Voor wat Mitsubishi betreft lijkt NedCar in Born ten dode opgeschreven, maar de inkt van het persbericht is nog niet droog of er wordt al gespeculeerd over kandidaten voor de toko. MINI is de eerste naam die valt. Ondertussen gooit het personeel er morgen het bijltje bij neer.
Op het eerste gezicht is MINI helemaal geen gekke gedachte. Ze zitten in Engeland niet heel ruim in de capaciteit, ze hebben de ambitie om in relatief korte tijd hun gamma naar 10 modellen uit te breiden, en ze hebben vast nog wel ergens een eurootje liggen om Nedcar (plus personeel) over te nemen. Daar zouden ze toch weer een capaciteit van zo’n 200.000 modellen aan overhouden, en zo is het misschien mogelijk dat naast Roger en Dave in de toekomst ook Gèr, Bèr, Wiel en Jefke aan je MINI sleutelen.
Betekent dit dat je binnen een paar jaar een sticker ‘made in Limburg’ op je nieuwe MINI tegenkomt? Dat is misschien wat prematuur, maar het is niet onmogelijk. Het schijnt zelfs dat het onderwerp ‘Nedcar’ in het onderonsje tussen BMW-CEO Norbert Reithofer en Mark Rutte vorige week even is aangesneden, maar toen was Mitsubishi nog partij.
Noem me een cynicus, maar ik zou er niet te veel op hopen. Het lijkt me wat waarschijnlijker dat MINI in eerste instantie binnen de eigen faciliteiten kijkt naar uitbreiding, dus de kans op overname lijkt redelijk miniem. Maar toch: hoop doet leven. Indien MINI overneemt hoeven ze de eerste 2 letters in ieder geval niet van de fabrieksgevel te verwijderen. Daarnaast werd overigens ook de naam Youngman al geroeptoeterd.
Ondertussen gaan de werknemers van Nedcar morgen in staking. Zij eisen meer commitment van hun huidige baas, Mitsubishi, in een oplossing van de situatie zoals hij zal ontstaan nadat het bedrijf zich terug trekt.
Dit artikel is gebaseerd op lopende berichtgeving op Radio1.
Rik3 zegt
Haha “Gèr, Bèr, Wiel en Jefke”.
bmwpowerm5 zegt
zou wel goed zijn anders staan er weer 1500 op straat
Carreza zegt
Een volledige overname door MINI lijkt mij wat te optimistisch. Dat er MINI modellen naast die van Mitsubishi zouden rollen, leek eerder het plan dat ze in gedachten hadden. Maar nu de Japanners de aftocht blazen, zullen de plannen van MINI ook wel weer in de koelkast (of in het ijs is misschien toepasselijker) worden opgeborgen.
Alleszins weer een zwarte dag voor alle werknemers (waarvan 200 Belgen heb ik vernomen).
geengehoorisrechtdoor zegt
Ach een mini uit een kikkerlandje klinkt niet verkeerd toch? Als dat 1500 mensen aan het werk houd hebben ze mijn zegen!
TheKeymaker zegt
“Ondertussen gaan de werknemers van Nedcar morgen in staking. Zij eisen meer commitment van hun huidige baas, Mitsubishi, in een oplossing van de situatie zoals hij zal ontstaan nadat het bedrijf zich terug trekt.”
Hallo, hoe naïef kun je zijn. De tent staat voor 1 euri te koop. Oftewel Mistubishi sluit de fabriek nog liever gisteren dan vandaag. Er is geen commitment van Mitsubishi.
RubenPriest zegt
ach ik noem je geen cynicus. Ik noem je een realistische autobloggert!
Donstil zegt
Mogen ze wel op cursus die werknemers van NedCar. Een Mitsubishi in elkaar schroeven lijkt me een stuk minder precies als een Mini in elkaar schroeven.
Althans een Mitsubishi zit nou niet geweldig in elkaar altijd.
silverline zegt
ja we zijjn de lul door die jappen gewoon aan het lijntje gehouden verder niks beste plant voor het merk alles was het beste bij hun maar wat koop je ervoor niks helemaal niks opzouten met die jappen laat een ander merk instappen komt er eindelijk rust in de tent de laatste tijd hing er alleen maar spanning en we konden niks doen
Tonnie zegt
Ik hoop dat die mensen hun baan houden, wie het dan ook overneemt en wat ze gaan maken, zal mij een zorg zijn.
RuVi zegt
Ja nog effe gaan staken ook, vinden potentiele overnamebedrijven vast leuk
gerard1710 zegt
De werknemers zijn hier wel even genaaid hoor, ze zijn een tijd geleden toen het al minder ging overeengekomen met Mitsubishi dat er in ruil voor een beloningsverlaging een werkgelegenheidsgarantie werd gegeven. Nu worden ze zonder pardon aan de kant gezet. Op zijn zachtst gezegd is dit niet netjes…
kaasboerin zegt
@gerard1710: Als er daadwerkelijk een overeenkomst is getekend lijkt het mij onmogelijk voor Mitsubishi om dit zomaar te kunnen maken..
gerard1710 zegt
@kaasboerin: Ik weet niet of er iets getekend is, wel dat er men overeengekomen is over de toekomst, maar ook als er niks is getekend, is dit verre van beleefd..
kaasboerin zegt
Waarom denk je dat Mitsu hier klaar is, moet je zien hoeveel rechten werknemers hier hebben.
midasracer zegt
Wellicht zijn dit soort fabrieken de dino’s van onze tijd. Steeds meer auto’s worden gemaakt met of van kunststoffen. Dan heb je niets aan een partij lasrobots. Los daarvan is Gordon Murray bezig om het produktieproces te innoveren (is al een tijdje stil rond zijn T25 projekt en bedrijf),dus als dat wordt geadopteerd, zullen er nog meer metaalverwerkende autofabrieken sneuvelen.
fiatrider zegt
Iets voor Paccar dochter DAF, want dan kan DAF van de Nedcar fabriek een bestelauto fabriek er van gaan maken.
Waar bestelauto’s van de band rollen van nederlands fabrikaat.
Daf klanten willen dolgraag zien dat daf hun programma aan de benedenkant gaan uitbreiden.
Dan is de programma van Daf ook helemaal compleet.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Mini moet matuurlijk wel een beetje exclusief blijven.. De countryman had een levertijd van 3,5 maanden.. verwacht m in maart ongeveer. Liever made in england! ;) maar eigenlijk maakt het niets uit… In NL zetten ze ze vast ook met liefde er een schroefje in.
robbie zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: de Countryman wordt in Oostenrijk bij Magna-Steyr gebouwd. Daar komt geen Engelsman bij kijken.
BobbyD zegt
Het is natuurlijk verschrikkelijk dat zoveel mensen hun baan verliezen. Maar het lijk mij niet zo heel handig om nu nog eens te gaan staken. Wat voor signaal geef je daarmee af naar een potiëntele kandidaat?
sebastos zegt
@BobbyD:
Inderdaad, in de vorige berichtgeving had ik daar al een uitgebreide reactie op. Staken is bij Nedcar soort van 2e activiteit geworden. Voor elke poep en scheet staken ze daar. Als ik Mini was zou ik me nu toch erg bedenken, deze mensen worden gewoon tot 2013 betaald en gaan nu staken. Ze hebben eventueel 10 maanden de tijd om elders werk te vinden, bij ontmanteling komt er ook nog eens een sociaal plan etc.
Het zijn een stelletje verwende mensen daar die niet meer weten wat werken is. Ze hadden ook de instelling kunnen hebben om er eens flink tegenaan te gaan gisteren om te laten zien wat ze waard zijn en er voor te zorgen dat ze de dagproductie flink zouden overstijgen. Dan geef je ook een positief signaal af aan eventuele geïnteresseerde kopers.
De mensen in de Saab fabriek zochten in alle kiertjes en hoeken of ze nog onderdelen hadden en bouwden door totdat er echt niks meer te assembleren was! Dat is pas een instelling!
BobbyD zegt
@sebastos: Zojuist jouw stuk gelezen bij het andere bericht. Helemaal mee eens. Wat ik dus niet kan begrijpen is dat ze (de vakbonden? of is dit echt de wens van het personeel?) direct in de slachtoffer positie kruipen. Grote, boze Mitsubishi heeft het gedaan! En als reactie gaan wij staken, dat zal ze leren!? Waarom nemen ze het heft niet in eigen handen? Waarom stappen ze niet naar Verhagen (of wie dan ook enige invloed kan hebben op een overname) met een plan om hun steentje bij te dragen? Denk aan de eerste maand geen salaris, het 1e jaar geen extra toeslag voor overuren, waarschijnlijk zijn er tig betere ideeën te verzinnen. Een potentiële kandidaat zal zich niet direct blind staren op de besparing, maar hiermee wordt duidelijk het signaal gegeven dat deze mensen willen werken en niet bij de pakken neer gaan zitten.
Mijn twee centjes…..
nickysan zegt
Ik denk dat nedcar een soort uithangbord van de bonden en de politiek is geworden, de medewerkers van nedcar werken hard genoeg en hebben weinig op met staken maar worden door de bonden en de politiek gebruikt in het hele mediacircus maar nu kunnen de bonden en politiek eens echt laten zien dat ze voor Nedcar gaan,nu is het nodig.
Als outsider is dit makkelijk praten over hard werken of niet hard werken
Ik hoop dat deze mensen wel een stabiele overnamekandidaat vinden en nog jaren vooruit kunnen en vergeet ook de toeleveranciers niet, zijn dit soms ook allemaal luie mensen.
Nedcar is pas dood als men aan het ijzer begint te flexen!!!!