We hadden al een paar teasers gezien, maar vandaag heeft Volvo dan eindelijk de eerste foto’s de wereld in gestuurd van de conceptcar die een voorproefje moet geven van de nieuwe generatie S60.
En van die laatste teaser kon zelfs autoblogger opgewonden worden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat nu ik gehele auto zie ik toch een beetje teleurgesteld ben. Maar dat kan misschien ook komen die poepbruine kleur.
De S60 Concept zal onthuld worden in januari op de autoshow van Detroit, maar de productieversie zal pas in 2010 op de markt komen. Opvallende details van deze concept zijn de suicidedoors en de koplampen die zouden moeten lijken op Vikingschepen.
Gelukkig heeft Volvo de S60 vol gepropt met allerlei innovatieve veiligheidsmaatregelen. Zo is het innovatieve Collision Warning with Full Auto Brake uitgebreid met een voetgangersdetectiesysteem. En natuurlijk heeft Volvo er ook alles aan gedaan om de CO2-uitstoot te verminderen. Dit doen ze met behulp van de GTDi-technologie. De Volvo S60 Concept heeft een viercilinder 1.6-liter benzinemotor, die voorzien is van uiterst efficiënte GTDi-technologie (Gasoline Turbocharged Direct Injection) en een vermogen levert van 180 pk. De gemiddelde CO2-uitstoot is 119 g/km (5,0 l/100 km).
UPDATE: en we hebben de S60 Concept op video!
Volvo S60 Concept
Vlak voor kerst presenteert Volvo alvast zijn eerste cadeau: een voorproefje van de Volvo S60. Het nieuwe model belooft een opvallende verschijning te worden in het straatbeeld van de komende jaren.
De conceptversie van de Volvo S60 laat alvast een glimp zien van hoe de geheel nieuwe S60 er uitziet bij zijn introductie in 2010. ‘De nieuwe S60 wordt een van de sterkste spelers in een segment waar de concurrentie messcherp is’, zegt Volvo Cars President en CEO Stephen Odell. De coupéachtige lijnen van de eerste S60 zijn bij het nieuwe model nog krachtiger en geprononceerder.
‘Het sportieve design belooft bestuurders van de nieuwe Volvo S60 een opwindende rit. En ik kan iedereen verzekeren dat de auto die belofte meer dan waarmaakt. De rijeigenschappen van de nieuwe S60 zijn beter dan die van elke vorige Volvo. De technologie in de auto maakt van zijn bestuurder een betere en veiliger chauffeur’, stelt Stephen Odell. De Volvo S60 Concept maakt zijn debuut tijdens de Detroit Motor Show in januari 2009. De productieversie van de auto komt in 2010 op de markt.
De Volvo S60 Concept laat duidelijk zien dat het designteam van Volvo Cars zijn ontwerpen, en daarmee het DNA van Volvo’s producten, naar hoger niveau brengt. ‘Het exterieur van de auto geeft een duidelijk beeld van wat klanten kunnen verwachten van de compleet nieuwe Volvo S60. Voor het interieur gingen we nog gedurfder te werk: de nadruk lag daarbij op het ontwikkelen van een visie voor de langere termijn’, zegt Volvo Cars’ design director Steve Mattin.
Scandinavische inspiratie en dramatiek
Aan de voorzijde van de Volvo S60 Concept prijkt vanzelfsprekend het grote Volvo-logo op de grille. De grille zelf heeft een iets andere uitstraling gekregen door de horizontale ‘schoepen’ die erin zijn verwerkt. Ze dragen bij aan een verfijndere vorm van de grille. Twee lampen uit het nieuwe design-DNA flankeren de grille en benadrukken de rechtopstaande voorkant van de auto, alsmede de V-vorm in de motorkap. De onder een hoek geplaatste koplampen gaan vloeiend over in de expressieve motorkap. De combinatie met de lager geplaatste luchtinlaten – met de vorm van een omgekeerd trapezium – geven de conceptauto een expressief gezicht. ‘Dynamisch met behoorlijk wat karakter, zonder agressief over te komen’, omschrijft Steve Mattin het vooraanzicht. ‘De auto loopt over van inspiratie die geput is uit Scandinavisch design en de Zweedse kustwateren en rotspartijen. Dat zorgt voor een opwindende mix van drama en sensualiteit’, zegt Steve Mattin.Vikingschepen
De koplampen van de conceptauto verenigen Scandinavische invloeden met de modernste techniek. In beide koplampen zijn de lichtunits zo gemaakt dat ze doen denken aan twee miniatuurversies van een Vikingschip, zij aan zij zeilend, een voor grootlicht en een voor dimlicht. In het donker wordt het licht van de verborgen, naar boven gerichte High Performance led-lampen weerkaatst en geprojecteerd op de weg door de ‘bolle zeilen’ van het schip.Sensationele deuren
Bezien van de zijkant, worden de slanke, coupéachtige daklijn en de raamcontouren ondersteund door een compleet nieuwe taillelijn, die lijkt op twee golven die achter elkaar aan rollen. Van de koplampen tot aan de achterzijde van de auto voegt het emotie en opwinding toe aan het ontwerp. Zowel de zevenspaaks 20-inchwielen als het loopvlak van de brede autoband zijn speciaal ontworpen voor deze auto. De bronskleurige remklauwen passen goed bij de warme, koperen lakkleur van de carrosserie.Het openen en sluiten van de achterportieren van de Volvo S60 Concept is telkens een spektakel. Het openen van de deuren start met indrukken van een knop, waarna de deur aanvankelijk opent op de traditionele manier. In de volgende fase komt echter ook de voorzijde van het achterportier naar voren en schuift de deur parallel aan de zijkant van de auto richting het achterwiel.
Inspiratie van het racecircuit
‘In onze toekomstige modellen zal steeds vaker het thema ‘racecircuit’ terugkeren. Dat betekent dat de lijnen in de auto niet abrupt stoppen, maar een vloeiend en gesloten geheel vormen dat geïnspireerd is op de snelle bochten van een racecircuit. In de conceptauto is dit vooral aan de achterzijde zichtbaar’, zegt Steve Mattin.De achterlichten, die de lijn volgen van de schouderpartij van de auto, zijn net zo geavanceerd als de koplampen. Wanneer ze niet branden, is er niets te zien van het gebruikelijke rood en oranje van traditionele achterlichten. Maar wanneer ze ingeschakeld worden, lichten de achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers ieder in hun eigen kleur op door middel van led-lampen. Het glazen paneel van de lichteenheden is ingedeeld in horizontale ‘plakken’. Aan de achterzijde bevindt zich ook een beweegbare diffuser, die zich afhankelijk van de snelheid positioneert voor de beste aerodynamische waarden voor de auto.
Interieur biedt blik op designvisie van de toekomst
In het interieur van de Volvo S60 Concept tonen Volvo Cars Design Director Steve Mattin en zijn team diverse spectaculaire en vooruitstrevende ideeën. ‘Je kunt zeggen dat we laten zien welke weg we in de toekomst willen inslaan. Dit is zonder twijfel het exclusiefste interieur dat we ooit hebben gecreëerd’, aldus Steve Mattin. Het interieur is volgestopt met opwindende details die samen een typisch Scandinavisch, luchtig, licht en harmonieus geheel vormen. In het midden van de vierzitter schittert het kroonjuweel van de auto: een zwevende middenconsole van kristal, die met de hand gemaakt is in de Zweedse glasfabriek Orrefors. Als een vloeiende, rustgevende golf loopt de kristallen middenconsole vanaf het instrumentenpaneel door tot aan de leuning van de achterstoelen.Bestuurder staat centraal
De volledige omgeving van de bestuurder is overzichtelijk en ergonomisch ingedeeld. Het instrumentenpaneel lijkt net als de glazen middenconsole te zweven en biedt een vergelijkbaar gevoel van gewichtloosheid. Het instrumentenpaneel is opgebouwd uit verschillende lagen.Steve Mattin: ‘De snelheidsmeter is ontworpen als een driedimensionale glazen spiraal. Voor het oog zijn de lage getallen het dichtst bij en de cijfers staan steeds verder weg naarmate je accelereert. Het idee hierachter is dat de snelheidsmeter visueel de aandacht vestigt op de kracht van de voorwaartse beweging.’
Slanke, zwevende, lederen stoelen
Het thema ‘zwevend’ komt in de Volvo S60 Concept ook tot uitdrukking in de slanke, lichtgewicht stoelen die met zacht, lichtblond leder met contrasterende stiksels zijn overtrokken. De stoelen zijn verankerd aan het lage gedeelte van de middenconsole en de dorpel, hierdoor raken ze de vloer niet. Zowel de veiligheidsgordel als de armsteun is geïntegreerd in de stoelen. De gleuf in de leuning van de stoel, zoals eerder te zien in vorige conceptauto’s, is van een nieuw, licht gewijzigd en asymmetrisch ontwerp.‘Het doel is om een aangename huiskamersfeer te creëren, met subtiele en onzichtbare overgangen tussen de diverse oppervlakken. Het donkere, ecologisch gelooide zadelleer dat van de vloer tot en met het onderste deel van de portieren doorloopt, is daar een voorbeeld van’, legt Steve Mattin uit.
Het bovenste gedeelte van de deur is ingelegd met blank berkenhout. Het heeft dezelfde kleur als de door de zon en zeezout gebleekte houten pieren en het drijfhout dat je aan de Scandinavisch kustlijn vindt.
Twee gleuven die parallel aan de deur lopen, zorgen voor golfachtige uitstulpingen die fungeren als comfortabele, lederen armsteunen.
Nieuwe technologie voor bescherming van voetgangers
Volvo zet met de Volvo S60 een belangrijke volgende stap in ongevalpreventie. Het innovatieve systeem Collision Warning with Full Auto Brake is uitgebreid met een voetgangersdetectiesysteem. Dat komt direct in actie als iemand voor de auto oversteekt en activeert de remmen als de bestuurder niet op tijd reageert. Deze technologie zal als eerste verkrijgbaar zijn voor de nieuwe Volvo S60.‘Tot dusver hebben we systemen ontwikkeld die bijdragen aan het voorkómen van botsingen met andere voertuigen. Nu zetten we de volgende grote stap voor de veiligheid van onbeschermde weggebruikers. En nog belangrijker: bij de automatische remingreep hebben we de remkracht verhoogd van vijftig naar honderd procent, dus de volledige stopkracht wordt benut. Voor zover wij weten is dit nog in geen enkele andere auto op de markt het geval’, aldus Thomas Broberg, veiligheidsexpert bij Volvo Car Corporation.Aanrijding bij minder dan 20 km/uur voorkomen
De snelheid van de auto maakt bij een aanrijding met voetgangers geweldig veel verschil voor de ernst van het letsel. Door de snelheid te beperken is significant veel voordeel te boeken. Bij 30 km/uur is de kans dat de voetganger het overleeft aanzienlijk groter dan bij 50 km/uur.‘Het systeem is zo ontwikkeld dat bij snelheden tot 20 km/uur een aanrijding met een voetganger geheel wordt voorkomen. Rijdt de auto sneller, dan wordt de botssnelheid uiteindelijk flink teruggebracht. In de meeste gevallen komt dat neer op een vermindering van ongeveer 75 procent van de botskrachten’, vertelt Thomas Broberg. Dezelfde technologie vermindert ook de kans op kop-staartbotsingen. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de voertuigbestuurders niet of te laat op de rem heeft getrapt voorafgaand aan de botsing. Het systeem Collision Warning with Full Auto Brake voorkomt dan de aanrijding als het snelheidsverschil tussen de voertuigen niet meer dan 25 km/uur bedraagt.
Veiligheidsinformatie in de head-updisplay
In noodgevallen krijgt de bestuurder eerst een auditieve waarschuwing van het systeem. Tegelijkertijd knippert een licht in de head-updisplay in de voorruit. Om een directe en intuïtieve respons bij de bestuurder op te roepen, lijkt dit licht op het remlicht van voorliggers. Wanneer de bestuurder niet reageert en het systeem een botsing onvermijdelijk acht, komt automatisch de volledige remkracht beschikbaar. Het waarschuwen van de bestuurder zodat hij of zij kan ingrijpen om een ongeluk te voorkomen blijft echter het uitgangspunt. Volautomatisch remmen is een noodingreep die alleen toegepast wordt als een botsing bijna niet meer voorkomen kan worden.Adaptive Cruise Control verbeterd
Volvo’s Adaptive Cruise Control (ACC) blijft nu ook actief bij file rijden. Met behulp van een afstandsradar bewaart het systeem de ingestelde afstand tussen de auto en de voorligger tot aan volledige stilstand. Ten opzichte van de voorgaande versie, die werd gedeactiveerd bij snelheden onder de 30 km/uur, is dit wel zo comfortabel bij langzaam en regelmatig stoppend verkeer.Lagere CO2-uitstoot dankzij GTDi-technologie
Volvo Cars rust de Volvo S60 Concept uit met een viercilinder 1,6-liter benzinemotor, die voorzien is van uiterst efficiënte GTDi-technologie (Gasoline Turbocharged Direct Injection) en een vermogen levert van 180 pk. In een conventionele benzinemotor wordt de benzine in het inlaatspruitstuk voor de inlaatkleppen gespoten. In een motor met directe injectie wordt de benzine echter onder hoge druk direct in de verbrandingskamer gespoten. In combinatie met andere technische vondsten maakt deze motor een gemiddelde CO2-uitstoot mogelijk van 119 g/km (5,0 l/100 km). De eerste productieauto van Volvo met GTDi-technologie komt in de tweede helft van 2009 op de markt.Elektrische stuurbekrachtiging, gelaagde verbranding en andere technologieën
Behalve de GTDi-technologie dragen ook de volgende technische kenmerken van de Volvo S60 Concept bij aan de lage CO2-uitstoot van 119 g/km:Gelaagde verbranding: de verbrandingskamer is zo gevormd dat er alleen rondom de bougie een mist ontstaat van het perfecte benzine-luchtmengsel, die verder omgeven wordt door pure lucht. Zo functioneert de motor met een luchtoverschot en daalt het brandstofverbruik. Start-stop: een functie die de motor uitschakelt als de auto stilstaat. Powershift: twee versnellingsbakken functioneren parallel aan elkaar en worden aangestuurd door een eigen koppeling. Omdat er geen onderbreking is van de krachtoverbrenging verloopt het schakelen razendsnel en werkt de versnellingsbak efficiënter. EPAS (Electronic Power Assisted Steering): een stuurbekrachtigingsysteem waarvan de conventionele hydraulische pomp vervangen is door een elektromotor die direct aan de stuuroverbrenging gekoppeld is. ‘DRIVe-modus’: stelt de bestuurder in staat om brandstof te besparen met een ‘economische modus’ die het energieverbruik van bepaalde elektrische en mechanische systemen beperkt, zoals de airconditioning, de cruisecontrol en de automatische versnellingsbak. Afsluitbare grille: als er weinig motorkoeling nodig is, sluiten luchtkleppen in de grille om de luchtweerstand te verlagen. Vlakke bodemplaten. Gebruik van lichtgewicht materialen voor de carrosserie.
BG 75 zegt
Wat mij betreft voordeel van de twijfel!
Gnermo zegt
Alleen dat logo veel te groot! Verder wel mooi
Alfablog.nl zegt
Tja… best mooi!
Al krijg ik wel een Hyundai gevoel bij het koetswerk.
Ollie zegt
Wel tof, alleen jammer dat ie zo erg lijkt gebaseerd te zijn op een nieuwe Ford Mondeo, want volgens mij is ie dat ook nog. De basisvormen zijn er nog gewoon in terug te zien, jammer!
Waxweazel zegt
Zet er een Ford logo op en het is een Mondeo
Die voorbumper is bijna identiek aan de Focus/Mondeo
Robertovicioro zegt
@ Waxweazel
Ford mondeo is een van de betere auto’s van dit moment vind ik persoonlijk, dus daar is niks mis mee! Mooie bak! (veel saaier dan de huidige versie kan zowieso niet i.m.o.)
VonStroke zegt
Ik vind het er vrij goed uitzien. Eindelijk een vrij dynamische Volvo sedan. De vraag is wat ervan zal overblijven uiteindelijk.
Henkie zegt
Het zal best een prima auto worden,
Maar het onverzettelijke van de oude s60 krijg je niet terug.
Die hoge kont vind in bij de Mondeo sedan en hb al niet mooi, en nu komt Volvo er ook mee..jammer
Bob zegt
Stukken mooier dan wat BMW heeft laten zien de laatste tijd.
peter zegt
prima bak, denk dat ie in het echt nog mooier zal zijn…
Alfablog.nl zegt
@ Bob
Dat is al snel :P
FrankyCash zegt
Ik heb echt het idee dat de vorige S60 van begin jaren negentig stamt. Die was zo identiek aan die S80 toen en dat model is al weer een tijdje vervangen. Waarom moet het zo lang duren voor er een nieuwe S60 is?!?!
Het design van de concept kan me verder totaal niet bekoren. Het moet kennelijk allemaal extremer en onpraktischer. Een evolutie van de huidige S80 had ik liever gezien.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vind de nieuwe trend van ‘sierlijk’ naar dikker, breder, hoger niet echt fraai.
Is weinig subtiels meer aan zo.
Hoorde laatst iemand zeggen: ‘die nieuwe Insignia, die is nu zo groot geworden, is hij nu ook premium’??
Daar lijkt het op tegenwoordig: hoe dikker hoe mooier??????
Niet als je het mij vraagt!
Mattie zegt
Volgens mij klopt de verhouding koplamp/motorkap niet helemaal.. De lampen zijn veelste klein in vergelijking met de grote bult die voorop de motorkap zit!
Nou ik beter kijken denk ik dat ze gewoon op de verkeerde plek zijn gemaakt, gewoon te ver aan de buiten kant. Alsof ze alle klaar hadden en er achter kwamen dat ze ook nog koplampen op zo’n ding moesten maken!
Achterkant vind ik echt heel mooi!! Zo lekker laten en vooral die suicide deuren, even lekker wat anders!
Cantago zegt
Ik vind de achterruit niet zo mooi, hij izet er een beetje uit of hij er niet goed in past… Ook doet de achterkant me aan die nieuwe Ford denken:P
Maar verder ziet hij er best goed uit!
WieAndersDasAuto zegt
Ik denk dat ik er eerst aan moet wennen. Maar het ziet er niet verkeerd uit al wordt ie sowieso veel braver (zie XC60)
Pascal Bouwman zegt
Wat een wereldauto!
Van de nieuwe XC60 ben ik nog niet echt overtuigd, maar dit design spreekt mij erg aan.
Het lijkt gewoon beter te kloppen.
Ben wellicht wat bevooroordeelt rij al een tijd Volvo.
Bobel zegt
Ik moet zeggen dat ik het een mooie auto vind. Vooral hoe de achterdeuren opengaan is zeer mooi gemaakt, maar zal in de werkelijkheid welk komen te vervallen.
Achterlichten zijn mooi en ik vind dat kleine lampje naast de koplampen wel leuk verzonnen.
Maar nu maar hopen dat het wel strak rijdt. Laat ik het zo zeggen, de wegligging van Volvo’s is er niet op vooruit gegaan de laatste jaren.
Mr. Marteen zegt
Alle Volvo’s beginnen erg op elkaar te lijken, net als Audi, en dat vind ik niet echt een compliment.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Knappe motor ook!
Saab had ook een dergelijke motor, en wel 8 jaar voor ‘de rest’, nl. in 2000:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Variable_Compression_engine
1.6 met 225pk en 305nm, verbruik 5,0l. op 100km.
Helaas: ‘shelved by GM due to costs’…
SUKKELS!!!!!!!!!!!!!!
DRU zegt
Wow, ik wil er bijna Volvo-rijder van worden. Gelukkig komt hij pas in 2010, dan ben ik wat ouder en wijzer. Ik vind hem lekker. Hopelijk krijgen we ipv kristal ook mateiken zoals in de xc60.
zondagsrijder zegt
L.E.L.I.J.K.
Je bent een zielige prutser, een wipneus op poten, pukkels en vlashaar, Tiësto, tarwebrood, Axe en RTL als je dit een mooie auto vind. Wat een vies ding. 100% Tupperware.
Majinstar zegt
Saai tot bijna dood. Ik zie vanwege de kredietcrisis Mercedes rijders overstappen naar een Volvo en dan bij deze naar de S60 in diezelfde poepbruine kleur.
DRU zegt
lol, tarwebrood..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Zondagsrijder: nou, nou, nou…
Wat minder kan ook wel hoor!
Smaken blijven verschillen toch?
Als je zelf je rijbewijs hebt (over een jaar of 5), denk je er misschien wel ander over…
flappie zegt
vreemde neus, maar ik zeg mooi… vooral vanbinnen!!
Bert zegt
Lijkt wel een reincarnatie van die oude Mazda 323 vind ik.
denny zegt
lekker bakkie! kun je zo in stappen…
denny zegt
lekker bakkie! kun je zo in stappen…alleen die suicide doors zijn een beetje 2007. top hoor zo’n 1.6 turbo’tje. als ze gewoon twee uitlaatjes aan de achterkant monteren hoor je niets van die 4 cilinder, maar wel een lekker geluidje. wat bij de huidige s60 overigens ook behoorlijk laakt.
MW zegt
Waanzinnig mooi!
Floryn zegt
eigenlijk erg gaaf en ik denk dat ik m steeds mooier zal gaan vinden.
Floryn zegt
oh ja die 1.6 lijkt me wel wat. Voor de meeste gebruikers genoeg vermogen en een zeer beschaafd verbruik, iets wat van de gemiddelde volvo tot nu toe helaas niet gezegd kan worden.
bramwillemse zegt
:( Wat is hier aan de hand?
Volvo’s karakter gaat volledig naar de klote! Echt geen volvo meer dit. En geen zin om uit te leggen waarom, maar vind dit echt niet mooi en niet des volvo’s.
schnitzerken zegt
Waar gaat dat toch naar toe met volvo..
Vroeger vielen ze nog een beetje mee..
maar nu.. Pfff.
Gr.
Simpson zegt
katja schuurman. leuk om te zien, maar ik hoef haar niet. Zo ook deze volvo.
Wel mooi ontwerp voor de achterdeuren overigens, zou de eerste volvo zijn waar je als 1m80-plusser fatsoenlijk achterin kunt stappen. Ik hoop dat dat het productiemodel haalt.
WieAndersDasAuto zegt
Ik begin Volvo steeds meer te waarderen. En degene die zeggen dat de wegligging bagger is hebben nog nooit in een moderne Volvo gereden.
S.A.B zegt
ik wil terug naar die vierkante volvo’s
prachtig, stijlvol en vol van karakter.
Cheap ass concept dit, beetje 13 in een dozijn. Waarom moeten alle auto’s tegenwoordig zo overdesigned uit zien, zelfs een merk als ferrari is de weg volkomen kwijt
SPK zegt
Best wel een mooie auto eigenlijk, vraag me alleen wel af hoe goed het zicht naar achteren is en of dat wel zo veilig is. Maar eigenlijk hoop ik vooral dat die 1,6 motor zo snel mogelijk in productie gaat en dan ook in de XC60 gestopt wordt.
Tombnolz zegt
Dit is een concept van een heel andere orde dan degene die we van BMW gewoon zijn. Ik bedoel: de definitieve versie zal een heel groot stuk behoudender zijn en daar ben ik wel blij om. Ik heb het niet voor die gaten in de achterbumper of voor suicide doors in een Volvo…
Ik kan me zeker vinden in de sexy achterlichten en de hoge gordellijn. Het front doet me wat rommelig aan. Dat mag wat strakker.
savipe zegt
kvind de neus ook vrij ford eigenlijk, enja het grote logo hoort alleen thuis op hun nieuwe jeep maar op dit liever niet ^^
autoblogger zegt
Video: http://www.autojunk.nl/clips/view/149711
FabianVTR16V zegt
Ik zou er niks op tegen hebben om deze auto te krijgen !
Geld heb ik er niet voor.
Moet wel minimaal een T5 inzitten uiteraard ;)
LJ zegt
wel leuk hoor:) zeker niet lelijk!
Zeen zegt
Kvind hem vrij mooi, pluim voor het design team van Ford, Volvo. Hopelijk verkoopt Ford, Volvo nooit zodat ze echt kunnen gaan concureren met Mercedes, BWM en lexus.
Sorcerer zegt
1.6? What about de T5 en R? :o
rs zegt
zeer mooi! idd wel enkele mondeo-lijnen, maarja moesten we niet weten dat volvo van ford is zou niemand die vergelijking maken…
technopatat zegt
rekening houdend met het feit dat het een CONCEPT is en dat hij dus nog moet gemoderniseerd worden denk ik dat het een schoonheid word :)! @sorcerer, ze maken geen R meer ;)! heb er vandaag wel nog eentje gezien maar durfde geen foto’s nemen omdat mevrouw heeeeel boos keek :D!
technopatat zegt
@rs, en als je eens goed kijkt naar de lancer, en dan naar de S40 moet je toch echt toegeven dat er iets van lijn inzit … alle merken besparen kosten, ook daarop dus learn to deal with it :)!
VLS54 zegt
Sorry, ben er niet bij…
marruk zegt
@zondagsrijder:
Ja, inderdaad – zo kan ie wel weer, al die onzin.
En mocht je al 5 jaar je rijbewijs hebben in plaats van
hem pas over 5 jaar te kunnen mógen halen
(met een zondagsrijdersstijl slaag je niet op je examen vriend),
denk dan ook even aan deze prachtig nieuwe Volvo
als je met Suzuki Liana voortsukkelt op de weg, wil je?
Jordey zegt
Verander de daklijn van de deuren en hij is een échte schoonheid. Ziet er een beetje cheap uit. Vooral dat opel gehalte. En opels zien er lelijk uit. Hoe dan ook
C70T5 zegt
wou eigenlijk een passat cc halen, maar ik wacht wel tot deze uit is. Doe mij maar de T6 aub. Een toppertje…
Bert zegt
Een passat CC of deze? mag je nog wel even wachten met het “halen” iig :)
Die CC is toch gewoon een Passat inclusief baggerbesturing met een iets minder saaie koets? En dit is een concept… succes ermee :)
Pizza Luigi zegt
Wow!!!
GELIJK in productie. Heb lef Volvo!
Tommy zegt
Het lijkt wel een coupé en dat kan nooit de bedoeling geweest zijn lijkt mij… De S60 is toch een sedan? Ik vind een sedan sowiezo mooier dan dit. Ziet er indrukwekkend uit, vooral het interieur. Jammer dat lang niet alles het productiestadium zal halen want denk alle toeters en bellen er af en je houd niet veel over. Enkel dat waterval interieur is erg mooi, ik hoop dat ze dat houden.
mashell zegt
Normale deuren, frisser kleurtje, grotere spiegels (grote spiegels = premium) en klaar is de buitenkant. De interieur designer moet helaas nog wat overuren draaien tijdens de kerst. In beginsel klopt het wel maar dit is Kitch met een hoofdletter K.
Daaf zegt
Ik vind de huidige V70 echt helemaal niets, dit zou dat best recht kunnen zetten.
Ik vind hem eigenlijk een beetje op een insignia lijken..
PloegR zegt
Volgens mij is deze concept een belangerijke pion in het hele overname verhaal van Volvo
Buyck zegt
Mja allemaal mooi tot we weer het definitieve model in productoie zullen zien.
1. Interieur helemaal anders
2. Voorneus en achterlichten is het merk (de faam en stijl VOLVO) niet waardig!
Buyck zegt
Mja… allemaal mooi tot we weer het definitieve model in productie zullen zien.
1. Interieur zal zeker nog aangepast worden en een beetje te druk vooral aan het stuur is het ronduit kitch.
2. Voorneus en achterlichten is het merk (de faam en stijl VOLVO) niet waardig!
Wanker zegt
Tja als dit pas het concept is dan valt het eindproduct nog meer tegen in mijn optiek…
Niet echt opwindend maar goed het is en blijft volvo
anders dan anders zegt
erg mooi
Volvo-lover zegt
Ik vind het een geweldig ontwerp. Meer in de lijn van de cx70.
DonSei zegt
toppie mag gelijk in productie:D
KiKo zegt
prachtig !
wat je ook zegt over gelijkenissen met insignia, mondeo, whatever,…zever ! gezever !
vierdeurscoupé is HOT in autodesignland, logisch dan toch dat er gelijkenissen zijn?? niet veel keuze qua daklijn voor 4 praktische deuren
zeg nu zelf: passat cc is ook niet meer dan een cls in vw pak
Rick dos zegt
Het is gewoon een prachtige wagen. Kan er niets anders van maken.
Apache zegt
Wel mooi die move van dat voorlicht-verbonden-met-voorste-wielkast design die je ook herkent van de huidige Mercedes CL.
slk zegt
Het model wat in de autoweek stond oogde een stuk subtieler
phantom zegt
Teaser was… mooi
Concept was… minder mooi
productieversie… precies….
AchJaah zegt
Super…ik vind volvo zowiesow vooruit gegaan
vanaf de S40 na die gekke blokkendozen en dit is toch wel top:D
Apache zegt
Watch out Biejimdabbeljoe!!
Youri zegt
Ik vind hem wel mooi,
zal hem eens bewerken door er een ford teken op te zetten, zal het hier wel posten;-)
JH zegt
@Apache: toeval? Steve Mettin (Volvo design chef) komt van Mercedes ;)
Apache zegt
@ JH
weet ik maar de CL is niet van hem dacht ik.
Bestiun zegt
-edit: probeer eens meer dan 2 woorden te typen-
Danny zegt
Gewoonweg niet vergelijking. Naar kijken als geheel. Prima concept, mooie rondingen en lijnen. Keurige vorming in de stoelen. Dashboard niet mijn voorkeur en heb vraagtekens bij praktische kant daarvan. Openen deuren magnefiek. A car for the future….
Ellen zegt
Niet lelijk in ieder geval. Ik moet er wel even aan wennen, maar ik denk dat ik hem later heel mooi vind.
V70T5 zegt
Smaken verschillen is duidelijk, maar zij die menen te denken hoe Volvo te werk moet gaan bij het ontwerpen van hun modellen vergelijk ik maar met de beste man uit de VW-reclames die er eigenlijk ook wel graag één zou willen hebben (als hun commentaren enige wal zouden raken hadden ze waarschijnlijk als designer wel ergens aan de bak gekund).
‘T is er gewoon één voor het verlanglijstje…
Fordfan zegt
Vreselijk! Ik vind hem er echt niet uitzien! Wat is er mis met de oude S60?
Ik stond eens voor een verkeerslicht te wachten (zoals altijd) en toen kwam er een XC90 naast me staan. Het werd opeens pikdonker in mijn auto. Ik keek eens omhoog met mijn telescoop, en toen zag ik pas een paar mensen in de verte in die bak zitten.
Ik ben voor lage Volvo’s, of helemaal niet voor Volvo! WAARSCHUWING: Pas op Volvo! Als de S60 in productie gaat, verliest u een klant!
Apache zegt
@ Fordman
Wat heb jij dan te kijken in andermans auto?
T. zegt
Netjes, alleen aan de buitenkant een beetje vreemd. Ik zou een andere kopen.
biggles zegt
de voorkant ziet er goed uit ,maar de mensen waren blijkbaar moe.
bij het ontwerpen van de achterkant.ziet er niet uit.
wordt net als de c30 niet verkocht.
jammer dat men hiervan niets heeft geleerd.
Julian zegt
wa een lelijke bak
zou het grappig vinden als ik hem een keer zou zien ofzo maar ik vind hem egt lelijk
robin zegt
echt een mooie auto.
alleen dan zou ik hem wel in een andere kleur willen hebben.
Eloy zegt
doet me ergens denken aan een otter?
pier zegt
bmw x6 in het laag ?
wesleydepsver zegt
hij is echt veel mooier dan de oude
maar ik dacht dat het interieur ( het dashbord) van kristal werd
Thomas H. zegt
Het is trouwens maar een concept hè, waarschijnelijk komt hiervan dus niet alles in die auto.
Walter zegt
Goed om te zien, dat Volvo de S-60 als sportsedan blijft zien. Volvo was de eerste die een 4-deurs auto introduceerde als coupe (hoewel een coupe voor mij toch echt twee deuren heeft, hoor…), een concept dat Mercedes, Volkwagen en nu Opel naaapten. Het ziet er in concept goed uit, lekker compact, en ik hoop als bezitter van een S60R (en ex-bezitter van een C70T5 en een S60T5) dat er ook dikke 5-cilinders in komen, het blijft leuk….Milieuridders moeten maar andere auto’s kopen.
Sorcerer zegt
Hey Walter, in welke kleur heb jij ‘m en waar woon je ergens? :)
(je zou hier pm-berichten moeten kunnen sturen)
1:10 (veel snelweg) in een S60R met 300 pk vind ik nog altijd een erg goede waarde die pas sinds kort door andere fabrikanten (Audi S4) wordt gehaald trouwens!
nhpieters zegt
ik vin hem teveel op de bmw x 6 lijken wel mooi verder vooral het dakraam