
We beginnen het nieuwe jaar met voldoende paarden!
We doen het allemaal wel eens. Configurators bezoeken en zo je ideale auto samenstellen. Soms uit noodzaak (“Staat oranje wel goed op een Alfa Giulia?”) en soms omdat het heel erg leuk is (“voor hoeveel euro’s aan opties kun je op een C-klasse krijgen?”). De meeste leasemaatschappijen hebben 90% van het totale aanbod aan leaseauto’s in hun portfolio staan. Sommige auto’s zijn niet echt relevant, maar wel leuk. Een R8 V10 Plus, 488 GTB of 650S zijn wel te leasen, maar daar worden vaak aparte berekeningen voor gemaakt. ‘Leasen op maat’ heet dat.
Nu, stel dat je werkgever met oud en nieuw een klap van de molen heeft gehad en jou een leuke promotie geeft. Niet alleen in de vorm van salariëring, maar ook qua ‘voiture van de zaak’. Voor 2 mille per maand valt er veel te leasen. Je kan kijken naar een dikke S500 L, Audi SQ7 of een statige Range Rover. Maar als je aan de goede kant van 40 zit, is dat misschien nog niet je ding. Comfort of een hoge instap komt later wel.
Kun je ook een sportwagen leasen? En dan eentje waarmee je dagelijks door weer en wind kunt rijden? Jazeker! Het zijn niet de minste namen. Porsche en Jaguar. Doet het toch goed op verjaardagsfeestjes. En dan hebben we het niet eens over de Macan of F-Pace maar de Jaguar F-Type S 3.0 S/C AWD en de Porsche 911 Carrera 4 Coupé. In onderstaande tabel kun je zien hoe ze zich tegen elkaar verhouden.
Auto: | Jaguar F-Type S 3.0 S/C AWD Coupé | Porsche 911 Carrera 4 Coupé |
---|---|---|
Catalogusprijs: | € 121.730 | € 125.300 |
Bijtellingspercentage: (2017) | 22% | 22% |
Leasetarief: | € 1.957,98 | € 1.959,40 |
Vermogen: | 380 pk bij 6.500 tpm | 370 pk bij 6.500 tpm |
Koppel: | 460 Nm bij 3.500 tpm | 450 Nm bij 1.700 tpm |
Topsnelheid: | 275 km/u | 290 km/u |
0-100 km/u: | 5,1 sec. | 4,3 sec. |
Verbruik:4, | 8,9 l/100 km | 7,7 l / 100km |
CO2 uitstoot: | 211 gram/km (G) | 177 gram/km (F) |
Op basis van de tabel lijkt het enorm dicht bij elkaar te zitten. Dat kan kloppen, want daarom hebben we beide auto’s uitgekozen. Er zit wel een verschil in aandrijving. De Jaguar F-Type heeft een 3-liter V6 met supercharger voorin liggen, met daarachter de 8-traps automatische transmissie en aandrijving op alle wielen. Bij de Porsche gaat alles net even anders. De motor, een 3-liter boxer met twee turbootjes, ligt achter de achteras en de transmissie ligt ervoor. De bak is een automaat met dubbele koppeling en ook hier is er 4WD (bij beide auto’s is enkel achterwielaandrijving gewoon mogelijk). De prijs van de Jaguar is voor belastingen wat lager. Dankzij de hogere CO2 uitstoot liggen de prijzen erg dicht bij elkaar. Anders was de Jaguar aanmerkelijk goedkoper geweest, zoals in België en Duitsland het geval is.
Uiterlijk
Dit is natuurlijk heel erg persoonlijk. Maar in principe is er maar één winnaar mogelijk en dat is de Jaguar F-Type. Want wat is die koets toch bloedmooi. Die lange motorkap, kort aflopende daklijn, dat bevallige achterwerk. Vanuit elke hoek is het gewoon een plaatje. Ook in een bijzondere kleur of met kleine wielen ziet het er nog altijd briljant uit. Ook knap. De Porsche 911 is iets minder uitbundig gestyled, alhoewel het nog altijd een unieke auto is. Een 911 is en blijft een 911. Bij de Jaguar is vanaf de buitenkant niet te zien dat je hebt gekozen voor een vierwielaangedreven variant, in tegenstelling tot de 911. Kies je aandrijving op elk wiel, dan zal je dat showen aan de buitenwereld. Niet alleen door de ‘Carrera 4’-badges maar ook door de 44mm bredere kont en de verbindingsreflector tussen de achterlichten.
Interieur
Moeilijk om hier een winnaar aan te wijzen. Beide sportwagens hebben een bijzonder hoogwaardig interieur, geen van twee laat op dit vlak echt steken vallen. De dashboards zitten logisch in elkaar. Dat van de Porsche is wellicht net iets ergonomischer. Wel kan er gezegd worden dat ook hier de Jaguar wat meer schwung heeft dan de Porsche. De Porsche is op zijn beurt net iets meer áf. Mocht je lang qua postuur zijn is de Porsche prettiger: ook boven de 2 meter kun je er een goede zitpositie vinden. In de Jaguar wordt het dan wel heel krap.
Uitrusting
Ook hier zitten beide kemphanen erg dicht bij elkaar. De Jaguar heeft climate control, de 911 zelfs gescheiden airco, net als een Kia Niro. Parkeersensoren zitten er bij beiden niet op (wel handig gezien de onoverzichtelijke koetswerken) terwijl een start-stop functie er wel op zit… Sportstoelen met middenarmsteun, Xenon koplampen, (half)-lederen bekleding en fatsoenlijke audio zitten er uiteraard wél op, evenals smakelijke 19″ velgen. Maar bij zowel de Porsche als de Jaguar kun je ver, heel erg ver gaan qua opties. Beide auto’s kunnen voorzien worden voor tienduizenden euro’s aan opties. Met name bij de 911 kun je bizar te keer gaan met samenstellen. Dat het prijskaartje navenant is hoeft geen betoog.
Rijden
Jullie aller @Wouter heeft met alle relevante sportwagens gereden dus óók met deze twee. In het geval van de Jaguar: die AWD voegt daadwerkelijk iets toe. Mocht driften je hobby of beroep zijn (zoals het geval bij Wouter) dan is het niet ideaal, maar om jaarlijks lekker kilometers af te leggen is het zeker wel prettig. In de basis is het nog altijd een achterwielaangedreven auto, dus je houdt die fijne balans. Voor de Porsche geldt eigenlijk wat voor elke Porsche geldt. Ongelooflijk goed. Weinig op aan te merken. Misschien is dat wel het grootste nadeeel: het gaat wel héél erg makkelijk.
Kortom: twee zeer aan elkaar gewaagde sportwagens die je elke dag kunt gebruiken. Maar naar welke gaat jou voorkeur en misschien nog wel belangrijker: waarom?
100% de Porsche. En dan een Carrera S i.p.v. een 4
@appelvis: die is denk ik te duur!
@jobberns: volgens mij scheelt het niet veel. + de S is (vermoed ik) lichter en zuiniger dan de 4.
Porsche, all day everyday, ondanks 10 pk minder toch flink sneller. En dan de Jag uitlachen!
@carrlo: er zal zeker gelachen worden om de Jag. Elke ochtend een brede en tevreden glimlach als je dat ding op de oprit ziet staan. Absuuuuurd mooi. Die 911… Tjah… Liever een 911 Turbo. Dit is gewoon zon net niet Porsche. Daarom betaaldbaar(der). Maar… Wonderschone techniek in die Porsches. Altijd weer.
Voor mij een no-brainer; de F-type
@camber24: oh ja, waarom: ik vind het ontwerp net als Willempie bloedmooi. Geluid is fucking lekker, en het is gewoon wat anders dan de zoveelste 911. En Viktorio Koblenko vindt m ook mooi. Met een beetje geluk duwt ze m zelfs topless voor je aan.
@camber24: Viktorio? Met een beetje pech duwt hij jou aan.
@berlinetta: lol, erg pijnlijke typo. Niet alleen figuurlijk maar wss ook letterlijk.
911 mits GT3 RS. Anders de Jag, veel stijlvoller en staat niet op elke straathoek.
@str8six: ja lekker gt3 rs noemen…
@888natan: goed gelezen.
@str8six: goed vergelijkingsmateriaal! Man man man
@888natan: daarom ook de Jag. Niet zo moeilijk toch?
@str8six: met jouw vergelijking is er maar één keuze beschikbaar, niet zo moeilijk dus.
@888natan: exact.
@str8six: gt3 rs is meer de 2x zo duur…
@hard13: dus daarom de Jag. Duidelijk verhaal lijkt me.
@str8six: Maar, maar… Ach laat maar
Ik ga voor de Jag. Zelf een keer de cabrio meegekregen en dat was een feestje.
Qua interieur verbaast me de vergelijking enigszins. Ik heb namelijk begrepen dat de F-type hier en daar iets te hard plastic gebruikt.
Maar goed, kniesoor die daarop let, bovendien ga ik toch voor de F-type!
@granlusso:
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom daar bij alle niet-Duitsers altijd zo’n enorme korrel zout op wordt gelegd. Toegegeven, ik heb nooit een moderne 911 gereden dus ik kan niet goed oordelen maar zeker Audi en BMW stellen mij altijd teleur in het interieur t.o.v. een vergelijkbare Jag. Mercedes is absoluut de koning van de interieurs op dit moment, dat ga ik niet ontkennen. Desalniettemin, Jag. All day every day.
Uiterlijk voorkant: f type is de winnaar
Uiterlijk achterkant: 911 is de winnaar
Maar kan natuurlijk dat iemand anders het hier niet mee eens is.
Absoluut de Jaguar. Niet sneller maar dat boeit me niet. Veel en veel mooier in mijn ogen. Klinkt ook tig keer beter en het interieur vind ik schitterend. Ik zou er geen seconde over twijfelen.
@viezefreddyw: idd niet sneller, kan dat grote verschil in snelheid niet zo goed volgen. Jag 10 PK meer, en ongeveer 100 kilo. Toch is die Porker in een kleine seconde sneller bij de honderd. Vreemd.
@camber24: Ik denk omdat hij al zijn koppel al eerder vrijkomen. Het scheelt bijna het dubbele en dat is erg veel. Dat zal de reden zijn denk ik.
@viezefreddyw: Misschien ook nog de versnellingsbak? Die pdk van Porsche is fijn spul, alhoewel Jag een zf-bak heeft geloof ik. Ook niet verkeerd.
@berlinetta: Het heeft ook zeker met de bak te maken denk ik ja. De bakken van Porsche schakelen nog sneller dan dat wij met onze ogen kunnen knipperen. Niet dat ZF slecht is, alles behalve, maar zijn zeker niet zo accuraat. Tel daarbij op dat het koppel veel eerder vrijkomt en je gaat bijna een seconde sneller..
@viezefreddyw: denk dat je helemaal gelijk hebt, samen met Berlinetta. Thanks, stuk duidelijker nu!
Aston Martin vantage
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Forget it. De koopprijs is ruim bijna 60.000 euro hoger dan die van de 911. No way dat je die binnen dit budget kunt krijgen.
Ik kan niet om de schoonheid van de Jag heen. Is een van mijn favoriete auto’s. Eentje in het donkerrood, zilveren velgen en met een licht interieur graag.
Langzamer dan de Porsche, maar dan kan ik tenminste wel langer genieten van dat prachtige geluid.
@berlinetta: ik heb een rode R. Wel met zwarte velgen ☺️☺️
@erind: Nice!! Zwarte velgen zou ik zelf niet kiezen, maar het zal hem vast ook erg goed staan. Veel plezier ermee!
100% de F-Type. In die auto zit gewoonweg meer emotie dan in zo’n “klinische” Porsche, en vind de looks van de Jag ook vele malen beter.
Jag. Want Porsche zie je op bijna iedere straathoek.
S400 coupe?
Ford mustang met V8 natuurlijk!
@henkhupelschoten: grappig dat je die noemt. Die keuze viel namelijk ook precies in het budget!
De Jaaaaaaaaaag! Omdat het een stijlvoller en tijdlozer apparaat is. En het bekt lekkerder: “O, wat heb je voor de deur dan?” – “Een Jaaaaag en een Mercedes.”
Vervang Jaaaaaggg door Porsche en je hebt de ultieme “ik ben van middelbare leeftijd, impotent en probeer een meid van 25 te scoren”-combi.
@vonklausenburg: maar dat lukt wel met de Porsche. Als je Jaaaaaaaaaag zegt denken ze meteen dat je ofwel aan drijfjacht doet ofwel te veel scotch whiskey drinkt en lopen ze weg.
@mashell: scotch whisky
De Porsche, natuurlijk. De elegantste van de 2. De klassieker. De technisch meest interessante.
De Jaguar is het net niet, het front is te druk en zijruitje achter is net niet helemaal goed gevormd. Bovendien wil je reizen met dit soort auto’s en dan is het prettig dat de 911 tenminste een bagageruimte heeft waar je ook een zware koffer zonder een hernia op te lopen in kan tillen (de F-type heeft geen tildrempel maar een tilmuur). De F-type is een goede poging, de beste concurrent die de 911 naast de Boxster en Cayman ooit had, maar is het gewoon net niet.
De Jag, iedereen met een beetje geld rijdt tegenwoordig in een Porsche. En daarbij ziet die F-type er fantastisch uit. Wel jammer dat die V8 er voor dit bedrag niet in gaat. Alhoewel dan de boetes wel heel hard gaan oplopen.
De carrera 4, lijkt me echt fantastisch als daily. Maar dan start stop rommel eraf (mega irritant) en parkeersensoren of cameraatje erop. Verder niets meer aan doen :)
@willeme: Ik kan mij vergissen, maar heeft de Carrera 4 niet de vierkante pijpjes?
Beide wagens zijn prachtig, snel genoeg en bieden genoeg rijplezier. Ik zou denk ik gewoon een muntje opgooien.
@Edge: ja, hoezo?
@willeme: Omdat ik op de onderste foto een Carrera 4S meende te herkennen aan de ronde pijpjes, terwijl het artikel over de Carrera 4 zonder S spreekt. Of is die bumper met ronde pijpjes toevallig optioneel verkrijgbaar op de 4 zonder S?
@Edge: ja, dat klopt.
1. Standaard hebben de Carrera en Carrera 4 een ovale uitlaat links en rechts.
2. Optioneel kun je twee dubbele ronde pijpen bestellen, zoals de S heeft (in staal of zwart).
3. Daarboven kun je het sportuitlaatsysteem bestellen. Deze heeft twee gecentreerde pijpen (en klinkt wat heftiger).
De afbeelding is een C4 met het duurste sportuitlaatsysteem.
@willeme: Kijk, dat wist ik dan weer niet. Met zoveel verschillende smaakjes, uitvoeringen en pakketjes van/voor de 911 wil ik het overzicht nog wel eens kwijt raken. Gelukkig doe jij je reputatie als orakel weer eer aan, waarvoor dank, want nu ben ik weer wat wijzer!
@edge: Er staat op de achterkant geschreven 911 Carrera 4. Ik weet natuurlijk niet waar de foto vandaan komt. Maar als de foto van Porsche zelf komt dan is de foto correct. Misschien is dit veranderd met de facelift?
Zonder uberhaupt het artikel gelezen te hebben. Sowieso de F-Type.
Los van dat die auto er gewoon mooier uit ziet boeit performance mij niet zo heel erg als het een daily driver is. Beide zijn goede auto’s en snel zat. Het onderste uit de kan halen doe je toch niet op de Nederlandse snelweg vol trajectcontroles.
En omdat je natuurlijk gewoon kan zeggen dat je “een Jaaaaaaaaaaaaag” hebt.
Doe mij die 2000,- euro NETTO maar elke maand als extra. Zoek ik zelf wel wat uit.
Toch best geinig dat ruim de meerderheid hier de Jaguar zou kiezen, inclusief mezelf, terwijl ik ze amper zie rijden. Porsches zie ik dan weer elke dag. Waar ligt het aan…
@viezefreddyw: bij de Porsche krijg je meer waar voor je geld. Rationeel de beste keuze.
@willeme: Dat weet ik. Is ook een feit. Toch wel grappig dat meerderen hier de Jag zouden nemen.
@willeme: ik denk eeder dat het het merk is! Ook ik had vroeger een poster van een 911 aan de muur hangen. Heb je het over sportwagens dan is de eerste keus de 911.
@rufctr01: ik ben opgegroeid met het idee dat er één sportwagen is die er toe doet: Jaguar E-Type ;).
@viezefreddyw: Dat komt denk ik vooral omdat de mensen die hier lezen en reageren liefhebbers zijn. En weinige van ons hebben de financiële middelen om daadwerkelijk in dit budget te shoppen. (Lease of koop) Maar voor veel van de mensen die wel het geld hebben in dit budget te shoppen is de naam/ badgebeleving veel belangrijker. Natuurlijk zitten daar ook liefhebbers tussen. En die schaffen dan ook een F-type aan of iets anders. Maar afgezien van de echte Porsche diehards is een Porsche voor veel mensen met (veel) geld gewoon het zelfde als een dure handtas.
Aanvulling, als Willem de GT-R aan deze keuze mogelijkheden had toegevoegd had waarschijnlijk twee derde hier gezegd, ” GT-R Absoluut, zonder twijfel, dit is toch geen keuze, GT-R every day en bla bla bla bla etc etc.”
@kilum: De mensen die dit daadwerkelijk kopen, zullen ook zoveel mogelijk waar voor hun geld willen. En de Porsche is toch echt de betere auto. Ik kan me voorstellen. Dat je die anderhalve ton dan toch daaraan uitgeeft.
De Jag is de auto voor rijke mensen die blind zijn van de liefde. Waarschijnlijk toch een kleine groep.
@berlinetta: hoezo blind van liefde? Kan zijn dat die porsche wat beter is kwalitatief interieur maar het geluid en beleving in een JAG is pakken groter. Plus redelijk exclusief in R uitvoering. Imho ziet er ook veel mooier uit dan een P.
@erind: Rationeel gezien is de Porsche de betere auto. Daarom kan ik me voorstellen dat men het beste voor hun geld wil.
De Jag lijkt me toch iets meer een auto die je koopt met je hart, zoals jij hebt gedaan. Ik ben het overigens helemaal eens met jouw keus.
@berlinetta: De Porsche is inderdaad de betere auto. Maar het is voor heel veel mensen ook een jongensdroom om een 911 te hebben aangezien hij al sinds de jaren ’60 in productie is. Veel mensen die in die periode of later geboren zijn, zijn opgegroeid met het idee dat het de ultieme sportwagen is die alles kan. De F-type is nog maar een paar jaar in productie en daarvoor hadden ze geen echte tweezitter coupe of roadster.
@kilum: voor mij was het de design en vooral het geluid. Elke dag big smile door die V8 ?
De looks, de sound en het interieur. Zeker weten de Jaguar!
De 911, ondanks dat deze ‘gewoner’ zijn in het verkeer.
Laatst met een 911 Carrera 4S onderweg geweest en wát een ervaring was dat, daarmee zou ik elke dag glimlachend rondrijden. Overigens zal dat met de F-Type niet veel anders zijn vermoed ik…
De F-type. Eén van de mooiste auto’s van de afgelopen 10 jaar. Die lijnen!!
Moeilijk om voor vag te kiezen maar dan toch de 911
Gek op beide auto’s, dat wordt proefrijden voor mij! Ik durf het niet te zeggen…
911, het perfecte plaatje. Alleen vind ik de pijpjes van de s versie stukken mooier (als ik kijk naar de 991 voor de facelift)
“Bij de Porsche gaat alles net even anders. De motor, een 3-liter boxer met twee turbootjes”
Hulde! Dit is journalistiek.
@john4545: Wat vind je van superchargers dan?
@berlinetta: Stuk mooier geluid dus ik zeg: ja!
De jag natuurlijk, die porsche is dan ook spuuglelijk in vergelijking met de jag en om dan nog van het geluid te zwijgen. De jag mag dan wel trager zijn maar liever trager in een jag dan snel in een kever
De Jag! Ratio is niet nodig. Ja de Porsche is mooi, goed, zuinig etc. Maar de Jag is emotie, geluid om ‘s-nachts je bed voor uit te komen, om te gaan rijden en redenen zoeken om nog even weg te gaan. Een stijlvol en spannend uiterlijk vanuit welke hoek je ook kijkt. Maar ja helemaal objectief ben ik niet aangezien ik een paar maanden geleden eigenaar geworden ben van een zwarte S :-)
De Jaguar. Met m’n ogen dicht zou ik die nog kiezen. Omdat dit gewoon een hele mooie auto is. En omdat de auto mooi is. En omdat de auto er fantastisch uitziet. En prachtig is. Een beauty. En omdat het een Jaguar is.
En omdat ik Porsche helemaal, maar dan ook helemaal niet bijzonder vind. En omdat ik een hekel aan vag heb. Maar ook zonder dat, zou ik de F-Type kiezen. Natuurlijk.
Waarom staan hieronder eigenlijk voornamelijk links naar de Porsche en niet naar de Jaguar?
24 duizend euro om een auto een jaartje te leasen, ik sla even over
@janmetdelangeachternaam: het is maar 800 per maand meer dan een 3 serie, a4 of c. Als je het zo bekijkt valt het wel mee toch?
Doe mij de JAG maar! En voor de hobby een klassieke 911 erbij. Omdat ze vroeger net zo veel emotie opriepen als de F-type nu
Toch de porsche dan. Met mijn lengte zit die jag voor geen meter. Zonde maar waar
Porsche. Because duits !
@jbowe: ‘because Duits’ ?? Waarom? Denk je dat het dan altijd beter is? Of ben je gewoon een germanofiel?
Ik vind dat altijd zo raar, als mensen zich richten op één land of zich juist afkeren van een land. Ofdat álles uit dat land goed/slecht zou zijn. Wat een onzin.
@henkp1: omdat het kan.
Moeilijke keuze. De Porsche zie je zo vaak en is daarom minder origineel. Anderzijds is de Porsche de meest complete wagen en dus de beste keuze. Of net niet, want minder beleving? Doe me toch maar de Porsche want sportautofabrikant bij uitstek.
Jaguar, ik kan niet zo goed opschieten met 911 rijders. Sorry.
Enorm van de F-type, maar man man man wat zijn die klokken mooi in het dashboard van de Porsche.
Keuze blijft wel de Jag
Voor mij ook de F-type, het liefst in dat sunset (achtige) orange. Ook dat blauwe kleurtje staat hem goed!
Ik zeg Porsche 911 sinds mijn jeugd toch een jongensdroom.
Grappig om te zien dat mensen hier beweren een Porsche minder beleving biedt, durf te wedden dat ze nooit in beide auto’s gereden hebben.
Je moet kiezen welke je wil zonder iets van andere aan te trekken (lijkt mij), het argument dat je overal de 911 ziet en daarom afhaakt vind ik dan niet passen.
Maar ach ieder z’n mening. Beide erg mooie auto’s vind ik.
@pindakoning: en als ze er al in gereden hebben dan ook nog op een manier dat je kan beoordelen of er verschil is. Voor mij de Porsche. Juist daarom. F-type maakt een mooi geluid maar is in het interieur en ergonomie zo veel minder dan Porsche. Voelt gewoon beter aan. Een 911 met een Porsche sportuitlaat klinkt ook prima.
Heb ze beide, wel in andere configuratie nl. 5.0 v8s en gt3 rs. Ff abstractie maken vd RSmoniker: heb ik ook vaak in gewone 991 gereden. De ftype heeft looks en klinkt erg lekker. Hij rijdt ook goed in droge omstandigheden. Als je gaat rammen onderstuurt hij te fel en bij vochtig weer gooit ie zn kont sneller uit als een gepensioneerde h*o*e*r uit het schipperskwartier. Het interieur is cosy, maar kwalitatief niet hoogwaardig genoeg vr zn prijs. Hij is wel lekker om hebben omwille v zn onmiskenbaar atletische en verfijnde verschij ing en zn britse flegma.
De 991 is op alle vlakken superieur. Rijgedrag, afwerking, balans, viefheid,… zn sound is – zeker id hoge toeren – ook fenomenaal te noemen. Deze allround supersporter is ook praktischer en kent veel minder afschrijving. Op alle vlakken superieur, maar desondanks ben ik heel blij ook een vreemde eend in de bijt als de ftype te mogen bezitten. Tis wat de gek wil. Mocht ik er maar 1 kunnen bezitten, ik zou voor bedrijfszekerheid gaan en fritz kiezen.
@100octane: Living the live :D Ja natuurlijk doet de GT3 RS het kwa afschrijving veel beter dan een F-type. Dan zou ik ook voor de Porsche gaan. Wat voor een kleur is je F-type dan?
@redbee5: ik maak abstractie vd gt3 rs. De gewone 991 schrijft op lange termijn ook niet af. De jag is rhodium silver, exterior black pack met rode kap en donkergrijze propellorvelgen en een rustig zwart interieur incl. interior black pack. Stijlvol vind ik. Ik vind de coupe nog mooier, maar kon me bij lancering niet bedwingen. Zag er toen zo anders lekker uit. En 1 cabrio wil ik wel hebben.
Zeker de Jaguar! En de V8 onderstuurt wellicht iets op nat, maar dat komt door de zware maar ook lekkere 8-pitter. De V6 stuurt vele malen beter.
PS. Er is wel uiterlijk verschil tussen de awd en de achterwiel aangedreven F-type. De motorkap is anders en de motorkap louvres zijn ook anders. Misschien niet zo’n groot verschil als bij de porsche maar t is wel zichtbaar.
Ben ik de enige die de F-type niet heel mooi vindt? De achterkant kan nog maar die neus vind ik nu al verouderd. Wordt op de één of andere manier niet tijdloos voor mij zoals de 911 daar wel heel goed in is…de Porsche dus, blok lekker achterin en klinkt misschien niet zo bruut maar daar is simpel wat aan te doen en het geluid van een 911 boxer is herkenbaarder en unieker.
Jag. Heb nooit wat met Porsche gehad.
dit ga je toch niet leasen met 22% bijtelling ???
Vrijwel per definitie altijd de Jag. Al is de Porsche op bepaalde punten ongetwijfeld de betere auto, de Jag roept emotie bij me op. Dat is een auto waarbij ik altijd op iedere parkeerplaats na het uitstappen nog meerdere keren verliefd achterom zal kijken. Alleen al daarom wint de F-type het voor mij, zeker voor zo’n bedrag. Dan graag wel zonder AWD, dat is voor terreinwagens, niet voor sportwagens.
Geen van beide, voor dat bedrag liever een m3, c amg of alfa q.
Zonder ook maar enige twijfel kies ik voor de Porsche 991. Alhoewel de Jaguar qua exterieur best mooi is, haalt hij het niet bij de Porsche qua interieur en totaal plaatje. De Porsche klopt op alle fronten en je raakt nooit uitgekeken op de 911. Bij de Jaguar twijfel ik daaraan.