• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MX5 Cosworth

Auteur: frank_blogt, gepost 1 augustus 2008 om 19:47 – 33 Reacties

Mazda MX-5

De Mazda MX-5 is een fantastische kleine cabrio, met tegenwoordig de keuze tussen een soft-top en een hard-top die je een aardige dosis rijplezier kan brengen. Hij is relatief goedkoop en trapt redelijk door, maar om hem nou echt sportief te noemen gaat te ver. Althans, als je hem laat zoals ie standaard is.

Gelukkig heeft Cosworth, het Britse bedrijf dat met Ford faam maakte in de motorsport, een supercharger ontwikkeld om de kappersauto wat extra pit te geven. Ongeveer 240 pk (240 bhp eigenlijk, maar dat maakt weinig verschil) aan pit wel te verstaan en dat is toch 80 meer dan de ‘aardige’ 2.0 liter MX-5 RC die Wouter heeft misbruikt.

Het pakket dat nu te koop staat gaat voor €3,820 over de toonbank en bevat een Eaton MP62 Supercharger, intercooler, nieuwe ECU en aangepaste drive-belt die je lekker zelf op je motor kan schroeven, of voor deze en gene door een garage natuurlijk.

De echte die-hards kunnen overigens nog aan de slag met een Jaguar V12, daar maak je pas echt indruk mee.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mx-5, tuning

Vorig bericht: « Morgen de handrem op de snelweg?
Volgend bericht: BMW komt met winstwaarschuwing en schrapt X7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Klassiekerrally zegt

    1 augustus 2008 om 19:50

    Cool!

    Login om te reageren
  2. Klassiekerrally zegt

    1 augustus 2008 om 19:51

    Trouwens… Frank? Wie is u? Ben je naam nog niet eerder tegengekomen hier! :)

    Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    1 augustus 2008 om 19:55

    Blijft een geweldige auto.
    Toch knap, een icoon uit een hoek waar je het totaal niet verwacht!
    Ik zeg respect!
    Alleen die hardtop is dan wel jammer…

    Login om te reageren
  4. RenesisHP zegt

    1 augustus 2008 om 20:05

    Wel leuk hoor, zo’n kitje, alleen begint de tuning daar pas bij. Je mag dan je remmen en onderstel ook aanpassen. Misschien zelfs de koppeling. Maar als je dat gedaan hebt, heb je een geweldige roadster met kartachtige besturing en ruim voldoende grip en snelheid om 80% van het wagenpark het snot voor de ogen te rijden, helemaal op het circuit.
    De mx5 blijft leuk en ik begin het NC model steeds mooier te vinden…
    Maybe in the future. ;)

    Login om te reageren
  5. niels zegt

    1 augustus 2008 om 20:16

    @klassiekerrally

    zie http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/26/autoblog-dienstmededelingen-juli-2008 !

    Login om te reageren
  6. frank zegt

    1 augustus 2008 om 20:19

    KlassiekerRally: ik is Frank… en ik draag mijn steentje bij aan Autoblog zolang ik de tijd en energie heb :D

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    1 augustus 2008 om 20:24

    @Klassiekerrally .. en frank blijft tot hij die baan van wereldbevolking-onderhandelaar krijgt aangeboden ..

    Login om te reageren
  8. frank zegt

    1 augustus 2008 om 20:26

    ach, ik neem genoegen met een blog baantje hoor…

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    1 augustus 2008 om 20:36

    dank u autoblog ..

    door deze site ben ik de miata zo enorm gaan waarderen ..
    wordt er zelfs vrolijk van als ik er 1 zie ..
    mede door dat de bestuurders/eigenaars ook echt de bewuste keuze hebben gemaakt er in rond te scheuren ..

    Login om te reageren
  10. Jesper zegt

    1 augustus 2008 om 20:43

    @ lincoln; wat ben je toch heerlijk op je teentjes vandaag he :D

    @ Frank: moet ook bekennen dat ik je nog niet was tegen gekomen, hoop dat we nog meer goeie stukkies van je gaan zien ;)

    Heb afgelope week trouwens in een miata van t eerste model mogen raggen, dat is echt puur rijgenot. Porsche Boxter? No contest…

    Login om te reageren
  11. Eric zegt

    1 augustus 2008 om 20:57

    Redelijk van prijs. Maar de Lotus Elise met 450 pk uit het filmpje waar de Driftkoning zijn BMW 328i voorziet van een supercharger vind ik toch iets indrukwekkender. Ben dan ook een Lotus fan.

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    1 augustus 2008 om 21:06

    Ach… Stom van me, ik had de dienstmededeling natuurlijk wel gelezen. Maar de inhoud was alweer uit mijn langetermijngeheugen (3x woordwaarde) gewist ;)
    Anywayz… Welkom Frank!

    In de MX5 uit de eerste twee series kon ik met geen mogelijkheid zitten. Gemaakt voor mensen die kleiner zijn dan ik (1.90 m) denk ik… Zelfs als passagier was ’t pijn lijden.
    Geen idee hoe ’t met de nieuwe gesteld is. Ik vind ’t in elk geval een fraaie auto. Je ziet ze echter wel verdomd weinig… Waarom?

    Login om te reageren
  13. RenesisHP zegt

    1 augustus 2008 om 21:10

    @Klassiekerrally.

    Een beetje leuke kost je 30.000euro. ;)

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    1 augustus 2008 om 21:12

    @frank: welkom, goed begin, geen enkele keer het woord gay in een artikel over de mx5 dat is verfrissend ;)
    @jesper:precies! En dan heeft die van mij een nog iets sportiever onderstel en een paar verstevigingen. Nog net iets strakker insturen :)

    Login om te reageren
  15. RobertJ zegt

    1 augustus 2008 om 21:16

    @klassiekie, het is inderdaad diep triest dat mensen van 192cm(ik dus) er niet inpassen. Ik kan dan nietmijn hand op het stuur houden bij 90 graden, dan komt ie tegen mijn knie. Zelf heb ik in een anniversary(http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=18514&cache=no) gereden, was er meteen weg van. Tegen de tijd dat ik hem van de persoon kan overnemen ga ik eerst even kijken voor aanpassingen… we laten het natuurlijk niet meteen afweten :)

    De nieuwe is ook te klein voor mij, op de autorai in ieder geval. (BMW Z4 is ook te klein btw)

    Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    1 augustus 2008 om 21:20

    Sterkte met de modificaties! Ik had ook last van de bovenste voorruitstijl. Zit precies in m’n blikveld. Jammer, want het zijn standaard al erg fijne stuurmansauto’s!
    Een 1.8 is wel de minimale motorisering, de 1.6 vond ik underpowered aanvoelen.

    Login om te reageren
  17. RenesisHP zegt

    1 augustus 2008 om 21:25

    @wOoOdy en @Jesper.

    Leuk he, zo’n mx5. Zodra je eenmaal een keer zo’n auto bereden hebt, ben je gelijk fan for life.
    De mx5 is zwaar onderschat, dat maakt hem ook wel leuk. :D

    Login om te reageren
  18. dekster zegt

    1 augustus 2008 om 21:27

    @Klassiekerrally
    1.90meter is ook niet bepaald een normale grootte eh.
    Ik denk dat iemand zoals jij vast en zeker problemen heeft met comfortabel zitten in klassiekers. (Als ik het soms al heb met mij 1.84)

    @w0o0dy
    Heb je al iets gevonden om de kinderen min of meer mee te nemen? ;)

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    1 augustus 2008 om 22:00

    Er zijn inderdaad klassiekers waar ik beroerd in zit. Ik noem er een aantal die een vreemde zithouding (knieën in nek) meer dan waard zijn:
    – Jaguar E-type
    – TVR 2500 M- Jaguar XK120/140
    Bij de MX5 heb ik ’t echt geprobeerd, maar ’t lukte niet om langere tijd een beroerde zithouding uit te houden. Bij bovengenoemde klassiekers was ik de beroerde zithouding in no-time vergeten! ;)

    Login om te reageren
  20. Ted zegt

    1 augustus 2008 om 23:42

    Er zijn al langer supercharger en turbo kits beschikbaar voor de MX-5’s. De hier genoemde Eaton Mp62 is volgens mij al eerder verkrijgbaar geweest bij Flyin’ Miata in de V.S. (http://www.flyinmiata.com/) ook zijn er geloof ik turbo kits van AVO (AVO Turbo World of iets dergelijks) en ik meen zelfs ooit in een grijs verleden een kit van HKS voor de NA serie MX-5.
    Maar uiteraard leuk dat een gerenomeerd bedrijf als Cosworth aan het werk gaat met de nieuwe MX-5 en zoals W0o0dy al zei fijn om een keer iets over de MX-5 te lezen zonder het woord gay in de tekst, hoewel dan wel weer kappersauto er tegenaan gegooid moet worden. Maar goed, ieder zijn eigen mening.

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    2 augustus 2008 om 00:18

    @Ted .. nee hoor .. da,s geen mening .. da,s een moetje .. en zo zijn er een hele zwik van die moetjes .. over Opel , BMW , TATA , Aston Martin , 18/19 jarige , China en natuurlijk de USA ..

    Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    2 augustus 2008 om 00:28

    één van de goedkoopste compressor kits die ik gezien heb is die van Jackson racing… zo’n 2,5 mille in USD… dus da’s bijna voor nop ;)

    @Klassiekerrally… kun je in de Smart roadster wel zitten? Of in de MR2? Ik denk dat een Fiat 124 spider je uitstekend zou passen HINT!

    Login om te reageren
  23. Volvo_440_turbo zegt

    2 augustus 2008 om 01:01

    Een maat van me had een mx5 1.8 turbo getuned met flyin miata onderdelen, met een T3 dacht ik? Beestje had zo een regelkastje op zijn middenconsole…
    Het vermogen kon ie regelen, het minste rijk afgesteld had ie een 235 pk
    Uiterlijk was er niks aan gedaan, enkel de twee uitlaatpijpjes waren ‘niet normaal’ maar als je zijn achterbumper van dichtbij ging zien zag je de oliespatten, oliedrinken deed ie ondanks een goede compressietest gelijk een dokwerker bier drinkt…

    Met die kar rijden was zaaaaaalig, maar je moest je hoofd er wel bij houden want ik vond de neus nogal licht aanvoelen en zodus de wegligging erg tricky. Toen ik er eens mee reed stond het rechterachterremblokje in brand, dit na een half uurtje rijden :p
    Na hem een jaartje in zijn garage gestald te hebben omdat ie oa door zijn startknop niet door de keuring raakte is ie dan uiteindelijk toch gekeurd en verkocht geraakt. De keuring in België is blijkbaar toch weer iets minder streng geworden.

    @ Mx5/RX8 owner, jij moet toch ook mensen met mx5jes kennen met een turbo? Een vroegere kennis van me had een 1.6 turbo, ik denk dat in België er een stuk of 5 moeten rondrijden…

    Login om te reageren
  24. Klassiekerrally zegt

    2 augustus 2008 om 07:29

    @ w0o0dy: in de Smart Roadster kon ik wel zitten (op de versnellingsbak na een fijn auto’tje!), in een MR2 heb ik nog nooit gezeten.
    Een Fiat 124 Spider is erg leuk, maar de ideale cabrio is toch wel de MGB. Beenruimte voor mensen tot 2 meter lengte, voldoende bagageruimte voor een weekje weg, (relatief) goedkope onderdelen, makkelijk sleutelen en leuk rijden…

    Login om te reageren
  25. Volvo_440_turbo zegt

    2 augustus 2008 om 11:10

    In een MR cabrio heb ik ooit gereden, dit was dé fijnste auto ooit, ok qua look vind ik het een lelijkerd, maar het was echt een amusante auto met een goed evenwicht.
    Btw, ik ben een meter 94 en dat ging toch redelijk…

    Een vriendin werkte toendertijd bij toyota en we hebben op een toyotafamiliedag zowat alle toyota’s en lexussen kunnen rijden, zonder begeleiding ;) De lexus cabrio hebben we ook gereden maar die vond ik, ondanks zijn power maar niets…

    Login om te reageren
  26. RenesisHP zegt

    2 augustus 2008 om 12:21

    @Volvo_440_turbo.

    Ik ken ze wel met turbo. Meestal durven de eigenaars dan zelf het gas amper aan te raken. ;)
    Een mx5 met turbo is een dynamietstaaf met wielen. Erg trickey en erg leuk. :twisted:.

    @wOoOdy.

    Ik mag jou toch ondertussen feliciteren? Waar is de beschuit per e-mail?

    Login om te reageren
  27. classic red zegt

    2 augustus 2008 om 21:15

    @Klassiekerrally

    Ik kan met mijn 1.90m prima in een mx-5 van de eerste generatie zitten (2de weet ik niet), maar in een MGB zat ik met mijn rechter been klem tussen stuur en zitting. Kennelijk is lichaamsbouw ook van belang.

    Login om te reageren
  28. Klassiekerrally zegt

    2 augustus 2008 om 21:21

    @ classic red: hey, da’s eigenaardig… Ik heb vrij lange benen, en de MG heeft ’t originele stuur. Zelfs mijn vader (2 meter!) zit niet echt klem.
    Weet je zeker dat ’t geen Midget was waar je in zat? ;)

    In de MX5 kan ik zowel op de bestuurders- als passagiersstoel niet goed zitten. Helaas…

    Login om te reageren
  29. w0o0dy zegt

    3 augustus 2008 om 08:43

    @Mx5/RX8owner: de muisjes flikkeren er steeds af bij het digitaliseren…. Maar ik al weer een week papa W0o0dy. Alles gaat goed en onze zoon is al thuis, onze dochter (kleiner maar wel een half uur ouder) ligt nog wel in het ziekenhuis om aan te sterken. Hopelijk mag zij donderdag ook naar huis… maar da’s voorlopig vooral een wens, dus ff afwachten.

    Lijkt me leuk om eens een mx5 met turbo te rijden… een relatief kleine turbo levert genoeg power op… en komt vroeg genoeg op gang denk ik. Als het ding vanaf 3000 toeren op stoom is dan is het prima… bij een beetje doortrappen zit je zonder turbo ook eigenlijk altijd op dat soort toerentallen.

    Wel lijkt me mijn Mx5 met turbo een flinke handvol in de regen… maar met wat bredere sloffen moet dat ook wel gaan.

    Een compressor is ook wel cool, maar hoe leuk het geluid ook is… kan me voorstellen dat je er ook wel een beetje moe van wordt na een tijdje.

    @Klassiekerrally… volgens mij voldoet de 124 spider ook aan al die eisen. Die Fiat kost minder (zal iet beter zijn qua betrouwbaarheid?) en ik kan me bijna niet voorstellen dat de MGB leuker rijdt…EN er zit een achterbankje/Bagageruimte achter de stoelen… dus die benen moeten er zeker in passen.

    Login om te reageren
  30. Volv_440_turbo zegt

    3 augustus 2008 om 09:20

    @ Woody, proficiat!!! Geniet er nog van zou ik zeggen!

    In de verenigde staten zou er, volgens die vriend, een soft turbo te koop zijn…

    Zijn Mx5 had een grote Garrett T3, maw, toch wel een turbogat, maar eens die turbo op gang was het wel kicken, precies dat je in een opstijgend vliegtuig zat, je kan je dat echt niet voorstellen. Volgens de mensen van wie hij hem gekocht had, ging ie in 4.5 sec naar de honderd… Maar dat geloof ik niet mits de kleine bandjes dat er opstonden.

    Ik weet wel dat ik eens vol accelereerde en dat ik een moment later een schok voelde, omdat ik niet op tijd schakelde, zo snel ging dat ding in toeren,
    Parkeren ging met die sportkoppeling ook niet helemaal goed, ik voelde me echt een jochie als ik er mee wou wegrijden of hem moest inparkeren… tot groot jolijt van de mensen die in dat dorp waar we toekwamen stonden toe te kijken
    ik kan er nog uuuuren over vertellen :p

    Greetz

    Login om te reageren
  31. Volvo_440_turbo zegt

    3 augustus 2008 om 09:20

    @ Woody, proficiat!!! Geniet er nog van zou ik zeggen!

    In de verenigde staten zou er, volgens die vriend, een soft turbo te koop zijn…

    Zijn Mx5 had een grote Garrett T3, maw, toch wel een turbogat, maar eens die turbo op gang was het wel kicken, precies dat je in een opstijgend vliegtuig zat, je kan je dat echt niet voorstellen. Volgens de mensen van wie hij hem gekocht had, ging ie in 4.5 sec naar de honderd… Maar dat geloof ik niet mits de kleine bandjes dat er opstonden.

    Ik weet wel dat ik eens vol accelereerde en dat ik een moment later een schok voelde, omdat ik niet op tijd schakelde, zo snel ging dat ding in toeren,
    Parkeren ging met die sportkoppeling ook niet helemaal goed, ik voelde me echt een jochie als ik er mee wou wegrijden of hem moest inparkeren… tot groot jolijt van de mensen die in dat dorp waar we toekwamen stonden toe te kijken
    ik kan er nog uuuuren over vertellen :p

    Greetz

    Login om te reageren
  32. Cees zegt

    7 augustus 2008 om 15:01

    waar kan ik de opvoerset voor mijn mx5 nc kopen in nederland of amerika.
    ik bedoel de cosworth set

    Login om te reageren
  33. Cees zegt

    7 augustus 2008 om 15:49

    vergat te melden dat het voor de 1.8 is

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North