• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Morgan 4/4 75th Anniversary – Met extra veel pit

Auteur: robbie, gepost 29 december 2011 om 14:14 – 69 Reacties

Morgan 4/4 75th Anniversary
Iedereen weet dat Morgan al “jarenlang” hetzelfde model bouwt, maar hoelang is dat eigenlijk al? Dat is dus al 75 jaar lang! In 1936 ging de Morgan 4/4 voor het eerst in productie en in 2011 wordt dit model nog steeds gebouwd. Genoeg reden voor een feestje met wat extra pk’s dachten ze toen bij Morgan.

Toen de Morgan 4/4 in 1936 in productie ging was dat het eerste model met 4 wielen, want voorheen bouwden ze alleen auto’s met driewielen. De naam staat dan ook voor: 4 wielen & 4 cilinders. De eerste exemplaren die in 1936 gebouwd werden beschikten over een 1.1 liter viercilinder motor van Coventry Climax met maar liefst 34 pk. Tegenwoordig ligt er een 1.8 liter Ford Duratec met 127 pk onder de kap.

Maar deze 75th Anniversary uitvoering van de 4/4 heeft zelfs een grotere 2.0 liter motor van Ford onder de kap liggen. Die motor wordt door Morgan normaal gesproken alleen maar gebruikt in de +4 (het grotere broertje van de 4/4) en deze motor levert 157 pk/187 Nm. Daarmee sprint je in 7,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 189 km/u. Het drooggewicht van deze Morgan is 920 kilo.

De Morgan 4/4 75th Anniversary is te herkennen aan de matzwarte streep over de motorkap met het opschrift “4/4 75th”. Ook zijn er zwarte 15″ spaakvelgen gemonteerd en in het interieur zien we een zwart lederen interieur en een Moto lita stuurwiel met houten rand. Voor de buitenkant kan je kiezen uit 3 kleuren: Sport Black, Sport Red en Old English white.

Zoals gezegd begon de productie van de 4/4 in 1936 en lag de productie alleen maar stil tijdens de Tweede Wereldoorlog en in de periode maart 1951 tot en met september 1955. De prijs van deze Morgan 4/4 75th Anniversary bedraagt 46.450 euro, maar dan moet je nog wel BPM betalen. (via: seriouswheels.com)

En om nog maar eens aan te geven hoe lang geleden 1936 is enkele opmerkelijke gebeurtenissen uit dat jaar:
– Koning George V overlijdt
– De Waalbrug, destijds langste boogspanningbrug van Europa, wordt geopend
– Bouw van de “Nieuw-Amsterdam” voor de Holland-Amerika Lijn
– Sepp Blatter werd geboren
– Bouw van de Hoover Dam is gereed

Ook interessant!

  • Morgan toont eerste schetsen opvolger 3 Wheeler
  • Morgan Plus 6 rijtest: raket zonder obesitas
    Morgan Plus 6 rijtest: BMW-power zonder het gewicht
  • Morgan Plus Four LM62
    Morgan Plus Four LM62 is behoorlijk zeldzaam [update Nederlandse prijs]
  • De leukste driewieler keert terug!

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Morgan, Retro, zwart

Vorig bericht: « Top 10 tags uit 2011
Volgend bericht: Extreem opgevoerde brommobiel doet hillclimb [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 december 2011 om 14:20

    Blijf het een errrg stijlvolle auto vinden! Zo zie je dat een goed ontwerp vooral lang houdbaar moet zijn…

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      29 december 2011 om 14:31

      @Svenska_Aeroplan_AB: probleem met dit soort auto’s is de CO2 uitstoot tax… Per gram CO2 boven een bepaalde grens betaal je een bedrag. Geloof boven de 160 gram 280 euro per gram… Tel maar na als de uitstoot op zo’n 270 gram zit!! Daarom zal je dit soort auto’s minder en minder gaan zien in Nederland… Jammer!

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        29 december 2011 om 14:50

        @Svenska_Aeroplan_AB: Heb het even uitgerekend… Schrik niet! De BPM is (ongeveer) € 27.000,-, de BTW € 9.000,-. Dus dat maakt. € 82.450,-! En een bedankbriefje van Beatrix voor de 38 milletjes…

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          29 december 2011 om 15:09

          @Svenska_Aeroplan_AB: de uitstoot van deze auto is slechts 162 gram/km.

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            29 december 2011 om 16:21

            @robbie: serieus? geloof ik niks van… Dan gaat mijn verhaal alleen op voor kitcars als Westfield, Caterhams enzo. Dat had ik in gedachten bij mijn rekenwerk…

            Login om te reageren
            • robbie zegt

              29 december 2011 om 18:47

              @Svenska_Aeroplan_AB: kijk zelf maar:
              http://www.morgan-motor.co.uk/carpages/44/4475th/4475th.html

              Co2 – 162g /km

              Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    29 december 2011 om 14:26

    perfect .. nix meer aan veranderen ..

    of was dat overbodig om te schrijven ??

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      29 december 2011 om 15:44

      @lincoln: dat dachten ze 75 jaar geleden ook:)!

      Login om te reageren
  3. Carreza zegt

    29 december 2011 om 14:28

    Altijd al leuk gevonden, die Morgans! Zelfs die nieuwe schele valt nog best mee.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 december 2011 om 15:10

      @Carreza: en die is niet eens meer scheel tegenwoordig ;)

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        29 december 2011 om 16:11

        @robbie: Ach zo… nog veel beter nu ;)

        Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    29 december 2011 om 14:31

    Die auto mag dan 75jaar oud zijn maar die heeft toch nog een enorme aantrekkingskracht.
    Niet dat ik per se een klant zou zijn maar ik blijf ze geweldig vinden.
    Bladveren, houten balken,… en waarom niet als het werkt.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      29 december 2011 om 14:38

      @Hupke:

      omdat er betere en goedkopere manieren zijn ..

      maar waarom “verbeteren” als je er gewoon van kan blijven eten ??

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        29 december 2011 om 23:55

        @lincoln:

        Het is dat de kopers van deze wagens niet ‘beter’ willen, anders kochten ze wel een caterham, wiesmann of een lotus.

        Login om te reageren
  5. love4sportcars zegt

    29 december 2011 om 14:32

    O 75 jaar? dat is best lang, maar zolang iedereen het design mooi vindt, moet er niks aan veranderen natuurlijk!
    nog altijd een geweldige bak!

    Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    29 december 2011 om 14:32

    Stijlvol gay…

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      29 december 2011 om 15:04

      @baasbas: echt niet. Een MX5 of Micra cabrio is gay.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        29 december 2011 om 15:08

        @midasracer:

        nog effies .. maar in 2012 moet dat infantiele gelul echt afgelopen zijn ..

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          29 december 2011 om 15:37

          @lincoln: Ik vrees dat dat te laat is…

          Login om te reageren
  7. jobh zegt

    29 december 2011 om 14:33

    hier is t spreekwoord: al draagt een aap een goude ring t is en blijft een lelijk ding’ nogal van van toepassing

    Login om te reageren
  8. tvrspeedsix zegt

    29 december 2011 om 14:35

    De +4 is een (4cilinder) in de body van een +8 (8cilinder)

    zie verschil:

    plus4:

    4/4

    Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      29 december 2011 om 14:35

      @tvrspeedsix: shit pics vergeten terug te scalen,..

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        29 december 2011 om 14:38

        @tvrspeedsix: Nieuw model van Morgan: de 1/4 Extra small! :D Ideaal voor tussen de wijngaarden en zo…

        Login om te reageren
        • mariodv zegt

          29 december 2011 om 14:52

          @Carreza: Haha, nice one!

          Login om te reageren
      • robbie zegt

        29 december 2011 om 15:12

        @tvrspeedsix: heb het even aangepast voor je ;)

        Login om te reageren
        • tvrspeedsix zegt

          29 december 2011 om 15:16

          @robbie: Thx :) robbie

          Login om te reageren
    • cocoloco zegt

      29 december 2011 om 15:36

      @tvrspeedsix: Een normale 4 is iets breder dan een 4/4 maar smaller dan een 8. Je kunt echter een wide body( 8 body) optioneel bestellen voor de 4.Net als dat je een volledige alu body kunt bestellen. of zo was het vroeger toen m’n vader hem bestelde i.i.g.

      Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        29 december 2011 om 15:40

        @cocoloco: Dat zou goed kunnen, mijn vader heeft op dit moment een +4. vandaar dat ik het wist. Misschien kun je een voorbeeld posten in de comments van je beschrijving, vinden we ten slotte allemaal leuk om weer wat op automotive gebied te leren ;-) :-)

        Login om te reageren
  9. mariodv zegt

    29 december 2011 om 14:37

    Soort karikatuur van een Engels sportwagentje.. Tweed=paardrijlaarzen=Kilwilly=jollygood=Glenkinchy=nietvandezetijd

    Login om te reageren
  10. kaasboerin zegt

    29 december 2011 om 14:37

    Supervette wagen, ook respect dat ze zo ‘underground‘ blijven. Echter dacht ik dat zij alleen maar een V8 en een V10 in ’t huidige assortiment hadden. Even verder verdiepen dus.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 december 2011 om 15:18

      @kaasboerin: Als ik het goed begrijp zijn er 4 ‘klassieke’ modellen.

      4/4: 1.8 viercilinder
      Plus 4: 2.0 viercilinder
      Roadster: 3.0 V6
      Plus 8: 4.8 V8

      En er bestaat nog een klassieke vierzitter (Four Seater) en die is gebaseerd op de Plus 4 of Roadster (V6).

      En daarnaast zijn er nog de volgende “moderne” modellen:
      Aero 8, AeroMax en Aero SuperSports en die hebben allemaal een (BMW) V8 onder de motorkap.

      Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        29 december 2011 om 15:25

        @robbie: ik geloof dat je er dan ong. wel bent indd. Je vergeet er helaas wel 2 en dat is de :

        classic

        en de “nieuwe”:

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          29 december 2011 om 18:52

          @tvrspeedsix: die was ik niet vergeten hoor ;) Ik beperkte me alleen even tot de Morgans met 4 wielen :D

          Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        29 december 2011 om 15:28

        @robbie: Aha, ik had het al bekeken inderdaad. Weet al wat ’t is, ik haal 2 autofabrikanten door elkaar – ik vergis me (weer is) met Wiesmann.. Excuus.

        Login om te reageren
  11. fant zegt

    29 december 2011 om 14:52

    Is deze niet te bestellen met de V8 uit de aero? :D want dat vind ik maar een lelijk ding, en deze is prachtig.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 december 2011 om 15:19

      @fant: die bestaat ook hoor ;)
      http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/22/morgan-plus-8-een-mix-van-retro-en-modern

      Login om te reageren
      • fant zegt

        29 december 2011 om 15:34

        @robbie: Ah, dan heb ik niks gezegd! Beetje aan de prijs helaas :’)

        Login om te reageren
  12. bigcar zegt

    29 december 2011 om 14:58

    why, o why hadden / hebben ze zulke kleine motoren??

    Login om te reageren
    • mariodv zegt

      29 december 2011 om 15:01

      @bigcar: om dezelfde reden dat ze destijds de BMW Isetta en Goggomobil bouwden..

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        29 december 2011 om 15:13

        @mariodv: gelukkig heb ik geen flauw benul van het bestaan van die wagens ;)

        lijkt me logisch trouwens, de naam bevalt me al niet. maar ik zal het wel heel even opzoeken

        Login om te reageren
        • tvrspeedsix zegt

          29 december 2011 om 15:18

          @bigcar:Suc6,… http://www.mscch.nl

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            29 december 2011 om 15:20

            @tvrspeedsix: haha, thnx ;)

            Login om te reageren
      • bigcar zegt

        29 december 2011 om 15:17

        @mariodv: :O :| ppff… dwergenwagens :|

        de isetaa komt me wel bekend voor. die had ik oooit op een beurs gezien (volgens mij was dat in hannover) maar ik wist niet dat het een bmw was ?

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      29 december 2011 om 15:15

      @bigcar:

      omdat een auto van 960kg geen groot blok nodig heeft om goed te rijden?

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        29 december 2011 om 15:18

        @tjorque: meestal zijn wagens van 960 kilo niet de grootste.
        en iemand met claustrofobie (zoals ik) word nou niet echt warm voor zulke wagens eerlijk gezegd ;) -> vandaar profielnaam: BIGcar ;) :)

        Login om te reageren
        • mopar zegt

          29 december 2011 om 23:31

          @bigcar: Ahh, ik dacht dat het compensatie was ;)

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            30 december 2011 om 09:40

            @mopar: =_=”

            Login om te reageren
  13. meneersander zegt

    29 december 2011 om 15:17

    Wat lijkt me dit een leuke auto om erbij te hebben, jammer dat hij met ruim 50k pas hier op kenteken staat.

    Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      29 december 2011 om 15:20

      @meneersander: vergeet de wachtlijst van min. 1,5jaar als je geluk hebt. ;-)

      Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        29 december 2011 om 15:20

        @tvrspeedsix: vergeet de wachtlijst niet van min. 1,5jaar als je geluk hebt.

        Login om te reageren
      • meneersander zegt

        31 december 2011 om 00:32

        @tvrspeedsix: 1,5 jaar? Dat is net zo lang als voor de Ferrari FF, alleen blijft deze exclusiever denk ik.

        Login om te reageren
  14. raoulkroes zegt

    29 december 2011 om 15:32

    Wat een prachtige wagen! Geweldig!

    Login om te reageren
  15. xilver zegt

    29 december 2011 om 15:39

    Lekker stijlvol maar ik verkies dan toch een Wiesmann. Dat heeft ook een klassiek design maar wel met Duitse technologie en degelijkheid.
    Ik denk wel dat zo’n Morgan wel technisch tamelijk problematisch is, beetje zoals een Ferrari: heel mooi en heel goed maar je staat redelijk vlug terug bij je dealer en niet om een tweede te bestellen.

    Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      29 december 2011 om 15:48

      @xilver: Allemaal onzin wat je nu verkondigt. Deze modellen bestaan al zo lang met hun simpele techniek dat de “kinder”ziektes er allang uit zijn.

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      29 december 2011 om 15:50

      @xilver: Exact, dat is dan natuurlijk wel persoonlijk, maar kijk dit nou:
      )

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        29 december 2011 om 15:53

        @kaasboerin:

        toch een verschrikkelijk ding ..
        echt zo,n jaren 80 Excalibur karikatuur ..

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          29 december 2011 om 16:00

          @lincoln: Dit is toch schitterend ;-) de kleurencombinatie is zo fout dat hij goed is! Versta me wel niet verkeerd…ik zou er niet elke dag mee willen rijden.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            29 december 2011 om 16:02

            @xilver:

            over 30 jaar kunnen we er om lachen ..

            en lachen is leuk .. prima ding dus ..

            Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          29 december 2011 om 16:13

          @lincoln: Wat is er mis met Excalibur? :)

          Login om te reageren
      • xilver zegt

        29 december 2011 om 15:57

        @kaasboerin: Geef mij de roadster en hij is helemaal goed ;-)

        Login om te reageren
      • Carreza zegt

        29 december 2011 om 16:13

        @kaasboerin: P R A C H T I G !

        (Zo, dat moest effe gezegd worden! :P)

        Login om te reageren
  16. topless zegt

    29 december 2011 om 17:24

    Mooi apparaat, maar ik betwijfel of ik erin kom. Britten lijken patent te hebben op mini deurtjes.

    En nu met het dakje erop:

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      29 december 2011 om 17:46

      @topless: Zelfde als Donkervoort. As je met je knie je kin kunt raken lukt het!

      Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      29 december 2011 om 20:40

      @topless: tip :eerst zitten dan benen naar binnen en niet als die knakker zoals op het plaatje.

      Login om te reageren
  17. norge zegt

    30 december 2011 om 00:46

    Alleen te begrijpen door de echte liefhebbers van het automobiel rijden.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      30 december 2011 om 00:48

      @norge: Vinden die liefhebbers Morgan ook Premium? :)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        30 december 2011 om 01:07

        @kaasboerin: denk dat ze het vooral Morgan vinden.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          30 december 2011 om 01:11

          @norge: Je begint saai te worden poep. :oops:

          Login om te reageren
          • norge zegt

            30 december 2011 om 17:06

            @kaasboerin: Ach ik heb ook mijn mindere dagen :D

            Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North