N-large it: Novitec maakt je Ferrari 488 veel dikker

Auteur: , 15 Reacties

Chicks graven dat naar verluidt.

Bij de Duitse tuner Novitec kan je sinds jaar en dag terecht voor de nodige tuning van Italiaanse raspaardjes. Sinds 2013 doen ze trouwens ook rasstieren onder het Novitec Torado-label. Maar goed, we dwalen af.

Bij de tuner uit Beieren kan je zowel terecht voor de OEM+ look als voor non plus ultra extravaganza. Voor de laatste categorie gebruiken ze al enige tijd de benaming N-largo. Het bekendste voorbeeld hiervan is waarschijnlijk de Ferrari F12 N-Largo. Voor deze creatie ruilt Novitec de klassieke uitstraling van de V12 coupé in voor een wilde widebody-kit en een uitlaatorkest dat door merg en been gaat.

De F12 N-largo is bij een bepaalde groep mensen uitgegroeid tot een cult classic, dus hoopt Novitec het trucje nog eens te herhalen met de 488. Ook Ferrari’s middenmotor-V8 moet aan de N-Largo behandeling geloven en krijgt een maar liefst veertien centimeter bredere koets. Daarbij wordt ook de motor wat gekieteld van 670 pk naar 772 pk, maar dat deed Novitec voorheen ook al voor je als je het ze vriendelijk vroeg.

Die 772 pk is overigens wat minder dan andere tuners uit het blok peuren. Mogelijk is Novitec er iets meer dan de gemiddelde tupperware-baas op gericht dat alles ook heel blijft. Via de Manettino op het stuur kan je de tuning zelfs ‘uitzetten’ waardoor je de standaard 670 pk tot je beschikking hebt.

Zowel van de coupé GTB als van de Spider bouwt Novitec maximaal elf N-largo’s. Wij zijn echter vooral benieuwd of ze een mooi geluid uit de geblazen V8 kunnen toveren. Novitec belooft zelf in ieder geval wel een more thrilling exhaust note. Een wat tegenvallend geluid ten opzichte van de 458 is namelijk toch wel zo’n beetje het belangrijkste kritiekpunt van het journaille op de standaard 488 (rijtest).



15 reacties

Weliswaar veel dikker, maar voornamelijk ook véél lelijker….
@trustmeiamanengineer: Hoe dikker hoe lelijker ook meestal.
@trustmeiamanengineer: Wel knap dat ze dat gelukt is.
@viezefreddyw: Nee joh, zo’n 488 is schitterend ;)
@berlinetta: Vind je? Ik kan de 488 maar niet mooi vinden. Afgelopen vrijdag meegedaan aan de parade van Kroymans en uiteraard waren er meerdere 488’s aanwezig als ook meerdere 458’s. Als ik de 458 zag naast de 488, dan vind ik de 458 tig keer mooier. In mijn ogen een veel cleaner ontwerp en hij klinkt ook nog eens lekker.

Nee, de 488 doet het hem voor mij nog steeds niet.
@viezefreddyw: Over smaak valt dan ook niet te twisten. Hoewel ik de 458 ook fraai vind, benadert de 488 perfectie wat mij betreft.

Over het geluid kan ik je alleen maar gelijk geven. Die van jou klinkt overigens nog beter.
Achterkant heeft Nissan GTR trekjes
@boomhauwer: gaat het goed ?
Al draagt een aap een gouden ring, zal hij er niet beter van gaan klinken…
@joostvis: dat geval eens, maar sommige bedrijven krijgen het zelfs met een viercilinder met turbo voor elkaar. EPS bijvoorbeeld, kun je zo ongeveer kiezen wat voor geluid je wilt hebben.
Foto’s gemaakt in garage gercollector. Misschien eens een artikeltje over deze garage?
Ik vind het wel wat hebben, want tegenwoordig oogt de 488 al zo “gewoontjes”. De achterspoiler mogen ze wat mij betreft weglaten.
@mrporter: zonder die spoiler lijkt het alsof hij een of andere ziekte heeft waarbij de grote zwarte bulten op je kont krijgt. Met spoiler is het nog enigszins uhh… in balans?
Het was toch al geen mooie auto dus ze mogen er van mij mee doen wat ze willen.
Dit is toch echt zum kotsen. En het nog bij een F40 durven zetten ook…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).