Fiat-Chrysler gaat eigen diesels maar eens aanpakken

Auteur: , 38 Reacties

Daar wordt ook iemand wakker.

Witte rook uit de schoorsteen

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) voelde nattigheid na al het gezever rond dieselgate waar VAG zo bekend mee is. Zoals we weten worden nu in heel Europa emissietests uitgevoerd met de dieselmotoren van zo’n beetje alle fabrikanten. De beweging gaat vooral over het feit dat de testresultaten vaak op geen enkele manier vergelijkbaar zijn met het verbruik in real life.

FCA weet dit ook en stelt dat haar euro-6 diesels puur preventief zullen worden gekalibreerd, om de veranderende emissie-eisen tegemoet te komen. Voor de duidelijkheid vermelden ze dat hun diesels prima aan de huidige emissienorm (NEDC) voldoen, maar enkel pro-actief te werk gaan. Geheel uit eigen wil, no pressure, no charges. FCA is het braafste jongetje van de klas.

Het gaat hier dus om de diesels met Euro-6 norm zoals bijvoorbeeld de JTD’s in Alfa Romeo’s, maar ook de V6 in de Maserati Ghibli en Quattroporte. De motoren die FCA vanaf april verkoopt zullen al zijn voorzien van de nieuwe afstelling. Maar ook als je er zojuist een hebt gekocht, kunnen deze tegen die tijd kosteloos worden aangepast. How nice.



38 reacties

Netjes toch van ze? De update is geheel vrijwillig. Ik zie het meer als een snauw naar VW. Een product dat al goed is nog beter maken is altijd goed. Al weet ik niet of de dit de prestaties zal beïnvloeden. Maar als je het zo leest. Net als de andere stukken die ik er over heb gelezen kan ik dit alleen maar als iets positiefs zien.
@clarkson:

Welnee joh oekel ..
Gewoon suffe tragische comedy ..

Typisch Italiaanse Passie en emotie dus ..
@lincoln:
Wat zuur, doet iemand iets uit zijn eigen voor de uitstoot te verminderen, is het ook al niet goed.
@vorsprungdurchbetrug:

Zal je nog iets zuurs vertellen ..

Sinterklaas bestaat niet ..
@lincoln: Psst, Prem, het is nog geen kinderbedtijd!
@lincoln: Ik kan je vertellen dat het geen suffe tragische comedy is. En dat er aan dit persbericht niets is gelogen.

Als ik je een minnetje had kunnen geven dan had je hem bij dezen gekregen.
@clarkson: Mee eens, maar er zit wel een lichtje aan 😕
@cliosport2000: luchtje* lichtjes ook, maar dat past niet helemaal in de context ;)
@cliosport2000: Alles wat fabrikanten op dit moment veranderen aan een dieselmotor is verdacht op dit moment. Het kan er zelfs voor zorgen dat goede updates bij sommige fabrikanten op dit moment uitgesteld worden om niet verdacht te zijn.
@bartteeuwen: Helemaal mee eens! Ik denk ook inderdaad dat sommige merken er nu mee wachten. Daarom vind ik wel dat ze of heel veel lef hebben, of toch sneaky zijn..
Fiat heeft de moderne dieselmotor uitgevonden en het patent verkocht aan Bosch. Aan wie? Juist aan Bosch. Dan weet je het wel.
@roppp:
Nee.
Ze hebben de hulp van Bosch ingeroepen omdat Magneti Marelli de techniek of lees intellect niet in huis had om om te gaan met de extreem hoge inspuitdrukken

En het was Alfa overigens, niet FIAT.
@desjonnies:
In de jaren 80 vond Fiat de Common Rail-technologie uit
en in 1997 maakte het grote publiek ermee kennis, in de vorm van
de Alfa Romeo 156.
Bron; agriculture.newholland.com/…/T6_120003_INB.pdf
@vorsprungdurchbetrug: De eerste personenwagen met direct ingespoten dieselmotor was de FIAT Croma d.i.
@bmwtouring: correctie: Croma i.d.
@desjonnies: ja en van wie is Alfa ook alweer en welke motoren worden er in Alfa’s gebruikt????? Oh Jaaaaaa.
@roppp:
Dat zegt eerlijk gezegd geen reet over wie de JTD Diesels heeft uitgevonden.

Maar, je hebt gelijk.
@desjonnies: want ik had je relatief hoog staan maar je haalt jezelf mooi onderuit..
En als er iets mis is kunnen ze werkelijk elke autofabrikant de schuld geven ..

Aangezien VM Motori elke eigenaar gehad heeft die het maar kan hebben ..
@lincoln: wat heeft VM met de jtd motoren te maken?
Dus de Giulia die in 2025 komt, beschikt gelukkig niet over een sjoemeldiesel.
@berlinetta:

Elke auto die niet bestaat is goed voor het milieu ..
@berlinetta: productie van de Giulia wordt volgende maand opgestart dus die grapjes kunnen gelukkig stilaan de prullenmand in.
@Carreza: Was dat niet de QV met zijn zescilinder? We hebben nog altijd niks gehoord van de productieversies van de gewone Guilia’s.
@berlinetta:

hij is uitgesteld tot 2034, er is een probleempje met de dashboardlampjes !

en het kofferdekselslot

raar woord : kofferdekselslot
@berlinetta: wordt later als ze nu ontdekken dat die diesel er in zou zitten
Ik mag FCA wel.
@Jochempie: FCA = Federal Choke Authority?
@potver7: lachen man
Waarschijnlijk mag je na de update vaker wat ureum laten bijvullen.
@AutomotiveDesigner: je zult alsnog meer euro’s aan ruitenwisser vloeistof uitgeven dan ureum. Als ze het tenminste niet met de huidige woekerprijzen verkopen maar er een reële prijs aan geven.. En met 40ct per liter kunnen er zelfs nog mooie marges gehaald worden.
Ik snap het wel, nu mooi publiciteit scoren en dan straks als er een audit komt mooie cijfers hebben.
@dutchdriftking: Precies, de situatie zo optimaal mogelijk uitbuiten. Ik had hetzelfde gedaan.
goed bezig +1
Preventief is altijd beter dan de put dempen nadat het kalf verdronken is! Een pluim voor het Fiat en Chrysler concern
Het minderwaardigheidsgevoel van de VAG boys op deze blog neemt echt lachwekkende vormen aan. Elk artikel over FCA, Alfa of Fiat zit vol emotie en wordt uit zijn verband getrokken. De commentaren zijn erg vermakelijk. Ik hoop dat het minderwaardigheidsgevoel weer snel plaatsmaakt voor vertrouwen dat het toch goed af gaat lopen voor VAG. Krijg de indruk dat de frustraties diep zitten lol. Ga zo door….
Ach, net als je denkt dat het weer iets beter gaat met VAG lees je dit. Heb vertrouwen boys. Komt goed. Wellicht met die mooie nieuwe polo met dat verleidelijke kontje lol.

http://nu.nl/beurs/4208217/verkopen-volkswagen-in-vs-opnieuw-fors-gedaald.html
@aamvoort: ondanks dat ik zelf een Golf rij ben ik absoluut geen fanboy. Maar wat jezelf hier doet lijkt daar wel ernstig op.
Feit is en blijft dat ome Sergio ook rare getallen de wereld in helpt die vervolgens keer op keer worden bijgesteld. Bijna zou ik zeggen dat hij de titel ‘sjoemeldirecteur’ verdient. Daarbij suggereer ik nadrukkelijk niet dat er bij hun motoren gesjoemeld is overigens. Dat laat ik aan de deskundigen over.

Over fanboys gesproken; de meeste comments hierboven zijn geschreven door mensen die bij een VAG artikel eveneens kritisch zijn.
En terecht overigens want volgens mij heeft elke fabrikant wel slechte series of types. Volgens mij zou je daar ook wel een aantal artikelen over kunnen vol schrijven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).