Naam van BMW genoemd in dieselgate, koers stort in [updated]

Auteur: , 113 Reacties

(Het paniekvoetbal rond) dieselgate raakt de hele Duitse industrie: toen BMW vandaag werd genoemd in een publicatie over te hoge uitstootwaarden klapte het aandeel aan de Duitse beurs prompt met 13% omlaag.

BMW X3 xDrive20d

Vanochtend suizde het aandeel BMW in 40 minuten tijd van 82 euro naar 72,40 euro (naslag). De vermoedelijke reden? De naam van BMW wordt genoemd in wat op het eerste gezicht een wat opgeklopt bericht van Autobild lijkt: de X3 in 20d-uitvoering zou onder dagelijkse omstandigheden bepaalde uitstootnormen met een factor 11 overschrijden.

Wellicht is er een verklaring voor, wellicht gaat BMW nat, maar de beurs wacht niet op relativering en reageert direct disproportioneel. BMW deed even de Titanic na, en staat nog steeds op een dagverlies van 9%. Toen CEO Harald Krueger het nieuws hoorde liet dit hem overigens niet onbetuigd. Logisch.

UPDATE (24-09): de BMW Group heeft een officieel statement naar buiten gebracht over mogelijk gehannes omtrent de X3.

BMW Group manipuleert geen emissietesten. We houden ons aan de wettelijke eisen in elk land en aan alle lokale testeisen. Wat betreft onze voertuigen is er geen verschil in de behandeling van uitlaatgassen terwijl ze op een rollenbank (ofwel proefstand) staan of op de weg rijden. Twee studies die door de ICCT* zijn uitgevoerd, bevestigen dat de BMW X5 en 13 andere geteste BMW-modellen voldoen aan de wettelijke eisen ten aanzien van NOx-emissies.

Daarnaast zijn wij niet bekend met de in het Duitse automagazine ‘Auto Bild’ genoemde test, die betrekking heeft op de uitstoot van een BMW X3 tijdens een proefrit. Aan ons zijn vooralsnog geen specifieke details van de test verstrekt en daarom kunnen wij deze resultaten niet verklaren. We hebben momenteel contact met de ICCT om opheldering te vragen over de uitgevoerde tests.

* ICCT = The International Council on Clean Transportation

Foto: de BMW X3 Xdrive20d



113 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Kunnen we nu niet beter spreken van een diesel tsunami?
@grrrrommmmm: en willen we daar meer of minder van??
@gtwillem: moeilijk, maar ik denk dat het voor de consument op de lange termijn wel eens beter kan uitpakken. Straks vallen alle Europese merken door de mand….
@dutchdriftking: Op de hele lange termijn dan. 750.000 man werkzaam in de automotive in duitsland alleen
@bartteeuwen: Daarom zal eerder de wet aangepast worden dan dat er daadwerkelijk zeer grote boetes komen. Natuurlijk komt er wel iets, maar de Duitse minister snapt ook wel dat ze de grootste belastingbetalers van Duitsland niet om zeep moeten helpen.

Maar uiteindelijk hoop ik dat we hierdoor een eerlijker beeld krijgen, en er zo voor kleinere merken ook weer wat te verdienen valt. Denk aan Honda en Mazda. Schitterende wagens, maar door uitstootnormen in Europa worden deze gewoon te duur. Al is Mazda lekker bezig met de Skyactive.
@dutchdriftking: Honda schandalen ook alweer vergeten…..
@eklasse: Dan is Ford dus het braafste jongetje van de klas… Snap nu wel dat ze niet meekonden in de bijtellingswedloop! Toch maar eens shoppen voor n focus 😂
@gtwillem: moeilijk, als het maar geen desastreuze gevolgen gaat krijgen voor de Duitse en dus Europese economie….
@grrrrommmmm: Ja.

Ik hoop dat hiermee ook het tij in de markt zal keren.

Downsizen en dieselen zijn uit, Elektrisch rijden is de toekomst!
@martinus: man ga je mond spoelen, elektrisch zit totaal geen beleving in hoe perfect/ snel ze ook mogen zijn.
Ik wil brullende/gillende motoren en benzine snuiven.
@bofkont: Want alleen als iets veel lawaai maakt en stinkt, geeft het beleving???
@pramm: Tegenover benzinerijden heeft Bofkont mischien nog een punt. Maar diesel getokkel van een 14% driecilinder aan de beademing…tja ik houdt er niet perce van, en geloof dat ik vast niet de enige ben.
@pramm: yup idd , heerlijk gillende Ferrari beleving ten top, ook mijn V6 brult heerlijk bij goed toeren maken, zou het niet willen missen.
@bofkont: Geen beleving maar perfect zoals je zelf zegt: Denk je niet dat dit voor 90% van de automobilisten voldoende is?
@pomoek: nee dat denk ik niet !! 😜
@bofkont: maar wie geniet er van dieselgetokkel of dieselsnuiven?

Als benzine blijft, is ev een prima vervanging voor diesel.
@martinus: Nou dat zeker :)
@martinus: ja, elektrisch rijden is in. En dan komen over 10 jaar daar de lijken uit de kast mbt vervuilende accu’s en bruinkoolcentrales.
@eklasse: Wist je dat voor 1 liter benzine, er al 1,8 kWh aan elektriciteit nodig is, alleen voor de raffinage. Dat wordt in de uitstoot van de auto niet mee genomen. Met diezelfde 1,8 kWh rijdt een EV al 9 km, terwijl een benzine auto op diezelfde liter benzine slechts 12 km aflegt. Dus je opmerking ten aanzien van bruinkool, geld eveneens voor benzine en diesel auto’s.
@pramm: en hoe komt die EV aan 1,8 kWh?
@wokpan: dat doet er niet toe, aldus de fans van elektrische auto’s
@ettie: In mijn omgeving hebben de meeste mensen die gebruik hebben gemaakt van de subsidie op elektrische auto’s ook direct gebruik gemaakt van de overheidssponsering voor zonnepanelen op hun daken.

Het nog altijd afhankelijk zijn van veel duur belaste grijze stroom uit het net in Nederland is echt een keuze.
@martinus: Wanneer wekt een zonnepaneel stroom op? Als de zon schijnt. Waar is de auto als de zon schijnt? Op kantoor of onderweg.

Er zijn amper auto’s die op zonne-energie rijden.
@ettie: Dat doet er wel degelijk toe bij eigenaren van EV’s. Het kwartje wil echter niet vallen bij de eigenaren van conventionele auto’s, dat de uitstoot uit de uitlaat alleen, niet het hele verhaal is. Je moet de hele keten mee nemen. Oliefabrikanten hoeven sinds de jaren 70 niet meer te rapporteren hoeveel uitstoot zij hebben in hun process.

Bij het berekenen van de uitstoot van een EV wordt wel die hele keten mee genomen.
Neem anders even de moeite om dit korte amusante, verbijsterend eenvoudige, maar zeer verhelderend filmpje: https://youtu.be/BQpX-9OyEr4
@wokpan: op dezelfde manier als dat er gebruikt wordt voor de liter benzine, er gaat dus een stap tussenuit. Die energie wordt toch opgewekt, inplaatst van er benzine mee maken stop je het direct in de auto
@darrock: dank, het zou dan niks uitmaken. Een diesel kan dus met 1,8kWh zo’n 17 km kunnen rijden ipv de 9 van de EV. Los van de uitstoot is het voordeel voor de diesel nietwaar? Het ligt er aan hoe de productie-uitstoot zich kan weren over de gebruiks-uitstoot. Daar lees je dan weer niks over.
@wokpan: Los van de uitstoot is het voordeel voor de diesel? Wat is dat nu voor redenering? Los van mijn benen ben ik gehandicapt, en heb ik recht op premie, zoiets?

Daarbij heb je naast de uitstoot van de auto en die 1.8kWh ook nog alle energie en uitstoot bij ontginning en transport van olie. Bij accu’s natuurlijk ook.

Ik weet geen exacte cijfers, en afhankelijk van wie het onderzoek betaalt – BP of Eneco – zal je andere resultaten krijgen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat EV’s, mits verantwoord geproduceerd en met een deftige recuperatie/recyclage van accu’s veel beter zijn voor het milieu. Zelfs nu al, en we zitten nog lang niet op het einde van de technologische ontwikkeling van die dingen.

Daarnaast is elektriciteitsproductie geen zaak van autofabrikanten, maar van overheden. Europa dient in te zetten op duurzamer geproduceerde energie, wat zeker niet onmogelijk is. Laatst een docu gezien van één of ander econoom die, naar mijn mening terecht, opmerkte: Europa, en bij uitbreiding heel de wereld en dan vooral de ontwikkelingslanden die nog bezig zijn met een elektro-infrastructuur op te bouwen, MOETEN naar groene energie gaan, want fossiel zal in de toekomst steeds duurder worden, en groen steeds goedkoper. Dus een fossiele centrale die je nu vrij goedkoop bouwt, zal steeds duurder worden in werking, en je hangt lang vast aan dat ding…
@wokpan: Pffffff….. daar sla je de plank niet een beetje mis…. Maar enorm. Een diesel kan met die 1,8 kWh inderdaad ca. 17 km rijden, een EV slechts 9. Echter, die EV stoot niets meer uit bij de uitlaat. Die diesel enorm veel, (en dan hebben we het niet alleen over CO2, maar ook over fijnstof, stikstof etc).

Daarnaast moet je bij de diesel, ook nog de andere processen voor energieproductie mee tellen. Immers, olie moet worden opgepompt, per schip worden getransporteerd naar de raffinaderij en getransporteerd naar de pomp.

Daarnaast zijn milieurampen in de olie-industrie niet zeer zeldzaam, sterker nog, hele gebieden groter dan Nederland worden volledig verknald.

Tot slot, als we de energievoorziening door nieuwe technologie de komende jaren fors groener maken is autorijden zonder enige uitstoot mogelijk met EV’s. (we lopen in Nederland helaas ontzettend achter op veel andere Europese landen, We staan na luxemburg en Malta achteraan: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Share_of_renewables_in_gross_final_energy_consumption,_2013_and_2020_(%25)_YB15.png)
Met conventionele dieselmotor moeten we nu waarschijnlijk constateren dat er over de afgelopen 20 jaar, er nagenoeg geen vorderingen zijn gemaakt. Enkel vorderingen om de boel te besodemieteren.
@wokpan: Zo moeilijk zou het niet moeten zijn om dit te volgen, maar toch…
Als we de vergelijking maken in de uitstoot tussen de verschillende motor types, dan moet je dus de gehele keten mee nemen. Bij een conventionele auto wordt enkel gekeken naar de uitstoot uit de uitlaat, maar niet in de rest van de keten. Veel mensen roepen vervolgens: Een EV is helemaal niet schoon, want die elektriciteit komt ook vanuit een kolencentrale (daargelaten of deze elektriciteit groen wordt opgewekt of niet).
Echter, de raffinage van olie tot benzine (heb ik het dus nog niet over de andere delen in de keten tot productie), vergt 1,8 kWh om 1 liter benzine te maken. Als we dus die 1 liter benzine niet produceren, maar die 1,8 kWh in een EV stoppen, spaar je dus de uitstoot van de auto met conventionele benzinemotor uit.
@pramm: alle onderdelen die gemaakt moeten worden (en stuk gaan) en de verhoudingsgewijs beroerde luchtweerstand (want koeling) van de auto’s met verbrandingsmotor moeten ook worden meegenomen… Waar een ev uitrolt zonder stroomverbruik stookt de verbrandingsmotor gewoon door EN valt die eerder stil door de luchtweerstand.

En nee ev’s zijn nog niet compleet uit ontwikkeld.. Maar de techniek gaat goed vooruit en het voordeel wordt alleen maar groter…
@w0o0dy: eens. Er zijn pas kleine stappen gemaakt met EV’s. De laatste paar jaar wel een aantal doorbraken, waardoor het nu wel een reeel alternatief is/gaat worden. Maar daar gaat nog veel gebeuren. En m.i. niet vanuit de traditionele auto industrie.
@pramm: weet je anders gaan we minder zorgen maken en gewoon lekker de wereld gebruiken waar die voor gemaakt is. LOL HEBBEN.
@thimochand: *facepalm*
@thimochand: Helemaal mee eens. Fun is m.i. alleen zeker geen 2.0 TDI. Wel eens in een Tesla Roadster gereden? FUN!!!
@pramm: weet je wat pas fun is, een lamborghini aventador roadster ik denk dat ik liever in die zit uit mijn ervaring en heb in beide gezeten
@pramm: daarom heb ik het ook over lijken uit de kast. Over 10 jaar kijken we wel hoe de fabrikanten van elektrische auto’s ‘ons besodemieterd’ hebben.

Dat weet je nu nog niet want dat wisten we 10 jaar geleden, bij de opkomst van emissie toestanden blijkbaar ook niet. Dus je mag je getallen nog 10 jaar gebruiken daarna spreken we elkaar weer.
@eklasse: elektrische auto’s zullen een hoger rendement halen, hebben minder componenten (dus minder complexe productie) en kunnen met behulp van schone bronnen aanzienlijk minder vervuiling veroorzaken ZELFS als je cradle to Grave rekent. Face it.. Iedereen zijn eigen powerplant is gruwelijk inefficiënt..
@pramm: heb je hier een bron van?
@retsok: Heb je hiervoor een bron nodig? Fossiele brandstoffen is over.. Gezond verstand helpt je al verder, de efficiëntie is vele malen groter. Huidige wagenpark/ garagebedrijven gaan het heel moeilijk krijgen..
@smokey: denk het niet, zolang de olie en aardgassen onze en andere overheden rijkelijk voorzien van geld, dan blijft dat er nog heel lang. Anders was er allang een beter alternatief als ze het echt zouden willen voor het milieu.
@retsok: Een exacte bron daarvan is helaas niet voorhanden. En dat komt omdat de olieindustrie een van de weinige industrieën is die niet hoeft te publiceren hoeveel vervuiling zij veroorzaken, hoeveel energie zij verbruiken etc. Een duurzaamheid hoofdstuk in de jaarcijfers zal je daar niet vinden. Zelfs elektriciteitsproducenten moeten exact aangeven hoeveel CO2 ze hebben uitgestoten, waarbij de gehele keten moet worden meegenomen.

De bronnen die er zijn, zijn voornamelijk berekeningen, of komen vanuit indicaties uit de jaren 70. Je kan wel wat vinden op https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=How+much+electricity+is+needed+for+oil+refinery
@eklasse: je vergeet alleen wel even dat de techniek veel simpeler Is, efficiënter met grondstoffen omgaat EN er nauwelijks koeling nodig Is.
@grrrrommmmm: ja en hier op autoblog.nl een groen7.nl reageerders invasie. Deze reacties waren vorige week niet te voorzien: milieu lobby, pro overheid reacties. Haha hypocriete milieu ridders op autoblog. Uw merk is binnenkort aan de beurt!
@eklasse: Kijk, dat is het makkelijkste. Indien je inhoudelijk de discussie niet goed kan voeden, termen als hypocriete milieu ridders gebruiken. Dat voegt ten minste toe aan de discussie…;-)
Overigens vind ik elektrisch rijden niet alleen vanuit milieu overweging interessant. Het gemak (iedere ochtend een volle batterij en niet in de rij bij een stinkend pompstation), en het rijgenot gaven voor mij de doorslag.
@pramm:

1600 kg verplaatsen kost energie ..
Overdadig veel energie om je 80kg kadavertje te verplaatsen ..

Hypocriet veel zelfs ..
@lincoln: Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoeveel kg massa je moet voortbewegen, om zelf op een andere plek te komen. Al moet je 3000 kg massa verplaatsen, om 1 persoon met 120 km/h op een andere plek te krijgen, maar de keerzijde is dat dat apparaat 100% duurzaam is, dan is dat prima.

Fietsen en wandelen is natuurlijk altijd het schoonste, maar niet altijd praktisch. Openbaar vervoer is een goed alternatief, de vraag is alleen hoeveel schoner dat is.
Volgens het CBS vergen 1000 reizigerskilometers 60 kg C02. Oftewel 60 gram per km. De productie van 1 kWh elektriciteit op basis van de gemiddelde Nederlandse energiemix, kost ongeveer 470 gr Co2, en daarop kan een EV 5 km rijden. Oftewel ca 90 gram per km. Dus ja, dat is wel vervuilender. Echter, als ik vanuit mijn woonplaats ergens naar toe wil, moet ik altijd eerst ca 25 km met de bus. Daarmee is het voordeel van de trein te opzichte van een EV volledig teniet gedaan. Daarbij laadt ik mijn EV altijd op met 100% duurzame energie.
@pramm:

LOL .. Volgens het CBS ..

Zijn dat die debielen die je willekeurig alle uitstoot cijfers op de mouw kan spelden ??
@pramm: ten opzichte van vorige week, toen er nog geen vuiltje (haha) aan de lucht was: ja, 100% hypocrisie.

En je hoeft me ook niet uit te leggen hoe je een EV voertuig verkoop. Ik heb het over de algehele stelling die opeens op autoblog heerst. Vorige week ging het nog over spoilers en pk’s nu over madeliefjes.
Het einde is nog lang niet in zicht met dit hele dieselgate gebeuren.. Gaat nog wel wat koppen kosten hier of daar.
En het zal maar groeien. Denk niet dat alleen vw en bmw hiermee bezig zijn.
@goodboy:
Nee, naar ik begrijp zijn ook Audi, Bentley Lamborghini, Porsche, Seat en Skoda bij dit akkefietje betrokken.
Snel aandelen kopen!
BWM zal niet de laatste zijn vrees ik.
Hoe zal de snor van Dieter Zetsche staan?
@henkhupelschoten: ik denk dat je er ondertussen de bas op kan spelen..
Dit was natuurlijk te verwachten. Het lijkt mij uitgesloten dat ze enkel en alleen bij VW dit ‘trucje’ bedacht hebben. Het is wachten tot ook Mercedes/Daimler, Renault-Nissan en Toyota genoemd worden.
@Edge: opvallend genoeg komen Renault en Peugeot / Citroën met de mededeling dat ze onderzoek en strengere en of meer betrouwbare Testmethoden toejuichen…
Blufpoker of weten zij dat zij veilig zitten?
@Edge: En dat is nou juist het probleem. De afgelopen dagen zijn er opeens honderden zelfbenoemde “experts” opgestaan die allemaal roepen dat zij het allemaal al lang zien aankomen en dat zij ook weten dat het bij andere merken mis is. Ieder journalistje hoopt nu een dikke bonus te hengelen door als eerste met een verhaal naar buiten te komen om dat te bevestigen. Men is haastig opzoek naar alles wat ze als “bewijs” kunnen verkopen.
Ze noemen het niet voor niets satansap
@991gt3rs: heerlijk…
Met de huidige schandalen rondom Europese autobedrijven zou je bijna de meer dan 125 doden veroorzaakt door ondeugdelijke contactsloten van GM auto’s vergeten. Slimme zet van die getapte Yankees: Wanneer de jarenlang toegepaste doofpot-techniek niet meer werkt, gewoon de publieke aandacht verplaatsen naar een ander (niet Amerikaans) probleem.
@gash: normaal gesproken ben ik niet zo van de ‘conspiracy theories’, maar ik zag gisteren in een interview met de onderzoeker van het VW Diesel schandaal dat hij de uitkomsten 1,5 jaar geleden gepubliceerd had.

Toeval? 😉
@gtwillem: Of Volkswagen heeft lang getracht het onder de pet te houden, beterschap belooft etc.
@pramm:
Feitje, VW heeft al haar klanten in de VS een tijd geleden een brief gestuurd waarin ze de auto’s terugriepen voor een softwareupdate.
Waarom werd niet vermeld.

Nu weten we dus dat het een poging was om de boel te verdoezelen.

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel, is een gezegde dat ze in de boardroom in Wolfsburg niet kende.
@gash: Protectionisme is een bitch.

Wij beboeten amerikaanse techgiganten, zij beboeten buitenlandse autofabrikanten en buitenlandse banken.
@gash: Het lijkt me inderdaad geen toeval dat er in de VS nu uitgerekend diesel motoren van Europese fabrikanten onder vuur liggen. Ik zou zeggen dat we wat strenger moeten zijn met kijken hoe Google en Facebook met privacy van Europeanen omgaan. Iedereen weet dat het daar rammelt maar we laten ze maar hun gang gaan.
@mashell: lijkt me een strak plan. Wat zij kunnen dat kunnen wij ook.

Nou moet het niet gekker worden. Ik spreek al over wij als het over Europa gaat.
@gash: 125 doden door slechte contactsloten? Hoe gaat dat in z’n werk??
@Esprit_de_Flandre:

Waarschijnlijk hadden deze slachtoffers een overgevoeligheid voor ondeugdelijke contactsloten of een contactslot-allergie of zo…..
@gash: Nee serieus, zijn er doden gevallen door slechte contactsloten?
“BMW M666d is de voorbode van de apocalyps” Gepost op 07-03-2012 om 11:58 door sir_”satanssap”_smokalot

De dag die je wist dat zou komen.
Mephistoles heeft er 3 jaar op moeten wachten..
Diesel is voor boten.
Elektriciteit is voor treinen en doet de lamp braden.
Gas is om op te koken.
Benzine is de enige brandstof voor de autoliefhebber.

Maar dat is mijn bescheiden mening natuurlijk.
@hanse1one: Waar dient waterstof voor?

En kom niet af met Zeppelins hé…
@Esprit_de_Flandre: Daar maken ze bommen van…
Misschien moeten we (undercover zodat r niet gesjoemeld kan worden) een paar Amerikaanse auto’s hierheen halen en aan tests onderwerpen en kijken of hun wel zo eerlijk zijn. want ga mij niet vertellen dat die pickups schoner zijn dan de turbo diesels van de VAG groep
@leemster:
Het gaat er helemaal niet om of die schoner zijn.
Waar het om gaat is dat de opgaves mijlen ver van het praktijkverbruik liggen en dat er frauduleuze software is gebruikt om dat te verdoezelen.
Zolang de Amerikanen eerlijk uitkomen voor hun grootverbruik is er geen probleem.
@leemster: die yanks zijn slimmer dan dat. De pickups hoeven helemaal niet schoner te zijn. Die zijn vrijgesteld van deze regels…

Ook al een kromme situatie trouwens. Als het ze echt om het milieu gaat is dat het eerste wat ze aan moeten pakken.
@lekbak: en de Europese modellen dan (ford en chevrolet)
@leemster: Chevy is volgens mij allemaal grijze import en de Ford Ranger is geen Amerikaans model. De andere ford’s zijn ook grijze import.
@smokealot vind een daling van slechts 13% niet echt disproportioneel. In potentie betekent dit de ondergang van BMW. Als de maricaanse claims gaan komen hebben we het over miljarden.
Bild is natuurlijk ook wel een pauperkrant he… Maar goed, zullen vast wel meer veehalen komen, zeker nu al die journalisten hun eigen ‘scoop’ willen vinden.
De aangehaalde bron maakt deze claim ongeloofwaardig, dit is vuilspuiterij om de aandacht van de echter valsspeler af te leiden.
Ook is een factor 11 bij lange na niet de factor 40 waar het bij VW over gaat.

Dus zolang er geen bewijs komt ga ik uit van de onschuld van BMW.
1) koop een zwikkie put opties op BMW aandelen
2) bel een paar bevriende journo’s om een speculaas stukje te schrijven
3) ???
4) Profit
@jaapiyo: profit? Of jailtime?
En uiteindelijk blijkt elke fabrikant de boel te flessen.
Ik ben benieuwd hoeveel modellen de komende tijd toch in een andere bijtellingscategorie horen, en op wie onze overheid de naheffing daarvan gaat verhalen…. Want he: GELD!
Nja factor 11, wel een stuk minder dan die factor 40 van VW. Bovendien denk ik dat het gros van de autofabrikanten dit soort praktijken uitvoert, ben benieuwd…
Ik zie toch wel een parallel tussen het einde van de verbrandingsmotor en de teloorgang van de traditionele autofabrikant? (In de VS een paar jaar geleden, in Europa nu?).
Wat een overdreven gezeik allemaal! 1 grote principiële linkse club onderzoek/aanval! En wat die linkse milieu kliek niet in de gate heeft is dat de economie zo kapot gaat en er dus weer duizenden mensen op straat komen te staan!!
@VeniVidiVici: Zie mijn reactie hieronder. Ik vind het ook zoiets belachelijk. Ook dat de koers van VW opeens stabiel werd toen Winterkorn opstapte. Alsof dat alle problemen oplost.
@berlinetta: Het is absurd. Een man die gisteren beloofd om alles eraan te doen om het probleem op te lossen stapt de volgende dag op…

Wat zijn die vag-beloftes waard?
@martinus: Beloftes in een politiek spel zijn NOOIT iets waard!
BMW emission dynamics dus ipv efficient dynamics.
Ben ik de enige die die aandelenkoersen echt achterlijk vind? Het is een hoop paniek zaaien omdat er ergens het woordje BMW wordt genoemd waar men het liever niet ziet staan.
Wat Autobild schrijft is dat de X3 meer verbruikt in de praktijk dan volgens de testcyclus en dus meer uitstoot. Dit betekent niet direct dat BMW loopt te sjoemelen, maar wel dat die testcyclus nergens over gaat.

Maar goed, dit zijn de beurzen, waar sentiment regeert, relativeren verboden is en waar vooral een klein groepje mensen snel rijker poogt te worden.

Het wordt tijd dat het nutteloze concept van beurzen afgeschaft wordt en men stopt met de overdreven focus op “shareholder value” die alleen maar veel goeds voor weinigen oplevert.
@erwh: U bent fan van een daadwerkelijke Apocalyps? Sentiment heerst inderdaad zo nu en dan, maar om de beurs een nutteloos concept te noemen gaat een beetje ver, nietwaar ?
@erwh: Van mij mogen die beurzen en al die kredietbeoordelaars eens stoppen met hun onzin. Ook de media die elke economische crisis of elk bedrijfsschandaal uitgebreid vertellen maken alleen maar alles kapot. De economische crisis had wat mij betreft een paar jaar korter kunnen duren als alle journalisten gewoon eens even hun mond houden gehouden. Maar goed, ik ben geen econoom en heb er niet zoveel verstand van.
De normen waren al onrealistisch, anders gaan de overheden lekker ergens anders milieu veranderingen doorvoeren.
Even geknipt & geplakt van een reactie van iemand op Nu.nl, die slaat de spijker op zijn kop:

R-markable2 1 uur 1 minuut geleden door R-markable2
Iedereen met gezond verstand wist dat de opgegeven verbruikswaarden niet strookten met de werkelijkheid tenzij men de wind van achteren mee had. Iedereen die een beetje mee is met de actualiteiten van de laatste jaren, weet dat autofabrikanten hun waarden berekenen in ideale test situaties, waarbij roosters worden afgeplakt om zo min mogelijk weerstand te hebben.

Ik heb mijn bedenkingen bij de oprechtheid van de Amerikanen.
Zij formuleerden extreem strenge emissie eisen voor dieselauto’s (de producten van Europese fabrikanten) en lieten de eisen voor benzineauto’s (de producten van Amerikaanse fabrikanten) nagenoeg ongemoeid.
De EPA, die de strenge eisen voor dieselauto’s in Amerika formuleerde, liet VW 6 jaar lang aanmodderen om vervolgens na deze periode “bij toeval” een enorme monsterboete op te kunnen leggen, toevallig nu Europa een eindelijk een economisch herstel laat zien. Zelfs de NOS kon eenvoudig verklaren hoe eenvoudig de EPA tests te omzeilen waren. Wie gelooft dat de EPA zelf al niet jaren wist dat dieselautofabrikanten aan het sjoemelen waren, is volgens mij naief.

Amerika speelt keiharde handelsoorlog met Europa en de rest van de wereld. Ze hebben als eerste, vanaf 2008, enorm veel geld bijgedrukt om de economie van de VS sneller te laten herstellen dan die van Europa. Nu Europa en China dat truucje doorkregen, gaan de Amerikanen kritiek uiten op Europa en China hen verwijtende een valuta oorlog te beginnen.

Om nog maar te zwijgen van alle andere ellende die de VS in Europa geiniteerd heeft (financiële crisis door Lehman en Amerikaanse rommelhypotheken, vluchtelingencrisis door IS vanwege Chaos in Irak, handelsoorlog Rusland, etc.)
@Ringwuppie: en dan toch nog van die achterlijke VAG bashers die er met twee poten intrappen.
@Ringwuppie: Jup. Maar ook het feit dat Europese auto’s de Amerikaanse markt volledig overnemen (kijk even voor de gein bij marktaandeel in de luxury vehicle market) doet stof tot nadenken.
@olivier420: Ben jij ooit in de VS geweest? Er rijden veel Europese auto’s rond inderdaad, maar volgens mij zijn ze nog altijd in de minderheid. Ik kom net terug uit New York, en de Suv’s en pickups van Amerikaanse makelij vliegen je om de oren.
@berlinetta: De feiten zijn slechts een paar klikjes verwijderd.

http://www.thetruthaboutcars.com/2015/06/chart-day-auto-brand-market-share-america-may-2015/

Binnen de VAG group is de verhouding doorgaans grofweg 2/3 VW en 1/3 Audi (de premium badges even buiten beschouwing gelaten). VW zakt vrijwel elke maand langzaam terug en Audi stijgt langzaam. Dat was voor dit akkefietje, hoe het nu verder gaat zal moeten blijken.

http://bangshift.com/wp-content/uploads/2015/01/image3.jpg
@berlinetta: Ik heb het over de luxury vehicle market. Pick-ups vallen hier doorgaans niet onder. Lees anders eens dit artikel: http://www.washingtonpost.com/news/wonkblog/wp/2015/01/12/how-cadillac-got-left-behind-in-the-booming-luxury-car-market/

Excuus voor de buitengewoon trage reactie van mijn kant.
Twee namen bij VAG die genoemd worden als zondebokken zijn: Ingenieurs Ulrich Hackenberg, topman van het onderzoeks- en ontwikkelteam van Audi, en Wolfgang Hatz, die eindverantwoordelijk is bij de motorendivisie van Porsche, zullen vrijdag volgens de krant aan de dijk worden gezet.

Bron nu.nl / Autobild
BMW: Fraude Am Fahren… To soon?
@123bat: Nope, too late. Is al een keer of 37 gepasseerd in eerdere dieselgate comments…
BMW is alweer aan het stijgen hoor.
Kunnen we de fabrikanten niet aanklagen voor hun leugens dn omdat ze onze gezondheid stelselmatig in gevaar hebben gebracht ? Ik zie het nog wel gebeuren dat iemand dat gaat doen en voor het eerst zal ik het met die persoon eens zijn.
De bmw x5 kwam in de beruchte test goed uit. Vw zal het overleven maar nondeknetter wat gaat het ze geld kosten!
Autobild durft wel door zoiets te claimen…. Maar goed ik ben benieuwd.
Krijgen we dadelijk een “nieuwe” detroit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).