• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland heeft nu wegen die energie opwekken

Auteur: ricardo, gepost 12 november 2014 om 19:38 – 38 Reacties

Nederland heeft nu wegen die energie opwekken


Op de dag dat we als mensheid op een komeet zijn geland, werd er in Krommenie eveneens een geschiedenis geschreven. Daar werd een stukje wegdek dat energie opwekt geopend.

Het wegdek als een groot zonnepaneel

Knappe koppen bij TNO werken sinds 2011 aan een wegdek dat stroom opwekt. Het heet SolaRoad en bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter, met daarop een geharde en lichtdoorlatende toplaag van ongeveer 1 centimeter dikte. Onder het glas liggen kristallijn silicium zonnecellen waardoor licht dat op het wegdek valt wordt opgevangen en omgezet in elektriciteit. Prik die vervolgens gebruikt kan worden voor wegverlichting en verkeersinstallaties.

Nederland heeft nu wegen die zonne-energie opwekken

Het proeftracé in in Krommenie is ongeveer 70 meter lang. Volgens berekeningen van TNO zou 1 m2 SolaRoad per jaar ongeveer 50 kWh opleveren. Een gemiddeld huishouden gebruikt ongeveer 3.500 kWh per jaar. Dat zou betekenen dat 70 m2 SolaRoad voldoende moet zijn om een gemiddeld huishouden te voorzien van stroom voor een jaar. In theorie, that is. Of het ook in de praktijk zo werkt moet nog blijken, maar daar krijgen we waarschijnlijk snel genoeg antwoord op nu de SolaRoad officieel is geopend. Minister Kamp (Economische Zaken) knipte het spreekwoordelijke lintje vandaag door en gaf als een ware Nostradamus meteen de oplossing voor het energievraagstuk omtrent mobiliteit: “Uiteindelijk zou een auto moeten kunnen rijden op elektriciteit die via het wegdek is opgewekt. Dat is de droom voor de verre toekomst”

SolaRoad is ontwikkeld door TNO, Provincie Noord-Holland, Ooms Civiel en Imtech Traffic&Infra, bijgestaan door een koffertje subsidie van het Rijk.

But wait, there’s more. Niet iedereen meent dat wegdekken met zonnecellen een logisch idee zijn. Zie onderstaande ingenieur, die meent dat SolaRoad-achtige wegen NOOIT rendabel kan worden en debunkt even het hele project. Bijgestaan door cijfers en een whiteboard, dus hij lijkt het te menen.

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland
  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland
  • Gespot - De groenste Porsche van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

henk-kamp, tno, Verkeer, zonne-energie

Vorig bericht: « Bikkel: dit Nederlandse automerk bikkelt niet meer verder
Volgend bericht: Acht dikke spots uit Japan – Deel 2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. pudi zegt

    12 november 2014 om 19:48

    Das handig hoor :)

    Login om te reageren
  2. Brutus zegt

    12 november 2014 om 19:49

    Als fietspad kan dit nog wel handig zijn, mits ze niet langs bomen worden gelegd (wortels die het asfalt uit elkaar trekken), maar snelwegen beschadigen nog wel eens door hier en daar een ongeluk. Volgens mij is dit niet goedkoop om te repareren (lees: meer wegenbelasting (bijvoorbeeld) betalen)..

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      12 november 2014 om 21:35

      @Brutus: Het zit op behoorlijk dikke betonnen platen. De wortels van sommige boomsoorten zullen die wel omhoog krijgen, maar het is een stuk steviger dan asfalt.
      Ik vraag me vooral af als een plaatselijk onbekende vrachtwagenchauffer er met zijn maximaal beladen truck overheen rijdt, liefst op ’t randje. Ook gehard glas heeft zo z’n grenzen…

      Login om te reageren
      • Brutus zegt

        12 november 2014 om 22:36

        @potver7: Ook een goed punt inderdaad.

        Login om te reageren
      • bassx zegt

        13 november 2014 om 01:52

        @potver7: we hebben speciale lampen in de bestrating om het pand te belichten. Het glas is wonderbaarlijk helemaal niet dik en een vrachtauto is er meerdere keren al over geweest. Dat glas houdt het wel

        Login om te reageren
  3. thomcarspotter zegt

    12 november 2014 om 19:50

    Fiets er elke dag overheen :) hoewel het niet bepaald lekker fietst ofzo, heb ik vrij weinig te melden. Had dit niet al veel eerder verzonnen kunnen worden?

    Login om te reageren
    • arii zegt

      12 november 2014 om 20:58

      @thomcarspotter: ga je in de regen daar niet snel op je plaat?

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        12 november 2014 om 21:52

        @arii: jup, vandaag al bijna uitgegleden. echt bizar glad spul!

        Login om te reageren
        • arii zegt

          13 november 2014 om 08:29

          @thomcarspotter: lekker dan, je zal er maar met je gloednieuwe brommer met 60 overheen rijden

          Login om te reageren
          • thomcarspotter zegt

            14 november 2014 om 09:07

            @arii: jup.. rechtdoor is nog te doen maar als je bijvoorbeeld iemand in wilt halen moet je goed je best doen om overeind te blijven..

            Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      12 november 2014 om 21:36

      @thomcarspotter: Had ik ook wel gedacht dat dat niet lekker fietst. Ziet er alles behalve comfortabel uit

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    12 november 2014 om 19:51

    Slimme vinding….. Alleen een beetje jammer dat de meeste wegen overvol zijn, en die zonnepanelen niet zoveel licht zullen vangen als we er met zijn allen in de file bovenop staan.
    Het lijkt me efficiënter en goedkoper om zonnepanelen op daken van gebouwen te subsidiëren.

    Login om te reageren
    • enrique zegt

      12 november 2014 om 20:20

      @moveyourmind: Dat valt wel mee hoor, in de spits zijn de meeste wegen inderdaad overvol maar een groot gedeelte van de dag zijn ook veel snelwegen (relatief) leeg en kan het wel werken.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        12 november 2014 om 20:29

        @enrique: maar je blijft met het nadeel zitten dat het een gevoelig systeem is. Denk aan vorstschade, zwaar vrachtverkeer of zoals @brutus al noemde schade door boomwortels. Op daken hebben zonnepanelen nauwelijks te lijden.

        Login om te reageren
        • stamp zegt

          12 november 2014 om 23:50

          @moveyourmind: Ik vraag mij vooral af hoe het systeem omgaat met de pieken en dalen die ontstaan in de productie als er een fietser overheen fietst ( want dat doen ze, die fietsers ).. Daar krijgt de omvormer wel stress van. Waarschijnlijk geen grote string, maar per paneel en micro omvormer.

          Ach.. kansloos.. subsidiepot leeg geslurpt, en per tegel waarschijnlijk méér kosten gemaakt dan een compleet, traditioneel 3500kWp daksysteem op bijvoorbeeld het lokale gemeentehuis.

          Login om te reageren
          • moveyourmind zegt

            13 november 2014 om 20:39

            @stamp: Natuurlijk veel duurder dan traditionele zonnepanelen op daken. Bovendien lijkt het me dat je zonnepanelen ook zo kan produceren dat ze tegelijk de rol van traditionele dakbedekking overnemen. Tenminste op hellende daken. Daarmee bespaar je weer grondstoffen en energie bij productie van het daksysteem. Maar dat zal wel weer te simpel gedacht zijn.

            Login om te reageren
            • stamp zegt

              14 november 2014 om 08:23

              @moveyourmind: Nee hoor. Niets te simpel. Traditionele pannendaken worden goed en goedkoop voorzien van opbouw zonnepanelen. Zoals bij 95% van de panelen die jij dagelijks ziet..

              Maar als je wilt ‘integreren’, dan zijn die onderliggende dakpannen helemaal niet nodig. Gewoon ‘glad’ hellend dag, met daarop de panelen. De onderliggende kunststof laag wordt dan wel als waterdichte laag gebruikt. De panelen liggen dan niet meer ‘op’ het dak, maar liggen geintegreerd in het dak. Zo’n nieuw, geintegreerd dak is zelfs goedkoper dan een traditioneel pannendak.

              ( omdat zonnepanelen aan elkaar -waterdicht- leggen wel kan, maar niet praktisch is mocht er één kapot gaan, moet t halve dak los ).

              Login om te reageren
  5. DDX zegt

    12 november 2014 om 20:04

    Fiets idd niet erg prettig, vooral niet de uitsteeksel die je links op foto ziet.

    Ook goed voorbeeld door aan verkeerde kant van weg te fietsen zo op die foto.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      12 november 2014 om 20:18

      @DDX: Inderdaad, er zou maar een wielrenner met hoge snelheid zo’n fiets inhalen, daar moet je toch niet aan denken wat voor gevolgen dat heeft…

      Zit je drie weken zonder fiets omdat de onderdelen speciaal besteld moeten worden omdat de fietsenmaker op de hoek ze niet op het schap heeft liggen. Voordat de discussie losbarst, voor die wielrenner is het ook wel sneu natuurlijk.

      Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      12 november 2014 om 21:52

      @DDX: die uitsteeksels hebben ze sinds vandaag gefixt.

      Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    12 november 2014 om 20:12

    Het is een ongelofelijk dom idee.

    De mensen hierachter zijn ofwel kwaadaardige subsidietrekkers ofwel kwaadaardige oplichters.

    Login om te reageren
  7. g40freak zegt

    12 november 2014 om 20:16

    Wachten tot de eerste neukfout met een hamer gaat proberen door de bovenste laag heen te slaan.
    En om eerlijk te zijn: wat is nou het voordeel van deze constructie t.o.v. zonnecellen op daken??

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      12 november 2014 om 21:39

      @g40freak: Je kunt het één doen en het ander niet laten, natuurlijk. Nergens staat dat dit in de plaats van zonnecellen op daken is bedoeld.

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        12 november 2014 om 22:01

        @potver7: nergens zeg ik ook dat het een vervanging is??

        Login om te reageren
  8. markietwo zegt

    12 november 2014 om 20:17

    Dit filmpje zag ik maanden terug al. Vele malen verder dan deze tegels.
    http://youtu.be/qlTA3rnpgzU

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      13 november 2014 om 09:42

      @markietwo: Dus de TNO is een stukje minder ver dan die dat schattige treehugging koppeltje met hun solar freaking roadways?

      Login om te reageren
  9. mashell zegt

    12 november 2014 om 20:25

    Het lijkt in eerste instantie weggegooid geld maar een foto van Henk Kamp met een kromme knie in Krommenie is natuurlijk onbetaalbaar!

    Login om te reageren
  10. e39540itouring zegt

    12 november 2014 om 20:29

    Het zullen vast geen gladde glasplaten zijn ivm grip enzo, dus het rendement zal laag zijn(diffuus licht) en door de platte ligging is het rendement nog veel lager… Kansloos als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      12 november 2014 om 21:53

      @e39540itouring: die dingen zijn echt spekglad hoor, vandaag al bijna uitgegleden..

      Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    12 november 2014 om 20:34

    Mooi stukje Hollandse techniek weer. Toch lijkt me het verstandig om bijvoorbeeld eerst alle geschikte daken in Nederland vol te leggen, voordat we de wegen gaan gebruiken.
    Die ‘ingenieur’ lijkt me een Australiër, niet het meest vooruitstrevende volk ter wereld, dus ik ga zijn 30 minuten gezwets niet aanhoren.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      12 november 2014 om 20:39

      @trustmeiamanengineer: Shit, filmpje toch maar even gekeken en hij zegt eigenlijk hetzelfde als ik, zonnepaneel op het dak is goedkoper en efficiënter.

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      13 november 2014 om 00:28

      @trustmeiamanengineer:

      Die vent van EEVBlog is wel prima. Heb wel vaker dingen van hem gekeken (zit zelf ook in de elektrotechniek.

      De grote issue die ik met dit soort projecten zie is dat men ontzettend moeilijk doet voor een suboptimale oplossing. We hebben bergen daken waar grote hoeveelheiden panelen simpel en relatief goedkoop op gemonteerd kunnen worden. Nu hebben we relatief dure constructies die waarschijnlijk nog wel eens stuk zal gaan, bij regen glad is voor fietsers en door het vuil dat zich vaak op de weg bevind waarschijnlijk ook niet optimaal zal opleveren.

      Nu is het enkel een fancy verhaaltje voor de media.

      Dan kun je zeggen dat alle beetjes helpen, maar als ze dezelfde panelen gewoon op een dak hadden gelegd had het veel efficienter geweest, goedkoper geweest, robuuster geweest en beter voor de verkeersveiligheid (met name uitglijdende fietsers). Dus zo lang de daken niet vol liggen is het een drogreden

      Login om te reageren
  12. kobus1967 zegt

    12 november 2014 om 20:46

    Kamp rijd op een Stromer st2, dit is een 45kmh speed pedelec met een 500Watt motor en een 850kw accu. Ook op afstand uit te schakelen en te localiseren via een app op je gsm.
    Goed alternatief voor de forens die de file en bijtelling zat is.
    Hij kost 5850 euro!!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      12 november 2014 om 21:42

      @kobus1967: Lachen… dat is dus een fiets waar je formeel niet op mag fietsen omdat die boven 25 km/u ook trapondersteuning biedt.

      Login om te reageren
      • gerald zegt

        12 november 2014 om 22:16

        @potver7: Vanaf 2017 vallen ze onder de wet voor bromfietsen en wordt een kenteken, rijbewijs en helm verplicht, kun je net zo goed een scooter kopen voor het geld, of gewoon zelf hard trappen;)

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          13 november 2014 om 13:41

          @gerald: Ja dat weet ik, maar het punt is dat Onze Minister (je weet wel, zo’n figuur die het goede voorbeeld hoort te geven) vandaag een officiële handeling verricht op de openbare weg met een fiets waarmee je vandaag helemaal niet op de openbare weg mag rijden.

          Login om te reageren
  13. jonathan_vandenbroeke zegt

    13 november 2014 om 01:11

    Geweldige fiets die Stromer st2, ik heb hem mogen proberen. Je moet aardig trappen om zo snel op te trekken als met deze fiets. Maar dat kenteken achterop is echt geen gezicht.

    Login om te reageren
  14. cvierc zegt

    13 november 2014 om 11:29

    De enige reden dat dit soort dingen doorgang vinden is omdat zonnepanelen op het dak de burger direct voordeel opleveren en dat is nou niet de bedoeling en wordt niet echt gestimuleerd. Er worden liever miljarden in windmolens en zonnepanelen op plekken gestopt waar wij niet direct voordeel bij hebben. Betalen zul je. Ieder huis had allang zonnepanelen kunnen hebben en daarmee de duurzaamheidsdoelstelling kunnen behalen maar dan zou de overheid inkomsten ‘missen’ en dat is niet de bedoeling. Afhankelijk blijven is de sleutel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North