Nedcar staakt, BMW niet blij

Auteur: , 61 Reacties

Het is hommeles in de metaalsector. Afgelopen vrijdag werd er opnieuw gestaakt bij VDL Nedcar in Born, maar protesteren voor een betere CAO zou wel eens een averechts effect kunnen hebben.

VDL Nedcar

BMW wil de MINI vanaf 2014 in Born laten produceren. Als Neerlands enige onafhankelijke autoproducent kwam dit vorig jaar als geweldig nieuws, zeker omdat BMW het hier waarschijnlijk niet bij gaat laten. Ook andere modellen kunnen binnenkort van de Nederlandse band komen rollen, maar de stakingen zijn slechte reclame voor de fabriek. “Dat helpt niet voor een vervolgopdracht”, zegt personeelschef Jeroen van Flier.

FNV belooft dat er niet opnieuw zal worden gestaakt. VDL moet dan wel precies doen wat de vakbonden willen. Het is natuurlijk zeer aan te moedigen dat arbeiders opkomen voor hun rechten, maar op het moment lijken stakingen niet de juiste oplossing. Zo’n groot merk als BMW is niet afhankelijk van de Nederlandse fabriek en in zwaar vaarwater moet je om de rotsen heen sturen; niet ze opzoeken. Er is vast wel een andere oplossing te vinden waarmee Nedcar zichzelf niet in de vingers zal snijden. (Via NUzakelijk)



61 reacties

Zouden ze niet blij moeten zijn dat ze überhaupt werk hebben?
@mevipp: + veel!
In deze tijd moet je niet te veel praatjes hebben!
@mevipp: ze zouden heel happy moeten zijn! Bij Ford in Genk en Opel in Antwerpen werd ook vaak gestaakt. Ze zouden beter daar hun lessen uit leren.
Briljant plan, je weet nog niet eens zeker of je volgend jaar Mini’s in elkaar mag schroeven en nu ga je al staken voor een hoger loon….
Yeah right, dan heb je er echt veel van begrepen….
@jrk68: Dat noemen ze vooruitziendheid…
Guttegut het lijkt wel verzekeringen verkopen dat commentaar van NedCar. Alsof er in Duitsland nooit gestaakt wordt… Metaal vakbond staat daar nou niet direct als makkelijk en relatief bekend.
Wat is er mis met deze cao dan? Krijgen ze maar 6 euri per uur? Werkdagen van 12 uur? 6 dagen werkweek? 5 dagen vakantie per jaar.
@azenomei: ow wacht. Ze hebben een baan tijdens de crisis…..
@azenomei:
Nope, de arbeidsvoorwaarden die jij noemt gelden voor de Polen bij VAG.
Wat een sukkels zeg. Laat die mensen gewoon is aan het werk gaan in plaats van gelijk weer beginnen te mekkeren over het CAO.

Ze mogen blij zijn dat ze werk hebben!!!
Overigens vind ik staken een tamelijk stompzinnige actie je brengt het bedrijf schade toe… dat kun je niet positief “spinnen”.

Ga de CEO s nachts wakker houden of zo, zoek de RVC leden op voor een praatje etc… direct communiceren werkt volgens mij beter.
Dit is weer een typische stank voor dank actie. VDL heeft die janboel in Born overgenomen, biedt ze werk en inkomen, gaan ze doodleuk zitten zeiken. Als VDL er niet was geweest, hadden ze in de WW gezeten. Da’s de hele dag onvrijwillig staken. Zieke geesten daar in Limbabwe.
@ropbp: Haha je doet alsof VDL een soort goed doel is ofzo, dat bedrijf zit er ook alleen maar om geld te verdienen en ze zullen de huidige contracten wel weer willen inwisselen voor flex-contracten. Ik begrijp wel waarom mensen die nu nog een vaste baan hebben daar wel iets tegen willen doen.
@Thomasio: natuurlijk moet er bij VDL geld verdiend worden. Blijft staan dat wanneer VDL nedcar niet had overgenomen, die stak(k)ers nu in de WW gezeten hadden. Oftewel: waar halen ze het lef vandaan om te staken?
@ropbp: Nou omdat ze misschien niet datgene krijgen waarvoor ze bij de overname een contract hebben getekend. Oftewel het is minder rooskleurig dan VDL toen deed blijken en daar zijn mensen die maandelijkse verplichtingen hebben het niet zo mee eens. Als je als bedrijf je afspraken niet nakomt en geen gezeik wil, dan huur je maar robots in, maar geen mensen die van jou afhankelijk zijn. En dat VDL het toen was die het heeft over genomen so what, daar kan je niks aan ontlenen, het had zo een ander bedrijf kunnen zijn.
@Thomasio: dus kortgezegd vind jij t beter als ome Wim t bedrijf niet overgekocht had en de stak(k)ers nu al een hele tijd in de ww zaten?
@Thomasio: “Nou omdat ze misschien niet datgene krijgen waarvoor ze bij de overname een contract hebben getekend. Oftewel het is minder rooskleurig dan VDL toen deed blijken”..

Dit is dus precies de reden waarom NL in een crisis zit en het (wat mij betreft) nog heeeel lang gaat duren voordat we er weer uit zijn.. Werkelijk ongekend.. Weet je wat je doet als je het er niet mee eens bent, of “minder rooskleurig” zoals jij het benoemd, dan pak je je biezen en ga je iets anders doen.. Alleen daar hebben die stak(k)ers het lef niet voor en ze zijn er waarschijnlijk ook nog te lui voor..

Het is zó ongelofelijk makkelijk om altijd maar een ander de schuld te geven en nooit eens naar jezelf te wijzen.. Wees blij dat Wim van der Leegte het lef heeft die fabriek over te nemen en zn nek uitsteekt om die mensen daar aan een baan te helpen! Die man loopt verdomd veel risico met deze deal en toch doet ie het.. En natuurlijk verdiend ie er geld mee.. Voor niets gaat de zon op, en daar houdt het wel zo’n beetje mee op..

” Als je als bedrijf je afspraken niet nakomt en geen gezeik wil, dan huur je maar robots in, maar geen mensen die van jou afhankelijk zijn”. Waarom denk dat er de afgelopen 10 jaar zoveel geautomatiseerd is? Omdat leidinggevenden helemaal klaar zijn met types zoals jij.. Maar had VDL dit gedaan was het ook niet goed geweest.. Oftewel, altijd klagen, altijd naar een ander wijzen..

Het wordt tijd dat mensen in NL eens wat (lees: veel) meer verantwoordelijkheid nemen.. Want je hebt je leven zelf in de hand, alleen het is zo gemakkelijk om naar een ander te wijzen he..
@Thomasio: voor zover ik weet, doen die zeikstralen nu momenteel toch al niets. Dan vind ik het helemaal lef om op voorhand vast te gaan zeuren. Als ik VDL en BMW was, had ik er nu gewoon de stekker uitgetrokken. Er zijn zat locaties te vinden waar ze wel graag willen werken.
oje… ik hoop dat de staking geen negatieve resultaat heeft op de opdrachten
Zie maar dat jullie niet dezelfde gigantische faal doen als bij jullie incompetente onderbuurtjes. Die hebben ook bijna alle autobedrijven buitengepest.
Een Belg met weinig om fier op te zijn.
@driescuit: Volvo Gent is de volgende…
@Carreza: en dan is Nedcar weer aan de beurt.
@Carreza: en audi België valt kort daarna
@driescuit: dan DAF in belgie nog en dan is het redelijk leeg qua automotive bedrijfjes
Er is zo veel gedaan om die fabriek open te houden en dan gaan die gasten staken.
@yerrie: dat is nu precies wat ik ook dacht. Die mensen moeten zich diep schamen!
Ondanks het feit dat de Duitsers wel wat gewend zijn met de Metaalvakbond vind ik dit toch een redelijk stompzinnige actie.. Mensen klagen non-stop dat het allemaal zo slecht gaat, geven de overheid de schuld, maar zelf verantwoordelijkheid nemen, ho maar… Stiekem hoop ik dat die crisis nog een paar jaar duurt, want mensen hebben blijkbaar nog niets geleerd..
@bestekla: Je kunt ook stellen dat staken juist een manier voor werknemers is om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Laten de werkgevers en overheid het na om de dingen goed te regelen dan krijg je stakingen.
@mashell: Helemaal met je eens en iedereen moet ook het recht hebben om te demontstreren.. Echter onbreekt het bij heel veel mensen in NL aan ook maar enige vorm van pespectief en realiteitszin..

We (ik tijdelijk niet) wonen in een van de rijkste landen ter wereld, alles is navenant redelijk georganiseerd, er is geen overmatige corruptie en nog veel meer van dat soort ongein.. Kortom, niets te klagen.. Iedereen doet wel of het allemaal zo dramatisch is, maar hoeveel mensen in Nederland hebben er werkelijk honger, hoeveel kinderen kunnen niet naar school omdat de ouders geen geld hebben, nagenoeg iedereen vindt dat ie het “recht” heeft op televisie, een telefoon, een vakantie en noem allemaal maar op.. En als het ff kan, met zo min mogelijk te werken..

Je kan in het geval van NedCar niet stellen dat de overheid/werkgevers gefaald hebben/het slecht gedaan hebben.. Hemel en aarde is bewogen om een fabrikant te overtuigen om in NL te produceren, iets wat als een godswonder gezien mag worden.. Want voor diegene die het nog niet begrepen hebben, Volkswagen, Audi en dus ook BMW hebben de productielocaties voor het kiezen..

Kortom, geen enkele reden tot staken hier.. Het zijn gewoon een stelletje zielepoten die alle vorm van realiteitszin verloren hebben..
Dit soort berichten maakt mij kwaad. Rot toch op met die stakingen! Nog geen wagen in elkaar geschroefd en ze beginnen al te staken als was dat hun enige echte job. Het is crisis verdorie, en nog voelen sommige mensen zich te goed om te werken volgens een zeker niet slechte cao. Staan die vakbonden eigenlijk nog wel voor de globale mening van alle arbeiders? Of zijn enkelen gewoon te lui om iets nuttig te betekenen voor de economie.
Zou graag willen weten waarom er gestaakt wordt, kan zijn dat ze een goede reden hebben.
@rob68: Vreemd dat die redenen altijd zo op de achtergrond blijven…
Ik heb uberhaubt geen hoge pet op van vakbonden. Een hoop praatjes, maar als je echt doekoes van je oudwerkgever hoort te krijgen valt er volgens de vakbond “weinig te claimen”. Betaal je daar jaren lidmaatschap voor.
@azenomei: Heb identieke ervaringen. Als puntje bij paaltje komt…
Och och wat een …. zorg eerst maar dat de klanten tevreden blijven en klant blijven zodat de bedrijven weer goed draaien. Automatisch profiteren de werknemers er ook van, normaal gezien! Staken is zooo makkelijk en ouderwets.
Weet je wat ik triest vind? Iedereen die boos wordt op stakers, waarvan ze niet eens weten waarom die mensen staken! Of zit hier iedereen in de WW omdat ze zelf zo stom geweest zijn om zomaar te staken? Zo niet dat hoop ik dat er in jullie branche een keer reden is tot staken, en dan gaan wij dat lekker vanaf de zijlijn lopen veroordelen.
@Thomasio: Als je meer weet, do tell….
@azenomei: Ik weet alleen dat er binnen een branche bepaalde regels zijn omtrent waarom en wanneer te staken en dat gaat in overleg met de vakbond, dus er zal heus wel een goede reden zijn want als dit op los zand is gebaseerd zou de vakbond het nooit toestaan (omdat de vakbond natuurlijk liever de vrede behoudt).
@Thomasio: Het personeel van NedCar wil een CAO met 3% loonsverhoging terwijl de fabriek nog niet eens draait (ze krijgen “gratis” geld van de belastingbetaler) en de contracten met BMW nog niet getekend zijn. De FNV is “bereid” verdere acties af te raden mits VDL een garantie geeft dat die loonsverhoging er komt. Vakbond en arbeiders begrijpen nog steeds niet dat een bedrijf als BMW de productielokaties voor het uitzoeken heeft; er is overcapaciteit (Opel en Ford kunnen zo volledig geoutilleerde fabrieken in Duitsland en België aanbieden; dat lullige werkplaatsje in Born is echt niet nodig). Bovendien benadelen ze hiermee de toeleveranciers van NedCar die net gehoopt hadden voortaan aan BMW te kunnen blijven leveren. Stompzinnig en kortzichtig.
Move naar Polen in 3, 2, 1…
Blijven Limburgers he!
@schellekens006:
Beetje last van het Übermenschgevoel?
Tot kort geleden stond Ned Car op punt van omvallen. Eindeljjk een merk die je weer een kans geeft op behoud van je baan, ga je staken. Je moet in deze tijd blij zijn een baan te hebben en verder weinig zeiken. Ik snap soms echt niet hoe werknemers zich kunnen opstellen. Ze hebben er duidelijk niks van begrepen!!!! Triest dit!
Van oudsher het probleem met deze fabriek, veel stakingen en veel gedoe met incidenten op de werkvloer waar werknemers zich misdragen.

Tuurlijk weten we niet alle ins en outs van dit nieuwe conflict, maar ze hebben in ieder geval zwaar de schijn tegen.
Ik hoop voor die Nedcar medewerkers echt dat dat bedrijf nog eens op de schop gaat, en ze NOOIT MEER ergens anders werk kunnen vinden!

Na het stoppen van de productie van de Smart fourtwo en Mitsubishi was het precies het zelfde verhaal. Dit soort stakingen zijn niet meer van deze tijd. Ik snap ook niet wat er mis is met de FNV dat ze dit aanmoedigen! Snappen ze dan niet dat geen enkele autoproducent zit te wachten op een fabriek met dit soort medewerkers?
@stephano: FNV organiseert het zelfs… niet alle werknemers doen eraan mee.

En verder: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/op-de-schop
Er is niks mis met staken. Het is immers één van de weinige pressiemiddelen die je als werknemer hebt, maar dit is toch wel van zo’n stupide niveau dat een facepalm meer dan terecht is. Hier is een fabriek die nog niet eens zo lang geleden met sluiting werd bedreigd. VDL met BMW zag er wel brood in. De mensen daar die krijgen salaris met uitkering doorbetaald totdat de fabriek is aangepast. Wat doenje dan? Precies, voordat je up and running bent en je bewezen hebt ga je staken….

Ik zie het al voor me dat, als ik ergens word aangenomen, ik ga staken voor een hoger loon….
“FNV belooft dat er niet opnieuw zal worden gestaakt. VDL moet dan wel precies doen wat de vakbonden willen.”
Nou, wat is dat dan voor belofte joh? En over 5 jaar is het weer niet goed?

Ik heb alle begrip voor stakers, echt waar, serieus, maar in dit geval gaat het om NedCar, een bedrijf dat al bijna gesloten was omdat het geen klanten meer kon aantrekken, voornamelijk omdat Nederland een dure markt is om in te laten produceren (vanwege loonkosten voor een groot deel).

Dus wat ga je als werknemers doen, vlak nadat je bedrijf gered is door een grote order van Mini? Nou, dan ga je gelijk staken, als dank… Ik denk niet dat NedCar erg grote marges draait op de orders die ze hebben, dus het komt erop neer dat de prijs naar de klant toe verhoogd zal moeten worden, waardoor de kans dat ze toch geen nieuwe orders plaatsen, zal toenemen.

Je zou maar leidinggevende zijn bij NedCar en zo zien hoe je medewerkers (en FNV) je bedanken voor het na heel veel zoeken toch nog vinden van een opdrachtgever zodat je ze kunt doorbetalen… Ik zou er dan weinig zin meer in hebben hoor, echt stank voor dank.

Als ik opdrachtgever was dan zou ik zeker uitkijken als ik nieuwsberichten als deze lees: bijvoorbeeld door later te betalen zodat mijn risico kleiner zou worden, of door dan toch maar voor die Oost-Europese productielocatie te kiezen.

FNV: jullie zijn echt helemaal de weg kwijt zeg…
@schellekens006


Wat n stompzinnige opmerking,niveau meteen duidelijk….meteen weer dat domme gelul over limburgers…….
De titel zegt dat BMW niet blij is, maar ik lees daar niets van terug. De werkgever is niet blij, maar dat is wat anders. De spin van de werkgever haalt (zo) probleemloos een miljoenenpubliek.
Voor wie schrijft dat “ze blij moeten zijn dat ze een baan hebben”: met die redenering kan de race naar de bodem pas echt beginnen. Bovendien zou Nederland macro-economisch met hogere lonen en meer koopkracht gebaat zijn.
@jelmer: Dat is ook waar. Maar ik vind dat ze zeker in een zwakke regio als Limburg moeten oppassen: banen in de maakeconomie zijn er schaars en het stikt er van de laaggeschoolde arbeidskrachten waar heel weinig werkkansen voor zijn.
Ik verwacht van de FNV dat ze bij het tot stand komen van de deal tussen Nedcar, VDL, BMW en de NL Staat (als smeermiddel/loondoorbetaler tijdens de overgang) de condities mee hadden moeten bepalen voor de eerste 5 jaren. Niet nu gaan zeiken en de positivieve ontwikkelingen en sentimenten die er nu rond Nedcar heersen afremmen.
Ik heb er zelf jarenlang vakantiewerk gedaan aan de lopende band en ik kan je zeggen dat ze zeker niet onderbetaald zijn.
Ze kunnen beter nu staken dan straks tijdens volle productie.
@Hubert: Ik vraag me ook af wat ze daar nu eigenlijk doen? De productie is nog niet begonnen. Ik meende zelfs dat de medewerkers door VDL betaald thuis zaten, totdat het bouwen van de productielijn begint. Ik had nog niet gehoord dat het al zover was. Dus staken of thuis zitten maak misschien niet eens uit.
Handig, eerst word iedereen ontslagen, krijgen ze bij de gratie god’s alsnog een toekomst, baan dus en inkomen, gaan ze staken voor een paar extra centen…hoe dom zijn die limbos eigenlijk…
@alfamail:
Die zijn even dom als mensen, die vanuit hun superioriteitsgevoel menen hun landgenoten met een scheldnaam te moeten benoemen.
“Er is vast wel een andere oplossing te vinden waarmee Nedcar zichzelf niet in de vingers zal snijden.”
Doe het eens op zijn Japans: Iedereen draagt een armband met de tekst ‘Ik staak!’, maar gaat wél gewoon aan het werk.
Laat ze om iets nuttigs staken waar we allemaal wat aan hebben. BTW terug naar 19% of accijnsverlaging op 1 jan. En staken doen je dan lekker in den haag. Gooi het daar maar stil.
Vakbonden zijn er voor de werknemers, om een woordje mee te spreken in de besluitvorming en de controle van beleid bij ondernemingen. Afspraken maken over geld en tijd is een hoofdbestanddeel van hun werkzaamheden.

De vakbonden hadden beter de Hoogovens uit kunnen kiezen, als actieplaats voor een betere metaal-cao, wat niet wil zeggen, dat het bij VDL geen recht heeft, om daar te staken, maar echt handig is het niet.

Maar nu het echte tegengas.
Mensen die nu zo hard roepen; “dat ze gek geworden zijn in Limburg, om te gaan staken”, bekijken het allemaal heel kortzichtig en wel om het volgende.
Nederland is groot geworden, doordat iedereen een specialistische werkeigenschap had. Ieder specialisme was nodig, om als geheel goed en snel te kunnen functioneren, heden ten dage moet iedereen alles kunnen en zelf oplossen, dat betekend niet alleen individualisatie van de maatschappij, maar ook mindere samenwerking en vertrouwen in iedere andere individu, dan jezelf.
Dit maakt meer kapot dan goed is voor ons Nederland.
Nederland is altijd afhankelijk geweest van andere landen en zal dat ook blijven, hoewel wij als land heel goed waren, om te laten zien, dat die afhankelijkheid geen zwakheid is, maar juist een sterk punt is.
Komt door de individualisering, dat sterke punt in een ander licht te staan en kantelt richting zwakheid en als het doorzet, tot beëindiging van de staat Nederland.
Vakbonden organiseren de tegenstand, voor de alleen maar op geldbelustte werkgevers, die de crisistijd gebruiken, om de duimschroeven verder en tevens terug, aan te draaien bij de werknemers.
De werknemers hebben de laatste 50 jaar veel zeggenschap gekregen en daar balen de werkgevers van en zien nu hun kans schoon, om het weer om te draaien. Dus minder zeggenschap en minder tijd en geld voor de werknemers, want die krijgen eigenlijk al te veel, naar hun zin.
Misschien is het de wet van de economie, maar het is wel de graaicultuur van de ondernemers zelf, die in de goede tijden niet genoeg gezorgd hebben, voor een spaarpotje in tijden van mindere economische vooruitgang.
Daardoor zit iedereen nu met de gebakken peren en de ondernemers gaan niet met minder genoegen nemen, zeker als dat nog niet hoeft en daardoor worden de duimschroeven bij de werknemers weer aangedraaid.
De regering heeft exact hetzelfde nagelaten, een extra spaarpotje op te bouwen en de schulden extra te saneren in de goede periode, daardoor staat Nederland er zo slecht voor.
Daardoor regeert nu de angst.
En moet iedereen daarom ineens gaan luisteren naar de werkgevers? Ik denk niet, dat dat een goed idee is, mensen moeten zaamhorig zijn en niet alles maar voor zoete koek slikken, ook niet in mindere economische tijden.

Ik vind de stakingsplek niet handig uitgekozen, maar vindt het stakingsrecht belangrijker.
Dacht dat dit een autosite was?
Blijkt dus gewoon een gefrustreerde Limburger site te zijn!

Sorry: jullie werden met een paard duizend collega’s op straat geflikkerd, bij goed’s gratie neemt iemand de fabriek over, regelt voor iedereen weer werk en inkomen, jullie mogen een jaar lang thuis zitten om eea te overbruggen, en wat gaan jullie doen?
Staken om MEER salaris???

Sorry kappen en aan de slag!
En hou toch op met al die domme commentaren; overal in Nederland worden mensen masaal op straat geflikkerd, ZONDER enig uitzicht op een nieuwe baan!
Geen sociaal plan, dus direct in de WW!
Stel jullie niet zo aan, ga aan het werke en zeur niet!
Ik weet niet waarvoor er gestaakt werd en heb ook niet de behoefte om daarover een oordeel te vellen. Er wordt in Nederland maar weinig gestaakt dus dat het nu toch gebeurd is voor mij een indicatie dat 1. er iets mis is, 2. er door de vakbonden een weloverwogen besluit is genomen.

Klaarblijkelijk hebben de meesten hierboven wel meteen hun oordeel klaar. Om meteen maar te gaan roepen dat je in tijden van crisis niet mag staken, gaat mij te ver.
Je moet voor je rechten opkomen, ook in tijden van crisis.
@ramshoek: Het is zo jammer dat men vaak vergeet dat bij rechten ook plichten horen. Die rechten worden wel opgeëist, maar de plichten willen we liever niets van horen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).