
Omdat auto’s zo duur zijn tegenwoordig zit de mobiliteit van Nederlanders in de knoop.
Laten we eerlijk zijn. Het is lastig bewegen zonder ons autootje. Naar de supermarkt in je dorp gaat nog, maar als jij een serieuze afstand moet afleggen vanuit een dorp ben je toch echt op je auto aangewezen. Anders krijg je bus, bus, trein, bus, lopen-routes aangewezen in 9292 en ben je 3,5 uur verder. Voor een route die waarschijnlijk een uurtje met de auto kost.
Auto (rijden) te duur
De mobiliteit van bewoners in landelijk gebied staat dan ook onder druk, vinden ze bij de ANWB. Dat komt omdat de auto steeds duurder is geworden. Zonder auto ben je nergens. Het ANWB-onderzoek laat zien dat er een groot verschil is tussen mensen mét en zonder auto. Van de autobezitters in landelijke gebieden geeft 74% aan dat het bereiken van voorzieningen geen enkel probleem is. Voor mensen zonder auto is dat een ander verhaal: ruim de helft (54%) zegt dat voorzieningen lastiger bereikbaar zijn.
Voor bijna één op de vijf bewoners is het openbaar vervoer het enige vervoermiddel. Maar probeer jij maar eens ergens te komen met de bus zonder dat het je halve dag in beslag neemt. Laat staan op moeilijkere tijden: laat op de avond of in het weekend.
Daarmee zijn ouderen, jongeren en mensen met een lager inkomen de dupe. Wie geen auto kan betalen, heeft beperkte mobiliteit. Zo simpel is het. Wat er dreigt, is een vicieuze cirkel: autorijden wordt duurder, waardoor mensen in landelijke gebieden minder mobiel worden. Minder mobiliteit betekent dat voorzieningen moeilijker bereikbaar zijn, waardoor de leefbaarheid daalt.
De ANWB pleit daarom voor een paar concrete maatregelen. Allereerst moet autorijden betaalbaar blijven. Nou, daar kunnen we het niet mee oneens zijn. Gelukkig blijft de accijnskorting nog even. Daarnaast zou het volgens de ANWB helpen als er meer slimme OV-oplossingen komen, zoals flex-vervoer op aanvraag. Heb jij nog briljante aanvullingen? Laat het weten. In de comments!





Hoezo betaalbaar blijven?!?
Het is in Nederland al vele jaren veel te duur met graaiende overheid
Vreemd artikel ook. Eerst wordt een aantal keer benoemd dat auto (rijden) te duur is, en daarna wordt gezegd dat het betaalbaar moet blijven.
We hebben negen miljoen auto’s op 18 miljoen mensen dan je niet met droge ogen beweren dat het niet betaalbaar is. Het is voor een relatief beperkte groep niet betaalbaar. En die graaiende overheid met lage belastingen voor bedrijven en hoge belastingen voor burgers hebben we zelf gekozen.
Het is ook gewoon betaalbaar. Ik rij een 19 jaar oude D segment sedan met best wat luxe en 140pk voor 390 euro in de maand. Inclusief alles. Hou het iedere keer als ik tank bij. Rij 15k per jaar met die auto. Als ik een oud B segment karretje ging rijden was het nog veel cheaper.
Precies. Benzine werd een tijd geleden duurder en in NL werden dat jaar meer kilometers gereden. Als je maar blijft bleren dat het zo duur is en dat er armoede bestaat gaan velen het geloven. Ken zat uitkeringstrekkers die moeiteloos een auto kan betalen.
Je weet dat als je bedrijven belast je indirect ook werknemers belast? En visa versa?
Je kunt beter tegen het monetair beleid van de ECB aantrappen overigens, die de rente te lang te laag heeft gehouden waardoor inflatie de pan uit rees en met name de onderlaag pijn heeft gedaan.
Hou toch eens op man met afgeven op de overheid!
Als het je hier nier bevalt: er zal je niemand tegenhouden om naar een ander land te emigreren….
Voor de liefhebbers : er is op dit moment een pilot voor flexvervoer in het zuidwesten des lands, die naar zeggen van de betrokken partijen – bij gebleken succes – over heel Nederlandje uitgerold gaat worden. Fingers crossed 🤞🏻
https://reizendoorzeeland.nl/flex
Maar eigenlijk is het toch gewoon een taxidienst? En wie gaat dat betalen.
Voor een belangrijk deel door de belastingbetaler. Zoals te doen gebruikelijk bij het gesubsidieerde Onrendabelen Vervoer.
En dat maakt ook niet uit, door het flex vervoer kunnen die mensen ook bijdragen aan de economie en de gemeenschap. Een beetje belasting meer is dus geen enkel probleem voor dit onderwerp
Tsja, wat is beperkte mobiliteit? Met een fiets/scooter kom je toch ook best een eind en zeker wel bij een treinstation..
Gooi nederland gewoon dicht , allemaal niet meer gaan werken en geen auto meer rijden , lees tanken
Eens kijken als we een of 2 weken verder zijn of het volk gehoord wordt.
Vuile uitzuigers zijn het !!!
Wat een kroegpraat. Land platgooien omdat je de benzine te duur vindt.
Ik denk dat er wel urgentere dingen aangepakt moeten worden in dit land.
Ach gut, gaat het wel. Moet je geen hulp zoeken? Voor al dat gegraai krijgen we gratis onderwijs, betaalbare zorg (ja is duur, maar goedkoper dan elders), goede wegen een sociaal vangnet etc. Maar een paar euro extra belasting is gegraai.
Sorry, off-topic, maar hier is een kleine correctie wel op z’n plaats. De zorg is al jaren niet meer betaalbaar, en dat is onder de streep vooral een gevolg van het invoeren van de marktwerking, zo’n 20 jaar geleden. Het argument bij invoering, dat dit ‘de zorg betaalbaar ging houden’ is een gotspe gebleken. Iets wat je overigens ook wel kon verwachten, want ‘marktwerking’ betekent ‘verdienmodel’, en geld verdienen gaat dus niet ten koste van de zorgverleners of de investeerders. Ergo: die winst wordt uiteindelijk door de cliënten (lees: patiënten en premiebetalers) betaald.
Er zit je ongetwijfeld iets dwars, maar weet je zeker dat dat de overheid is en niet een of ander Facebook-nonsense groepje waar je je op hebt geabonneerd?
Ik vind het helemaal prima om autorijden duur te maken, hopelijk pakken dan meer mensen de fiets. Het is volslagen belachelijk wat voor korte afstandjes men tegenwoordig met de auto doet. Geen wonder dat heel Nederland vast staat in files. Ik heb collega’s die voor 5km woon-werk verkeer de auto pakken! Als je daar al van gaat zweten, wordt het tijd om iets aan je conditie te gaan doen.
Pas als autorijden duur genoeg is, pakken mensen OV en de fiets ipv de auto. En ja, ik woon op “het platteland”, vrijwel nergens in Nederland zit je dan op een niet te fietsen of OV-en afstand van een supermarkt of school.
Accijnsverlaging, waar de ANWB eerder voor pleitte deze week, helpt niet voor deze groep. Slechts 2% van de Nederlandse huishoudens, heeft een laag inkomen en rijdt veel kilometers. Beter kan je de kosten, die nu gemaakt worden voor de accijnskorting op benzine, inzetten om de groep te helpen, die nu een beperkte mobiliteit heeft. Dit blijkt uit onderzoek van TNO.
Als je geen gedoe wilt in het leven zorg je ervoor dat je niet afhankelijk wordt van de overheid, daar wordt je leven een stuk simpeler van. Toeslagen en subsidies als ze wel/niet doorgaan of dat je er gebruik van mocht maken. Wegenbelasting en accijnzen die wel/niet omhoog gaan. Elke dag wordt wel weer aan een knop gedraait met ongewenste effecten
Ik zal zeker niet ontkennen dat autorijden duur is. Echter, wij hebben ook een gezin. Het OV gebruiken voor privéreizen (even km vergoeding woon/werk of OV chipkaart van de zaak daargelaten) is voor ons als gezin gewoon een stuk duurder dan de auto pakken, zelfs als ik parkeergeld meereken. Nog maar te zwijgen over vakanties en lange(re) reizen naar het buitenland. En dan heb je nog de praktische implicatie: een auto die je wanneer jij wil in je eigen bubbel direct van A naar B brengt of een enorm circus met overstappen/aansluitingen/vertraging/uitval. Daarbij: als je gewoon een oud maar enigszins betrouwbaar barrel rijdt, vallen de vaste lasten an sich ook wel mee.
Op de auto uit de headerfoto zit 760 euro bpm. Hoezo gegraai door de overheid?
Als je denkt dar je in een ander land goedkoper uit bent; waarom ga je dan niet verhuizen?
Hoeven wij dat (onterechte) geklaag tenminste niet aan te horen…
Dit horen we al 30 jaar.
Goedkoop populistisch gelul van de ANWB.
In het dichtstbevolkte land vervoer een probleem?
Is er echt niets anders te melden/klagen?
We leven in 1 van de meest welvarende landen….en dan dit een probleem noemen?
Het klimaat: dat is (oa) pas een probleem !
Openbaar vervoer in de huidige vorm werkt niet en is belachelijk duur.
Om het goedkoper te maken moet het onbemand werken en met vele kleine units die naar capaciteit behoefte kunnen worden ingezet.
Ondergrond als een metro zou het beste zijn om niet gevoelig ze zijn voor slecht weer en eenvoudiger te realiseren is in volgebouwde steden. We moeten af van tijdsschema’s, om de 10 min moet je kunnen vertrekken.
En het zou gratis moeten om mensen met weinig inkomen een kans te geven.
Te dure auto’s,te dure brandstof of stroom. Vervolgens hebben we milieuzones en staat het rekeningrijden ook nog op de lijst van komende maatregelen.
Nederland is een flexibel en innovatief land.
Maar dat gaat op de schop als het aan de overheid ligt..