
Problemen in het paradijs. Hamilton en Mercedes kibbelen na de Grand Prix van Turkije over verloren punten.
De race van vanmiddag leek op voorhand een lastige te worden voor Lewis Hamilton. Door het wisselen van zijn verbrandingsmotor, moest de regerend kampioen tien plekken inleveren op de grid. De snelheid van de Mercs bleek echter zo puik, dat HAM in de race toch nog een kans op de zege leek te hebben. En als het dan niet de zege zou worden, dan toch op zijn minst een podium. Het mocht echter niet zo zijn, want Hamilton werd ‘slechts’ vijfde.
Dat had niks te maken met gebrek aan snelheid of crashes, maar alles met de strategische keuzes die gemaakt werden in de staart van de race. In vochtige omstandigheden werd het op een gegeven moment de keuze om door te rijden tot het einde op één set inters, of om toch nog een keer te stoppen voor een tweede set. Alleen Sebastian Vettel dacht daar anders over. De Duitser voelde genoeg grip voor een poging op slicks, doch zijn gevoel bleek hem andermaal in de steek te laten.
Ricciardo was de eerste die wisselde, maar leek daar aanvankelijk weinig mee op te schieten qua rondetijd. Pas toen ook de tweede set inters van de honingdas wat gesleten was, gingen zijn rondetijden omlaag. Red Bull was desalniettemin zeker van haar zaak. Zo zeker, dat het zelfs Max Verstappen vanaf P2 binnenhaalde voor nieuwe inters én daarna buffer Perez vlak voor de neus van Hamilton weghaalde voor een stop.
Ook Mercedes leek ervan overtuigd dat dit de beste move was. Met Bottas nam Das Haus daarom ook ‘het risico’. Dat was op dat moment alleen nog een risico ten opzichte van de niet gestopte Leclerc, immers was Max al gestopt. Hamilton wilde men ook naar binnen halen, maar die wilde daar zelf niks van hebben. De Brit reed dus door. Althans, in eerste instantie reed hij door. Dit leek hem P3 op te leveren…
Totdat met slechts zeven rondjes te gaan Mercedes hem alsnog naar binnen riep. Dit om P5 zeker te stellen. Hamilton ging nu wel mee met zijn team, maar achteraf gezien was dat waarschijnlijk het slechtste wat Mercedes en Hamilton hadden kunnen doen. Enige kans op meer dan P5 was nu verloren en de Brit kwam zelfs nog onder druk te staan van Gasly en Norris. HAM ging dan ook ouderwets los op de radio. En hoewel hij na de race alweer wat bekoeld was, bleek Lewis ook bij de microfoons nog niet blij:
Of het moeilijk is om de juiste calls te maken? Nee dat denk ik eigenlijk niet. Ik hoorde dat Ocon het einde van de race op zijn eerste set banden gehaald heeft, dus ik denk dat het mogelijk was. Wat we nu gedaan hebben was waarschijnlijk de slechtste optie. Maar ja, ik kwam toch binnen, omdat we een team zijn.
Lewis Hamilton, heeft zijn bokkenpruik weer teruggevonden
Teambaas Toto Wolff is het niet eens met zijn superster:
Lewis kon niet zien dat hij een dikke seconde per ronde verloor. De beste strategie was waarschijnlijk geweest stoppen op het moment dat we aanvankelijk voor ogen hadden. Dan hadden we daarna kunnen vechten op de baan met Perez en Leclerc voor P3. Als je in de auto zit heb je niet het hele overzicht, maar we hebben genoeg tijd om dit uit te praten.
Toto Wolff, hoopt inmiddels stiekem dat George Russell sneller is dan Lewis Hamilton
Met zijn vijfde plek verliest HAM vandaag acht puntjes op Verstappen, die tweede werd. Bij Mercedes moeten ze vanavond de emoties even beter proberen te managen dan de banden vandaag…
Tja, die dingen gebeuren op je werk.
Sjeesus wat een onvoorstelbare k*t app is dit toch. Elke keer vastlopers, het lijkt wel een Audi motor
Nergens last van
@benja01: ik ook niet. En de app doet het op iphone ook prima…
@brammetjedeb: Ja maar dan ook alleen op de IPhone. Verder werken filmpjes vrijwel nooit en krijg ik erg veel foutmeldingen over de app ook als ik hem niet eens gebruik.
De oplossing is simpel: gebruik de mobiele website. Scheelt je een hoop frustratie. Sowieso is een app voor wat tekst en foto’s totale overkill.
gebruik dan gewoon de browser…
@towi1989: nee, app moet gewoon gefixed worden.
@towi1989: de app is lekker basic, helaas komt dat hier op iOS alleen niet overeen met betrouwbaar en lijkt het alleen maar erger te worden.
@baserati: het is absoluut een waardeloze app.
@baserati: dat de app idd niet altijd naar behoren werkt is een feit, maar om dan meteen zo te gaan vloeken en schelden is niet echt nodig, lijkt me! Sterkte met je frustraties en boosheid. Tips: stoppen met de app, er niet zo zwaar aan tillen en wellicht hulp zoeken voor je enorme feitelijke depressieve uitspattingen. Als dit al zo verschrikkelijk is voor je, gaat het niet heel erg jovol met je
@maussieknip: U draagt geitenwollen sokken?
@toniominestrone: oh nee hoor, maar om nou van een mug een enorme olifant te maken is niet nodig lijkt me. Waar kan je je druk om maken zeg.
@baserati: Apple? Android nergens last van
@lekkerlinksrijden: Apple: nergens last van. Werkt altijd.
De app verwijderen en opnieuw installeren lost je probleem waarschijnlijk wel op.
@baserati: niet te doen! Erg jammer dat ze het niet op orde (lijken) te krijgen. Op IOS wekt het voor geen meter idd
@philvg: Ze willen het niet op orde krijgen. Er maken te weinig mensen gebruik van de app (wat logisch is, het is een draak), waardoor ze er geen geld in steken niet meer updaten, in de hoop dat iedereen de mobiele websitebezoek gebruikt.
@metalmike: Jeetje autocorrect. ‘Gebruik maken’ en ‘website’
@baserati: dan lijkt de app juist in de verste verte niet op een Audi motor, juist dus het tegenovergestelde.
@baserati: gewoon de website en een RS6. Nooit problemen. Geen dank,
Maar als de baan op zou drogen aan het einde van de wedstrijd en iedereen alsnog voor slicks zou gaan… dan had Hamilton zomaar op tactiek de wedstrijd kunnen winnen.
@escort77: waarschijnlijk hoopten ze op eenzelfde verloop als vorig jaar ja.
Ja zeer teleurstellende app. Komt eerdaags een moment dat ik de app delete en autoblog derhalve weinig meer zal/kan bezoeken. Autoblog laat zijn trouwe bezoekers hiermee enorm in de steek. Snap best dat via google komende naar een nieuwe auto zoekende huisvrouwen meer oplevert voor de ads maar denk ook aan je trouwe volgers ajb
Dramaqueen. De mobiele website werkt prima.
@rossi: juistum, echt jammer
@rossi: Geezzz, doe niet zo over dramatisch. Niet straks gaan demonstreren met een gouden ster op je borst he?
Er zijn opties genoeg om nog te kijken, als je zo “trouw” bent
Beide gelijk, maar de compromis was rampzalig.
Ja is bagger na de nieuwe iOS van iPhone.
Ik heb er ook regelmatig last van.
En van spontane pogingen een niet bestaande video te starten
@avdb55: idd daar heb ik ook last van op de iPhone!
Jullie Hamilton haat gaat wel heel ver. Zelfs de App krijgt de schult.
@aschja: en terecht
@aschja: tja, hij gaat ook nog steeds mee in dark mode.
Mb liep verrassend hard vandaag
Ja bizar hard. Als bottas in de regen wegrijdt bii max dan vrees ik wel voor de laatste 6 races.
De Autoblog app is in autotermen een Italiaanse auto uit de jaren ‘70.
Ik wilde eerst een Russische wodka auto zeggen maar dat heeft geen charme.
Ik vond het een leuke race vandaag en bij MB ging het niet helemaal lekker, maar wel weer toppie voor onze Max dat geklungel.
Of topic: de app is idd vrij slecht.. al heel lang.. en maak uit reacties van Autoblog op dat ze er niet (veel) aan gaan of kunnen doen.. Misschien is het een grote niet te repareren ‘spaghetticode’.. Dan kan je echt beter opnieuw beginnen of er mee stoppen net als AutoWeek.. Persoonlijk vind ik een app wel fijner dan de website.. hoef je niet steeds in te loggen als je wil reageren..
@punicaoase: volgens mij werd een jaar geleden of langer gezegd, toen de problemen begonnen, dat de app relatief weinig werd gebruikt tov de site. En dat de site eerst vernieuwd zou worden en daarna de app pas. Maar vervolgens niks meer gehoord. Ik zie ook geen redactie reacties op de commentaren over de app problemen. Maar goed het is maar waar je je druk om wil maken.
vetste vond ik de move van vettel nog…overgaan op mediums….t werkte niet…das jammer ….maar stel dat…..was vet geweest….
en verder werd vandaag weer duidelijk dat mb weer toestemming heeft gekregen het vermogen weer n beetje open te schroeven…..want als zelfs bottas ‘in de regen notabene’ voor weet te blijven ,….. tja..als t dan nog niet duidelijk is….
Hamilton ging van een achterstand van 3,5 seconden in een paar ronden naar 6,5 seconden op Verstappen. Perez, geloof ik, begon hem ook echt in te halen. Ook begreep ik dat de laatste 2 ronden van Ocon dramatisch waren. Misschien was Hamilton 3e geworden. Met een beetje pech 7e. De call van het team was denk ik gewoon juist.
Bottas reed goed. Het kibbelen tussen Hamilton en het team kostte hem een podium. Welooibom in te halen in bocht 2-4 buitenom.
https://www.racefans.net/2021/10/10/2021-turkish-grand-prix-interactive-data-lap-charts-times-and-tyres/
Hamilton zit achter t stuur, niemand dwingt hem naar binnen te komen. Het team vraagt hem, hij doet het… dus of was buiten gebleven en had achteraf gezegd, wat goed van mij of i suck monkeyballs of ga naar binnen en houd achteraf gewoon je mond princesje
@maferick74: het team beschikt over veel meer data. Daarom kon Hamilton niet weten dat hij de verkeerde keuze maakte door in eerste instantie door te rijden.
Ergo, hij had gewoon z’n eerste pit oproep niet moeten negeren.
Heeft Max zijn haperende stuurwiel er nog voor gezorgd dat hij de aanval op Bottas maar gestaakt heeft?
Lewis zei achteraf dat hij op z’n buikgevoel had moeten vertrouwen, maar hier ging het gewoon om gebrekkige communicatie. Lewis wist niet dat hij door z’n slijtende banden meer tijd aan het verliezen was zoals Toto zei en sowieso zou worden ingehaald. Als hem dat eerder werd verteld was hij wrs sneller binnengekomen. In de nabeschouwing heeft de Pirelli baas gezegd gehad dat als Mercedes (met hun downforce) verder had gereden dat ze op het karkas kwamen te zitten met als gevolg DNF. Mercedes heeft met Lewis z’n strategie geklooid en daar heeft Max gelukkig van kunnen profiteren. Het gaan in elk geval nog 6 spannende races worden. Ik vrees alleen nu dat Mercedes de motor heeft opengezet dat het nog knap lastig gaat worden!