We moeten nog tot oktober wachten, maar Mitsubishi kon het niet laten om het alvast aan te kondigen: op de autoshow van Parijs onthullen zij de Lancer Sportback.
De vijfdeurs hatchback variant van de Lancer moet de autokopers in Europa gaan verleiden. In eerste instantie komt de Lancer Sportback met drie motoren: een 1.5 benzine met 109 pk, een 143 pk sterke 1.8 benzine of een 2.0 diesel die 140 pk levert. In de lente van 2009 heeft Mitsubishi nog een nieuwe dieselkrachtbron voor ons in petto.
Omdat het allemaal ook spannender kan, neemt Mitsubishi ook een Lancer Ralliart en een Lancer Sportback Ralliart mee naar Parijs. Beide auto’s hebben een 240 pk en 343 nm sterke 2.0 liter turbo onder de motorkap. De kracht wordt via een Twin Clutch SST transmission en een vierwielaandrijfsysteem met actief centraal differentieel naar het wegdek gestuurd.
VonStroke zegt
Ik moet meteen aan de nieuwe Subaru Impreza denken. En dat is niet meteen positief want deze is zo mogelijk nog lelijker.
madru zegt
dus een hatch van een sedan ???? What were they thinking?? Het doet mij denken aan een BMW compact heb ik eerlijk gezegd ook nooit iets aan gevonden. Afvoeren…..
Arnoud zegt
Hahahaha. Over een jaar of 5 is de hatchback weer helemaal hip. Dan staan alle SUV’s en MPV’s bij bosjes op de boot naar Afrika omdat ze op de 2e hands markt niet meer te slijten zijn en rijdt het mode bewuste deel van Nederland in kleine, lichte en dus snel en zuinige hatchbacks, dan wel sedans.
Dit oogt lekker dik en aggressief. Laat maar komen!
RagaBaSH zegt
Gaat het bij die 2.0 Diesel om dezelfde 2.0 pompverstuiver van VAG als in de sedan? of hebben ze inmiddels de common-rail 2.0 overgenomen?
luc zegt
ziet er goed uit, maar is die spoiler standaard?
@arnoud, mpv’s blijven altijd verkocht worden
jamie zegt
LELIJK, EVo Is mooier en vetter
Mardec zegt
Ik vind het dik meevallen, en ik haat break/sporthatches..
Tuurlijk al de fast & furious fanfags hier gaan anders denken :-)
StormRAM zegt
Helemaal niet slecht! Hopelijk lepelen ze ook de 295 pk-motor van de evo X erin. Dan kunnen ze weer lekker concurreren met de WRX STi :D
gekke turbo zegt
en nu de EVO versie met dezelfde motor om de R32jes, S3tjes en RSjes het leven zeer zuur te maken :twisted:
Roadronner zegt
De impreza en deze lancer hadden nooit een hatchback moeten worden. Punt.
90quattro zegt
Leuk Tupperware materiaal. Ben benieuwd hoe lang Mitsubishi de naam “Sporback” gaat en mag gebruiken.
Dylan zegt
Deze is mooier dan de nieuwe Impreza. Ik heb altijd beide auto’s mooi gevonden, maar nu is de Subaru Impreza toch de grootste verliezer.
Stancke zegt
Inderdaad, afvoeren die handel.
prop zegt
uiteraard stinkend lelijk
kan iemand mij vertellen uberhaupt het wezenlijke nut is van het op de makrt brengen van een sedan én een hatcback.. zoals Ford met de Mondeo?
Kan mij niet voorstellen dat het het waard is om de productielijn voor 2 varianten aan te passen puur om die ene milimeter meer bagageruimte
Christophe zegt
verschil in internationale markten…
5deurs worden veel gekocht in bijv engeland, waar een 5deur onverkoopbaar is in Turkije. daarvoor dan de 4-deur…
België & bedrijven zijn helemaal zot van breaks…
Jan C. zegt
@prop: er zit wel meer verschil dan 1 milimeter meer bagageruimte. Het antwoord is inspelen op wat de markt vraagt. Vandaar dat de Mondeo zo relatief goed verkoopt. PS) Praktisch gezien vind ik de Hatchback fijner, daar kun je makkelijker spullen in- en uitladen.
cheese dippers zegt
Als je de auto hebt en je zet hem in je garage zie je hem niet. je zult m dan zo ongeveer alleen van de buitenkant zien wanneer je er in stapt (20 sec per dag ongeveer). Het rijden zal geweldig zijn dus eigenlijk hoeft niemand te klagen.uit.
prop zegt
Een hatchback is gewoon zo yesterdays eighties.. helemaal met die ruitenwisser achterop
boostah zegt
waarom denk ik bij deze auto
how the focus RS should be
ik ben niet echt happy met subaru en mitsu hun shift naar hatchback (gelukkig is de evo X nog steeds sedan)
YaSo zegt
Het past gewoon niet bij lancer, zo simpel is het (net als bij de impreza ;))
SWRT zegt
nee, dan vind ik de Impreza toch mooier
k0walsk zegt
Verbandren, dat lijkt me toch het beste.
k0walsk zegt
*Verbranden
DAT zegt
*Vrabernden, dat lijkt mij nog beter.
jack zegt
zal aan mij liggen, maar 1.8 heeft 143pk en de 2.0 140, klopt dit??
WG zegt
vorbruenden zou ik zuggen…
ZonParaplu zegt
Doe mij maar de nieuwe Impreza WRX.
Patrick zegt
IK vind deze er beter uit zien dan die lelijke sedan….
cheese dippers zegt
@jack
ja, maar de 2.0 is een diesel.
norman zegt
copie van de chevrolet lacetti
nick zegt
ja hoor, ook weer van die idioten die meteen aan een subaru denken.
dat zijn de figuren die GEEN verstand van auto’s hebben, en toch even iets te zeggen willen hebben.
impreza? yeah, right. in de verste verte niet. loosah!
Windhoos zegt
Patrick schrijft,
11 June 2008 om 21:57
IK vind deze er beter uit zien dan die lelijke sedan….
————————————————————–
Niet mee eens, doe mij die “lelijke sedan” dan maar. Deze sportback doet imho afbreuk aan de hele auto….
Remco zegt
@90quattro
In overleg met Audi mag Mitsubishi de naam “Sportback” gewoon gebruiken..
Ash zegt
@gekke turbo: Oeehh I hope so!
Ik vond de Impreza sinds het begin al niet geweldig en kreeg er al helemaal een grote afkeer van toen de hatchback uitkwam..
Maar ik heb de Lancer Evo altijd top gevonden..
Maar k hoop niet dat ze dezelfde fout maken als Subaru door de hatchback te lelijk te maken :S
Nu nog een Evo Sportback dan kunnen de hatchback Sjes en RSjes en de Rtjes van audi en volkswagen de pot op (6)