Vanaf 1 juli is het in Duitsland verplicht een veiligheidshesje aan boord te hebben, een verplichting die al in menig Europees land geldt, maar niet in Nederland. Wordt het tijd dit wel te doen?
Hoewel ikzelf altijd in de veronderstelling verkeerde dat de verplichting in Duitsland al bestond, was dit alleen bij zakelijke auto’s het geval. Wel wordt het de oosterburen makkelijk gemaakt, ze kunnen de dingen gratis ophalen bij inspectieorganisatie DEKRA. Per voertuig moet één vest voor de bestuurder aanwezig zijn, motorrijders zijn uitgesloten van de plicht.
In buurland België bestaat een draagplicht voor veiligheidshesjes, en ook in Frankrijk is dit het geval. In Spanje gaan ze nog verder: niet alleen buiten een kapotte auto moet je zo’n ding aan, maar ook wanneer je bepaalde hand- en spandiensten verleent.
Een lijst met andere Europese landen (in het Duits) vind je hier. Wordt het tijd om Nederland hier aan toe te voegen, of moeten we dit aan de eigen verantwoordelijkheid van de automobilist overlaten?
In het verleden hielden we al eens een poll over veilgheidshesjes, de uitkomst hiervan was als volgt: 55% heeft wel een hesje aan boord (evt ook omdat het verplicht is gesteld waar zij wonen), 45% niet.
63 reacties
Voor m’n zoontje ligt er ook één. Verder zit er praktisch nooit iemand bij mij in de auto.
Regel regels: Laten we in dit geval eens vóór europa stemmen en verplichten dat de verplichtingen in heel Europa ’t zelfde zijn.. In sommige landen zijn 2 (!) gevarendriehoeken verplicht, in andere minimaal 2 ongebruikte alcoholtesters.. hesjes, verbandtrommels (let op de datum!!!) sleepkabels ( met en zonder vlaggetje, lengtes!) en sneeuwkettingen.
Vanaf volgende week een atoomschuilkelder en een voedselvoorraad incl 20 liter verswater per inzittende verplicht, evenals voldoende brandstof voor een week.
Voor Duitse auto’s geldt hetzelfde hoor. Vandaar wellicht de verplichting in Duitsland, ze rijden er immers voornamelijk Duits.
-=edit: fixed=-
Om moe van te worden…. Laat mensen lekker zelf bedenken of ze zo’n hesje nodig achten of niet. Betutteling ten top weer.
En de consument moet weer opdraaien voor de kosten? Nee, het gaat niet om die paar euro’s maar om iets te verplichten.
omdat een ongeluk behalve jezelf de samenleving ook geld kost…
Oke, zullen we dan alle fietsers ook maar verplichten een helm op te doen en een hesje aan te trekken? Want fietsers vallen wel eens of worden over het hoofd gezien en dat kost de samenleving KLAUWEN met geld…..
Verbieden we ook direct alle sporten, want voetballers, hockeyers of tennissers breken wel eens wat, scheuren wel eens een spiertje of erger. Kost de samenleving KLAUWEN met geld…..
Je “argument” over sport gaat nergens over en dat weet je zelf ook dus daar ga. Ik niet eens op in…
een fietser die een keer valt kost een stuk minder dan iemand die langs de autoweg aan gort word gereden, daarnaast is het ook een stuk goedkoper te verhelpen…
sporters zijn per saldo goedkoper ook al breken ze af en toe wat, dat komt omdat ze gezonder zijn en minder ‘dure’ ziektes hebben in later in het leven.
kosten, baten…
Kan allemaal wel wezen, maar heeft Nederland nou echt nog meer regeltjes nodig..?
Nederland zou gebaat zijn als zowel burgers als ambtenaren als het bedrijfsleven wat meer ruimte krijgen om “problemen” naar eigen inzicht mogen oplossen, met hun eigen creatieve vermogen mogen.
Door alles maar vast te leggen in regeltjes en protocollen krijg je taferelen als dit:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/22/jeugdzorg-straft-onterecht-voor-doktertje-spelen/
Moeten we niet willen met ons allen.
Dus opbokken met het maken van regeltjes/verplichtingen/protocollen/richtlijnen voor onbenulligheden als een veiligheidshesje….
Oke, die tweede zin is een rommeltje … Tijd voor koffie …
Verder ben ik het er niet mee eens. EJS wil graag nog langer van het leven genieten. En dus neemt hij zelf de verantwoording om een hesje mee te nemen. Ik wil graag het extra risico nemen om aangereden te worden als ik pech heb dat is mijn keuze.
Ik ben sowieso tegen wetten die voor burgers kiezen, geef ze ook zelf wat verantwoordelijkheid…
Slecht voorbeeld. Voor de rest met je eens, het moet pas verplicht worden als het ook voor derden veiliger zou worden.
Maar ze moesten gewoon die ACTION of ALDI hestjes verplicht stellen. Da’s mijn mening
– zijn er cijfers die een verplichting onderbouwen?
– waar gaat men de schuld leggen als er dan toch iets gebeurd, wat kan door de onoplettendheid van diegene die een hesje draagt of een onoplettende bestuurder..
Overigens is een veiligheidshesje natuurlijk een investering waar je niks van merkt en om de woorden van @mashell te gebruiken een stukje gezond verstand.
Je kunt ook gewoon niet de weg op rennen. Heb je dat hesje ook niet nodig.
De leaseauto’s kregen op een flesje olie na alles mee.
Eerst auto’s in een fluoricerende kleur, dan verder praten…
Dat heeft een fietser ook (zelfs nog reflectoren op wielen en vaak banden)…
Itt wat veel mensen denken, is dit namelijk niet verplicht.
Misschien daarom juist niet verplicht stellen, en de evolutie zijn werk laten doen ;)
Verplichten hoeft van mij niet (weer meer regels). Heb er zelf wel 1 in m’n auto liggen.
Seriously?!
Heb zelf ook zo’n oranje geval in de wagen liggen…in het de kaartenbak.
Tot dat je kind aangereden wordt als ie zonder hesje naast de auto staat terwijl je met pech langs de weg staat…
Voor zover ik weet heb ik geen kinderen. En niemand houdt je tegen je kind in zo’n vest te stoppen. Het gaat eromndt je het anderen niet moet opdringen.
Van mij mogen ze het verplicht stellen, het is immers voor de veiligheid.
Veiligheidshesje, EHBO trommel, EHBO boek, zwemvest, lifehammer, brandblusser, deken, parachute, defibrilator, flaregun, Kompas, noodrantsoen, jodiumpillen, kogelvrij vest.
Ik heb wel een stationcar moeten aanschaffen, maar dat heb ik er graag voor over.
Hou je veilig.
Bedenk wel dat als je geen hesje draagt je niet alleen een grotere kans hebt om aangereden te worden, maar de persoon die jou aanrijd doordat jij niet zichtbaar bent, die is vervolgens voor het leven getraumatiseerd. Denk dus niet alleen aan jezelf maar ook aan de gevolgen voor anderen, je zult immers ook weer uit die bumper of van het asfalt gepeuterd moeten worden.