Nog geen week geleden gaf Wolfgang Ambrecht, CEO van MINI, in een interview aan dat het merk de komende maanden met nieuws zou komen. En voilà, hier is hun eerste wapenfeit. Het is geen mini-mini, maar nóg een bakbeest dat (zij het in conceptvorm) aan het immer uitdijende rijtje MINI’s wordt toegevoegd. Maak kennis met de Paceman, MINI’s eerste Sports Activity Coupe (SAC), op basis van de Countryman.
Wanneer je de auto vluchtig bekijkt kan je niet anders dan concluderen dat we hier met een tweedeurs Countryman te maken hebben. Een nadere inspectie levert een paar leuke details op die, indien deze SAC in productie gaat (en die kans acht ik groot), de conceptfase ongetwijfeld niet gaan overleven. Ik noem leren frutsels op de deurhendels en bij de tankklep, en een mooi stukje geborsteld staal bij de voorste wielkasten.
De Paceman is uitgerust met MINI’s bekende 1.6 liter turboblok, dat hier 211 pk levert. Het maximum koppel ligt op 260 Nm, en is met behulp van de welbekende overboost-functie voor korte tijd tot 280 Nm op te krikken. De kracht wordt, net zoals bij de Countryman, via het ALL4-systeem (zeg maar xDrive voor MINI) over alle wielen verdeeld. In het persbericht rept MINI meermalen over de bekende ‘go-kart feeling’ van het merk. Je moet maar durven. Hoewel het ongetwijfeld strak zal sturen, is het toch een boute uitspraak gezien het formaat van de MINI: hij meet 4,11 (l) x 1,79 (b) x 1,54 (h) meter.
Qua voorkomen zit het bij deze Paceman wel snor. Ik ben onder de indruk van de mooie groene kleurstelling, gecombineerd met de bronskleurige accenten die we zowel op het koetswerk als op de velgen tegenkomen. Van het interieur zijn enkel schetsen beschikbaar, maar ook dit ziet er veelbelovend uit. Uiteraard hangt aan alles een prijskaartje, en het is algemeen bekend dat MINI een groot deel van zijn winstmarge uit de extra’s / accessoires haalt. Ga er bij een eventuele productieversie dus maar van uit dat je naar hartelust kunt configureren. Dit maakt de Paceman de ideale (tweede) auto voor yuppen en bovenmodale tweeverdieners. En eerlijk is eerlijk, met zoiets is het toch geen straf om naar je wintersportadres te rijden.
Tijdens de NAIAS, beter bekend als de Autoshow van Detroit (begin januari), kan het publiek voor het eerst kennismaken met de Paceman. Laten we maar niet lullig doen en hem afserveren als een MINI X6, maar de parallellen met de line-up van moederconcern BMW zijn overduidelijk. Een video waarin je de Paceman rondom kunt bekijken staat HIER.
Ha, mini’s antwoord op o.a de DS3? Maar wat een kinderachtig ontwerp.
@Bart: DAcht hetzelfde. Zeker op de schetsen van achteren lijkt het een DS3.
en wederom blijkt maar weer dat BMW het beste is dat de Britse auto-industrie is overkomen ..
Twee deurs countryman?
Evoque iemand?
@PPCvdM: Inderdaad ook het 1e wat bij mij opkwam. Vooral bij die 1e foto.
Ik heb ook zo’n hekel aan deuren en gemakkelijk instappen!
Marketing-jongens aan het werk : ” Sports Activity Coupe ” niemand weet wat het is, maar iedereen wil het.
’t zal wel weer gevreten worden als zoete koek, zeker als de term ‘premium’ om de hoek komt kijken.
Vooral omdat het ding totaal nutteloos is.
Net als zo’n X6, die willen we toch ook allemaal?
@de sjonnies:
lijkt wel een contact advertentie ..
“hoi ik ben @lincoln” ..
ben sportief ..
sta actief in het leven ..
ben ook zeer spontaan ..
ooow .. ze zijn “spontaneity” vergeten ..
@lincoln:
Bent u in het bezit van een auto, kan mezelf namelijk niet verplaatsen :D
Ik heb een Mercedes S500 met hele grote uitlaten en een koehoorn voorop – waar ken ik die auto toch van…………
@de sjonnies:
oooowww .. dus daarom zijn ze bij BMW spontaneity “vergeten” ..
stel je voor ..
er zal iemand maar met een “spontane” ingeving “spontane” fratsen uithalen met HUN vormgeving ..
neeeeee .. dat willen we bij BMW niet ..
wel mogen de “creative spontanelingen” kiezen uit de 5 door BMW bepaalde stickers voor op het dak ..
(een beetje uit het zicht natuurlijk) ..
dat is ALLEEN voorbehouden aan de extreem uitzinnige geesten onder de BMW clienten ..
om er een “spotane” persoonlijke tint aan te geven ..
Sports Activity Coupe…..
Right, gewoon een driedeurs hatchback die te hoog op zijn pootjes staat.
Het grote affakkelen kan beginnen! Maar jongens, we kennen de PR-taal van BMW toch zo onderhand wel, dus een grote verrassing zal het niet zijn geweest. Ook het ‘uitvinden’ van ‘nieuwe segmenten’ is niet echt een noviteit.
Ontopic: ik vind de achterlichten wat slecht passen. MINI poogt met behulp van de coupe-lijn en de dikke velgen de auto een gedrongen uiterlijk te geven (ik las zelfs het woord ‘muscle car’ in het pb), maar waarom zijn die lamp-units dan zo hoog? Een platter design was logischer geweest.
Noem hem dan ook gewoon Pacman. In de verste verte lijkt ie er wel op. Nom nom nom :P
Waar blijft de ‘gewone’Mini Coupe???? Ik word al die concepts een beetje zat. Vooral van de fransen en jappen. Leuke concepts bouwen en vervolgens oersaaie modellen uitbrengen ( enkele uitgezonderd).
leuk en ook een vernieuwing van het logo :D
Lijkt wel een beetje op een mini-Evoque.
@JvT: which is a good thing!
Ik vindt hem wel lekker strak ogen!
Tof :D erg leuk apparaat!
ideale 18de verjaarsgeschenk voor miljoenairskindertjes!
@louisana:
nope .. just another lease-bak ..
(wel een oogstrelende iig) ..
Geinig bakkie! Zou er wel 1 willen hebben :D
Ook zij gooien hun roots nu schijnbaar makkelijk te grabbel voor het commerciele: een pure commerciele knieval!!!
@Timmie:
je was sarcastisch .. toch ??
MINI gaat Peugot achterna met die achterlijke grotere verlichting bij ieder model.
Voor de rest blijft dit natuurlijk gewoon een vergrote MINI(one). De kleuren combi met de lederen accenten is wel geslaagd. Ik snap alleen de vergelijking met de DS3 niet helemaal die is toch een stuk kleiner?>!
Als ik zou mogen shoppen voor dit segment dan had de Evoque mijn voorkeur. Geen knutseld design zoals dit varkentje.
Hm ik vind het eigelijk wel een leuk bakkie. De Countryman vond ik ook foto’s helemaal niks maar irl toch nog best compact maar stoer
Ziet er leuk uit maar… MINI wanneer komen jullie met de productie versie van de coupé en roadster? :(
@York: En owja, geen Cooper S front van de Countyman maar wel de Cooper S achterkant?
Seriously? En ik vond de Countryman al lelijk…
Moet er nog melk zijn?
Hmm meer Maxi dan Mini…
Nee dank u.
Prachtig! Een Mini-Evoque.. qua merknaam en qua afmetingen. Letterlijk. En je kunt zeggen van BMW wat je wil.. maar marketing technisch doen ze dit weer zeer goed. Deze Paceman is de eerste in z’n soort in het compacte segment. Ze zijn dus weer uniek. Hele mooie dimensies.. gedrongen, stoer.. wacht maar tot je hem op straat ziet.. “road presence” alom. En ze gooien meteen een nieuw type wiel op de markt.. 19 inch.. deze heb ik nog nooit onder een Countryman of Cooper gezien… ik zou zeggen: bouwen!
kan zo in productie
Spaceman?
Het is hem toch niet helemaal. Hoewel dat koper/brons wel een mooi effect geeft!
SAC?? is dit nou een mini X6 :D haha
@mezelf en dan 3deurs
soort kruising tussen de cooper en die ene cross-over waarvan ik de naam ben vergeten
misschien maar goed ook, want die laatste wil ik liefst vergeten.
Gaan we de minikoe lekker verder uitmelken. We zullen zien hoelang dat verhaal zal blijven duren.
hoe durven ze zo’n maxi bakbeest nog de merknaam ‘Mini’ te geven !??
Beetje Evoque-achtige daklijn….maarja, zal wel vraag naar zijn ?
BMW gaat Porsche achterna: zoveel versie van de zelfde auto dat niemand t meer weer.
(en of dat ding nou 10 cm langer of 10 cm hoger is; wtf cares?)
En… Sports Activity Coupe? Dat is pas Gay!
Leuke opvolger voor de Mini Cooper S van mijn wederhelft:-)
tis geen lelijke auto,
ben zelf echt van de oude mini’s die nog echt mini zijn !
als je dan zo’n groot merk bent als BMW geef het wagen(tje) dan een andere naam,
beetje jammer,, ze vern**ken de naam MINI !!