• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

NASCAR-coureur rijdt collega dood in Sprint Car Race

Auteur: ricardo, gepost 10 augustus 2014 om 11:19 – 55 Reacties

Tony Stewart


Bizar incident in de Sprint Car Races in Amerika gisteravond. Drievoudig NASCAR-kampioen Tony Stewart klapt met zijn auto tegen een coureur op baan. Echter, van een noodlottig ongeluk lijkt geen sprake.

Het incident voltrok zich nadat Tony Stewart de auto van Kevin Ward aantikte op de ovale dirt track van het Canandaigua Motorsports Park. Volgens ooggetuigen – en dit filmpje – zou Stewart zijn concullega Ward van de baan hebben geduwd, die daardoor tegen de betonnen baanrand klapte en spinde.

De 20-jarige Kevin Ward klom na het incident zijn auto uit en liep zichtbaar geïrriteerd de baan op, om tussen de voorbij scheurende sprint cars – lichtgewicht scheurijzers met zo’n 900 pk aan boord – verhaal te gaan halen bij Stewart. Vingerwijzend loopt hij naar de naderende auto van Stewart, maar daar gaat het mis. Stewart raakt Ward met zijn rechter achterwiel, die hierdoor wordt meegesleurd en meters verder roerloos op de baan blijft liggen.

Volgens een collega-coureur en vriend van Ward, Tyler Graves, is de actie van Stewart opmerkelijk. Hij had Ward namelijk duidelijk gezien:

“Ik weet dat Tony hem kon zien. Ik weet wat het zicht vanuit deze auto’s is. Toen Tony hem naderde, gaf hij gas. Wanneer je gas geeft in een sprint car, dan maakt de auto een zijwaartse beweging. De auto ging zijwaarts en het achterwiel raakte Kevin, hij werd eronder gezogen. Hij zat er zo’n twee seconden onder en kwam meters verder terecht.”

In het filmpje van het incident is inderdaad een kort acceleratiemomentje te horen, vlak voor de aanvaring. Maar om dit meteen aan Tony Stewart toe te schrijven, valt op basis daarvan lastig te zeggen. Wie de beelden van het incident wil bekijken kan hier terecht. Let op: schokkend gedoe.

Drie kwartier na de aanrijding overleed Kevin Ward in het ziekenhuis. De politie heeft een onderzoek ingesteld. Tony Stewart – hier op archiefbeeld met Lewis Hamilton – is vooralsnog niet aangehouden. Wordt vervolgd.

Foto: Kevin Ward op 17-jarige leeftijd

Ook interessant!

  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
  • Alfa Romeo Giulietta Sprint
  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint
  • Countach Periscopio
    Countach Periscopio van Rod Stewart kost een berg

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, nascar

Vorig bericht: « Ferrari gaat de FF voorzien van een V8?
Volgend bericht: Deze gasten laten een Infiniti Q50 ‘autonoom’ rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hupke zegt

    10 augustus 2014 om 11:28

    Wat mij betreft natuurlijke selectie.

    Ongeacht van wat er gebeurt is en wiens schuld het is. Het is een race, die dingen zijn gevaarlijk, jij hebt net een ongeval gehad. Als het dan niet je instinct is om jezelf in veiligheid te brengen, maar je net de confrontatie gaat opzoeken…
    En op welke manier dan ook. Je gaat als mannetje van 70kg en nog geen pk het opnemen tegen een monster van …kg en 900pk. Moet je goed gek voor zijn.

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      10 augustus 2014 om 11:33

      @Hupke: Klopt. Maar als die andere kerel hem moedwillig aan rijdt is het nog steeds doodslag. Beiden zijn in fout.

      Login om te reageren
      • chimaera zegt

        10 augustus 2014 om 12:22

        @fejjie: Was het moedwillig dan? Is voor mij niet echt duidelijk te zien op het filmpje…

        Login om te reageren
        • fejjie zegt

          10 augustus 2014 om 12:44

          @chimaera: Daarom staat er ook het woord ‘als’ in mijn zin.

          Login om te reageren
      • HzR zegt

        10 augustus 2014 om 12:36

        @fejjie: Ik geloof niet dat het moedwillig was. Op Amerikaanse websites staat dat voor elke race uitgelegd wordt dat je niet uit je auto mag stappen tot de marshalls er zijn, tenzij je auto in de brand staat.
        Steward komt de bocht om terwijl hij andere auto’s volgt en dan staat er ineens iemand in een zwart pak op een donkere baan. Ik denkt eerder dat hij hem pas op het laatste moment gezien heeft omdat hij het niet verwachtte dat daar iemand rond loopt en zich rot schrok en hem probeerde te ontwijken.
        Ward reed ook zichzelf de muur in, dus ik zie niet in waarom Steward daardoor geiriteerd zou zijn en op hem in zou willen rijden. Maar we hebben natuurlijk niet gezien wat er daarvoor gebeurd is.

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 augustus 2014 om 13:19

      @Hupke:
      Een beetje makkelijk vanuit je luie stoel.
      Door de jaren heen heb ik mensen die na een crash stijf van de adrenaline stonden de gekste dingen zien doen.
      Op basis van de beelden is een schuldige aanwijzen mij iets te makkelijk, ik hou het maar op een tragisch ongeval.

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      10 augustus 2014 om 13:29

      @Hupke: Volledig eens met je openingszin!

      Die Kevin Ward lijkt zelfs in de laatste seconde nog meer op de baan te lopen, wanneer Tony Stewart al in zijn drift zit. Ik weet niet of er veel mensen zijn die wat cross/ drift ervaring hebben, maar veel van richting veranderen gaat niet midden in een drift. Hij leek trouwens ongeveer de ideale lijn te volgen, miss iets te veel naar buiten.
      Stewart heeft hem aangereden, maar ik denk dat je moeilijk kan spreken van een schuldige als het slachtoffer op de racelijn gaat lopen…

      Het slachtoffer was misschien wat over zijn kookpunt heen, en de aanrijder had misschien iets meer gas moeten terugnemen en de absolute binnenbocht nemen. Maar het is een dom en tragisch ongeluk. Wat mij betreft zonder schuldige. De nabestaanden worden in zo een ongeval al genoeg gestraft wat mij betreft!

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        10 augustus 2014 om 13:31

        @vale46: & voor alle nabestaanden & Tony Stewart: sterkte!

        Login om te reageren
      • pieterveer zegt

        10 augustus 2014 om 14:53

        @vale46: Stewart kwam in de drift omdat hij gas bij gaf, niet omdat hij vol in de race zat (het was immers een caution-situatie).

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          10 augustus 2014 om 15:11

          @pieterveer: Oké dan, maar remmen is ook niet echt een optie want dan ga je rechtdoor, recht op je slachtoffer. In een poging hem te ontwijken heeft hij de auto nog in een drift gegooid denk ik (de snelste manier om van richting te veranderen bij het crossen).

          Login om te reageren
  2. dafmaf zegt

    10 augustus 2014 om 11:34

    Je loopt de baan niet op en je neemt gas terug wanneer er iemand op de baan loopt, lijkt me. Twee stomkoppen bij elkaar.

    Login om te reageren
  3. sjaakk zegt

    10 augustus 2014 om 11:46

    Het is dom om de baan op te lopen, maar iemand dan aan te rijden dat gaat er over.

    Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    10 augustus 2014 om 11:47

    Heel vervelend dit, maar Kevin Ward glijd in de drift zelf te ver naar buiten en crashed… Wat hij daarna doet doe je alleen als je écht levensmoe bent! Zelfs bij de F1 is het streng verboden de baan op te lopen. En wat ook nog in Wards nadeel was is dat hij een zwarte overall aan had… Nee sorrie, Tony Stewart gaat voor mij vrij uit in deze!

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      10 augustus 2014 om 11:57

      Ow… en dat Stewart, Ward expres aan reed is niet te bewijzen. Staat niet duidelijk op het filmpje en Stewart zal dat zwarte pak laat opmerken en denkt dan echt niet zo Ward jou ga ik eens even platwalsen! Denk eerder dat hij hem juist probeerde te ontwijken…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        10 augustus 2014 om 12:48

        @VeniVidiVici:
        Juist, als je iemand moedwillig plat wil rijden doe je dat doorgaans niet met een achterwiel.
        Wel leuk om al die reacties van onze Schumachers zonder licentie laat staan enige race ervaring te lezen….

        Login om te reageren
  5. berlina1750 zegt

    10 augustus 2014 om 11:53

    De baan oplopen om verhaal te gaan halen. Vragen om problemen lijkt me. Hoe dan ook: triest, voor beide heren.

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    10 augustus 2014 om 11:55

    Dood door schuld dit. Puur en simpel.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      10 augustus 2014 om 12:00

      @Rick-dos: Gelukkig ben geen rechter, want dan zou elke dader slachtoffer zijn bij jou…

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        10 augustus 2014 om 12:06

        @VeniVidiVici: Dader? Dus jij wilt beweren dat die jongen expres onder z’n rechter achterwiel loopt?

        Er zou helemaal niks aan de hand geweest zijn als Stewart gewoon door had gereden met dezelfde tempo en niet een dot gas had gegeven.

        Login om te reageren
        • Rick-dos zegt

          10 augustus 2014 om 12:09

          @Rick-dos: ….hetzelfde…

          Login om te reageren
        • kor1 zegt

          10 augustus 2014 om 12:41

          @Rick-dos: knap dat je dat zo goed kunt analyseren terwijl je het op de video niet eens kunt zien. Tony Stewart lijkt me een aardige vent met veel ervaring en ik weet zeker dat hij Ward niet met opzet heeft aangereden. Ward had inderdaad een zwarte overall aan en die baan is slecht verlicht zo te zien, dus ik denk dat hij m gewoon te laat heeft gezien.

          Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          10 augustus 2014 om 13:00

          @Rick-dos: Als je zo oliedom bent om onverantwoord geflipt de baan op te stuiteren dan loop je eigenlijk indirect expres onder dat achterwiel ja! Hij nam het risico en dit zijn de gevolgen als je een baan/circuit op loopt.

          En er zou helemaal niks aan de hand zijn geweest als Ward zich beheerst had en aan de kant was gebleven!

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            10 augustus 2014 om 13:35

            @VeniVidiVici: Ik zit hier niet de acties van Ward goed te praten. Wat ik wel zeg is dat door de onbesuisde actie van Stewart (door een dot gas te geven in de buurt van Ward) er sprake is van dood door schuld. Had Stewart dat niet gedaan dan was het een heel ander verhaal.

            Voor de duidelijkheid, dat is wat anders dan moord of doodslag.

            Login om te reageren
    • reistje zegt

      10 augustus 2014 om 13:27

      @Rick-dos: Als ik ’s nachts voor jou auto kom omdat ik oversteek op de snelweg is dat toch ook niet jou fout.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        10 augustus 2014 om 13:37

        @reistje: Als ik een dot gas geef om je te laten schrikken en je komt (per ongeluk) onder mijn banden met de dood tot gevolg dan kan er zeer zeker wel sprake zijn van dood door schuld.

        Login om te reageren
        • reistje zegt

          10 augustus 2014 om 13:58

          @Rick-dos: Nee… Want dan doe je meteen de aanname dat hij het doet om hem te laten schrikken. Dat is een van de mogelijkheden, maar dat is niet duidelijk op deze video.

          Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      10 augustus 2014 om 13:45

      @Rick-dos: Voor de duidelijkheid wat er onder dood door schuld wordt verstaan…

      http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dood_door_schuld

      Login om te reageren
  7. p993 zegt

    10 augustus 2014 om 11:58

    Die sukkel loopt dwars de baan op…Darwin award toekennen en niet te lang bij stilstaan!

    Login om te reageren
  8. marussia zegt

    10 augustus 2014 om 12:12

    Zeer tragisch dit…

    Je moet nooit zo maar over de baan lopen. Vooral niet voor zoiets doms als een confrontatie (en als je in de nacht een zwart pak aan hebt). En de chauffeur moets gewoon gas verminderen.

    Ik zie hier 2 stomkoppen, maar Tony steward mag van mij vrijuit.

    R.I.P

    Login om te reageren
  9. hacker zegt

    10 augustus 2014 om 12:22

    Sprint car races… In de F1 ga je dit nooit zien, daar zijn ze professioneel.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      10 augustus 2014 om 13:33

      @hacker: Het ongeval van Tom Pryce… Het is alweer even geleden maar toch brrr.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        10 augustus 2014 om 13:44

        @reistje:
        Die reed een marshall met een brandblusser van zijn sokken.
        Wat was Lafitte boos toen die werd aangereden door Price om vervolgens heel raar op zijn neus te kijken dat hij door een dode was aangereden.
        Even de beelden erbij gezocht.
        http://www.youtube.com/watch?v=rdUhVP3tnAo

        Login om te reageren
        • reistje zegt

          10 augustus 2014 om 14:06

          @jrk68: Dat weet ik. Ik bedoelde meer dat het vroeger in de F1 ook niet altijd even professioneel was

          Die 1ste had ook nog “geluk” eigenlijk, want dat scheelt ook niks.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            10 augustus 2014 om 15:32

            @reistje:
            Klopt, kan mij nog foto’s herinneren van een brandend wrak tijdens de GP op Zandvoort in 1973.
            Daar stond de plaatselijke bromsnor gewoon op de baan te kijken hoe David Purley probeerde om Roger Williamson te redden, hetgeen helaas niet goed afliep.
            Helaas zijn dit soort ongelukken nodig om tot verbeteringen te komen.

            Login om te reageren
  10. bastiaangt zegt

    10 augustus 2014 om 12:24

    Wat een domme heethoofden zijn (sommige) Amerikanen ook… Dit is zeker niet de eerste keer dat je twee haantjes in gevecht ziet gaan tijdens een race en ik ben bang dat het ook lang niet de laatste keer zal zijn… wanneer leren ze het eens?

    Login om te reageren
  11. pieterveer zegt

    10 augustus 2014 om 12:32

    Ik ben benieuwd naar de vlagsignalen van de marshalls. Als de gele vlag daar gewapperd heeft, moet je als coureur reglementair zodanig langzaam rijden dat je kunt stoppen voor een obstructie van de baan. Stewart gaf daar juist gas, wellicht om Ward af te bluffen c.q. de stuipen op het lijf te jagen. Het komt dus op mij over als dood door schuld.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 augustus 2014 om 12:55

      @pieterveer:
      Op een oval wordt er maar op 1 plaats een gele vlag getoond en dat is op start finish.
      Op grotere ovals wordt dat ondersteund door gele lampen langs de baan, de zogenaamde full corse yellow. Is dat niet het geval, dan blijft de klepel naar beneden.
      De Amerikanen staan er juist om bekend geel te respecteren, daar kunnen ze aan deze kant van de plas een voorbeeld aan nemen.
      Kijk de crashes tijdens de 24 uur van Spa nog even terug en je begrijpt wat ik bedoel.
      Daar presteerde ze het om bij dubbel geel vol door Eau Rouge te blèren om vervolgens vol in een gecrashte auto te klappen.

      Login om te reageren
      • pieterveer zegt

        10 augustus 2014 om 13:11

        @jrk68: Dat idee had ik ook, wat wij alleen maar sterkt in de gedachte dat hij schuldig is aan doodslag.

        Login om te reageren
  12. toniominestrone zegt

    10 augustus 2014 om 12:54

    Wat een amateur om zo de baan op te lopen!, boontje komt om zijn loontje, dit is professioneel racen, geen zeepkistenrace van de plaatselijke dorpsvereniging.

    Login om te reageren
    • pieterveer zegt

      10 augustus 2014 om 13:12

      @toniominestrone: En van professionele coureurs zou je moeten verwachten dat ze het verschil kennen tussen een rem en een gaspedaal.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        10 augustus 2014 om 14:17

        @pieterveer: Uit je opmerking kan ik opmaken dat je nooit in competitie hebt geracet, je moet het gevaar gewoon niet opzoeken ook al sta je stijf van de adrenaline.

        Login om te reageren
        • pieterveer zegt

          10 augustus 2014 om 14:28

          @toniominestrone: Wat mijn niet-bestaande racecarrière ermee te maken heeft, is mij een raadsel, omdat ik helemaal niet ter discussie stel dat Ward daar nooit had moeten lopen. Wat ik wel ter discussie stel is wat Stewart deed en dat was gas geven waar remmen en uitwijken logischer was. Uit niets bleek dat hij een aanrijding probeerde te vermijden. Of leren coureurs dat niet (uit je reactie meende ik op te maken dat jij wel autosport bedrijft)?

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            10 augustus 2014 om 14:39

            @pieterveer:
            Als ik je reactie lees heeft jouw niet bestaande race ervaring, zoals je zelf stelt er alles mee te maken.
            Nergens uit de beelden is op te maken dat het Stewart is die gas geeft.
            Zo’n sprintcar is een redelijk ongeleid projectiel dat je niet zomaar even van zijn lijn haalt. Sterker, plotseling van het gas gaan heeft als effect dat hij grip pakt en haaks rechts de muur in verdwijnt.
            Hij had ook nooit verwacht dat er iemand zomaar de baan op loopt.
            Nu geeft het natuurlijk niks dat je die ervaring niet hebt, maar vingerwijzen terwijl je van toeten nog blazen weet? Gewoon niet doen, scheelt een hoop onaangename discussies.

            Login om te reageren
            • pieterveer zegt

              11 augustus 2014 om 11:06

              @jrk68: Naast het kijken van de video, heb ik ook een ooggetuigenverslag gelezen dat uitwees dat Stewart (als enige) op die plek gas bij gaf en driftend de bocht door kwam.

              Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    10 augustus 2014 om 13:16

    Racen = Dicipline, dicipline en dicipline

    .

    Login om te reageren
  14. peke zegt

    10 augustus 2014 om 13:39

    Het is onduidelijk te zien in het filmpje, echter m.i. toch enkele feiten:
    1. De baan oplopen mag niet. En hij loopt doelbewust op het naderende voertuig af zonder opzij te stappen.
    2. Een voertuig midden in een drift is moeilijk bij te sturen, echter is filmpje daar te kort voor.
    En hij lijkt hier de goede lijn te volgen.
    3. Gas geven: er rijden meerdere voertuigen dus hieruit is niet op te maken dat extra gas van zijn voertuig komt.
    4. Al heeft hij gas: dat kan uit reflex zijn, of met bedoeling de wagen sneller recht of uit de drift te krijgen. Maar ja, daar ben ik te onervaren voor omdat te beoordelen.

    Feit is dat het filmpje te kort is voor een oordeel. Maar ik vind in eerste instantie dit de fout van het slachtoffer.

    Login om te reageren
  15. lamborgfan zegt

    10 augustus 2014 om 13:59

    Pannekoek.. Wiegaat er nou midden op de baan lopen? Ik heb bij een indoor kartbaan een paar jaar gewerkt en dan heb je bij 5,6,9 pk al gevaarlijke situaties op hout en asfalt.

    Laat staan bij zulke ovale banen met kletsnat grond/modder.. Naar mijn mening eigen schuld. De heethoofd had ook na de race verhaal kunnen halen.

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    10 augustus 2014 om 14:29

    Op een race baan gaan lopen……DOM!

    Login om te reageren
  17. vale46 zegt

    10 augustus 2014 om 15:56

    UPDATE: Leuk artikel dat een en ander kan ophelderen (als je wat door de bla bla bla… stukken heen leest)

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      10 augustus 2014 om 15:57

      @vale46: http://www.motorsport.com/sprint/news/yes-tony-stewart-did-run-over-a-fellow-driver-who-was-killed-but-know-the-whole-story

      Login om te reageren
      • p924 zegt

        10 augustus 2014 om 18:57

        @vale46: Thanx, goed artikel.

        Login om te reageren
  18. Frankypanky zegt

    10 augustus 2014 om 22:25

    Ward had het geluk niet aan zijn zijde…reed al met nummer 13 en tot zover ik het kan beoordelen reed hij toch helemaal zelf de muur in.

    En inderdaad ga je niet de baan op lopen in het donker, zogenaamd om verhaal te halen. Doe dat via de race-leiding.

    En waarom zou Steward Kevin Ward opzettelijk aanrijden? Die man verdient zijn geld in de NASCAR en reed voor zijn lol in die Sprint-auto’s.

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    10 augustus 2014 om 23:16

    Één heeft er al een perma-ban nu die ander nog voorgoed van de baan weren. Gruwelijke situatie en onbegrijpelijk van Steward….

    Login om te reageren
  20. Alfarobert zegt

    11 augustus 2014 om 09:50

    Gewoon dom om uit frustratie de baan op te lopen op de aanstormende auto’s af. Kan niet geloven dat iemand een ander moedwillig doodrijdt.Dus al zeker een sportman niet.

    Login om te reageren
  21. mclarenf1lm zegt

    12 augustus 2014 om 10:27

    Het is natuurlijk heel spijtig maar hij had gewoon niks op de baan te zoeken. Toch veel sterkte voor de familie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North