Mooi pensioen regelen? Belazer de boel bij Volkswagen!

Auteur: , 69 Reacties

Duitse media hebben uitgeplozen wat ex-CEO Martin Winterkorn voor vergoeding krijgt na zijn ontslag bij Volkswagen.

Mooi pensioen regelen? Belazer de boel bij Volkswagen!

En geloof ons: dat “pensioen” is niet mals. Vanaf deze maand krijgt Winterkorn, die moest aftreden na het Dieselgate-schandaal, zijn oudedagvoorziening. Per dag beurt de gewezen topman het fijne bedrag van ongeveer 3.100 euro. Per dag ja, we zeggen het nog maar een keer. Ook heeft Winterkorn (69) de rest van zijn tijd hier op aarde beschikking over een dienstauto.

Het pensioen komt tot stand op basis van de 35 dienstjaren van Winterkorn. Hij heeft recht op 70% van zijn laatst verdiende loon (1,6 miljoen euro), wat neerkomt op een bedrag van 93.000 euro per maand. Zijn jullie ook zo benieuwd of de aandeelhouders het hiermee eens zijn? Aan de andere kant: dankzij de strapatsen van Winterkorn hebben diezelfde aandeelhouders lange tijd kunnen zwemmen in dividenden. Dat werpt wellicht een iets ander licht op de zaak.

Naast de riante maandelijkse vergoeding heeft Winterkorn bij zijn afscheid ook al het bedrag van 1,7 miljoen euro. Verbaasd? Niet echt. Check hier maar eens wat voormalig Porsche CEO Wendelin Wiedeking (ook geen lieverdje) bij z’n afscheid meekreeg. (Via: Bild)



69 reacties

Er zijn dagen dat ik iets minder verdien
Boefje. Maar eerlijk is eerlijk, als je dit kan regelen voor jezelf ben je gek als je dat niet doet diesel-gate of niet…
Het gaat om het gebaar natuurlijk en Winterkorn’s gebaar is een dikke middelvinger naar iedereen.
Een grote maffia praktijk daar in Duitsland
@50sand: Onzin, zijn gewoon afgesproken arbeidsvoorwaarden.
Die man heeft het goed gezien. Dit doet mij toch nadenken wat mijn ouders mij altijd hebben meegegeven; eerlijk duurt het langst maar je wordt er niet rijk van. En aangezien het schandaal er rond VW en deze man hangt…
Misdaad loont wel ..
Je hoeft alleen maar een stropdas om te hebben ..
Ohnee! Iemand die meer verdient dan ik! Ik ga meteen SP stemmen. Het feit dat er zelfs hier een artikel wordt geschreven over de beste man. Geeft ook onder andere weer waarom iemand met zo’n functie dit salaris heeft. Dus tja prima toch, hij heeft goed werk (voor het bedrijf destijds) gedaan. En hij dit pensioen plan niet in zijn eentje goedgekeurd.
@mikkeloentje: Met “hij heeft goed werk gedaan” geef je in elk geval aan hoe deskundig je bent inzake het dossier Winterkorn. Dank voor het stemadvies trouwens!
@mauritsh: En met jouw reactie geef je in elk geval aan hoe deskundig jij bent met de inzicht van bedrijven. Al die jaren heeft hij gewoon goed werk geleverd voor de VW Group, in theorie is zou het sjoemelschandaal ook goed zijn geweest voor het bedrijf en de aandeelhouders. En ja het is uitgelekt en ontzettend slecht uitgedraaid met alle rechtszaken, maar al die jaren dat het werkte waren voor ons de auto’s goedkoper en heeft VW meer winst geboekt. Maar jij bent zo iemand die niet verder kijkt dan 1 blunder en populair gaat meeschreeuwen met de rest, want oh oh oh wat een geld. Besef je dat het bestuur van een bedrijf uit meer dan 1 persoon bestaat en dat hij niet als enige verantwoordelijk was voor deze blunder. En dat hij nu alle shit over zich heen krijgt vertaalt zich naar zijn salaris en dat salaris zie je ook weer terug in alle jaren dat alles wel goed uitpakte onder zijn bewind. En neem ff een snicker ofzo.
@mikkeloentje: 1. Winterkorn is niet de enige die shit over zich heen krijgt. Puntje dossierkennis hebben we al aangestipt. 2. Een CEO is eindverantwoordelijk, daarom is hij ook CEO. Hoe groot een board ook is. 3. Het gaat niet om een foutje, het gaat om jarenlang structureel de boel met een kluitje het riet insturen. 4. Naast je stemadvies ook dank voor het psychologische rapport. 5. Ik bepaal liever zelf wat ik eet.
@mauritsh: 1. Dit artikel gaat toch alleen over hem en zijn “riante” vergoedingen waar ik op reageer? 2. Inderdaad en daarom krijgt hij ook deze vergoeding, die door de hele board is opgesteld en goedgekeurd. 3. Niemand hier noemt het een “foutje”. Daarom noem ik het ook een schandaal wat jaren bezig was maar daarvoor positief heeft uitgepakt voor het bedrijf. 4. Geen dank, ondanks dat het niks met een psychologisch rapport te maken heeft. 5. Eet dan gewoon iets want je zout levels raken kritieke toestanden.
@mikkeloentje: Maar de CEO’s blaten zelf altijd dat ze zo riant moeten verdienen omdat zij alle risico’s dragen. Nu pakt het verkeerd uit, en wil hij dus niet de cosequentie dragen. Hij heeft het bedrijf aan goed geld geholpen, ja. Daar heeft hij in het verleden al goed betaald voor gekregen. Het probleem is meer dat hij gewoon met sommige andere verantwoordelijken een crimineel is die daarvoor strafrechtelijk geplukt zou moeten worden en de met crimineel geld weer zou moeten inleveren.
Dus dat hij met behoudt van salaris naar huis wordt gestuurd is gewoon schandalig.
@ronnys: Dit is het zelfde als de man van ABN-AMRO de toko failliet laten gaan en nog weg gestuurd worden met miljoenen. Dat is gewoon van de pot gerukt. Duizenden de bijstand in jagen en zelf nog een paar miljoen vangen wegens wan prestatie’s.
@ronnys: Ging ABN niet failliet toen, nadat en doordat Fortis die toko kocht met geld dat ze vervolgens tekort kwamen?
@mikkeloentje: Volledig mee eens. Als een vloermanager van de facilitaire dienst met pensioen gaat na 35 dienstjaren hoor je niemand roepen dat 70% van zijn salaris te gek voor woorden is. En ja, die oprot premie voor iemand die aan het roer gestaan heeft van een van de grootste bedrijven ter wereld kijk ik ook niet van op.
@mikkeloentje: Ik snap de ophef wel.
Wel is het een beetje raar dat er nu pas een blog over komt. Volgens mij zijn de financiele voorzieningen voor het pensioen al 3~4 kwartalen geleden getroffen. Tenminste toen zaten de kosten voor de pensioenregeling al in de jaarafrekning. Voor het bestuur in 2016 zijn de totale kosten 75% lager dan de kosten+afkoopkosten van het bestuur in 2015.
@mikkeloentje: Jij bent zo iemand die niet verder kijkt dan geld.

“Want voor ons waren de auto’s goedkoper en VW meer winst geboekt”

Dat gaat volgens mij al vrij slecht samen. Denk je echt dat auto’s goedkoper zijn geworden hierdoor? Ze hebben gewoon al hun R&D werk uitgesteld wat ze hadden moeten doen. Alleen maar om winst te vergroten.
Lekker lobbyen bij de EU (samen met andere merken)
Terwijl ze ook daadwerkelijk schonere auto’s hadden kunnen bouwen.

En hoeveel shit krijgt hij over zich heen? Dat is het hele punt. Tuurlijk z’n reputatie is gekrenkt, maar hij krijgt nog steeds zakken met geld.

Je komt er als bestuur dus mee weg, terwijl er op de werkvloer wel klappen vallen. De gewone werknemer ondervindt er wel hinder van.
@MauritsH: kan ik dat dossier ergens lezen?
@mauritsh: Net of hij alleen schuldig was aan de diesel sjoemel affaire , dit is al tot stand gekomen onder Ferdinand hoogstwaarschijnlijk.
@bofkont: Je snapt de positie van een CEO binnen een bedrijf?
@mauritsh: Uiteraard, hij is eindverantwoordelijk , maar Winterkorn is er ook maar mee opgezadeld hoogstwaarschijnlijk.
@bofkont: Dus eigenlijk is Winterkorn het slachtoffer van de hele affaire?
@mauritsh: Lol dat is idd ook wat te kort door de bocht, maar ik ben ervan overtuigd dat hij opgezadeld is met de erfenis van Ferdinand Piech, in dit geval dus de sjoemel affaire.
@bofkont:
Nee, gek genoeg juist niet, die was er faliekant op tegen en heeft, omdat het sjoemel schandaal zich lange tijd in de coulissen van VW heeft afgespeeld, daarom het veld moeten ruimen.
@desjonnies: Ja idd dat verhaal ken ik ook, maar volgens mij was onze Ferdinand het slimste van het stel en heeft het zinkende schip verlaten en dit allang zien aankomen.
@bofkont: Ik moet zeggen dat je theorie best plausibel klinkt. Zou zomaar kunnen dat die ouwe vos ‘m er gauw tussenuit kneep vanwege alles wat komen ging…
@mauritsh: Het was het eerste wat in mij opkwam die oude vos haha
Maar ach wij klootjesvolk zullen nooit de echte waarheid weten vrees ik.
@mikkeloentje: Vindt jij dan ook dat bijvoorbeeld een rijke drugsdealer ‘goed werk’ heeft verricht?
@henkp1:
Handel is handel.
Tenzij je twee puntjes op de A zet.
Dan wordt Händel ineens goede muziek.
@mikkeloentje: dude, hij heeft de boel besodemieterd en is er daarom uit getrapt. Ontslagen.

Een ceo heeft zo’n hoog loon omdat die verantwoordelijk is. Wat heb je aan een verantwoordelijke als er geen consequenties zijn? Juist, helemaal niks nada noppes.
@lekbak: Te kort door de bocht mijn beste, het hele sjoemel schandaal is een geestenkind van Ferdinand Piëch destijds geweest, die heeft het al aan zien komen en is net op tijd vertrokken.
@bofkont: helemaal niet te kort door de bocht. Winterkorn was de verantwoordelijke toen het uitkwam en had daarom op moeten stappen. Ongeacht of hij er iets aan kon doen. Hij werd rijkelijk betaald om te zorgen dat hij er iets aan kon doen dus heeft hij gefaald. Zo zwart wit.

Ik heb helemaal geen problemen met topinkomens. Maar ik kan witheet worden van lui die zoveel geld verdienen en als ze de boel dan verneuken alsnog een oprotpremie krijgen. Waarom betaal je ze dan zoveel? Een fucking buschauffeur heeft nog meer verantwoordelijkheid. Letterlijk. Want als die een grove fout maakt krijgt die ontslag zonder zak met geld!
@lekbak: Ik begrijp precies wat je bedoeld en op moraal gebied ben ik het volledig met je eens, maar op dat niveau liggen de zaken nu net even iets anders, er stond financieel te veel op het spel, Winterkorn wist er pas vanaf waarschijnlijk toen het al te laat was.
@bofkont: en dat is dus ook zijn fout. Hij is verantwoordelijk dus zijn kop moet rollen. En omdat hij verantwoordelijk is word geacht dat hij alles weet. Onmogelijk, maar toch is het zo.
@bofkont: Ferdinand is er niet vrijwillig uit gestapt!
Die probeerde Winterkorn aan de kant te schuiven. Dat bleek niet te lukken en is toen zelf op een zij spoor gezet. Dit was vanwege een meningsverschil over de te varen koers in Noord Amerika….
@ronnys: Dat verhaal ken ik idd, maar zou dat niet een show zijn geweest en een mooie uitweg??
Tja zeg het maar.
@mikkeloentje: jammer dat men het niet wil in zien hé. Dat deze man belachelijk veel geld verdiend heeft en als pensioen ook nog eens onwijs veel meekrijgt is natuurlijk feit. Maar dan wel relatief. Want voor u en mij is het misschien veel, maar niet bij zijn country club vrienden. Beetje hedgefondsmanager pakt een PAAR HONDERD MILJOEN tot MEER DAN EEN MILJARD per jaar… (bron: http://www.forbes.com/hedge-fund-managers/list/#tab:overall )

En laat wel wezen, enige wat het artikel over gaat is over de hoogte van het pensioen. Met andere woorden: ze voeren de arbeidsvoorwaarden gewoon uit..

Of bovenstaande terecht is gezien wat er allemaal is gebeurd bij VW, dat is een tweede. Maar staat wel degelijk volledig los van zijn arbeidsvoorwaarden. Als ik het wel heb wordt hij niet beticht/veroordeeld voor bijvoorbeeld wanbeleid. Ik vraag me dan ook af er juridische gronden zijn om zijn pensioen niet ten uitvoer te brengen.

en, niet geheel onbelangrijk: dankzij de luitjes die zo achterlijk veel geld verdienen (lees hebben!) hebben wij autoblog, heeft autoblog wat om over te schrijven en autojunk-junkies wat te fotograferen :)
Huilie huilie het is geen publiek geld hoor. En oh mijn vw verbruikt meer dan in folders staat is al helemaal lachwekkend argument. Dat doen alle auto’s. Altijd al. Want: jouw rechtervoet. Alsof de gemiddelde autokoper (gem. leeftijd 55 toch?) daarnaar kijkt. Next.
@porker: Geen publiek geld? Bijna toch wel hoor: deelstaat is voor groot deel eigenaar en wat te denken van alle onterecht verkregen subsidies en bastingvoordelen? Om maar niet te spreken van de omkoopschandalen met publiek geld?!
Lekker toch voor hem? Met een beetje geluk kan hij zo nog een aantal jaar op zijn sjoemellauweren rusten.
@dwersbongel: aan de andere kant hij kan zich ook nergens meer vertonen. Naar de opera, naar een voetbalwedstrijd, hij kan gewoon nergens heen. Overal wordt hij aangesproken door boze VW of Audi eigenaren of aandeelhouders. Hij kan alleen maar wegkwijnen in zijn huis en spullen bestellen bij Amazon.
@mashell: Dat verwacht je wel inderdaad. Of het ook zo werkt in die kringen durf ik niet te zeggen.
@mashell: denk dat ’t wel meevalt. Het is geen celebrity. 99% weet niet hoe die man eruit ziet.
Shiiiit, daar moet ik bijna een week voor werken!
Ongelooflijk dat er nog steeds mensen producten van dit bedrijf kiezen, hoe goed die producten ook mogen zijn. Wat een verdorven bak ellende is dat daar zeg. En kom nou niet met ‘nou, dat is bij andere bedrijven ook zo’, want dat is het dus pertinent niet. VW heeft diverse malen willens en wetens de wet ovetreden en zich schuldig gemaakt aan andere onacceptabele acties. Ongehoord gewoon. En de verantwoordelijken komen er nog mee weg ook.
@henkp1: Raar is dat hé. Je zou gewoon kunnen stellen dat de mensen de auto krijgen die ze verdienen. Als je kijk in hoeveel VAG auto’s wordt ingebroken of helemaal weg worden genomen en het feit dat mensen naïef dit soort auto’s blijven kopen… Niet te volgen haha.
@henkp1: Ik en zoals gezien in overzicht van nieuw en gebruikt velen met mij. En lees eens de kranten wat de bankdirecteuren hebben achterover gedrukt! Geloof me ,het is overal! En die komen er ook mee weg . Ik ben MEER als tevreden met mijn Vag produkten ,wat ook een ander ervan vind .En blijf ze kopen.
@dijan: ik kan best begrijpen dat je gecharmeerd bent van de vagproducten, maar niet dat je met zo’n criminele bende zaken wilt doen. En ja, de bankwereld is overwegend ook ‘rot’. Maar er zijn genoeg autofabrikanten die veel ‘netter’ zijn dan vw.
@henkp1: Ik koop een auto omdat ik die mooi,snel en fijn vind en niet omdat mensen het niet zo n koosjer bedrijf vinden.Heb 1x een nieuwe Bmw gekocht en meer ellende gehad dan in 17 jaar Vag. Dus Bmw is nu een slechte auto ?
@henkp1: Is het schandalig van vw? Zeker weten! Alleen vraag ik me af hoe jij weet dat het bij andere merken niet zo is? Voor het uitlekken van dieselgate dacht ook iedereen dat er niks aan de hand was, maar geloof mij de hele verbruikscyclus is te manipuleren. Ik weet ook vrij zeker dat elk merk dat op haar manier doet en de wet overtreedt, dit gaat over een hit scoren met je product of zwaar uit de markt geprijsd worden. Het begint nu ook langzaam binnen te sijpelen dat merken zoals Opel ook zulke fratsen uit hebben gehaald. Dit is de zakenwereld, daar gaan mensen nu eenmaal over lijken en het is onze verantwoordelijkheid als consument om zelf onderzoek te doen over een te kopen product.
@amgsoixanttrois: Opel en andere fabrikanten hebben niet zulke fratsen uitgegaald, in ieder geval na diverse onderzoeken is dat nog steeds niet gebleken. Logisch ook, want de meeste fabrikanten zijn niet (met diesels) actief op de USA markt.
Met jouw laatste zin ben ik het in weze eens, in zoverre dat ik hierbij concludeer niks bij zulk soort bedrijven te willen kopen.
@henkp1: Renault precies hetzelfde mijn beste, ze sjoemelen allemaal.
Sterker nog Toyota deed het al in 1993.
http://www.amt.nl/techniek/blog/2016/12/toyota-sjoemelsoftware-in-1993-10152464
Poah, waar kan ik solliciteren?
Tja moet toegeven, het is wel een slim ventje als je je zaken zo regelt. Dat is toch een droompensioen!
Toch iets verkeerd gedaan. Ik neem aan dat hij tijdens zijn periode bij VW ook al een achterlijk salaris had.
@dutchdriftking: Staat er bij hé. Z’n laatste jaarsalaris was 1.6 miljoen. Tsja.. Dat verdient Jan Modaal niet in 40 jaar.
Ik bekijk het vrij simpel. Er is iemand die zijn contract heeft getekend en die akkoord is gegaan met zijn voorwaarden. En er is mogelijk iemand die verzuimd heeft hem te ontslaan op staande voet toen hij mogelijk fraude heeft gepleegd. Pleit hem niet vrij van fraude (als bewezen wordt dat hij er van wist). Een contract blijft een contract. Wat me wel opvalt en verbaasd is dit niet de eerste keer is dat bedrijven de mist in gaan. En dat er geen bedrijf is die in een contract iets roepen over tijdelijke salaris en/of pensioen bevriezing in geval van vermoedens van fraude.
@scubakabouter: er is een goed betaalde top manager die een andere topmanager goed betaalt zodat de eerste nog beter betaald word als die van functie veranderd. Het is een zichzelf instandhoudend iets. En de beloningen gaan alleen maar hoger worden.
Want iedereen weet dat als jij een ander beter betaalt, dat die ander dat daarna bij jou gaat doen. Zodat jij het daarna weer bij die ander kan doen. Etc etc.
In deze wereld word je dan ook beloond voor slecht gedrag. Als jij bereid bent over lijken te gaan, vies te spelen, haat te zaaien etc. Dan word je succesvol. (Uitzonderingen daargelaten)
Kijk maar naar elke politici, grote bankier, advocaten etc.

Of je speelt het spelletje mee en wordt ook zo’n “bad” person of je krijgt niks klaargespeeld.
@amgsoixanttrois: U bent van de laatste categorie?
@fiestacruizer: nope, ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn, maar at times moet je slimmer dan de rest zijn. Alleen zo kom je boven de grijze massa ?
@amgsoixanttrois: klopt helemaal, als je directeur bent bij iets goeds zoals een goed doel dan ga je met een kerstpakket en wat wisselgeld naar huis…
@amgsoixanttrois: U bent moraalridder?? welkom in de echte wereld, geld regeert en corrumpeert, nooit anders geweest.
@bofkont: ja, volgens mij zei ik hetzelfde?
@amgsoixanttrois: Excuses dan mijn beste, verkeerd begrepen/gelezen.
De wereld is scheef
De beste man heeft er gewoon recht op, het zijn afgesproken arbeidsvoorwaarden, ja het is veel, het komt wat belachelijk over op klootjesvolk zoals ons, maar op dit niveau zijn dit normale zaken.
Ook is Winterkorn niet de bedenker van de hele sjoemel diesel affaire, daarvoor moeten echt vriend Ferdinand Piech zijn, deze slimme man heeft net op tijd het zinkende schip verlaten.

Nog een leuke weetje , toyota deed het al in 1993, en toen kraaide er geen mens naar.
http://www.amt.nl/techniek/blog/2016/12/toyota-sjoemelsoftware-in-1993-10152464
Ik vraag me af hoe alle goedpraters en Joris Goedbloeds zouden reageren als VAG hierdoor naar de kleauten was gegaan…..
Tuurlijk zijn er ook CEO’s en oud CEO’s die eigenlijk totaal geen groot bedrijf en dergelijke kunnen besturen.
Zij zijn eigenlijk beter in algemene kantoorbanen, maar kwamen door toevaligge omstandigheden aan het roer van multinational.

Niet dat Winterkorn zo’n CEO was, en dat laat ik verder in het midden.
Elon Musk is er weer één die anders met het bijltje hakt, maar je weet maar nooid of er iets goed fouts zit bij Tesla’s en dan vooral met de model S. ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).