• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ministerie van Financiën wil hoge brandstofprijzen

Auteur: Alwood, gepost 29 augustus 2012 om 16:48 – 84 Reacties

Wat zou een Countach verbruiken?


Hypotheken heb je binnenkort om te kunnen tanken, oliemaatschappijen waren nog nooit zo rijk en de Nederlandse overheid vindt het allemaal wel prima. Een dikke vette accijns en over een ruime maand 21% BTW spekken de schatkist lekker. Hoe duurder een litertje peut, hoe meer geld er naar Den Haag vloeit. En dan mogen we de brandstof ook nog sneller opbranden!

Hoge brandstof- en energieprijzen lijken steeds meer geaccepteerd. ‘De energie raakt op’. Media zeggen het, milieulobby’s leven er op en de politiek maakt zich er niet zo druk om. We zijn nog steeds te druk met buitenlanders, Europa en asfalt om ons over iets banaals als energie te bekommeren.

Oliemaatschappijen varen er wel bij. Zij hoeven de prijzen niet eens te bedenken aangezien één conflict of onzekerheid elders op de wereld meteen voor gigantische speculaties op een litertje zwart goud zorgt. Hoeveel ze ook uit de grond kopen, men koopt het toch wel en dat tegen iedere prijs. We zitten al een tijdje ‘vast’ in deze achtbaan van olieprijzen. De BOVAG wil nu met een variabele accijns prijzen gaan afvlakken. Zo voorkom je al te hoge pieken (en diepe dalen). Een pilletje tegen de misselijkheid en misschien geeft een stabiele prijs (van €1,70) wat rust voor de automobilist. Hier voelt de politiek echter niks voor. Naast overduidelijke eigen financiële redenen gokken ze dat ook de transportsector niet vrolijk wordt van vaste (hoge) diesel- en benzineprijzen.

Wat dan wel? Volgens mij moet de politiek een limiet zetten op het aantal en de hoogte van prijsaanpassingen die oliemaatschappijen per week, maand of jaar mogen doorvoeren. Duitsland en Zwitserland gebruiken al enige regulering op dit gebied. Te vaak gaat de benzineprijs nu ver vóór enige ruwe olieprijsstijging omhoog in afwachting van de zoveelste ‘golfoorlog’. Vervolgens ijlt de prijs een maand na alvorens een bescheiden dieptepuntje te bereiken, waarna weer ergens een boorplatform explodeert en de prijzen weer omhoog schieten.

Bepaalde vrijheden werken bij banken niet. Oliemaatschappijen kunnen er evenmin mee omgaan. De reactie van de BOVAG lijkt goedbedoeld maar pakt het probleem niet aan. De politiek heeft mogelijkheden maar niet door dat het nuttig is een land te ‘stabiliseren’. Centjes die ze op accijnzen mislopen krijgen ze verder via genoeg wegen weer terug. Als iedereen weer kan gaan en vooral rijden waar hij of zij wil. Lekker de Ikea leegkopen met je onzuinige gezinshok. (via nu.nl)

Ook interessant!

  • hoge brandstofprijzen
    "Nederlander laat auto staan door hoge brandstofprijzen"
  • Nog een record: ook diesel is nu duurder dan ooit
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel

Nieuwste artikelen

  • Video: Dat gaat niet passen!
  • Ford gooit gamma om vanwege ‘gebrek aan nieuw Model T-moment’
  • Is dit de beste of vreemdste manier om 10 miljoen euro uit te geven?
  • Van emotie naar ratio: de BMW 530i Individual van Henk-Jan #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Diesel, tanken, Verkeer

Vorig bericht: « Crashtests: nieuwe Audi A3 vs Volvo V40
Volgend bericht: Lada X-Ray Concept, die wil je stiekem wel hebben? »

Lees Interacties

Reacties

  1. bbroek zegt

    29 augustus 2012 om 16:50

    “Ministerie van Financiën wil hoge brandstofprijzen”
    Zijn ze dat dan nog niet?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      29 augustus 2012 om 16:51

      @bbroek: ze zouden er wat aan kunnen doen… maar daar hebben ze natuurlijk helemaal geen zin in ;)

      Login om te reageren
      • fep739 zegt

        29 augustus 2012 om 16:53

        @Alwood: idd , en zolang ze zelf niet moeten betalen , laat het hun koud.

        Login om te reageren
      • bbroek zegt

        29 augustus 2012 om 16:55

        @Alwood: Haha, maar ze zijn nu natuurlijk bezig met campagne voeren zodat ze straks lekker centjes van ons af kunnen pakken! ;-)

        Login om te reageren
        • pjp911 zegt

          29 augustus 2012 om 17:01

          @bbroek: Sinds wanneer betalen 14-jarigen al belastingen in Nederland?

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            29 augustus 2012 om 17:05

            @pjp911:

            Zegt BTW jou toevallig iets?

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              29 augustus 2012 om 17:21

              @jack_abarth:
              En accijnzen op frisdrank…

              Login om te reageren
              • spotterfozz zegt

                30 augustus 2012 om 07:48

                @jrk68: op frisdrank zit geen accijns. Alleen op alcoholhoudende dranken en tabak

              • mightymike zegt

                30 augustus 2012 om 12:55

                @spotterfozz: 6% toch;)

              • spotterfozz zegt

                30 augustus 2012 om 15:09

                @mightymike: ja dat weet ik allemaal niet hoeveel, ben nie van de belasting! ;-)

          • bbroek zegt

            29 augustus 2012 om 17:07

            @pjp911: M’n ouders wel.

            Login om te reageren
          • RubenPriest zegt

            29 augustus 2012 om 17:11

            @pjp911: als ze naar de bioscoop gaan..als ze eten kopen bij de lokale buurtsupert..

            Login om te reageren
          • pjp911 zegt

            29 augustus 2012 om 18:10

            @pjp911: Belastingen op BRANDSTOF… Jezus…

            Login om te reageren
            • spotterfozz zegt

              30 augustus 2012 om 07:49

              @pjp911: dat is niet nieuw ofzo hoor, dat is er al een behoorlijk tijdje

              Login om te reageren
  2. autobart zegt

    29 augustus 2012 om 16:54

    Wanneer begrijpen ze nou eens dat ‘bezuinigen’ betekent dat je minder uit moet geven, niet dat er meer binnen moet komen. Iedere Nederlander begrijpt dit, alleen vet-Kees niet.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      29 augustus 2012 om 17:38

      @autobart: hij is veel meer homo, dan vet…

      Login om te reageren
    • GTR zegt

      30 augustus 2012 om 03:53

      @autobart:

      Vanaf vandaag ben ik een fan van jou! Al jaren lang zoek ik een manier om mijn gedachtengang juist over te brengen zonder een al te lange verhaal. Maar jij hebt ‘m geflikt! Ik hoef dus niet te zeggen dat ik het zwaar met je eens ben!

      Login om te reageren
  3. Wesley zegt

    29 augustus 2012 om 16:58

    De politiek lacht zich helemaal stuk. Nederlanders helemaal uitmelken, een beetje ‘korting’ geven ho maar! Triest gedoe. Gelukkig is de benzine hier ‘maar’ €1.52 voor een litertje benzine, en dat vind ik al duur! Twee maanden geleden nog voor €1.36 -.-

    Login om te reageren
  4. aallex zegt

    29 augustus 2012 om 16:58

    Haha dat is wel een goeie! Ik ga een 2de hypotheek op het huis afsluiten van €5.000 Dan betaal je net zoveel als een half jaar geleden en dan kan ik weer een paar weken tanken!

    Login om te reageren
  5. pax1004 zegt

    29 augustus 2012 om 17:00

    Lijkt haast of voeren ze de Pluk ze wet ook uit op automobilisten. Totdat er straks niemand meer de benzine kan betalen, OV ook te duur wordt en mensen dus maar thuis blijven omdat ze niet op het werk kunnen komen. En vervolgens toch al geen geld meer overhebben omdat de zorg de helft van je loon opeist. Lang leve de graaiers. De boel goedkoper maken is naar mijn mening een betere oplossing zodat mensen weer gaan kopen. Levert veel meer op denk ik.

    Login om te reageren
  6. ej20g zegt

    29 augustus 2012 om 17:15

    Zeg, wanneer gaan we met z’n alle hier bij Autoblog richting Den Haag om al die mafkezen -edit: kusjes te geven-? En om dan vervolgens een aantal bezoekers van hier aan te wijzen om Nederland te besturen. Denk dat alles dan een héél stuk beter zou worden, aangezien de meeste mensen hier tenminste iets snappen van hoeveel effect zowel automotieve als sociale beslissingen van de regering hebben. Dat hebben zij zelf niet door en ook nooit doorgehad, vandaar dat ze er niks van snappen. Stelletje kippen zonder koppen zitten daar…

    Login om te reageren
    • bbroek zegt

      29 augustus 2012 om 17:18

      @ej20g: Ik zeg DOEN!

      Login om te reageren
    • autobart zegt

      29 augustus 2012 om 17:22

      @ej20g: Natuurlijk snappen ze het wel, ze steken het alleen liever in eigen zak. Officieel mag je niet voor jezelf collecteren, maar wat doen zij dan?

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        29 augustus 2012 om 17:45

        @autobart: zij mogen het natuurlijk wel! Iets met de overheid zijn enzo… Bah.

        Login om te reageren
  7. midasracer zegt

    29 augustus 2012 om 17:19

    Ik denk nog met smart aan mijn vakantie op Gran Canaria. 1,13 per liter. En dat werkt door in de autoverhuur, bus- en taxiprijzen. Ergo blooming business, maar ja daar begrijpt deze klote regering natuurlijk niets van.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 augustus 2012 om 18:51

      @midasracer:
      Maar omdat je daar goedkoop kan tanken mogen wij hier miljarden die kant op sturen…

      Login om te reageren
      • pietjepuk zegt

        30 augustus 2012 om 08:15

        Herlijk zo’n leasebak van de baas, met een blauw tankpasje ….

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          30 augustus 2012 om 19:11

          @pietjepuk: Herlijk??? echt waar joh….

          Login om te reageren
  8. RubenPriest zegt

    29 augustus 2012 om 17:19

    Morgen moet ik afrijden. Maar straks een plezier ritje maken in mn autootje moet toch rustig aan met deze (nog steeds achterlijk stijgende) prijzen :(

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      29 augustus 2012 om 17:34

      @rubenpriest: succes :)

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        29 augustus 2012 om 17:36

        @smoked: Thx! :)

        Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      29 augustus 2012 om 17:49

      @rubenpriest: De tijd van plezierritjes is al wel even geleden. Echter, lol halen uit de rit die je toch moet maken kan nog altijd. Succes!

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        29 augustus 2012 om 18:59

        @RoT___: bedankt!

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          29 augustus 2012 om 19:06

          @rubenpriest: succes pik!

          heb je al eigen auto dan? of doe je nu net alsof? :P

          Login om te reageren
          • pietjepuk zegt

            30 augustus 2012 om 08:16

            @dennisr:

            Playstation, en een schaal nootjes op de bank, lekker gamen …. en dan denken dat dit het echte leven is ….

            Login om te reageren
            • autobart zegt

              30 augustus 2012 om 16:50

              @pietjepuk: Dan ben je in ieder geval van één ding zeker, je hoeft niet te tanken en niet af te rekenen. Dus in principe een win-win situatie, buiten het feit dat je aan het gamen niet het echte rijplezier kunt beleven.

              Login om te reageren
            • dennisr zegt

              30 augustus 2012 om 19:05

              @pietjepuk: haha, nu je dat zegt, is het wel 100% zeker dat je @rechercheur bent.. afijn.. welkom terug? xD

              Login om te reageren
        • fapfap zegt

          30 augustus 2012 om 11:20

          @rubenpriest: Eindelijk he? Succes er mee, en we horen het morgen

          Login om te reageren
  9. arnoferrari zegt

    29 augustus 2012 om 17:29

    Ja joh maak het nog maar duurder

    Login om te reageren
  10. Megakix zegt

    29 augustus 2012 om 17:37

    …het blijft veel meer het probleem van de onzinnige overheidsbelastingen….

    Login om te reageren
  11. dappers zegt

    29 augustus 2012 om 17:37

    @alwood: Ergens ben ik het wel een beetje met je eens, frustratie door dit soort zaken, begrijpelijk. Maar ik vind dat je wat dieper in de werking van oliemaatschappijen dient te duiken voor je bovenstaande ‘analyse’. Luister anders even naar http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&articleId=33783&audioId=33772
    Interessant interview met Shell, natuurlijk een wat gekleurd verhaal, maar het geeft een ander inzicht.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      29 augustus 2012 om 17:53

      @dappers: goed stukje! wel even onthouden dat de gast inderdaad bij Shell vandaan komt ;-)
      Op een gegeven moment komt de ‘very liquid market’ aan bod. Dat is volgens mij het grootste probleem. Van allerlei speculeren en dergelijke heeft bijvoorbeeld Shell werk maar absoluut geen last.

      Login om te reageren
  12. lambo4all zegt

    29 augustus 2012 om 17:37

    En het ergste is Nog dat we voor nog 100 jaar olie hebben..

    Login om te reageren
  13. E34M5Touring zegt

    29 augustus 2012 om 17:38

    En ik wil silvie meijs……nevah gonna happen

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      29 augustus 2012 om 18:26

      @e34m5touring: Waar een wil is is een weg én de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;-)

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      29 augustus 2012 om 23:09

      @E34M5Touring: Veel geld schijnt ze dol op te zijn.
      Veel verstand is niet nodig dat zien we nu al ;)

      Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    29 augustus 2012 om 17:38

    ’t is simpel
    een klein groepje uitverkorenen beheerst de olie voorraden.
    Zitten ook Russen bij.
    En deze mensen zullen never nooit gaan onthullen hoeveel er nog is
    Want dat is niet goed voor de prijzen.
    En dan zijn er nog speculanten.
    Het is vrij normaal dat de lading van een tanker 4 tot 5 keer op zee wordt doorverkocht.
    maar om iedereen een idee te geven : in de zeventiger jaren werd voorspeld dat de olie no zo’n beetje op zou moeten zijn.
    Kijkt door het raam naar buiten ……………

    Login om te reageren
  15. CL65 zegt

    29 augustus 2012 om 17:59

    Bedankt voor de foto, mijn favo lambo.

    OT ik ga me er niet eens meer druk om maken

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    29 augustus 2012 om 18:11

    Ik wil ook hoge prijzen ,is goed voor mijn pensioen.

    Login om te reageren
    • spotterfozz zegt

      30 augustus 2012 om 07:53

      @norge: ben jij toevallig pomphouder dan?

      Login om te reageren
  17. Anoniem zegt

    29 augustus 2012 om 18:16

    Voertuigen met een verbrandingsmotor? A shame that i never asked for.

    Allemaal massaal aan de mountainbike/stadsfiets, dat is de toekomst, e-bikes, omafietsen en aldi fietsen verbieden, goedkope k*tfietsen meteen naar het oud ijzer sturen dus.
    ergo: allemaal de fiets pakken en niet meer een auto.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 augustus 2012 om 19:07

      Voor iedereen die “de regering” of “hun” de schuld wil geven :
      http://www.youtube.com/watch?v=9KReZyAZLI0&feature=fvwrel

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      29 augustus 2012 om 20:53

      @dennis245turbo: Bijvoorbeeld. Bevalt me al een tijdje prima moet ik zeggen ;)

      Login om te reageren
    • autobart zegt

      29 augustus 2012 om 21:09

      @dennis245turbo: Yeah right. Stel dat je 30-50 km van je werk woont, dan verklaar ik je toch wel voor gek als je gaat fietsen hoor… Veel succes als het staat te gieten of als het -15 vriest (het is geen verzinsel, denk maar terug aan februari 2012.)

      Login om te reageren
      • Anoniem zegt

        5 september 2012 om 22:05

        @autobart: Goede winterkleding = opgelost.

        Login om te reageren
  18. dennisr zegt

    29 augustus 2012 om 18:43

    Tja.. het Mysterie van financiën..

    Login om te reageren
  19. 4x4wheels zegt

    29 augustus 2012 om 18:45

    In plaats van de burger volledig uit te knijpen mag de regering weleens in eigen vlees snijden. Een eerste zet lijkt mij het afstappen van kansloze prestige projecten als ‘de Betuwelijn’ en miljoenmiljard kostende gemeentepanden..

    Login om te reageren
  20. mepdenepper zegt

    29 augustus 2012 om 18:51

    We zijn nog steeds te druk met buitenlanders, Europa…

    De twee hierboven genoemde punten zijn net zo belangerijk als lage brandstofprijzen.

    Wanneer ik een top 3 moet maken: 1: buitenlanders/europa, 2: brandstofprijzen.

    Login om te reageren
  21. nickelb zegt

    29 augustus 2012 om 20:35

    De prijs is natuurlijk om van te huilen. Heb een 52 liter tank en gooi hem voor 70 euro vol (diesel). Maar daar rij ik wel met een gemiddelde van 1/21 op. Als de prijs te hoog is moet je eerst naar je eigen rijstijl kijken. Ben van 1/18 naar 1/21 gegaan en van mijn rit naar het werk van 48 naar 50 minuten. Scheeld me elke dag 0.5 liter. Elke dag weer. Dat is 150 liter per jaar. Voor tips kijk op http://www.ecomodder.com staan veel tips op. Voor rijstijl en mods voor de auto. Onder andere de aerocivic die 1/42 rijd met een 1.5 benzine. Maar ook swifjes (geo metro) die 1/30 of meer doen

    Login om te reageren
    • nickelb zegt

      29 augustus 2012 om 20:37

      @nickelb: sorry rekenfoutje. Elke dag (met 150km) 1.2 liter verschil.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      29 augustus 2012 om 20:52

      @nickelb: Ja en? Die benzineprijs stijgt nog wel effe door zo (de winst van Shell is het afgelopen half jaar met 20% gekrompen, dat moet wel weer worden gecompenseerd natuurlijk!), maar de kans is niet zo groot dat jij dat kunt goedmaken met een nog zuinigere rijstijl zonder gevaar op de weg te worden.
      Hoe ga je dat dan oplossen?

      OT: … scheeld ?????

      Login om te reageren
      • nickelb zegt

        29 augustus 2012 om 21:04

        @potver7: ik rij 80 op 80 wegen, 100 op 100 wegen en 120 op snelwegen. Alleen wat rustiger gas geven. Voor de turbo opschakelen. En vroeg gas los. Sorry van die 5 seconden die je achter mij verliest bij een uitrit. En zal beter op mijn spellen letten meester.

        Login om te reageren
    • MLTB zegt

      30 augustus 2012 om 11:36

      @nickelb: Leuk en erg handig, maar we zitten hier op Autoblog.

      Login om te reageren
  22. totske zegt

    29 augustus 2012 om 21:15

    Ik zou gewoon zo zeggen! Heel nl 2 weken plat! Kijken wat ze in den haag gaan huilen stelletje mongole! Bom erop!

    Login om te reageren
  23. stradale888 zegt

    29 augustus 2012 om 21:20

    De benzineprijzen zijn inderdaad hoog. Het probleem is alleen: het went (bij mij althans).

    Autorijden is nu eenmaal een heerlijke bezigheid. Voordat ik me onder druk van benzineprijzen plezierritjes laat afnemen en “het nieuwe rijden” (*braak*) laat opdringen moeten de benzineprijzen nog wel een paar keer over de kop. Hoe zinloos ook, het blijft een hobby waar ik met plezier geld aan uitgeef. Liever 1 op 10 rijden met lol dan 1 op 12 met ergernis.

    Login om te reageren
    • nickelb zegt

      29 augustus 2012 om 21:47

      @stradale888: mijn rit naar het werk zitten hooguit 10 bochten in. Maar ook hard door de bocht is zuinig rijden he. jij bent er ook vast zo een die op de uitrit met nog 200 meter nog even vol op het gas gaat en vol op de rem. 5 seconden gewonnen en 5 seconden een onderbuikgevoel

      Login om te reageren
      • stradale888 zegt

        29 augustus 2012 om 22:09

        @nickelb: Over hard door de bochten gaan zijn we het wel eens, geloof ik. Ik bedoelde niet te zeggen dat ik als een debiel rijd. Zeker als je hard rijdt is het belangrijk om actief met autorijden bezig te zijn en nog verder vooruit te kijken. Het mooiste aan snelwegen zijn de op- en afritten. Als er in die laatste 200 meter nog een prachtige bocht zit, heb ik het er wel voor over om daarna wat harder te moeten remmen (mits verantwoord). Maar ik heb niet de illusie dat ik daar veel tijdwinst mee boek. Kortom, het draait om plezier achter het stuur zonder me te moeten bekreunen over benzineverbruik.

        Login om te reageren
        • nickelb zegt

          29 augustus 2012 om 22:33

          @stradale888: ik bedoelde niet een bocht op de afrit. Maar een volledig rechte weg. Waar mensen nog ff van 80 naar 100 gaan om dan vol te moeten remmen omdat ze weer “vrij” zijn achter een auto weg. Of als je 70 rijd op een 70 weg en ik ga er af. Meteen naar 80 of meer. Gewoon omdat het kan. Dat is waar onze staat van houd. Of nog het mooiste voorbeeld. De 130 op snelwegen. 90% of meer van de autos verbruik 0.5 tot 1 liter meer bij 130 dan bij 120. En al die korte stukjes win je amper tijd. Alleen meer verbruik. En we staan allemaal te juigen. Te juigen om meer geld af te geven aan de staat. Juppieeee

          Login om te reageren
          • stradale888 zegt

            29 augustus 2012 om 22:57

            @nickelb: Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Ik rijd niet harder om de overheid een plezier te doen. En ik rijd ook niet langzamer om de overheid een plezier te doen. Of, zoals ik jouw geval, om de overheid bewust géén plezier te doen. Met alle respect, het lijkt me tamelijk frustrerend om met die mentaliteit achter het stuur te moeten zitten.

            Login om te reageren
            • nickelb zegt

              30 augustus 2012 om 05:49

              @stradale888: ik doe het ook niet om de overheid te dissen. Maar voor mezelf. Bespaar er een leuk bedrag mee. En vind het leuk om elke keer weer wat zuiniger te zijn zonder extreem te doen

              Login om te reageren
  24. robinio zegt

    29 augustus 2012 om 21:27

    Goede zet van Bea, die moet natuurlijk wel even geld pakken op haar aandelen voordat ze met pensioen gaat. Ik ben blij dat we in Nederland een koningin hebben die het goede voorbeeld geeft.

    Login om te reageren
  25. bofkont zegt

    29 augustus 2012 om 23:12

    Tja die hoge brandstofprijzen gaan nergens meer over!!
    Ook totaal nergens op gebaseerd, het is enkel een heel makkelijk melkkoetje van de overheid. Spanningen zoals in het Midden oosten is dikke kolder, er is genoeg voorraad binnen Europa om het maanden vol te houden zonder levering.

    Login om te reageren
  26. bofkont zegt

    29 augustus 2012 om 23:14

    Net nog een heerlijke rit gemaakt met een aantal kameraden.
    Dak eraf en knallen :)
    Maar dan neemt mijn Slk 230 kompressor ook 1 op 8 a 9 met die stukjes hard optrekken.
    Tja hoelang is zoiets nog betaalbaar ga je je nu afvragen.

    Login om te reageren
  27. dappers zegt

    29 augustus 2012 om 23:40

    @alwood: Inderdaad, Ik lag dubbel bij die “very liquid market” mooie pun had-ie daar. “hoe moet ik dat dan zien Peter? is het 15W40 of toch meer 0W60?” Ha! grapjassen zijn het! Daar bij Shell.

    Login om te reageren
  28. ivomx5 zegt

    30 augustus 2012 om 00:02

    Gelukkig woon ik in grensgebied. Schijt aan onze belachelijke benzineprijzen!

    Login om te reageren
    • spotterfozz zegt

      30 augustus 2012 om 07:56

      @ivomx5: wat, ff naar Duitsland benzine halen? Goeie zet.

      Login om te reageren
  29. zesinlijn zegt

    30 augustus 2012 om 00:21

    En dan te lezen dat men in Frankrijk besluit de benzine 6 cent in prijs te verlagen…
    http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-politiek/nid15078-fransen-verlagen-benzineprijs-met-6-cent-.html?goback=%2Ewvr_*1_*1_0*4b3SvrmYfvRva3BledZduGzlX7iLFPOTIh75*4lBryDFo_*1

    Login om te reageren
  30. lemans96 zegt

    30 augustus 2012 om 01:42

    Wederom de ondertoon in dit stukje dat het toch altijd die verfoeide oliemaatschappijen zijn die voor die achterlijk hoge benzineprijzen zorgen.

    Bullshit.

    Mensen, we weten nu toch allemaal zolangzamerhand wel dat de staat meer dan 60% van elke liter opstrijkt en zodoende dus 100% verantwoordelijk is voor de criminele hoogten van de brandstofprijzen? Het is de staat die ook de koppeling heeft gemaakt tussen de gasprijs die we voor onze huishoudens moeten betalen en de prijs van olieproducten aan de pomp?
    Ze weten ook dat ze het gewoon kunnen doen, wij consumenten mekkeren er enkel wat over maar betalen verder als makke lammeren toch altijd wel weer…

    Login om te reageren
    • dubhead zegt

      30 augustus 2012 om 10:01

      @lemans96: Jij moet leren hoe geld werkt. Het word gecreëert via de oliebeursen. Het onderpand van onze monitaire eenheden zijn de olie velden. En het word gecreëert als een schuld met een oneindig oplopende interest (de begroting is voornamelijk interest-kosten, kan wiskundig gezien nooit worden afbetaald omdat er minder gecreëert word dan er terug moet betaald worden). Als je een olie-economie wil dan moet je erbij nemen dat ieder jaar de belastingen verhogen terwijl de waarde van uw spaarpot verdampt in inflatie. Waar gaat die waarde naar toe? Die word door de systeembanken verdeeld – die uw schuld (kasbons – taxatie) gebruiken om quasie oneindig meer geld te creëeren ten koste vd waarde vd eenheid. Jij moet dan werken voor de mensen die dat geld ontvangen hebben, jij bent dus een olie slaaf.

      Het probleem is ook de “vrije” markt economie. Maak de olie goedkoper, dan vergroot de consumptie, dan word de olie schaarser, dan vergroot je de prijs zowiezo. De reden voor het doelbewust verarmen vd bevolking (via belasting, inflatie en herverdeling naar de rijken) en het artificieel hoog houden vd olie prijs is omdat er een einde is aan olie productie capaciteit en de totale hoeveelheid olie. Om de oneindig stijgende interesten te betalen moet de economie echter ook constant en oneindig groeien.

      Dit systeem hebben ze overeind kunnen houden door de productie te verhogen. Productie van mensen, van olie en de productiviteit vd indiviuele werkmens. Maar omdat oneindige groei niet bestaat op een eindige planeet zal het onvermijdelijk en spectaculair in mekaar stuiken tenzij we onze economische en politieke systemen zuiveren vd achterlijke parasieten en vervangen met intelligente mensen gedreven door hogere waarden ipv hun narcistische complexen.

      Luxe en status mag de beloning zijn voor een economische actor, maar als het het doel word, dan krijg je idiote systemen zoals hetgene waar we nu verplicht worden aan mee te doen.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        30 augustus 2012 om 11:00

        @dubhead:
        Dank u professor Doctor voor dit heldere lesje economie.
        Maarre wat ik hierboven over George Carlinheb gepost is dus echt de waarheid, jouw analyse.

        En het communisme is dus in elkaar gestort door de olie die in Rusland wordt gewonnen?

        Oh, me is geen domocraat, absoluut niet.
        enige politicus waar ik bewondering voor heb?
        de Gaulle deed het voor La France en niet uit eigenbelang.
        Stukje Thatcher en de kleine bondskanselier Adenauer.

        Login om te reageren
        • dubhead zegt

          30 augustus 2012 om 11:11

          @desjonnies: De twee waarheden zijn perfect verenigbaar. Gezien de geld-druk machines en de olie monopolies in privé handen zijn. Dezelfde privé handen die de centrale bank van de Sovjet Unie bezaten/bezitten. Het Centrale Banken Kartel.

          Communisme = Kapitalisme (dezelfde eigenaren)

          verdeel en heers

          Login om te reageren
  31. eltee zegt

    30 augustus 2012 om 11:48

    Is het niet gewoon zo dat de grote oliemaatschappijen met opzet (zoals @dubhead al min of meer aangaf) de prijzen lekker hoog houden en blijven opvoeren om twee redenen:
    1) gewoon omdat het kan; de rijke landen zijn compleet olie- derivaten afhankelijk en zullen dus hoe dan ook welke prijs dan ook betalen.
    2) ze willen nog een eindsprint maken en de zakken vullen: over een bepaalde tijd (niemand weet wanneer?) zijn de olie-reserves op en hebben ze geen product meer om te verkopen.

    In navolging op het laatste punt nog een gedachtegang:

    Ik heb ook sterk het vermoeden dat er allang alternatieven voor olie- derivaten aangedreven voertuigen op de plank liggen te verstoffen. Sterker nog: bedrijven als Shell houden deze vooruitgang tegen, zodat ze nog ff lekker de zakken kunnen vullen.

    Let op mijn woorden: als de oliereserves op dreigen te raken, worden er ineens allerlei nieuwe technieken uitgevonden waardoor auto’s kunnen blijven rijden (waterstof- verbrandingsmotoren, met H-tankstations van bv. Shell? Auto’s die op waterstof rijden bestaan al, maar de techniek is verre van geperfectioneerd. Denken we.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 augustus 2012 om 12:19

      @eltee:
      Kijk wat er is gebeurd met die krediet cq hypotheek crisis
      Mijn enige conclusie is, dat we een zeer fragiel systeem hebben, dat -zoals alles eigenlijk- alleen gebaseerd is op emotie en kuddegedrag.
      Maar alles is eigenlijk emotie.
      Zaken doen ook.
      het klikt of het klikt niet
      je doet altijd en alleen maar zaken met mensen die op een bepaalde manier een afspiegeling van jezelf zijn.

      En als die fragiele markt al een zo enorme ‘crisis’kan veroorzaken, moet je er niet over na gaan denken wat er zou gaan gebeuren als we opeens veel minder olie nodig hebben.
      Miljoenen mensen zonder werk. Me ook toevallig want me is sterk afhankelijk van tankers, gas, LPG, olie, chemicaliën.

      Wat we nu hebben meegemaakt zou ik afschilderen als een zacht windje, zonder olie een enorme diarree economisch gezien. En een economische crisis die vijftig jaar zal duren.

      En ja, de motor die niet op een olie product draait, die is er al.
      Al jaren.

      Login om te reageren
      • eltee zegt

        30 augustus 2012 om 13:22

        @desjonnies: Precies.
        En net zoals bij de krediet cq hypotheekcrisis zullen er ook bij een op hande zijnde oliecrisis graaiers zijn die er hun voordeel mee proberen te halen voordat de bom barst.
        De consequenties interesseert ze geen reet, ikke ikke.

        Die auto is er al jaren, maar is ie goed? Heeft ie een vergelijkbare actieradius, gewicht, etc? Nog niet. Volgens mij wordt die vooruitgang tegengehouden ten behoeve van de graaicultuur van de oliemaatschappijen.

        Als die oliecrisis er komt… dat wordt lachen! :(

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North