• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moord en brand: cabrio’s beschadigen je gehoor

Auteur: RubenBaeten, gepost 7 oktober 2009 om 14:58 – 57 Reacties

Mafkees op tractor

Ja, het is weer zo ver: iemand heeft weer eens bedacht dat iets heel erg slecht voor ons is. Deze keer gaat het om auto’s zonder dak; ook al rijden er al 100 jaar talloze mensen zonder klachten in rond, deze verderfelijke machines zijn vanaf nu officieel heel erg slecht voor je oren. Nee!

Wat blijkt: langdurig rijden in een cabrio kan schadelijk zijn voor je gehoor vanwege windgeruis en bijvoorbeeld het geluid van langsrijdende trucks. Tot deze conclusie komt een Britse kasplant chirurg, die z’n eigen cabrio een beetje lawaaiig vond en daarom onderzoek deed naar de geluidsniveau’s van zeven verschillende dakloze modellen bij meer dan 50 mph. Hij maakte er meteen maar een verslag over, dat gisteren gepresenteerd werd op de jaarlijkse meeting van de American Academy of Otolaryngology – Head and Neck Surgery Foundation.

Nou fijne overheid, kom maar door met die bemoeizuchtige regelgeving. Vanaf 2015 niet meer cabriorijden zonder oordoppen? En anders een boete van 140 euro? (via latimes)

Ook interessant!

  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
  • Video: BMW M4 cabrio met stoffen kap in actie
  • BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
    BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
  • Volkswagen overweegt serieus een ID.3 Cabrio

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio

Vorig bericht: « Gespot: Limited Edition deel IV
Volgend bericht: Nissan GT-R rijdt bank binnen »

Lees Interacties

Reacties

  1. papageno zegt

    7 oktober 2009 om 15:06

    Op de motorfiets heb ik 1 van de stilste helmen (schubert s1) maar dan ook altijd oordoppen.
    De reden om ooit cabrio te gaan rijden boven motorrijden is dat je radio kan luisteren en kan bellen.
    Dus geen oordoppen voor mij in een cabrio..

    Login om te reageren
  2. john zegt

    7 oktober 2009 om 15:10

    Verwonderd mij niet. Motorrijders gebruiken al jaren gehoordopjes.

    Login om te reageren
  3. RaKiM zegt

    7 oktober 2009 om 15:12

    en wat waren die zeven auto’s laat me raden: carerra gt,murcielago,f430, enz natuurlijk heb je dan veel lawaai
    maar ff sirieus als je je raam open hebt heb je ook wind geruis en vrachtwagens die langsrijden

    Login om te reageren
  4. Race_Kees zegt

    7 oktober 2009 om 15:13

    Oordoppen zijn waardeloos, je kan beter kleppen hebben met ingebouwde radio! Wordt je als nog doof.

    Login om te reageren
  5. RoT___ zegt

    7 oktober 2009 om 15:20

    Langsrijdende vrachtwagens?
    Meestal ga je die toch voorbij?

    Oh nee, het onderzoek spreekt over 50mph.
    De maximumsnelheid die aangehouden wordt door grijsgebaarde chirurgen, de rest is alleen maar onveilig.

    Login om te reageren
  6. Lotus-Omega zegt

    7 oktober 2009 om 15:20

    tjeeminemie!!

    alweer iets kansloos onderzocht?!
    als die lui zo lang gestudeert hebben warom gaan ze daar dan dniet iets mee doen?

    Login om te reageren
  7. Bosnia_love zegt

    7 oktober 2009 om 15:26

    hmmmm… ik werk bij de overheid en nu je het zegt… ik zal het doorgeven ;)

    Login om te reageren
  8. jurrian zegt

    7 oktober 2009 om 15:26

    snel patent aanvragen op oorbeschadigings-gevaar-waarschuwings stickers voor in america, of als je al een gehoorsbeschadiging hebt, koop in de US een cabrio en aanklagen die hap.

    Login om te reageren
  9. Burka zegt

    7 oktober 2009 om 15:27

    Hij probeert de prijs van cabrio’s een beetje naar beneden te praten, omdat hij met zijn grijzebaard salaris een nieuwe Saab cabrio wil kopen.

    Login om te reageren
  10. RenesisHP zegt

    7 oktober 2009 om 15:29

    Ergens klopt het wel een beetje.
    Er zit echter een groot verschil bij cabrio´s.

    Bij een MX-5 heb je er een stuk meer “last” van dan met een SL55 AMG.
    Na een dagje autobahn merkte je dat behoorlijk goed.

    Login om te reageren
  11. io zegt

    7 oktober 2009 om 15:30

    meest morgan-owners rijden met oordoppen voor (midden)lange verplaatsingen,
    morgan’s zijn wel roadsters, geen cabrio’s dus daarin is het lawaai nog erger zijn dan bij die “overhangende voorruiten”

    Login om te reageren
  12. LeeJon zegt

    7 oktober 2009 om 15:36

    Pff wat een onzin. Een goed windscherm en de ramen omhoog doet wonderen!! Laaaaang niet zoveel windruis als dat ik op de motor heb.
    Die prutser rijdt zelf waarschijnlijk in een cabrio uit het jaar Noach. Dan heb je inderdaad last van de wind :-)

    Login om te reageren
  13. RenesisHP zegt

    7 oktober 2009 om 15:37

    => groot verschil tussen cabrio’s.

    Login om te reageren
  14. Jasper zegt

    7 oktober 2009 om 15:41

    Ík heb de afgelopen twee jaar zo’n 50dkm per jaar in een cabrio gereden en daarbij natuurlijk zoveel mogelijk het dak open gehad. Het laatste half jaar kreeg ik het idee dat mijn gehoor achteruit ging en ben ik vaker dicht gaan rijden (met name lange stukken snelweg).
    Hoe lekker het ook is om open te rijden, je oren blootstellen aan lange snelwegritten met het dak open is volgens mij niet verstandig.
    Ik ken ook genoeg mensen die een doosje oordoppen in hun MX-5 hebben liggen, dus ik vind dit onderzoek nogal een open deur..

    Login om te reageren
  15. Stender zegt

    7 oktober 2009 om 15:49

    Leuk werk zeg, in carbio’s rondrijden met een dB-meter aan boord.

    Login om te reageren
  16. slappehap zegt

    7 oktober 2009 om 15:53

    Head & neck surgeons die verstand van oren denken te hebben, is het te hoog in de bol geschoten waardoor ze slechts uit hun nek lullen?

    Login om te reageren
    • cdp1193 zegt

      7 oktober 2009 om 17:07

      @slappehap: Die man heeft Otorinolaryngologie gestudeerd wat Grieks is voor Oor, neus en keel.

      Ik heb het trouwens even opgezocht: als een cabrio een geluid van 86dB produceert mag je daar maar 2 uur in zitten om geen risico te krijgen op gehoorschade. En inderdaad 80dB is te vergelijken met het staan aan de kant van een snelweg.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      7 oktober 2009 om 17:55

      @slappehap:
      Om Hoofd-hals-chirurg te worden moet je eerst KNO-arts zijn. Deze beste man heeft dus tot zijn 40+ gestudeerd, lijkt me voldoende.

      Dit is wat er voor nodig is om oorsuizen te krijgen:

      Heel weinig is dus voldoende, als je er maar lang genoeg aan wordt blootgesteld.
      Hoeveel patiënten van oorsuizen last hebben is echt gigantisch. Met als gevolg werkverzuim, slapeloosheid, tot invaliditeit toe. Niet iets om te bagatelliseren.

      Login om te reageren
  17. AlwinH zegt

    7 oktober 2009 om 15:57

    Dat verschilt inderdaad per cabrio.
    Lotus Exige = pijn in je oren na 1 uur snelweg (en niet alleen in je oren)
    AMV8 Vantage = geen centje pijn na urenlang snelweg. Met 180 km per uur nog steeds een gesprek te voeren zelfs.

    Login om te reageren
  18. keeezzum zegt

    7 oktober 2009 om 15:59

    Persoonlijk dacht ik alleen aan kaalheid

    Login om te reageren
  19. Lotus_Elise zegt

    7 oktober 2009 om 16:00

    He, wat zeggie??

    Login om te reageren
  20. Lotus_Elise zegt

    7 oktober 2009 om 16:02

    Trouwens, volgens mij heb ik in de lotus elise meer herrie met het dak dicht dan open…

    Login om te reageren
  21. Laue zegt

    7 oktober 2009 om 16:04

    ach die vent moet eens in een Nissan patrol R “92 2.8 turbo gaan rijden. met 100 km/u kun je elkaar niet eens verstaan.

    Login om te reageren
  22. witte gij t zegt

    7 oktober 2009 om 16:08

    van de zomer ook oordoppen in gedaan (geen cabrio), kon ik tenminste op de snelweg rijden met raampjes open (geen airco in 15 jaar oud brikkie) zonder dat ik doof werd! haha nood breekt wet…

    Login om te reageren
  23. de sjonnies zegt

    7 oktober 2009 om 16:08

    Cabrio’s roadsters en ander spul zonder dak is niet gebouwd voor snelwegen, wel eens naast een dikke Scania gezeten die even een tandje terugschakelde en jij ernaast reed in je TR6? ? Dan speel je gelijk zelf voor Zwarte Piet!

    Login om te reageren
  24. Femme zegt

    7 oktober 2009 om 16:12

    Zaterdag nog lekker 270 gereden over de autobahn, dakje open in het donker. Heerlijk om dan zo’n heuvel op de A3 af te komen stormen met al die rode lichtjes voor je en een vrije linkerstrook zo ver het zicht reikt. Ik moet de beste chirurg wel gelijk geven dat de pieptoon die vanaf 210km/h optreedt storend is en bij langdurige blootstelling wellicht schadelijk voor het gehoor.

    Login om te reageren
  25. Pjotr zegt

    7 oktober 2009 om 16:12

    Ik heb een gehoorbeschadiging opgelopen na een lange rit vanuit Zuid-Frankrijk, 1 hele dag op de autoroute in een klassieke Alfa Spider met dak open. Oor laten testen: een dip in de curve en ik heb ALTIJD een piep in mijn rechteroor. Het is wel te laat, maar ik rijd op de snelweg nu altijd met windscherm of doppen in het oor.

    Login om te reageren
  26. Neluz zegt

    7 oktober 2009 om 16:13

    Sjongejonge volgende onderzoek wordt zeker dat de uitlaat teveel herrie maakt. :roll:

    Login om te reageren
    • Bosnia_love zegt

      7 oktober 2009 om 16:16

      @Neluz: daar zijn al regels voor, je uitlaat mag een x-aantal decibel zijn anders moet ‘ie eraf….

      juaah ik kijk vaak wegmisbruikers, ja :P :twisted:

      Login om te reageren
  27. Markus zegt

    7 oktober 2009 om 16:16

    Heeft die gast geen chef die nutteloze bijdragen van zijn werknemers filtert?

    Login om te reageren
  28. tvrspeedsix zegt

    7 oktober 2009 om 16:17

    he potver,..

    Login om te reageren
  29. Laurens zegt

    7 oktober 2009 om 16:21

    Weer een reden coupé te rijden…

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    7 oktober 2009 om 16:29

    laat me raden ..

    de laatste lettergreep van die kerel zijn achternaam is “stein” ..

    Login om te reageren
  31. Bimmertimmer zegt

    7 oktober 2009 om 16:53

    Als ik in mijn 106 kruip en flink op toeren ben, dan hoef ik het raam niet open te doen om een gehoorbeschadiging te krijgen.

    Login om te reageren
  32. RubenBaeten zegt

    7 oktober 2009 om 16:54

    Hm, het verbaast me dat veel mensen hier toch echt last van lijken te hebben. Ik ben met een cabrio via Frankrijk naar Manchester en terug gereden (plus een zomer lang snelwegforenzen) zonder een centje pijn. Op de motor naar Bologna en terug, niks aan de hand. Aanstellerij dus dacht ik, maar dat neem ik dan maar terug. :?

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      7 oktober 2009 om 16:57

      @RubenBaeten: wat zeg je?

      Login om te reageren
  33. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    7 oktober 2009 om 16:59

    In 1 woord belachelijk…

    Login om te reageren
  34. Jeroenmx5 zegt

    7 oktober 2009 om 17:06

    Hoe lachwekkend ik het beeld ook vind: bijna gepensioneerde onderzoeker, waarschijnlijk zo’n saab cabrio… het klopt ergens wel. Mijn pa rijdt in zijn cabrio ook altijd met oordoppen in op de snelweg. Laatst zelf met mijn cabrio naar Spa-Francorchamps geweest, en op de terugweg had ik spijt dat ik geen oordoppen bijhad.

    Login om te reageren
  35. Tinus zegt

    7 oktober 2009 om 17:15

    Al die kleine Japanse bakkies maken ook een teringherrie!

    Hmmm, nu ik erover nadenk. Zou dat misschien de reden zijn waarom al die oudjes doof zijn??

    Watzeggie.. “Hey B2 het is met Japie, start de wagen”

    Login om te reageren
  36. minimarcos zegt

    7 oktober 2009 om 17:28

    Ach, dit is niks nieuws,
    ik heb zelf een barchetta en als ik een lang stuk op de snelweg moet, dan doe ik ook oordopjes in (hoor je de muziek zelfs weer beter)

    en in m’n minimarcos zijn oordopjes niet voldoende, dan heb ik soundbarriers nodig

    Login om te reageren
  37. Berend Hoekstra zegt

    7 oktober 2009 om 17:52

    Subsidie voor cabriorijders, in een cabrio hoor je een ambulance/politieauto/brandweerauto eerder aankomen!

    Login om te reageren
  38. koreantaxiproductions zegt

    7 oktober 2009 om 18:00

    als je custom oordoppen (setje kost 140 euro) hebt, dan laten die gewoon geluid door, maar dan zachter. Dus je hoort de muziek/uitlaat nog goed, alleen iets zachter. En je gehoor wordt niet beter, eenmaal kapot, altijd kapot.

    Login om te reageren
  39. Citrofiel zegt

    7 oktober 2009 om 18:05

    Rijden in een cabrio doe je zelf, in het geval van meerijden vraag je maar om het dak omhoog te doen in het geval dat je een verschrikkelijk persoon bent. Zeikerij… :roll:

    Login om te reageren
  40. BaRa zegt

    7 oktober 2009 om 18:11

    Tinnitus is de kwaal van deze generatie. Het verbaast me helemaal niets dat je het kan oplopen door met open kap rond te rijden. Als je denkt dat het zeikerij is: vooral dan blijven doen. Benieuwd hoe je je voelt als je over afzienbare tijd ’s ochtends wakker wordt van gepiep in je oren … dat alleen jij blijkt te horen. Bij mij is het gelukkig nog redelijk mild, maar ik kijk nu wel uit met al te harde geluiden. Echt extreme gevallen hebben er al zelfmoord om gepleegd. Onschuldig? Think again.

    Login om te reageren
  41. Jan zegt

    7 oktober 2009 om 18:27

    Heeft de BMW M3 E46 Cabrio ook veel wind geruis wil er namelijk 1 kopen,

    Login om te reageren
  42. dw zegt

    7 oktober 2009 om 18:44

    Oorsuizen kan je echt tot krankzinnigheid drijven, zeker in het begin, na een aantal jaren als je het geaccepteerd hebt wen je eraan.

    Maar waarom beginnen bij cabrio’s, kijk eerst eens naar het uitgaansleven, in een discotheek is 130 dB normaalste gang van zaken, iedereen die die avond naar buiten loopt heeft last van oorsuizen, bij sommige blijft het, schandelijk dat dit niet aangepakt wordt…

    Login om te reageren
  43. Rob USA zegt

    7 oktober 2009 om 18:51

    Oordopjes?? Ik heb niet voor niks een V8 gekocht. :)

    Login om te reageren
  44. DRU zegt

    7 oktober 2009 om 20:02

    Gelukkig regent het in NL bijna altijd. Dan valt de damage wel mee.

    Login om te reageren
  45. mb zegt

    7 oktober 2009 om 20:28

    Ik heb een keer 230 km gereden.Dat is dan best veel herrie.Oortjes suizen dan aardig.

    Login om te reageren
  46. JoostMaghetweten zegt

    7 oktober 2009 om 22:47

    Ik geef toe, als ik een tunnel inrijd dan valt het mij elke keer weer op wat een verschil dat is met de kap dicht. Echt enorm. Verder valt het volgens mij wel mee.

    Login om te reageren
  47. Sorcerer zegt

    8 oktober 2009 om 10:08

    Raampjes van je cabrio omhoog scheelt ook een hoop.

    Trouwens, herrie zal ook wel steeds minder worden met elektro-auto’s en ‘de stille band’… dus beetje overtrokken om bang te worden voor regelingen.

    Cabrio is verder vooral fijn op 80-wegen enzo, mooie weggetjes in het buitenland :)

    Login om te reageren
  48. peerke zegt

    8 oktober 2009 om 23:04

    hij heeft gelijk, ze moeten die trucks verbieden om cabrio’s in te halen

    Login om te reageren
  49. w0o0dy zegt

    9 oktober 2009 om 22:58

    Een Elise met sportuitlaat bij 180km/u is idd best een beetje lawaaierig…. maar dat was ie bij andere snelheden ook al wel… Die sportuitlaat is niet helemaal mijn ding… rond 4000 toeren nogal dreunend maar de auto is geweldig.

    Geluid van vrachtwagens… tja laten ze dat dan aanpakken ipv miepen over het geluid in de cabrio omdat die vrachtwagens zo’n herrie maken, lijkt me logischer.

    Als je een beetje zuinig op je oren wil zijn dan laat je een paar mooie filterende oordopjes maken, passen perfect en filteren de verveldenste en schadelijkste frequenties eruit. Zo! probleem opgelost en nou snel weer verder met iets zinnigs. Geez, some people!

    Login om te reageren
  50. Tedje de Haag zegt

    11 oktober 2009 om 13:19

    Al die gasten die hier zo nodig stoer moeten doen wens ik veel plezier in hun verdere leven zodra hun oren voorgoed naar de klote zijn.

    Login om te reageren
    • John zegt

      15 oktober 2009 om 11:23

      @Tedje de Haag: Hou toch op met je gezeur, overleden ambtenaar!

      Heb zelf jarenlang met een 3-serie cabrio gereden, vanaf 12 graden open die kap, heerlijk genieten! Veel Autobahn kilometers gemaakt en 250 met open kap was geen enkel probleem. Als hobby werk ik met muziek, dus een goed gehoor heeft zo z’n voordelen. En na al die jaren kan ik je zeggen dat ik daar geen enkel probleem mee heb.

      Met enige regelmaat: Hard rijden met open kap naar een festival, daar hele avonden en nachten in de herrie, en weer terug. Nooit wat gedaan met gehoorbescherming, en zeker al niet in de cabrio.

      Wat jij benoemt als stoerdoenerij zie ik gewoon als lekker onbezorgd genieten. Ik vermoed dan ook meer dat je zo iemand bent die reageert vanuit z’n jaloezie omdat hij zelf zo graag een cabrio zou willen hebben. En dat ga je nu natuurlijk ontkennen.

      Kom op man, ga eens lekker ontspannen en onbezorgd leven! Dood ga je aan het eind echt wel, ja, sorry, maar ook jij.

      Login om te reageren
  51. John zegt

    15 oktober 2009 om 11:12

    Eigenlijk willen ze gewoon dat je alvast dood gaat op het moment dat je geboren wordt. Je mag tegenwoordig bij leven net zoveel, of waarschijnlijk al veel minder dan na de dood.

    Login om te reageren
  52. TheAwesomeBart zegt

    30 december 2009 om 18:13

    Het is alweer bijna nieuwjaar, een heleboel vuurwerk dus. Dat gaat ook hard, als je goed vuurwerk hebt, moet je daarmee dan ook oordopjes in? Dit is misschien de slechste vergelijking ooit, maar het is wel zo…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North