heeft VAG voor gezorgd, eerlijk is eerlijk.



60 reacties

Ook Daimler komt nog wel .. Geen enkel fabrikant is niet met iets bezig om de boel te bedonderen.
@Soulmaster: Bullshit, heb je daar bewijs voor?
@Soulmaster:
Wishfull thinking?
@Soulmaster: de DUH heeft inderdaad aangetoond dat meerdere merken als je een praktijktest doet uitstoot waardes in de praktijk naar een factor 25 kunnen gaan.

De inval, en het meenemen van de documenten van diverse documenten peugeot was dan ook niet zonder reden of aanleiding.
@martinus: onzin. Bewijs graag. En dan bedoel ik goed bewijs, niet eenof andere journo die een opel plankend over een bergpas jaagt en dan erachter komt dat de uitstoot toch wat ongunstiger is. Bewijs van een Mercedes zou helemaal on-topic zijn.
@lambo4all:

Espace
http://www.duh.de/uploads/media/ENG-B434_unofficial_translation_Renault_Espace.pdf

Zafira
http://www.duh.de/uploads/media/PR_High_nitrogen_oxide_emissions_Opel_Zafira_Diesel_231015.pdf

Testmethodiek vertaald naar Engels
http://www.duh.de/uploads/media/DUH_test_report_nox_231015-unofficial_translation.pdf

Schijnt dat als je iets afwijkt van de testmethode, zeer marginaal (banden laten meedraaien, en de auto bijvoorbeeld niets eerst een half uur stil laten staan) de NOx warden skyhigh gaan tijdens de cyclus op de rollerband.
@martinus: al zou het wel waar zijn wat jij zegt…. Als de betreffende fabrikanten geen sjoemel software gebruiken en 25 keer meer uitstoten dan toegestaan, ligt dit aan de brakke NEDC test (of welke andere test dan ook). De motoren van Volkswagen konden niet eens zonder sjoemelsoftware aan de brakke tests voldoen. ;-) zie je het verschil?
@martinus: Ik ben overtuigd dat het niet zo is. Herr Dieter heeft er maanden over gedaan om zijn mond open te trekken. Gezien zijn positie, invloed en heldenstatus in Duitsland heeft hij eerst intern onderzoek laten doen voordat hij deze uitspraken durft te doen.
@boxergt: Ik denk ook dat de cultuur bij Mercedes anders is dan bij concurrenten. Je kan het zelfs verklaren door lijfspreuken naast elkaar te zetten.

“Das Auto” en “It’s a German” gaan uit van ‘iets’ zijn, een bepaalde status hebben. Terwijl, das Beste oder Nichts, een streven is.
@Soulmaster: Zou natuurlijk niet erg slim zijn van Herr Dieter; eerst hoog van de toren blazen hoe fout VW is, om vervolgens zelf gesnapt te worden.
En of hij gelijk heeft!

Geen enkel bedrijf mag hiermee wegkomen. Maar waarschijnlijk gaan de rechtzaken nog jaren duren en wordt het uiteindelijk afgekocht voor een x bedrag.
Ik hoop dat snorremans gelijk heeft. Weet hij zelf wel dat ze ook Renault diesel gebruiken in hun poeducten?! Zo’n inval bij Renault moet toch lichte paniek geven bij hem zou ik zeggen. Tenzij ze zelf de software voor hun rekening hebben genomen.
@trustmeiamanengineer: Gebruiken ze ook de software van renault?
@clarkson: Het lijkt me wel, maar het zou ook kunnen dat Bosch of een andere toeleverancier of Mercedes de software nog aanpast.
@trustmeiamanengineer: weet bijvoorbeeld nog dat bij de 1.9 jtd van Fiat er meer dan 200 verschillende software varianten waren. Per merk, type, land, enz.
Als Renault door de mand valt is Daimler ook indirect het haasje
Wat een held, Dr. Z! En dit verhaal schaadt niet alleen de automotive ook het label made in Germany! Geef die man een standbeeld!
@henkhupelschoten: het label “made in germany” is al jaren verpest door opel
@melkkoe: vind je ? Ik denk toch anders..
@melkkoe: Heeft @martinus z’n nickname veranderd…. Waar slaat deze reactie in hemelsnaam op…
@melkkoe: en in de laatste jaren door VW
@melkkoe:
Nee
Door MERKEL En nu wordt heel Europa meegenomen in de devaluatie van de Duitse samenleving, dit omdat wij alleen maar goedgelovige en onnozele bestuurders hebben !
@henkhupelschoten: jeez, nu al een held ?
Haha tuurlijk vent. O wat zal ik lachen als ze toch onderuit gaan.
@dutchdriftking: voorlopig valt er weinig te lachen voor je..
VAG is gewoon de eerste die betrapt is. (In mijn ogen)
De rest is nu snel schoon schip aan het maken.
@g40freak: Makkelijk beschuldigen zonder bewijs…
@norge: g40freak is gewoon een van die vele zelfbenoemde “kenners” die het artikel beschrijft “Veel autokenners vragen zich niet af OF zich binnenkort een nieuw schandaal aandient, maar WANNEER.”
@g40freak: true – elk merk heeft op zijn eigen wijze een vinger in de pap of manipuleert de test. De hard opgepompte bandjes, extra dunne olie en de afgeplakte naden zullen dan ook vast geen urban myht zijn
Plotseling wil ik ook zo’n snor..Wat een held!
Beste meneer Zetsche – want ik neem aan dat u ook dagelijks inlogt op Autoblog. Ik heb 1,5 maand in een C350e Plug-in Hybrid gereden. Op geen enkele dag is de accu opgeladen geweest tot de door Mercedes opgegeven (maximale) lading van 31KM. Met het bereik is het nog minder gesteld. Bij hoge regelmaat kwam ik met een “volle” acculading en rijdend in E-mode, niet verder dan 12KM. Dat is minder dan 40% van het door Mercedes opgegeven bereik. Een bereik van 8 of 9 KM was vaker regel dan uitzondering. Meneer Zetsche, “cut the greenwashing please…”.
@mbzine:
Ik herken de relatie tot zijn uitspraken niet in je post. Heeft Dr. Z. inhoudelijk minder gelijk omdat jij een MB hebt waarover jij klachten hebt? Dacht het niet.
Het is inderdaad zéér ongebruikelijk dat een CEO zich uitlaat over een concurrent. Zeker in negatieve zin. Maar VW heeft nou eenmaal iets uitgevreten wat uitstraalt naar alle automerken. Met alle gevolgen van dien: Enorme schadeclaims, imago van “Made in Germany”, twijfel zaaien over de betrouwbaarheid van Duitse en uiteindelijk ook andere producenten. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
@mbzine: ik rijd met mij C350e wel 28km hoor
@poar: gelukkig! laat ik voorop stellen dat ik hoop dat Mercedes het tegendeel van mijn ervaringen bewijst. Ik ben 3 x terug geweest bij de Mercedes dealer om hen in de gelegenheid te stellen te verklaren waarom lading en bereik in mijn geval (ver) onder de door Mercedes opgegeven waarden blijven. Ik heb daar geen passend antwoord op gekregen.
@mbzine: Dan heb je een dwaas van een verkoopadviseur of receptionist voor je staan.

Daarnaast ligt de afwijking meer aan de testcyclus dan aan het wel of niet aanwezig zijn van “sjoemelsoftware”.

Toegegeven 8-9 tot 12 km is wel erg weinig. Wordt de accu voorverwarmd voordat je gaat rijden? Rijdt je binnendoor of direct de snelweg op? Hoe snel trek je op? Is het buiten kouder dan 30(!!) graden? Zoals je merkt zijn er aardig wat dingen waar in een testcyclus afwijkt van de praktijk. Dit geldt natuurlijk ook voor verbruik wat brandstof betreft.
@boxergt: de verkoopadviseur en receptioniste van de mercedes-dealer uit breda staan intussen op de payroll van louwman (http://www.bndestem.nl/regio/breda/autobedrijf-rüttchen-komt-in-handen-van-louwman-groep-1.5636149). dat mag ik althans voor hen hopen. beiden waren bijzonder klantvriendelijk en behulpzaam; iets wat van de directie van de voormalig mercedes-dealer uit breda niet gezegd kan worden; naar mijn bescheiden mening.
@mbzine:

Beste mbzine, dit is een oorzaak en gevolg spelletje en ik mag aannemen dat, als je jezelf zo’n voiture kan of mag veroorloven je ook zelf kunt nadenken.

De spelregels voor het soort auto waar jij mee rijdt, worden gemaakt door de EU en door iedere lidstaat zelf invulling aan gegeven.
Dat is Mercedes niet kwalijk te nemen, maar wel de totaal incompetente ambtenaren die, door invloed van de EU autolobby (jan-lul Hans van Baalen VVD stond bij Mercedes op de payroll als lid van het euro parlement) deze debiele regeltjes verzinnen !!!!

Overigens heeft een goede zakenvriend de C Diesel ingeruild voor zo’n ‘fijne’ hybride en begrijpt nu hoe achterlijk de regelgeving is, hij kan namelijk twee en een half tot drie keer zo vaak naar de benzinepomp toe, omdat de hybride-C gewoon zuipt

Hier een foto van Hans ‘Mercedes’ van Baalen, mijn ontbijt kwam eruit na het zien van deze Wannabee Wiegel (zelfde brilletje)

https://www.google.nl/search?q=hans+van+baalen&biw=1600&bih=861&tbm=isch&imgil=mc4IxnpWLpzEwM%253A%253B5B_Ln2ofkfTVaM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.youtube.com%25252Fwatch%25253Fv%2525253DmumVXJ4_MCI&source=iu&pf=m&fir=mc4IxnpWLpzEwM%253A%252C5B_Ln2ofkfTVaM%252C_&usg=__2UDyOX15L6em0-PEGasYhkXxMts%3D&ved=0ahUKEwihmrqF9q3KAhWFLg8KHXuMCpMQyjcIfg&ei=ZwCaVuHKK4XdPPuYqpgJ#imgrc=mc4IxnpWLpzEwM%3A&usg=__2UDyOX15L6em0-PEGasYhkXxMts%3D
@desjonnies: Euhm, in de c350e zit een dikke 2.0 liter motor in en een kleine tank, die motor gebruikt relatief weinig, zeker met de elektro ondersteuning. Ligt aan de tank, zit is de gewone C een 45 liter tank ik (volgensmij) de reserve tank kun je voor paar tientjes kopen, allemaal voor de bpm gedaan. Bij die hybride zitten de accu’s op die plek, dus vandaar.
@9000cse: Meneer Zetsche mag van mij alles beweren. Zolang het maar over feiten gaat. In mijn ogen, en op basis van feitelijke ervaring (en gelukkig hebben we de foto’s nog van acculading en verbruik), is de C350e geen grijze haar beter dan welke willekeurige VW, Renault of welk merk dat “sjoemelt” dan ook. Ik kan alleen uit de praktijk spreken en op basis daarvan voldoet de C350e niet aan de door Mercedes zelf opgegeven waarden. Dat maakt Mercedes geen grijze haar beter dan VW, Nissan of welke ander merk dan ook. Uitgezonderd Saab uiteraard.
@mbzine: Waarom koop je hem dan, kan jou het een ruk schelen dat hij een liter meer verbruikt, 7%! Iedere plug-in klopt niet..
@henkhupelschoten: henk! Ee bijtelling is natuurlijk interessant. 99% van de C350e’s wordt waarschijnlijk “gekocht” door een lease-rijder die door de werkgever vergoed wordt. In welk geval ik me ook geen enkele zorgen zou maken over lading en/of verbruik. Maar als je de auto zelf moet betalen, als ondernemer, is het toch wel prettig als je grotendeels uit mag gaan van hetgeen Mercedes pretendeert qua acculading en bereik.
@mbzine: Koop een tesla.. En een fles azijn…
@henkhupelschoten: Dan ook niet zeiken over gesjoemel bij VW. Wat kan het jou een ruk schelen dat hij meer C02 uitstoot dan opgeven. Er was eens een appel en een peer…
@mbzine:
Wat klets je nou? We hebben het hier over sjoemelsoftware, of wel het feitelijk bedriegen van de klant. Niet over de werkelijke gebruikscijfers. Dat die niet kloppen weet iedereen, maar die ontstaan simpelweg doordat er een idioot ooit bedacht heeft dat de testen daarvoor in labs en met simpele wijzigingen aan de auto gedaan mogen worden.
@ederooij: Ik ben dan benieuwd wat volgens jou het verschil is tussen sjoemelsoftware en het bewust anders weergeven van verbruikscijfers.
@mbzine:
Is niet zo moeilijk:
– Sjoemelsoftware is software met (illegaal) gemanipuleerde code zodat een product wel aan wettelijke eisen van een dergelijk product voldoet
– Het bewust anders weergeven van de verbruikscijfers, is het weergeven van de cijfers zoals die uit testen komen die voldoen aan de wettelijk vastgelegde bepalingen omtrent deze testen.

Natuurlijk ben ik met je eens dat de verbruikscijfers zoals die nu door autofabrikanten worden vrijgegeven, van geen kanten kloppen. Helaas is dat echter wel iets dat toegestaan is omdat het via een officiële test is gedaan. Maar zoals jij ook wel zal weten is dat een verouderde testmethode die aangepast dient te worden. Gaat geloof ik ook gedaan worden, maar daar durf ik mn handen niet voor in het vuur te steken.
@mbzine: een goede ondernemer kan goed lezen en interpreteren. Daar valt geld mee te verdienen en te besparen namelijk. Ik stel voor dat je die vaardigheid aanleert. Kan je een hoop plezier van hebben met je bedrijf(je).
Vandaar dat de E W210 ook niet roest. De E W211 nooit geen storingen heeft (in het begin zoveel dat je er zelf gestoord van werd) de A klasse niet omviel bij de eland test enz enz.

Want wij Mercedes doen alles goed, yeah right.
@thomasthomas: inderdaad, als consument vind ik dat soort praktijken aanzienlijk kwalijker dan wat software aanpassingen zodat de uitstoot wat beter uitkomt tijdens de typegoedkeuring. In het eerste geval verwacht ik een kwaliteitsproduct te kopen, maar word belazerd waar ik bij sta en heb er ook daadwerkelijk last van. In het 2e geval merk ik er in de dagelijkse praktijk helemaal niks van en stoot ik misschien meer uit dan opgegeven, maar in veel gevallen nog altijd minder dan andere auto’s, en al helemaal in de VS met al hun pick-up trucks.
@henkhupelschoten. Waar het in deze discussie echter om gaat, is dat meneer Zetsche namens Mercedes verkondigt dat praktijken als bij Volkswagen, bij Mercedes niet zouden voorkomen. Daarin moet ik meneer Zetsche helaas ongelijk geven. Waarbij sjoemelen en het bewust opgeven niet realistische waarden voor mij hetzelfde zijn.
@mbzine: je snapt er gewoon niks van. Als je je boordcomputer reset van het verbruik en actiradius staat er gewoon weer 28/30km na het laden. Bij een sportieve rijstijl haal je ook geen 500km op een volle tank.
@mbpeter: in E-Mode is weinig sprake van sportief rijden. Zodra je sportiever wilt rijden dan E-Mode lief is, schakelt de auto automatisch over op hybride, ofwel benzine. De door Mercedes opgegeven CO2 uitstootwaarden komen eenvoudigweg niet overeen met de werkelijkheid.
@mbzine: Again: de cijfers die volgens de EU testcyclus worden behaald.
Lees; laat EU de testcyclus aanpassen en kijk de fabrikant hier aub niet voor aan.
Hoe durft Dieter Zetsche mijn lievelingsmerk zo de grond in te trappen…

Volkswagen AG heeft Duitsland juist weer op de kaart gezet!

Bijna niemand buiten Europa wist een jaar geleden nog waar Duitsland lag, op een handjevol hoogintellectuelen uit het Midden-Oosten na…
Nu staat Duitsland wereldwijd weer in de belangstelling. Dankzij Volkswagen!

Daarnaast heeft Volkswagen ervoor gezorgd dat Duitsland de toon zet op het gebied van software… In Silicon Valley zijn ze met zijn allen bij elkaar nog niet zo creatief met programmeren…

En het is te danken aan de producten van Volkswagen dat de vraag naar olie nog niet helemaal ingezakt is…

Die Daimler topman is gewoon jaloers.
@moveyourmind: badum sttt!
@moveyourmind:

Ze hebben het drinkwater uitgevonden, ze zorgen ervoor dat er geen baby’s meer doodgaan, Volkswagen middelt bij wereld wijde conflicten, ze zorgen voor bootjes van bootvluchtelingen en dat de buikjes van hongerige Afrikaanse kindertjes worden gevuld, het aantal Aidswezen dat door Volkswagen wordt gered is nergens groter, Volkswagen gat de Oekraïne redden en Putin of Poetin op zijn Hollands kan wel inpakken als Volkswagen voorbij komt ; net zoals de katholieke kerk en de Paus, die kunnen wel inpakken !
Meneer heeft volkomen gelijk!
En intussen lobbyen om een rekenfout in de testcyclus te behouden voor eigen gewin…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).