Mistlampen: een opfriscursus

Auteur: , 88 Reacties

Nederland ligt onder een deken van mist, en dus kunnen de mistpitten eindelijk legaal aan. Of toch niet? Lees deze korte opfrisser en je bent weer bij.

Mistlampen voor

Elke auto is wettelijk verplicht een extra fel mistachterlicht te hebben. Mistlampen aan de voorzijde zijn optioneel. Een beetje een Sjonnie heeft natuurlijk altijd en overal zijn voorste mistlampen aan, want dat ziet er stoer uit, maar als oom Agent dit ziet kan hij je bekeuren. Niet geheel onterecht, want die felle lampen zijn behoorlijk storend als ze onder heldere omstandigheden gevoerd worden.

Wanneer mistlicht voeren?

De wet is hier heel duidelijk over: indien het zicht minder dan 50 meter bedraagt mag je mistlampen achter voeren, en anders niet. Aan de voorzijde geldt een zicht van maximaal 200 meter. Overigens is het formeel niet toegestaan je mistlicht aan te zetten als het zicht wordt beperkt door regenval, dus alleen bij mist of sneeuwval.

Een hulp bij het inschatten van de afstand zijn de lantaarnpalen: buiten de bebouwde kom is de afstand tussen lantaarnpalen doorgaans 50 meter, wat een goed referentiekader geeft over het al dan niet aanzetten van je mistlamp. Binnen de bebouwde kom is de afstand tussen lantaarnpalen doorgaans zo’n 25 meter.

Op de snelweg kan je kijken naar hectometerpaaltjes, deze staan 100 meter uit elkaar (duh), dus als je de volgende kan zien is de mist niet dicht genoeg.

Symbolen

Stel: je rijdt tegen een muur van dikke mist aan (gelieve een beetje te anticiperen, en niet in blinde paniek een noodstop te maken), welke schakelaar zet je dan om? De symbolen voor mistverlichting zal je wellicht kennen, maar wat is voor en wat is achter?

Mistlampen symbool

Het mistlicht heeft als symbool een kleinere lamp dan je stads-/dim-/grootlicht, met een verticale kronkellijn door de lichtstralen. Is de lichtbundel naar links gericht dan is het het voorste mistlicht, staat de bundel naar rechts, dan is het je achterlicht. Ook de kleur van het symbool verschilt, het achterlicht is geel/oranje, het voorlicht groen. Tot slot is de lichtbundel bij het achterlicht horizontaal gericht, bij het voorlicht wijst de bundel schuin omlaag.

Het zou overigens kunnen dat het mistachterlicht – wanneer het voorste mistlicht ontbreekt een naar links wijzend symbool heeft (reaguurders??), maar de kleur en het naar beneden wijzen van de bundel scheppen dan duidelijkheid. Dat, en het feit dat je slechts over 1 mistlampknop beschikt dan.

Automatische verlichting

Tot slot: mensen met automatische verlichting moeten met mist hun verlichting handmatig aanzetten. Het is namelijk niet gegarandeerd dat je lichtsensoren de nevelige omstandigheden oppikken.

Update: Deze snurker op autojunk heeft deze post duidelijk niet gelezen. Geen mist, wel mistlicht. Zucht.

Foto credit: Opelforum.



88 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Denk je nou echt dat deze informatie het licht gebruik verbetert ? Ze willen niet leren…
@norge: Evengoed nog drie weken met de mistlampen aanrijden. Kan gewoon.
@RickB: kwam vanmorgen in de mist op een polderweg een aantal van die halve zolen tegen die in de mist gewoon géén enkel licht aan hadden, om maar te zwijgen van de onverlichte fietsers…
@norge: Afgelopen nacht was er veel mist. En mij viel op dan >95% van de auto’s hun mistlamp wel wist te vinden.

Ik moet zeggen dat de mist ook zo sterk was dat het behoorlijk nodig was. Zeker een combinatie van geen mistlamp aan hebben, en uit onzekerheid extra traag gaan rijden is niet veilig voor het overige wegverkeer.

Maargoed, je hebt gelijk, de types die hun mistlamp niet weten te vinden, zullen toevallig ook wel niet deze blogpost lezen.
@martinus: de meesten weten m wel te vinden, maar een hoop mensen schijnen daarna totaal te vergeten hoe die weer uitmoet. Om vervolgens 3 weken lang met mistverlichting te rijden.
@sleepyj: Dat is naar. Dan rijdt je weken rond met zo’n onnodig lampje op je dashboard.
@martinus: als de mist zo sterk is dan moet je ook je snelheid aanpassen. En dat moet iedereen dus dan zou het geen probleem moeten zijn…
@norge: Dit is makkelijk op te lossen met een reclamecampagne;
“Gebruik je je mistlicht niet met deze mist? Zet dan meteen op je social media dat je graag van achteren genomen wordt”!
@Stefje: Waar de mond van vol is…
@norge: wie is ze?
@norge: ik heb betaald voor al die extra lampen dus dan zullen ze branden ook! Zodra ik in de verte ook maar iets van nevel op de velden zie dan flikker ik ze allemaal aan! Mist is mist!
@parker: Gebruik je airbags ook eens dan…
Mistlampen aan de voorzijde van de auto mogen bij een zicht van minder dan 200 meter, veroozaakt door mist, sneeuw of regen, gevoerd worden. Voor de achterzijde geldt 50 meter.
@rhellema: volgens de rijksoverheid bij 50m, en alleen bij mist/sneeuwval. Lekker duidelijk allemaal…
@mcaa: Sowieso heb je als je snelweg rijdt kans dat je ineens een dikke mistbank weer in of uitrijdt.

Dus die meters zijn een beetje arbitrair. Maar zo’n simpel lampje is verdomde handig.
@mcaa:

Ik heb hier even Artikel 34 van het RVV erbij gezocht;

1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd

Lid 1 geeft aan, het zicht wat ernstig belemmert is, geen keiharde 200 meter erbij, maar als je dat hanteert dan zal niemand daar over vallen.
@rhellema: nee, dit zie je verkeerd.

heb je een pauperbak met mistlampen voor, dan zet je ze bij ’t minste geringste aan. ook als dagrijverlichting.

heb je ze zelf ingebouwd, dan mogen ze nooit meer uit.

(/sarcasm)
@rnej:

I love sarcasm😂👍🏻
@rhellema: Ik dacht dat ook, 200m voor en 50m achter, zo zie je het ook altijd terugkomen.
Gisteren bleef ik me weer verbazen hoe snel mensen dat mistlicht al aanzetten…
@rhellema: Check, heb het toegevoegd.
Ik heb hem lang niet gebruikt. Maar vannacht was het zicht in het oosten van de Randstad erg beperkt.
En een week later zie je nog overal mistachterlichten…
En hoe zit het nou als (één van) je dimlicht(en) kapot is?
Dan moet je die vervangen. Rijden met kapot dimlicht in donkere omstandigheden kan beboet worden.
@sir_smokalot: Dank allen, ik snap natuurlijk dat een kapot dimlicht vervangen moet worden. Het liefst ook steeds beide tegelijk. Mijn vraag was eigenlijk of je dan wel mistlicht mag voeren, ookal heb je dan meer zicht dan die 200 meter. Ik reed gisterochtend in de auto van een vriend, nadat ik hem op Schiphol had afgezet en kwam er onderweg achter dat het rechter dimlicht niet werkte. Toen heb ik dus maar de mistlichten steeds aan gehad om tegenliggers duidelijk te maken dat ik geen motor was.
@Joost1990_2: Als je geen reserve lampjes bij je hebt kan dit een bekeuring opleveren. Rond de 90 euro geloof ik.
@dutchdriftking: Reserve lampjes? Die kun je in de meeste auto,s niet eens zelf plaatsen. Moet je naar de garage. Ben je weer drie dagen verder. De politie is redelijk coulant in deze gevallen. Tenzij ze je moeten hebben natuurlijk!!
@boltiev6: wat mij betreft wordt er niet genoeg bekeurd op kapotte lampen. Of verkeerd afgestelde lampen of sjappies met “xenon” verlichting (dus niet de mensen met daadwerkelijk goed werkende xenon verlichting).
Stuur dit ook even door naar België, 2 druppels regen en je kan je zonnebril opzetten omdat je continue verblind wordt door mistachterlichten
@truckertje: het gebruik in belgie van mistachterlichten is idd echt absurd. Kan me er ook aan storen. Maar… Die wegen zijn zo belachelijk slecht vaak, bij die twee druppels regen is het zicht ook meteen enorm verslechterd. Ergens snap ik het dus wel.
@camber24: bij regenval is het mistachterlicht juist ontzettend verblindend. Ik snap het dus juist niet. Al is de weg nog zo slecht, bij regen nooit je mistachterlicht gebruiken.
@lekbak: dat is hier nog een reklamecampagne geweest. Regen = mistlampen aan. Ben er zelf tegen, je ziet veel minder de remlichten van je voorganger.

Wat ik persoonlijk wel doe, en niet door de mistlampen, is bij zware regen je zonnebril op. En het werkt wel, maar je ziet er wel belachelijk uit natuurlijk.

Wat ook niet correct is, is dat sommige “weken” met hun mistlampen aanrijden.
De meeste nieuwe wagens schakelen hun mistlampen automatisch uit bij het uitschakelen vd verlichting. Dus de F***ers zetten ze expliciet AAN om te mensen te (t)ergeren.

Mijn protest aan kruiser met voorste mistlichten aan: GROOTLICHTEN AAN.
Tegen net ingehaalde achterligger: MIJN ACHTERSTE MISTLICHTEN AAN.
Hun tegenreactie is meestal grappig, ze zetten meestal zelf hun grootlichten aan, alsof ze niet bewust zijn van hun mistlampen terwijl ze ze TOCH alle keren aanzetten bij het starten vd wagen. Ettertjes die om aandacht vragen.
Toch, sommige snappen het en zetten ze uit … there is life on mars!

Wat voorste mistlampen nog slechter maakt is dat ze niet moeten afgeregeld worden (of mss zelfs niet kunnen afgeregeld) zodat in sommige gevallen ze zelfs nog sterker verblinden dan grootlichten.

Moest ik aan de macht zijn, simpel: verbod op voorste mistlampen en “privacy glass” want de meeste maken er misbruik van om lekker te gsm-men.
In Frankrijk mag buiten de voorruit rondomrond.
Op Rijksoverheid.nl staat toch echt iets anders Smoke ;) “MistlichtHet mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan…”
Minder dan 50 meter, en niemand die dat snapt. Vanmorgen ook alweer hele rijen auto`s met mistlampen. Ik gebruik mijn mistlampen voor overigens als dagrijverlichting. Die krengen zijn namelijk stukken beter te vervangen dan mijn gewone verlichting. En ze zijn gewoon prettig afgesteld.
@dutchdriftking: Dat ook, ja. De mistlichten voor stralen net wat verder (en breder uiteraard) dan het dimlicht, zonder een ander te verblinden (komt omdat ze laag over het wegdek stralen). Onder normale omstandigheden gaat het er vooral om om gezien te worden i.p.v. te zien…

Maar hoe zit het dan met de weerkaatsing op laagjes water op het wegdek?
@dutchdriftking: Hoezo prettig afgesteld? De meeste mistlichten hebben geen afgetekende kant, als je wilt dat ze niet verblinden moeten ze quasi 45 graden naar beneden gericht staan. En zelf al verblinden ze niet, dat snapt je sjonnie buurman niet die je nadoet…
PS: men maakt duidelijk onderscheid tussen vóór- en achtermistlichten.
Dit soort informatie zouden ze op meer media moeten verspreiden, er is te veel onwetendheid over. Nouja, eigenlijk zou iedere bestuurder gewoon op de hoogte moeten zijn, maar dat is blijkbaar niet het geval.

Ik ben gisteravond nog van de regio Achterhoek naar de zuidkant van Rotterdam gereden (Via de A12/A50/A15), en ondanks dat het zicht nergens minder dan 500 meter was zag je toch bij 1 op de 20 auto’s een mistachterlicht aan staan. En bij de mistlichten voor was het nog erger, dat heb ik gisteravond nog vaker gezien. Ik snap nog steeds niet dat er zoveel mensen zijn die wel hun rijbewijs hebben, maar die niet op de hoogte zijn van dit soort regels.

Kan Rijkswaterstaat zulk soort regels niet op de matrixborden herhalen als er mist is in het land?
@marv46: laat die borden er alstublieft buiten. Zodra ze daarmee beginnen zetten ze de verlichting dus echt alleen maar aan als het op die borden staat en stopt het gros van het volk per direct met anticiperen (of poging tot, maar dat is altijd nog beter).
@lekbak: Ik bedoel meer een melding in de trant van: “Let op! Mistachterlicht alleen gebruiken bij minder dan 50 meter zicht.”
Het meest bizarre is dat er zelfs mensen in de mist met hun dagrijverlichting rondrijden, wat betekent dat er aan de achterkant helemaal niets brandt. Dat de wetgever niet allang verplicht dat bij het inschakelen van dagrijverlichting ook op z’n minst de achterlichten moeten branden snap ik niet.

Wat mij betreft mogen we overigens het skandinavische voorbeeld volgen en instellen dat permanent het dimlicht moet worden gevoerd, onder alle omstandigheden is dat aanzienlijk veiliger.
@erwh: Helemaal met je eens, maar ik dat je ervan uitgaat dat ze dit bewust doen.?
Wees blij dat ze dagrijverlichting hebben, want deze organismen zouden anders hersendood helemaal GEEN verlichting gevoerd hebben.

Overigens zijn er meer landen, dus ook buiten skandinavië die verplichting hadden ingevoerd. Daar is de europese DRL-verplichting een lapmiddel op…
@jetlag: deze organismen denken vooral dat het systeem “automatisch” is en dus ook mist herkent… Heeft meer met onwetendheid te maken dan met het hersendood zijn…
@e1000bmw523i: Niet elke auto met DRL is voorzien van regen/licht-sensor. Ben er heilig van overtuigd dat ze er totaal niet bij stil staan om (de juiste) verlichting te voeren.
@jetlag: nee, denk dat ze er, net als met autorijden, niet bewust mee bezig zijn.
@erwh: Wederom, eens! Hence: imo “hersendood”
@erwh: in scandinavie is het niet verplicht om dimlicht te voeren overdag.
DRL is voldoende
@ Smoke: Een goed artikel om dit onderwerp op ’n serieuze manier aan te snijden, maar ik betwijfel of de betreffende doelgroepen het leest / ter harte neemt.
Met name de “Sjonnies” hier, die lezen je (hopelijk) sarcastisch bedoelde bevestiging; mistlampen vóór “AAN” zijn stoer.
De Sjonnies / Prius-rijders hadden ze al aan en houden dat te allen tijde zo.
De 55+ SUV-rijders / 70+ Splash-rijders komen hier denk ik niet eens…

Ik snap niet zo goed hoe die ingeschakelde mistpitjes een auto, of bestuurder in ene über-cool moeten maken, maar de groep lijkt er heilig van overtuigd te zijn. Daar doet dit artikel helaas niets aan, vrees ik…
Ik heb dan ook niet de illusie dat mijn schrijfsels gedragsverandering teweeg brengen, maar een stukje informatie naar demense toe is nooit verkeerd.
@sir_smokalot: Jawel smoke, de mensen luisteren naar jou, je bent de autoriteit!! Je moet nog iets strenger en dwingender zijn in je teksten!!
@sir_smokalot: Ik snapte je bedoeling, het was daarom geen kritische noot naar jou toe. Eerder een “hear-hear”, met een sneer naar die droeftoeters. :-)
Ik woon in de grensregio Nederland België. Ik weet niet hoe de regelgeving in België is maar het is opvallend dat bij het minste regenbuitje (ik heb het dan bij lange na niet over mist of slecht zicht) Belgische auto’s al met mistlicht aan rijden. Het is vrij hinderlijk als je met goed zicht over een snelweg file rijdend 15 minuten in zo’n rode pit zit te kijken. Graag uitzetten AUB.
Sowieso doe je die achterpit uit als er iemand achter je rijdt!! Nog zoiets…
@n0zem: ja logisch, want ik doe mijn mistachterlicht aan voor mijzelf. Als er iemand achter mij rijdt in dichte mist snel uitzetten!
@kartmans: als er iemand achter je rijdt en je kunt die persoon duidelijk zien, dan kan hij jou ook duidelijk zien en kan in theorie de pit uit. Je zet de pit natuurlijk aan voor diegene die je van achteren nadert, niet voor diegene die je al kan zien.
@lekbak: dat dus +1
Heb de mist gemist vandaag.
Ik blijf me verbazen dat er met dit weer nog steeds mensen zijn die helemaal zonder licht rijden. Zonet ook weer een stuk of 5 auto’s gezien. Ze leken me geen van alle nieuw of luxe genoeg voor lichtsensoren.
Ik heb wat gemist….
Ik moet altijd wel lachen aan mensen die hun mistlampen al in paniek aanzetten bij een beetje ochtenddauw…
“HELP, het zicht is nog maar 500 meter ! “
Dan nog is het vaag. Die hectometerpaaltjes zie je al vrij snel niet meer met dichte mist, maar de verlichting van auto’s vaak nog wel. Dus geldt de 50 meter zicht op verlichting, of op gewoon zicht?

Het meest typische vind ik de figuren die met 130+ je voorbij komen knallen in de dichte mist, maar dan wel hun mistachterlicht voeren… Meestal type leaseauto en denkend dat ze goed kunnen rijden. Ze vergeten echter dat ze finaal te laat zijn bij een eventuele calamiteit op de weg voor ze.
Op gewoon zicht uiteraard. Objecten in je blikveld.
@sir_smokalot: Thanks! Dus bij 50 meter zicht heb je zo’n 100/200m zicht op verlichting voor je.
Heb een aantal weken geleden mist gehad in Zeeland waarbij ik de vangrail niet eens meer kon zien. Echt bizar, je weet dan echt niet meer wat je moet doen… Want je ziet werkelijk niks behalve een heel klein stukje streep voor je.
Kan me een oud en nieuw in Groningen herinneren waarin het zicht maximaal 5 meter was. Voetje voor voetje schuifelen naar de Puddingfabriek.
@sir_smokalot: dat was mede daardoor wel een legendarische avond! Overal om je heen karbiet in de stad en zowel van de drank als door de mist volledig het spoor zoek!
Ik geloof ook dat het mistlicht achter niet altijd verplicht is. Voor auto’s voor ’93 is het geloof ik niet verplicht. Heb dit een keer uit moeten zoeken voor de APK. Maar die regels veranderen geregeld, dus misschien is dit nu wel weer anders.
@GT4Ever: ik geloof dat een mistachterlicht zelfs pas voor auto’s van na 31 december 1997 verplicht is.
Lieve Smoke, zolang we dit verkeersbord nodig hebben, ben ik al blij dat ik iedere keer levend op mijn bestemming aankom !

http://www.kenjetheorie.nl/images/verkeersbordx.jpg

Ergens is die hele mistverlichting kerstboom op je auto onzin, als ik het 3 keer per jaar gebruik is het al veel, maar het grote gevaar schuilt erin dat mensen denken dat ze gelijk weer hard kunnen rijden als de hele ‘kerstverlichting’ aan is !

En gele verlichting bij mist en nevel is veel effectiever dat is een feit omdat de straling anders is en je niet jezelf verblind

Dan de No-No’s met hun dagrijverlichting in de mist, 98% rijdt stug door ZONDER correcte verlichting.
via Android app
Denk (hoop) dat de gemiddelde autoblogger het wel weet. Het verbaasd mij altijd wat voor verlichting mensen voeren, en dan heb je nog de mensen die mistlampen gewoon cool vinden……
Eigenlijk is het vrij simpel, je mistachterlichten mogen pas aan bij 50m zicht en dat is zo’n dikke soep dat je eigenlijk niet meer moet willen rijden.

Dat onze Belgische collega’s nog steeds met mistachterlicht rijden kun je pas appricieren wanneer je zelf in dikke regen over de brussels en/of antwerpse ring gereden hebt. in een hoosbui is daar het zicht 0 meter en zonder mistachterlicht zie je dus je voorliggers niet meer.
Dus belgische collega’s vergeef ik nogal snel een verlate mistachterlicht.. ZOAB ligt er ook niet erg veel namelijk.
Alleen van de 55+ers, vrouwen en geitenwollensokken neuzels die een week later nog met een mistachterlicht rijden, die krijgen gewoon 725 watt groot licht, net zo lang totdat ze het begrijpen…

(en ik heb inmiddels al 3 vrouwen gehad die na 70km nog steeds niets doorhadden, zelfs inhalen en mistachterlicht knipperen werkte niet).
Kunnen we ook meteen even een opfriscursus spitsstrook gebruik te zien krijgen?
Ik hoop dat veel Belgen dit lezen, want zij doen hun mistachterlicht al bij iedere kleine miezerbui aan. Gruwelijk irritant!
Wanneer komt er nieuwe Europese wetgeving waarmee het gebruik van mistlicht automatisch gekoppeld wordt aan een automatische snelheidsbeperking? Lijkt me gewoon /de/ oplossing: mistlicht voor = Vmax 90 km/u, mistlicht achter = Vmax 60 km/u (afgedwongen in de ECU).

Gisteren ook weer, gewoon 130 op de klok, mist in geen velden of wegen te zien (nou ja, een sliertje op klomphoogte in het naastliggende weiland) en hele volksstammen menen dat het nodig is mistlicht te voeren. Liefst dubbel ook nog (ja, ik kijk naar jou, Citroen!).
Ow ja, die 200 meter vooruit als grens is onzin. Volgens het RVV 1990, artikel 34:
————-8<———————-
Hoofdstuk II.
Verkeersregels § 13. Gebruik van lichten tijdens het rijden
Artikel 34
1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
Wat ik niet begrijp is waarom zo veel mensen in Nederland zich storen aan mistlampen. Ze zijn niet vel en ze zijn net zo fel als dimlichten en/of led lichten aan de voorkant (die veel nieuwe auto’s permanent aan hebben). In Rusland rijd de meerderheid van de auto’s met voormistlampen aan.
@e550: Vergelijk je nu Russisch verkeer met Nederlands verkeer?
Appels en peren…
@danmar: Ik geef aan dat er in Rusland weinig irritatie is voor mistlampen voor (omdat ze niet verblinden) in tegenstelling tot mistlampen achter en grootlicht (wat tot gevaar kan leiden).
@e550: Mistlampen aan de voorzijde zijn net zo fel als dimlicht en worden vaak in combinatie met dimlicht gebruikt. De hoeveelheid licht is daarmee vergelijkbaar met grootlicht. Het enige verschil met dimlicht is dat ze naar beneden gericht zijn. Daardoor verblinden ze enorm op het moment dat het wegdek spiegelt (bijvoorbeeld door vocht).

Aan de achterzijde is het helemaal een ramp, die dingen verblinden enorm als je er achter zit en als bonus is het verschil met remlicht vrijwel nihil.
@Griffin: Groot licht is vele malen feller dan dimlicht en mistlampen gecombineerd. Ik heb persoonlijk nog nooit meegemaakt dat mistlampen mij hebben verblind doordat er vocht op het wegdek is. Dat van de achter mistlampen ben ik het natuurlijk helemaal eens. Gelukkig zie je onjuiste gebruik van achter mistlampen bijna niet.
Als alle Belgen dit nu ook even gaan lezen graag.
3 druppels regen, allemaal op de rem en mistlampen achter aan.

Oja, leer ook ff omgaan met spitsstroken, ziet er zo lomp uit als je in een rij met 40 belgen in het midden blijft rijden terwijl je links en rechts ingehaald wordt door mensen die het wel snappen
@qriss: o ga maar ‘ns naar frankrijk. Ik moet alle dagen naar parijs en terug. Daar zie je pas linksrijders, en aan EENDER welke snelheid. Soms 70kmh op het tweede in zone 130. Prachtig. Je haalt ze al claxonerend in op het eerste met je vrachtwagen (want wij mogen helemaal niet op het derde en dat dacht je maar dat ik geduldig wacht tot die naar 1 gaat) en denk je dat ze gas geven en naar 1 gaan? Nope.

Qua (achterste) mistlampen idd iets typisch belgisch al blijkt de sjonnies overal zitten.
Moet bekennen dat ik mijn mistachterlicht soms al wat eerder gebruik dan 50 meter, maar nooit in druk verkeer. Als het (’s nachts) erg rustig is op de weg wil het bij mistig weer nog weleens zo zijn dat een auto uit het niets op lijkt te duiken. Dan vind ik het best te verantwoorden dat je dat mistachterlicht al bij 100meter zicht gebruikt om verrassingen en plotseling remmen te voorkomen.
@mgmgb: en denk je soms dat je mensen totaal hiermee verblind en hun zicht op je remlichten wegneemt?

OFFTOPIC: wegenwerken werken verblinden tegenwoordig ook zo verschrikkelijk je bijna in het onbekende moet rijden. IK MOET MN GROOTLICHTEN aanzetten om maar IETS te kunnen zien.
@tombe:
Mijn mistachterlicht zit onder mijn bumper, heel laag bij de grond, ver van de andere verlichting op mijn auto. Ook is het niet bijzonder fel. Ik heb persoonlijk véél meer last van mensen met slecht afgestelde xenon koplampen dan van mensen met een mistachterlicht aan. Mistvoorlichten vind ik eigenlijk ook veel irritanter.
Vanmorgen reed op de A1 ongeveer 70% gewoon met enkel dagrijverlichting. Geen enkel licht aan de achterkant. Ging een paar keer maar net goed
Mistlampen(voor) hebben een lichtdonker scheiding en verblinden dus niet. Onzin die bekeuring dus. Ver- en breedstralers hebben dat niet en mogen van mij dus strafbaar zijn.
http://www.wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/13/Artikel34/geldigheidsdatum_03-11-2015
Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.

Dus voor mag je wel mistlamp bij regen ;)
Ik belandde in de mist op een onverlichte snelweg, en miste (haha) mistlampen voor.
Met dimlicht zie je gewoon onvoldoende, maar grootlicht gaat al helemaal niet, vooral vanwege tegenliggers.
Ik neem me trouwens voor eens een fotootje van de schakelaar voor het mist-achtericht te maken. Die lijkt niet bepaald op dat van de afbeelding hierboven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).