Om de mini-lookalike van Daihatsu van de hoofdpagina af te krijgen stuurde Turbopaultje ons een aantal tips. Eentje notabene over de Mini zelf. Het nieuws is al een paar dagen oud maar wellicht toch goed om even te melden, het gaat namelijk over de MINI Cooper S met John Cooper Works GP Kit. Met 218pk is dit volgens BMW de snelste Mini ooit.
Ze vergeten daarbij de Mini Cooper S door MK-motorsport, die met 230pk en een flinke gewichtsreductie toch ook niet slecht zal presteren. Of wat dacht je van de AC Schnitzer’s Mini Cooper S?
Anyway, zoals we reeds eerder wisten te melden worden er slechts 2000 exemplaren van deze exclusieve Mini Cooper S gemaakt. De gewichtsbesparing van de Mini is ongeveer 50 kilo. Om een nog betere stabiliteit en wegligging te krijgen zijn verschillende componenten uitgevoerd in lichtgewicht aluminium, en zijn voorzieningen als airconditioning en achterbank weggelaten. De modificaties hebben geleid tot een topsnelheid van 240 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in slechts 6,5 seconden. Om het vermogen veilig op de weg over te brengen, is de Limited Edition bovendien uitgerust met een sportonderstel met sperdifferentieel. Dynamic Stability Control DSC is (grats) optioneel leverbaar.
Het uiterlijk is ook aangepast en de Mini is herkenbaar aan 18 inch aluminium velgen met daarachter opvallende rode remklauwen, een aërodynamisch gevormde bodykit, lagere dorpels en grijsblauwe metallic lak. Je moet er echter wel wat voor overhebben, de prijs bedraagt namelijk € 43.900,–.
autoblogger zegt
Ah, lees net dat ze alle 2000 reeds uitverkocht zijn!
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/200416/its_go_go_gone_for_mini_gp.html
Turbopaultje zegt
mmmm… voorzover ik weet hebben de dealers bestellingen geplaatst, maar of alle auto´s ook al doorverkocht zijn ?
anyway, het is de MINI to have. Helaas moet je een paar dingen, zoals die lelijke vleugel, velgen en badges op de koop toenemen. Daarvoor echter een nog betere wegligging, meer power en altijd genoeg kofferruimte (achterbank is echt useless) :-))
remy zegt
lelijk!? kom op man hij ziet er juist zo heerlijk overdreven uit met die spoilers, en badges en die prachtige velgen! De 20 die naar nederland komen zijn trouwens allemaal al verkocht.
w0o0dy zegt
het linkje naar dat artikel over de AC Schnitzer klopt denk ik niet, want het is nu gelinkt naar het eerdere artikel over de John Cooper works kit (die overigens toen ook al 218pk had…)
De wielen zijn wel gaaf, maar de tupperware maakt het net een beetje over the top. Kleur en interieur is wel cool, maar waarom er dan opeens weer iets roods in de auto voorkomt?? Dat is echt spuuglelijk èn zinloos.
autoblogger zegt
@w0o0dy: thanks, is nu gefixt!
JeffreyG zegt
vind het niet zo raar dat hij al uitverkocht is
als ik de kans had had ik die ook genomen
dat ding ziet er echt geweldig uit :cool:
fiat zegt
bmw is ged bzezig
maar ik haat nog altijd bmw
dekster zegt
nog 1 tip turbopaultje
Bol zegt
Ik heb nog nooit mooie (dubbele) vierspaaksvelgen onder een auto gezien maar dit is het bewijs dat het dus toch kan!
Verder ziet ie er imo zeer goed uit, mooie kit, vette achterspoiler..
diejay.. zegt
WAT…. mooie velgen??? pfffff echt zooo lelijk man…
Stylez zegt
De velgen zijn wel apart, maar om ze nu mooi of lelijk te noemen… moeilijk.
De achterspoiler en de uitlaat vind ik (zoals bijna altijd, nadat tuners een auto onder handen hebben genomen) erg lelijk.
silasse zegt
Ik vind het echt een janetten wagen.
weet ni wrm…
Vincent#1 zegt
Nee, alsjeblieft geen uitlaat in het midden en niet zo’n spoiler.
Die velgen vind ik zo slecht nog niet, zijn ook wel een beetje retro due eigenlijk paast het wel. waarom heeft het eigellijk roze spiegeltjes gekregen???
Vincent#1 zegt
Oh, ja en waarom hebben de achterbank door een buis vervangen?? Het is toch geen rallywagen, als je echt gewicht wilt besparen dan moet je het goed doen ook en het hele interieur onder handen nemen.
Bot zegt
Allemaal leuk natuurlijk, maar het wordt pas leuk met een BBR Cooper S met dik 300pk http://www.bbrgti.com
Turbopaultje zegt
pfffff…eindelijk is die kankerjap van de mainpage weg !!
Turbopaultje zegt
@Bot: nou, ik kan je uit eigen ervaring verklappen dat met 210 pk, ESP en TSC uitgeschakeld het al dikke pret is met die JCW. Strepen trekken zolang je wilt
en in de stad ben je zo goed als onverslaanbaar als je de motor boven de 3500 houdt….verbruik is dan wel meer dan 13l….
300 pk is echt niet meer rijdbaar in een MINI…..en boven 230 voelt een JCW ook al niet meer echt stabiel aan (=> te korte wielbasis). En hoelang moet dat meegaan ? BBR is een goed bedrijf, ze vragen ook de hoofdprijs voor een ombouw, maar ik denk 300 pk uit een 1600 is echt too much.
w0o0dy zegt
video van autotelegraaf:
http://www.telegraaf.nl/anptelevideo/autotelegraaf/article45234711.ece
Turbopaultje zegt
@ woody: wat een ontzettende onbenul, die verder de ook nog vreselijk saaie video over de wel opwindende GP kapotlult.
Dit is al iets beter: http://www.autoblog.it/post/2916/mini-cooper-s-jcw-gp-video-e-nuove-foto
HIer is men ook al redelijk bezig in een JCW : http://video.google.com/videoplay?docid=8999744487353965817&q=cooper+s
http://broadcaster.freespeed.de/broadcaster_go.php?s=1114&t=67&r=1&f=1
Alleen voor echte mannen : http://www.aveaword.com/
w0o0dy zegt
ja ik dacht al dat ik te kritich was, maar gelukkig heb ik medestanders!
w0o0dy zegt
dat filmpje van die “kellener sport” is ook niet veel, iedereen kan rechtuit gasgeven….
Doet me denken aan een gast die me met ongeveer 180 voorbij kwam op de A30 (toen net open) in een Cooper. Ik reed ff een stukkie mee (Leon met sportonderstel) tot we bij de verbinding naar de A12 (tweebaanssnelweg, prachtige bocht die ik goed ken) kwamen. Daar ging hij in de remmen (tot zo’n 135) en ik knalde er met een dikke 160 in de binnenbocht langs…. Die gozer kon het niet hebben en ging allerlei rare capriolen uithalen om mij voorbij te komen…. ook zo’n type dat vooral goed rechtdoor kan rijden, lol
Turbopaultje zegt
@ woody: die Zweed is slechts redelijk zeg ik.
Het is maar goed dat je mij in NL niet eenvoudig tegenkomt. Ik ga je namelijk waar dan ook voorbij in een JCW alsof je geparkeerd staat in je Leon… en dit is geen semistoere taal.
w0o0dy zegt
wat jij wil paultje
Mpower zegt
@turbopaul
Semi-stoer is het niet nee, het is stoer
Ferdi zegt
mensen,
al die stoere praat over opgevoerde mini’s, het is allemaal nep. Geen een JCW haalt de 210 pk aan de krukas, is al veeeele malen getest. De besten halen 190-195 pk. Overigens is de Works wel een goede tuning. Andere tuners halen de opgegeven waarden ook helemaaaaal niet. Echte lachertjes zijn de bedrijven zoals chiptuning, ziptuning etc. Veelal is daar geen pk winst mee bereikt door een ander ‘chippie’.
Er is veel(!) geld en er zijn vele motorische aanpassingen, voor nodig om een Mini r53 S (ev. Works) op ong. 235 echte pk’s te krijgen. Specialisten met goede rollenbanken kunnen dit wel, maar dat is tijdrovend en specialistsich werk; compressoren veranderen, poelies veranderen, poeriemen veranderen, software op maat herschrijven, grotere intercooler aanpassen (watergekoeld) met betere koelcapaciteit, spruitstuk (op maat!!) aan passen, tussen en einddempers vervangen door open systemen, een goed openluchtfilter plaatsen met een groter filterhuis wel afsluiten van motorruimte (schutbord weghalen), cilinderkop aanpassen, etc. etc. etc. Pas dan kun je op ergens 235 verantwoorde pk’s uitkomen.