• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlanders willen geen auto bezitten

Auteur: RubenPriest, gepost 2 oktober 2024 om 09:51 – 33 Reacties

Nederlanders willen geen auto bezitten

Een groot deel van de Nederlandse consumenten zit helemaal niet op autobezit te wachten.

Een auto leasen of een auto kopen? Als je hier op Autoblog onder de lezers zo’n onderzoek zou laten doen kom je waarschijnlijk op hele andere resultaten uit dan wat de gemiddelde consument wil. Wij kopen het liefste onze bolides, al is het alleen maar omdat jouw ideale model of uitvoering niet in de lease beschikbaar is. Laat staan als je de auto wil modificeren.

Autobezit Nederlanders

Voor de niet-autonerds, dus zeg maar de rest van het land, steekt de boel anders in elkaar. Die willen vooral een auto omdat ze dit enkel als vorm van mobiliteit zien. Uit een nieuw rapport van Deloitte komt naar voren dat maar liefst 65 procent van de Nederlandse consument de voorkeur geeft aan flexibiliteit boven autobezit. Daarover bericht digitaal auto-abonnementsbedrijf Dribe in een persbericht.

Lease, delen of andere auto-abonnementsdiensten zijn in trek. In plaats van een bedrag in één keer of maandelijks af te tikken, waarbij de auto eindelijk de jouwe is, genieten diensten de voorkeur. Een maandelijks bedrag en rijden in een ‘geleende’ auto waarbij belangrijke zaken als verzekering en onderhoud zijn inbegrepen.

Het zijn vooral jonge bestuurders die flexibiliteit belangrijk vinden. Of misschien hebben ze gewoon niet de pegels om een dikbolide te kunnen of willen betalen.

Uiteindelijk valt er ook wat voor te zeggen. Het is gewoon afhankelijk van de situatie. Het KAN soms interessant zijn. Eerlijk gezegd vind ik private lease in de meeste gevallen verschrikkelijk duur voor wat je krijgt, echter zijn nieuwe auto’s ook idioot prijzig in ons land. Daardoor ligt de voorkeur bij bezit. Als ik het dan heb over de tweede auto hè. De primaire beuker lap ik lekker zelf: geen gedoe over kilometrage en aanpassen aan het ding wat je ook maar wil aanpassen.

Ook interessant!

  • Video: Private Lease een gebruikte elektrische auto
  • Nederlanders pakken vaker de auto
    Nederlanders pakten weer vaker de auto
  • 'Private Lease is gevaarlijk voor jongeren'
  • 1 op de 10 Nederlanders kan auto eigenlijk niet betalen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

deelauto, lease, nederland, onderzoek

Vorig bericht: « Fiat 500 verkoopt voor geen meter, Stellantis op het matje
Volgend bericht: Het gaat niet goed met Aston Martin »

Lees Interacties

Reacties

  1. pier zegt

    2 oktober 2024 om 10:22

    Puur financieel, na een huis is een auto de grootste uitgave. Als iedereen 100k op de bank had dan werd er echt wel een auto van gekocht ipv een fiets of OV kaartje (al is die laatste ook rammend duur tegenwoordig).

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      2 oktober 2024 om 19:26

      Logica ontgaat mij, waarom zou je wel je geld uitgeven aan een auto als je 100k op de bank hebt.
      Ps van de rente kan je een private lease rijden :-)

      Login om te reageren
  2. Mike zegt

    2 oktober 2024 om 10:27

    Voor een groot deel van de bevolking zal dat inderdaad wel kloppen zeker de jonge generatie. Het blijft wel een onderzoek van “Wij van WC eend adviseren WC eend”.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    2 oktober 2024 om 10:51

    Als ik al eens een (bestel)auto huur, valt het me altijd op dat die auto’s eigenlijk altijd afgetrapt aanvoelen – zelfs als ze soms minder dan een jaar oud zijn. Alleen om die reden zie ik met zelf niet abonneren op deelauto’s.

    Login om te reageren
  4. schuimbekje3 zegt

    2 oktober 2024 om 10:52

    waarschijnlijk een onderzoek niet onder autobloggers maar.onder snowflakes gedaan die de aygo van mammie mogen gebruiken omdat ze nooit hebben geleerd met geld.om te gaan en met hun 3de credit card hun duo schuld afbetalen en met de 1ste hun eten leasen en de 2de op vakantie gaan naar australie voor een ecologisch vervoer cursus.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 oktober 2024 om 12:01

      Zijn auto bloggers dan een erkende demografische doelgroep?

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        2 oktober 2024 om 18:00

        Tuurlijk, er stroomt bij ons dinosap door de aderen

        Login om te reageren
  5. audirs3 zegt

    2 oktober 2024 om 11:00

    Niks meer bezitten en alles huren. Het begon al met Spotify, Netflix en mobiele telefoons. Maar zelfs wasmachines en TV’s kan je nu met een abonnement kopen. De auto private leasen is in dat opzicht best logisch, gezien de hoge aanschafprijs.
    Het is dat de overheid de hypotheekrente beperkt heeft bij een aflossingsvrije hypotheek, anders zou iedereen dat ook nog steeds massaal doen.
    Mijn hypotheek is ook 50% aflossingsvrij. De rente hierover niet aftrekbaar, maar met 1,09% rente ligt ik daar niet wakker van. En de inflatie doet zijn werk wel om die aflossingsvrije schuld omlaag te krijgen.

    Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      2 oktober 2024 om 11:35

      Ik heb altijd geleerd: je huis koop je cash en zet je op naam van je vrouw. Want als het dan misgaat met de zaak, verkoop je je huis en begin je daarvan opnieuw. Opa had gelijk.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        2 oktober 2024 om 13:56

        Totdat het misgaat met je vrouw

        Login om te reageren
        • gdjnl zegt

          2 oktober 2024 om 20:45

          @harrie haha precies dit 🫢

          Login om te reageren
      • pier zegt

        2 oktober 2024 om 14:10

        Maar natuurlijk, als een auto al niet lukt waar haal je die 6 ton cash dan vandaan voor een huisje.

        Login om te reageren
  6. Allison Burgers zegt

    2 oktober 2024 om 11:07

    Link naar het rapport?

    Login om te reageren
  7. bassrt zegt

    2 oktober 2024 om 11:08

    “Of misschien hebben ze gewoon niet de pegels om een dikbolide te kunnen of willen betalen”

    ik denk dat daar het grootste probleem zit. Sparen voor grote uitgaves hoor ik steeds minden voorbij komen. Waar het aan ligt laat ik in het midden, want dat is voor iedereen verschillend.
    Maar dat de prijzen voor auto’s ook omhoog schieten maakt de situatie ook niet makkelijker.

    Login om te reageren
  8. italia007 zegt

    2 oktober 2024 om 11:08

    Ondanks dat ik gek ben van auto’s heb ik nu geen behoefte aan een eigen auto;
    Ik ben 29 jaar, woon op 8 minuten fietsen van m’n werk. M’n broer en minstens 3 vrienden delen de passie voor auto’s. 3 daarvan hebben hun eigen auto. Mijn ouders wonen op 5 km afstand en zijn bereid om te helpen waar nodig.
    Ik heb in mijn appartementencomplex een stuk of 15 buren, waarvan zeker de helft een auto heeft.
    Ook hiervan zijn er een aantal bereid om te helpen met een auto, waar nodig. Maar ook is het parkeerterrein behoorlijk gevuld, waardoor een eigen auto niet altijd binnen (en dus veilig) geparkeerd kan worden.

    Ik heb echt hooguit 1 keer in het jaar een situatie waarin een auto nodig heb en het niet kan regelen binnen bovenstaande mogelijkheden.

    Dat is echt het geld niet waard voor mij.

    Login om te reageren
  9. Poulusma zegt

    2 oktober 2024 om 11:43

    Is het ook duidelijk in het rapport waar die jonge bestuurders wonen?
    Als die in de stad wonen kan ik me voorstellen dat die geen auto in het bezit willen hebben. Daar in steden het bezitten van een auto onmogelijk geprobeerd wordt te maken.
    Daarnaast is de zieke woningmarkt misschien ook een plausibele reden, die jonge bestuurders willen zoveel mogelijk geld opzij zetten zodat ze ergens een studiootje voor veel teveel geld kunnen kopen om het huis uit te gaan of hun studentenkamer te kunnen verlaten.
    Diep in de harten van het meerdendeel van deze jonge bestuurders verwacht ik wel dat ze het wel zouden willen maar dat het door bovenstaande redenen niet realistisch is….

    Login om te reageren
  10. Design_Driven zegt

    2 oktober 2024 om 11:51

    In het VK is een auto bezitten nog leuk, belasting voor de meeste van mijn auto’s is rond de 400 per jaar, een aantal maar 140. Ik heb een goede no-claim opgebouwd dus verzekering is ook te doen. In NL is het gewoon niet leuk meer, veel te duur.

    Login om te reageren
  11. petroldrinker zegt

    2 oktober 2024 om 12:03

    Ik wil er juist veel en veel meer, maar de maandelijkse wegenbelasting houdt dat tegen (wil graag bijv een escalade EXT/Avalanche/H2SUT ofzo erbij, maar 500+ aan wegebelasting per kwartaal voor een auto die paar 100km pj rijdt vind ik schandalig, sowieso zulke hogen wegenbelasting vind ik schandalig waar een EV ook zulk gewicht heeft en een fractie betaald maar wel meer slijtage brengt)…. als we nou is de km heffing ofzo zouden krijgen zou het wagenpark hier direct uitgebreid worden met een aantal autos :) auto’s ik heb er nooit genoeg van

    Overigens krijg ik het gevoel dat dit onderzoek is gedaan onder mensen die totaal niet met geld weten om te gaan….

    Login om te reageren
  12. jaso013 zegt

    2 oktober 2024 om 12:09

    Ik hoef ook niet persee een eigen auto. Het is iedere maand een rib uit mijn lijf. Maja. Wat dan? Wil ook niet aan een contract vastzitten en heb de auto soms wel nodig voor woon/werk. Wij rijden ongeveer 8K km’s per jaar. Als je dat om gaat rekenen per km dan zijn het nu hele dure km’s.

    Login om te reageren
  13. dare2think zegt

    2 oktober 2024 om 12:41

    Ben benieuwd of er ook onderzocht is of ondervraagde 1+ kind heeft. Bedenk maar eens na hoeveel meer moeite het is als je ergens naartoe wilt wanneer er geen vaste plek is voor alle bijbehorende troep. Kinderen met OV wordt flink onderschat.

    Login om te reageren
  14. O plaat zegt

    2 oktober 2024 om 12:44

    Ik heb er 4 staan, ik draag meer dan mijn steentje bij om het gemiddeld aantal wagens/persoon hoog te houden.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      2 oktober 2024 om 15:12

      Ik ook. En dan betaal ik ook lekker 4x de belasting, terwijl ik er maar met eentje tegelijkertijd de weg op kan.

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        2 oktober 2024 om 20:12

        Ik niet. Twee oldtimers en één is een bestelwagen op de zaak enkel voor de gezinswagen betaal ik (persoonlijk) aan vadertje staat.

        Login om te reageren
  15. maxidyne zegt

    2 oktober 2024 om 13:10

    Ik ben blijkbaar van de oude stempel: echte autoliefhebber met 4 auto’s in bezit. Ga niet met vakantie (eigen transportbedrijf) rook en drink niet, en ga niet uit.Moet er niet aan denken om met het OV te moeten verplaatsen of een auto te delen. Rij prive hooguit 7000 kilometer per jaar. Allemaal plezier ritjes en uitstapjes naar auto gerelateerde evenementen. Maar merk wel duidelijk onder de jonge medemens dat een auto niet meer is dan een auto, en ze er ook weinig tot geen geld voor over hebben. Liefhebberij voor auto’s wordt echt hard minder.

    Login om te reageren
  16. gabrielo zegt

    2 oktober 2024 om 13:44

    Als er geen deelauto’s waren geweest had ik nooit mijn keuze laten vallen op een onpraktisch maar heerlijk sturend tweezittertje als daily. Voor die zeldzame keren dat ik meer zitplaatsen nodig heb pak ik de deelauto. Die deelauto is elektrisch, dus zo genieten we nog van variatie in rijervaringen ook.

    Login om te reageren
  17. smeck zegt

    2 oktober 2024 om 15:11

    Afgaande uit eigen omgeving is het vooral niet missen wat je niet kent.
    Door de jaren heen hoop vrienden/kenissen gehad die nooit een auto hebben gehad en er af en toe een papa of mama leende. Wonen in de stad waar alles in de buurt is dus geen behoefte.
    Totdat ze een auto vd zaak krijgen of iets kopen omdat het uitkomt. Daarna is er niemand geweest die meer zonder kan omdat ze dan pas beseffen wat een vrijheid een eigen auto geeft. Geen absurde OV kosten, gemiste aansluitingen, treinen die niet rijden, meer dan een rugzak aan spullen kunnen meenemen, weggaan wanneer je wil etc.
    Zelfs paar x gehad dat mensen fel tegen autobezit waren, maar wel vragen of ze mee konden rijden naar een concert, want dat was makkelijker dan met OV…Jammer dan, pak de trein maar lekker.
    Sinds mn 18e nooit zonder auto gezeten (meestal 2-3 voor deur), zelfs toen het financieel minder ging was toegang tot een auto belangrijker dan een avondje stappen qua kosten.

    Login om te reageren
  18. kniesoor zegt

    2 oktober 2024 om 16:39

    Als je in een grote agglomeratie woont met bruikbaar OV, aan het begin van je loopbaan staat, nog een ‘studie’schuld af te lossen hebt en net een hypotheek op je bult genomen hebt en misschien wel aan kinderen wil beginnen/begonnen ben, kan ik me voorstellen, dat een eigen oto met alle ermee samenhangende kosten effe niet zoveel prioriteit geniet/niet zo goed uitkomt. Maar gaandeweg zal de behoefte aan zo’n ding in meeste gevallen alsnog ontstaan. Voor redenen als hier al door anderen beschreven.

    Login om te reageren
  19. adbrotjeknor zegt

    2 oktober 2024 om 18:41

    Het ligt veel aan je situatie. Ik 70+, wonende in binnenstad Rotterdam, rijd 10-20K per jaar. Moest 250 euro p/mnd betalen voor parkeerplaats onder mijn flat. Gebruik nu deelauto. Kost 10 euro/mnd abo, rest variabel. Er staan wel 8 auto’s (VW-Up, Golf variant) op minder dan 5 min. lopen. Altijd wel een paar vrij. Vakantie huur ik (mooie, wat dure) auto. Zijn vaak bijna nieuw. Ik bespaar heel veel geld op deze manier. Maar als je buiten de grote stad woont is het andere koek.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      3 oktober 2024 om 09:54

      Als je de tijd hebt, dan kan dat ook, maar werken, gezin etc, dan heb je wel fatsoenlijk vervoer nodig.

      Login om te reageren
  20. seatleon zegt

    2 oktober 2024 om 19:05

    Ik vind een auto bezitten, hoe goedkoop ook, een fijnere gedachte dan het afsluiten van een financierings- of leasecontract. Bij de aanschaf is het even slikken, maar daarna heb je veel vrijheid. Een financierings- of leasecontract is precies andersom. Bij het afsluiten van het product geen hoge kosten, maar na 48 maanden hakt die paar honderd Euro er wel in. Dan betaal je immers nog steeds hetzelfde bedrag voor een “oude” auto. Zeker als je hem bij einde looptijd moet inleveren. Onlangs heb ik een Mini Cooper s gekocht. Prima auto, maar kort daarna kwam een andere Cooper s voorbij. Die ook gekocht en nu de eerste in de verkoop. Natuurlijk had ik het geld liggen, maar als ik wat verlies maak op de eerste hoef ik dat alleen maar thuis te bespreken, niet met de bank. Praat toch wat fijner.

    Login om te reageren
  21. e36thuglife zegt

    2 oktober 2024 om 19:17

    Ewa geef maar aan mij dan die waggies als andere ze niet willen.

    Login om te reageren
  22. MarcoM zegt

    3 oktober 2024 om 09:52

    De jonge generatie, de theoretisch opgeleiden, hebben een auto van de zaak of kiezen voor een private lease hokje. De praktisch opgeleiden kopen een Toyota Starlet uit 1996 of Nissan Micra van 2001, die zijn probleemloos, zuinig en goedkoop.

    Login om te reageren
  23. wimbers zegt

    3 oktober 2024 om 17:09

    de titel is verkeerd, er moet staan:
    “Nederlanders willen niet de kosten van een auto bezitten.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North