We verwachten het publieksdebuut van de MINI Cooper S Diesel begin maart op de Autosalon van Genève. Wie echter alvast op de Mini site de configurator aanklikt, zal zien dat het dieseltje daar al keurig tussen staat inclusief optiepakketten en prijzen, maar nog zonder afbeeldingen. Ook in de te downloaden prijslijst is de nieuwkomer reeds verwerkt.
De Cooper SD komt er net als de gewone Cooper D in vier uitvoeringen: normaal, Salt, Pepper of Chili. Alle uitvoeringen zijn desgewenst met automaat leverbaar. De prijzen voor de SD beginnen exclusief opties bij 30.945 tot en met 37.050 voor de SD Chili Automaat. Nieuw is ook de Cooper D met automaat. De handgeschakelde (S)D modellen komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling.
Als je meer wilt weten over de prijzen en verschillende optiepakketten, blader dan even op je gemak door de prijslijst (pdf). Behalve de CO2 uitstoot vind je daar helaas geen technische specificaties, maar anders dan waar we eerder vanuit gingen, krijgt de SD een 2,0 liter BMW motor (en dus geen 1.6 blok) goed voor 143 pk en 300 Nm koppel.
Met dank aan Traxxas voor de tip
Jipp zegt
dat is toch aardig aan de prijs, voor een mini! en wie noemde hier een A1 duur? Wel een pluspunt dat hij nu ook in diesel beschikbaar word, komen er eindelijk wat meer van die monstertjes op de weg!
klavertjevijf zegt
Grappig dat in die prijslijst bij de motor van de SD-modellen “bij het er perse etc.” staat, maar er vervolgens wel gewoon achter staat hoe veel CO2 (zucht) elk model uitstoot. Knap dat ze dat weten…
fconderkantlat zegt
mini cooper s is en blijft leuker
jesse3120 zegt
300 nm koppel, best veel, dat haalt peugeot niet uit 2.0 diesel. wel 140 pk
ibizasporttdi zegt
@jesse3120:
De hedendaagse Peugeot en Citroen 2.0HDI diesels zitten al minimaal op 320/340NM koppel. Ik denk dat je in de war bent met de 1.6 HDI..
laurens324 zegt
vind dit schandalig duur voor een stadswagentje waar je met moeite met 2 inkan
er zijn ruimere en betere modellen te vinden voor dit geld
w0o0dy zegt
Alfa Giulietta 170pk jtdm, BMW 118d Corp Lease Business line, Audi A3 140pk Attr Pro, Seat Ibiza 2.0 tdi Bocanegra, Golf 2.0 TDI Blue Tech Highline, Volvo C30 D3 Kinetic
Allemaal groter, vaak luxer, vrijwel net zo snel en comfortabeler dan een Mini op lange afstanden….
Brum zegt
@w0o0dy:
Nou en? Er speelt altijd nog zoiets mee als “emotie” en dat werkt bij iedereen anders. Die nieuwe mini’s vind ik maar truttige dingen, maar het is gelukkig wel weer wat anders en dat maakt het aanblik van het blik op de weg weer een stuk meer afwisselend.
w0o0dy zegt
@Brum: leg jij fijn je benen in de nek, kijken hoeveel er van de emotie overblijft, hahaha. 10x liever een Giulietta met 170pk JTDm en een leuke uitvoering dan een vrouwenauto zonder fatsoenlijke uitrusting die zogenaamd hip moet zijn maar alleen maar door arrogante trutjes en zichtzelf stoervindende jochies wordt gereden….
tomofbelgium zegt
@w0o0dy: Je benen in de nek? Wat?
Ik ben 184, en de zetel helemaal naar achter en ik kan niet aan de pedalen man.
Ik was Bob, en nog 4 volwassenen erbij. Precies weer veel experten hier.
Op 1 ding heb je een punt, zelfs bij de 15″ standaard-ophanging, is deze niet om op vakantie te gaan, vind ik toch.
OT: Persoonlijk betrouw ik kleine diesels niet voor gebruik op lange termijn, toch is die 1.6d pijlsnel. Constant naar 170 als je niet oplet, en makkie naar de 200. Nu een 2-liter erin is voor mij een droom.
Kitcherig en prijzig is hij zeker, “wijvenbak” valt te betwisten, maar het rijplezier dat je er voor in plaats krijgt, maakt het voor mij meeeeeer of goed. Ik rij constant met een smile op m’n gezicht, werkelijk ongelooflijk die mini.
Zet maar een Clubman SD zonder opties voor de deur! :-)
w0o0dy zegt
@tomofbelgium: 185 en ik kan er niet comfortabel in zitten, laat staan dat er een gemiddelde volwassene achterin past zonder verlammingsverschijnselen na een uurtje rijden. 4 personen is echt niet reeel tenzij iedereen klein en/of oncomfortabel is.
mashell zegt
@w0o0dy: daar heb je een pijnlijk punt te pakken. Bij de 31000 euro krijg je niet eens 17″ velgen, geen bluetooth en zelfs geen cruise control. Allemaal heel gewone dingen. Hoe aantrekkelijk het me ook lijkt om met een MINI met 143 diesel PK’s rond te rijden en overal achtervolgd te worden door tennis en hockey meisjes, dit is gewoon te duur.
NLBUURMAN zegt
@mashell: zo gewoon is blauwe tand nou ook weer niet. ik schat dat nog geen 10 procent van alle nederlandse auto’s dit heeft.
kingkay zegt
Da’s best wel prijzig, voor dat geld zijn er toch wel leukere mogelijkheden. Hoe lang gaat dit model eigenlijk al mee? Da’s ondertussen toch wel al een jaartje of 7-8 dacht ik, nee?
tomofbelgium zegt
@kingkay: God ja, Belgische prijzen zijn toch beter, kennis van mij liep buiten met een Cooper D voor 19k, das bijna €4000 minder.
In vergelijking is de mini misschien wel prijzig, vooral al je je laat slieren op de optielijst, want DAAR verdienen ze nu op!
Moest ik nog een nieuwe wagen kopen, kies ik kleur en motor en automaat, that’s it. De rest kan je nog later
Ruben00 zegt
Wil je echt plezier? koop een motor voor een fractie van de prijs.
Alpinaa zegt
@Ruben00: Ja, en dan binnen de korste keren rond een boom gevouwen hangen.
@kingkay: Dat is sinds 2007, toen kwam de Mk2 op de markt. De Mk1 is gemaakt van 2000 tot 2006. En de Mk2 is onlangs gefacelift.
kingkay zegt
@Alpinaa: Ow, dus eigenlijk al 10 jaar? Da’s wel heel lang…
Bedankt voor de info!
roquez zegt
@kingkay: Eigenlijk al 51 jaar.. Sinds 1959 worden die dingen geproduceerd..
OT: duur en niet echt spectaculair die 143 pk
tomofbelgium zegt
@roquez: Niet spectaculair :-) doe ns een testrit
tripple zegt
@woody
alles is beter dan een gare alfa..
integralechubasco zegt
@tripple:
klopt het wat je daar allemaal zegt of is het je me-ning?
Alpinaa zegt
@integralechubasco: Volgens mij is het toch een feit…
integralechubasco zegt
@Alpinaa: weet je wel wat feiten zijn? ik denk het niet, anders had je dat niet gezegd. Daarmee hebben we je denkniveau meteen in kaart.
MichaelvdBroek zegt
zal hem toch nooit kopen dus interesseert mij die prijs :P
Citrofiel zegt
@MichaelvdBroek: Jij staat wel bol van de nuttige bijdragen zeg…
MichaelvdBroek zegt
@Citrofiel: wat fijn he? :P
Citrofiel zegt
@MichaelvdBroek: Vreselijk fijn.
MichaelvdBroek zegt
@Citrofiel: geen dank kerel! :)
Thomas312 zegt
Heren, ik zeg: Ga is langs de dealer voor een proefritje, ga even lekker sturen. Neem 2 vrienden mee, en je zult ontzettend veel lol hebben. Spreek uit ervaring, danwel niet in de diesel maar dat maakt niet heel veel uit voor het stuurgedrag.
En ben het met brum eens, emotie. Zodra je eenmaal ziet wat je allemaal kan aanpassen aan de Mini, ben je 9 van de 10x f*cked for life!
tomofbelgium zegt
@Thomas312: :-) volledig akkoord :-) ik ben echt niet aan diesels, maar die 110 is wel pijlsnel man
jeanclaude zegt
audi a3 sportback 2.0 tdi pro line s 140pk/320nm, bomvol met opties, 20% bijtelling, meer koppel, groter, ruimer, klasse hoger, praktischer, zakelijker en voor ‘maar’ 5k meer dan deze mini, golf 2.0 tdi bleumotion highline 5deurs 140pk/320nm, wat leuke opties erin, voor de rest zelfde verhaal als de a3 en de golf is dan maar 200 euro duurder, of je spaart efe door voor een 320d met 20% bijtelling, maar die is wel 8k duurder maar dan heb je ook wat.
waarom in hemelsnaam voor deze mini gaan die?.
als je de mini zoals de golf of audi wilt ben je hetzelfde kwijt of misschien wel meer.
tomofbelgium zegt
@jeanclaude: Tja als je lekker door de grijze massa als grijze muis wil gaan :-)
Doe een testrit, het wordt je wel duidelijk waarom :-)
Alpinaa zegt
@integralechubasco: Mijn denkvermogen is misschien toch wat hoger als jij denkt, en ik weet bovendien heus wel wat het verschil tussen een mening en een feit is. Een mening is subjectief en een feit is objectief. Het was meer bedoeld om wat alfisten te jennen, en dat is nog gelukt ook. ;p
integralechubasco zegt
@Alpinaa: Goed, je kunt letterlijk benoemen wat een mening betekent en wat een feit betekent maar je kunt het nog niet functioneel inzetten in een gesprek tussen volwassenen… Helaas…
kingkay zegt
@integralechubasco: en dat is een feit.
;)
integralechubasco zegt
@kingkay: :)
boygeorge zegt
@Alpinaa: Mijn denkvermogen is 110 pk, dat is een feit !
Helaas is mijn IQ 86, dat is te weinig objectieve sujectieviteit.
norge zegt
BminiW prijzen voor dit wagentje ,ach het zal wel premium zijn. :lol:
BaRa zegt
De prijs is niet onverwacht, maar een 2-literblok met slechts 143 PK en slechts 300 Nm? Waarom geven ze dat ding een “S”-aanduiding??
jettag60 zegt
Alsof 20% nog werkt als die auto zo duur is… Een polo bluemotion kost 18 en heeft 14% bijtelling dus ook zakelijk zal t wel geen storm lopen
Freewarefreak zegt
@jettag60: Daar zat ik ook aan te denken. Waar blijft de 14% bijtellings versie met 95 gram uitstoot zonder BPM en BTW. Dan zal het zakelijk met de Mini wel meer storm gaan lopen als nu dan. Want voor de stijl en looks vallen genoeg mensen, dat blijkt ook wel uit het succes van dit merk. Nu alleen die prijs nog..
thomaz zegt
Gewoon even chippie erin, dit blok kan makkelijk naar 215pk… Hadden wij ook in de X3 xDrive20d… Dan wil die wil die wel denk ik!
Voor de rest is de mini inderdaad een veel te dure en nutteloze auto. M’n pa had een keer een Mini cooper clubman als leenauto van de dealer, en daar ben ik toen maar 2 dagen in gaan rijden en m’n pa in m’n e46 omdat ie zo ongelukkig werd van dat ding. (ik overigens ook, die 1.6 is niet vooruit te branden, je kan in de binnenspiegel niks zien door die rare deurtjes, je hebt geen middenarmsteun, rare snelheidsmeter in het midden, etc).
Overigens begon dat zogenaamd scherpe sturen (ja dat doet ie wel) me ook de keel uit te hangen bij cruisen op de snelweg, constant corrigeren, en het comfort was ver te zoeken (ook in de stoelen)
Bye bye mini!
ibizasporttdi zegt
@thomaz:
In je dromen dat hij door een chip van 143Pk naar 215PK gaat.. Daar moet echt wel een stuk meer voor aangepast worden.. o.a uitlaatsysteem, verstuivers, intercooler en waarschijnlijk ook wel een grotere turbo… Met alleen een chip kom je tot ongeveer 175PK..
tomofbelgium zegt
@ibizasporttdi: Akkoord, wie weet de effectieve verschillen tussen een 116d & een 123d?
(115-203pk)
iTsMeNi zegt
In de prijslijst staat bij de extra uitrusting van een Cooper S(D): turbomotor met Twin Scroll turbotechnologie en directe benzine injectie. Ik dacht dat de D juist voor diesel staat. :-)
Alpinaa zegt
@integralechubasco: Dat is jouw mening. Zie je nu wel dat ik het snap. ;)
integralechubasco zegt
@Alpinaa: ;)
Truttenschudder zegt
Wat een ‘flamboyante’ benamingen voor de uitvoeringen houden ze er bij MINI op na. Leuke auto, hoor. Voor je vriendin. Of voor jezelf en je vriend.
boygeorge zegt
Het beste/mooiste kleine autootje wat aan komt.
Het duurste kleine autootje wat er dan zal rijden.
Het slechts verkopende kleine autootje in 2012.
In 2013 het kleinste autootje wat niet meer leverbaar zal zijn.
bpc zegt
ik vind die mini’s echt geweldig ! prachtig itzicht goede wegliging voldoende snel en de prijs … tja daar koop je deze niet voor he , maaar ,je kan natuurlijk voor veel minder geld een suzuki swift kopen die er eigelijk even leuk uit ziet ook een geweldige wegliging heeft etc oke de afwerking van het interieur is minder maar doe mij toch maar een swift voor dat geld en liefst de sport (in de toekomst dan ) dan spaar ik nog steeds geld uit
jettag60 zegt
Je kunt heel veel zeggen over de mini maar dat ze goed rijden is onderhand wel een feit en geen mening meer. Ik was ook altijd fel tegen een mini, mijn moeder wou graag een mini hebben en heb me vader toen varianten laten zien wat hij kan kopen voor hetzelfde bedrag op de occasion markt. Wij hebben toen een supernette e46 330 cabrio gekocht. In alle opzichten beter. Maar desondanks wil me moeder een mini omdat ze deze schattig vind. Dat is denk het sterkste punt van een mini. De vrouwen vinden hem schattig terwijl de mannen er in kunnen spelen. Misschien ook wel een verklaring waarom de Cooper S zo goed verkoopt. Hoe vaak zie je de hot hatches van de concurrent? Ik niet zo vaak als de mini cooper s in ieder geval