
De autoverkoper gaat met een gestrekt been in op commentaar.
Laat ik voorop stellen: bij Autoblog willen we geen ondernemers van hun werk halen. Echt niet. Maar we willen ook niet dat autokopers een nare ervaring overhouden aan hun aankoop. Zie het dus als een heads-up waarna je zelf kunt bepalen of je nog wel of niet een auto koopt bij de partij genaamd Auto op Afspraak.
Op het eerste oog lijkt de autodealer er een uit duizenden. Een rits occasions in een format dat ervaren autozoekers wel zullen herkennen en ook nog eens een erg gevarieerd aanbod. Waar het echter mis gaat, is de afhandeling van commentaar.
Uiteenlopende reviews op Auto op Afspraak
Wij weten natuurlijk niet wat er zich achter de schermen afspeelt en wie er gelijk heeft. We weten wel hoe de dealer antwoordt op reviews op Trustpilot. En die antwoorden zijn niet altijd professioneel te noemen.
Van de op dit moment 223 beoordeelaars op Trustpilot zijn er 116 die de autoverkoper één ster geven. 3 procent geeft twee sterren en minder dan 1 procent drie sterren. Het opvallende is dat er ook een boel mensen (45 procent) 4 of 5 sterren geven aan Auto op Afspraak. Er lijkt dus een duidelijk splitsing te zijn. Bij de positieve reacties wordt de verkoper geprezen om zijn service, betrouwbaarheid en het prettige karakter van de autoverkoper.
De verkoper neemt geen blad voor de mond
Maar dan, de reviews met één ster. De handelaar zou zijn afspraken niet nakomen, ondeugdelijke auto’s meegeven en auto’s frauduleus keuren. Dat is als verkoper natuurlijk niet fijn om te horen, maar de manier waarop de dealer omgaat met de kritiek is vaker onbeschoft dan berekenend.
Teksten als ”karma is onderweg kameraad”, ”Wat een sukkel johhh” en ”Jezus, wat ben jij een zielig manneke. Weer thuis gepest door de vrouw en ga je dan hier weer beginnen” komen voorbij. Ja, de reviews zijn bikkelhard, maar dat geeft je als verkoper geen vrijbrief om er net zo hard in te gaan.
Het lastige van deze zaak is dat er klanten zijn die lovend spreken over Auto op Afspraak. Zo valt er te lezen: ”De ontvangst en het klantencontact was meer dan vriendelijk!”, ”Hij nam uitgebreid de tijd voor, ons ondanks dat het best wel druk was” en ”Heren doen wat ze beloven”.
Dus, wat moeten we nu denken van Auto op Afspraak? Hebben de reaguurders die positief zijn gelijk of klopt hetgeen dat de verbitterde klanten zeggen? Op Trustpilot kun je de gesprekken tussen koper en verkoper lezen.





Ik zou zeggen: wees een journalist en ga op onderzoek uit!
Ja!
Inderdaad, maak er een mooie reportage van!
Puur op basis van hoe hijzelf reageert op negatieve reviews zou ik met een grote boog om dit bedrijf heen lopen. Wat een naar mannetje zeg.
Zonde. Kevin is echt een leuke vent en hij heeft altijd leuke auto’s voor goede prijzen. Vind het wel mooi dat hij het gezeik en lowballen van zogenaamde klanten simpelweg niet altijd accepteert.
Ik heb ook zo het vermoeden dat de uiterst positieve reviews van zogenaamde klanten komen. Als het van de ene kant zo werkt dan werkt het van de andere kant ook zo.
Als je als ondernemer zo op klant reviews ingaat dan neem je je klanten gewoon niet serieus.
Hoi Kevin!
Zowel reviews als reacties met de diepgang van een gemiddeld pierenbadje..
Misschien niet professioneel, maar aan de andere kant zijn klanten vaak ook echt schorem uit het riool.
Vooral als je zelf wel eens een of meerdere auto’s hebt verkocht kom je achter de diepgaande debielheid van de gemiddelde persoon.
Ik was een stukken optimistischer persoon voordat ik begon met auto’s en onderdelen verkopen.
Toen leefde ik nog in mijn bubble van blissful ignorance waarin alle mensen gewoon normaal waren en toch op z’n minst basisschool groep 8 niveau hadden.
Zodoende heb ik een grote map screenshots van de meest bizarre marktplaatsgesprekken om af en toe nog ens op terug te blikken zodat er toch nog iets te lachen valt om wat eigenlijk drieste ellende is.
Ik begrijp deze verkoper dus wel, gewoon psychotisch geworden van zijn eigen klanten en dan zijn social media en reviews je grootste vijand.
Ik kijk op marktplaats soms ook mijn ogen uit. Mensen betalen daar om een advertentie voor hun auto te maken. Rijd en schakelt goed, begint het vaak al mee. Geen onderhoudshistorie, nummerborden weggepaint, opties niet weergegeven, nauwelijks een beschrijving, geen woord over de apk, niet opgeruimd interieur. Dan denk ik, is dit echt het beste wat je kan. Is dit alle moeite die je er in wil en of kan stoppen? Wat voor puinhoop moet de rest van je leven dan wel niet zijn, als je niet eens in staat bent een leesbare marktplaats advertentie te maken met relevante info.
Tis maar net wat mensen willen zien in een advertentie, ik wil persoonlijk juist geen lappen tekst in een advertentie voor een auto, gewoon kort met de grootste belangrijkste punten vd auto. De opties kan ik zelf ook zien op de foto’s die hoeven niet voorgekouwd te worden. en dan gewoon gaan kijken en de deal rond maken…
Kwa reacties van die lui die niet de moeite nemen is idd tenenkrommend vaak, ik denk dan “ok je wilt niet verkopen dan koop ik het product wel bij een ander, gemistte kans voor diegene”
Nee lappen tekst is het andere uiterste, maar ik verwacht wel basale informatie, en die mist heel vaak.
Idd, ook die zogenaamde met hoofdletters “FULL OPTIONS” om dan vervolgens een behoorlijk aantal opties te missen.
E
@4g63:
zeer mooie mercedes
rijt en schakeld goed
heeft ooit nieuwe d-riem gehad
19950 geen onzinbiedingen aub
Als je spullen op marktplaats verkoopt, kun je verwachten wat voor type klanten je krijgt.
Andersom, die paar keer dat ik per jaar op marktplaats kijk naar iets, dan zie ik vaak hetzelfde niveau terug bij de verkopende partij, zoals @Johanneke beschrijft.
Bijvoorbeeld 1 nietszeggende foto, weinig tot geen beschrijving en dan de hoofdprijs vragen. Als je iets vraagt over het product, dan is het teveel moeite voor de verkopende partij om daar normaal antwoord op te geven.
@lecomte: toch moet je ze niet altijd links laten liggen. Ik heb vaak genoeg zulke advertenties gezien waar de prijs enkel zo laag is omdat de advertentie zo onaantrekkelijk is dat niemand hem wilde kopen op hogere bedragen. Maar dan is de auto zelf helemaal niet slecht voor het bedrag waar deze uiteindelijk voor staat.
Ik geef toe, het zijn uitzonderingen, maar dan nog.
Welke klant zou zijn contact met de verkoper als ‘klantencontact’ beschrijven in een review… 🤔
AI/gekochte reviews.
Niet met dit bedrijf te maken gehad, dus kan er geen oordeel over vellen, anders dan dat ik de antwoorden op de ‘klachten’ ronduit onprofessioneel vind voor een autobedrijf (‘dealer’ is wat veel eer). Je maakt als bedrijf een aanzienlijk sterkere indruk als je je bij je antwoorden tot strikt inhoudelijke argumenten beperkt. Meegaan in het moddergooien van halve zolen is linksom of rechtsom een losing proposition, je maakt een rampzalig slechte indruk op andere toekomstige klanten. Lijkt me niet zo slim.
Vroeger was de naam Auto Leiderdorp tot hij genoeg had van de slechte recensies en veranderd in Auto op Afspraak.
Er zijn wat meer naamswijzigingen geweest.
Sowieso niet handig en allemaak vrij sneu, maar de klant valt soms ook echt wel wat te verwijten. Ze hebben altijd de hoogste verwachtingen voor een appel en een ei en doen 0 onderzoek zelf. En oh wee als iets ze niet bevalt, dan wordt je hele toko door de drek getrokken. Daar word je op een zeker moment ook krankjorum van.
Als je willens en weten gare frikandellen ertussen hebt staan en die verkoopt, dan kan je dat verwachten. Dan heb je twee opties: 1. Je gaat prima auto’s verkopen en je naam oppoetsen; 2. Je blijft doorgaan en gewoon je naam blijven veranderen.
Hier in de regio weet je met even rondvragen, wegblijven van deze toko.
Dat zal ongetwijfeld maar mijn comment was algemeen bedoeld. Niet specifiek deze toko, die ik niet ken maar niet best klinkt.
Leuk en aardig dat je de klanten wat verwijt, maar als verkoper weet je op welke klanten je richt. In dit geval richt je je op klanten met nul verstand, maar dan je betrapt voelen als je door de mand valt.
Ah ja, dit bedrijf heeft al meerdere keren de naam veranderd. Wat niet veranderd is, is de service zo te lezen. Natuurlijk zal er zo nu en dan een prima auto in de voorraad staan, maar blijkbaar staan er meer gare frikandellen.
Net even gegoogled op dit bedrijf, maar van deze persoon genaamd K. word je niet blij van.
De wereld van auto’s produceren en verkopen is verre van transparant. Het lijkt allemaal mooi, de bladen, de testen, de autosalons, maar achter de schermen is alles anders. Marges, kortingen, maar ook reviews, importeren of onderhoud. We weten als gemiddelde lezer van AB half niet hoe het werkelijk gaat. Ik ook niet, maar soms krijg je flarden mee van achter de schermen. Zoals extreem goede reviews in ruil voor korting op verzoek van de verkoper van officiële dealers, of importeren met tijdelijke ‘reserve’ bumpers en velgen om lagere BPM-taxatie, et cetera. Hier ligt voor de AB’s, AW’s en AV’s nog een schone taak om uitgebreid over te schrijven.
Moet je autoweek reviews eens bekijken, vooral van chinese auto’s. Die kunnen gewoon een kwartier over een auto lullen zonder maar 1 negatief punt te benoemen. Dat is echt bijzonder eh.
Zou het kunnen zijn dat je positieve reviews gewoon kunt kopen? Of zelf maken?
Kan haast niet anders m.i.
Mijn eigen regel is al bijvoorbeeld dat bedrijven die onder de 4/5 scoren op google, dat dat meestal betekent dat je er beter weg van kan blijven. Liefst boven de 4,5/5.
Lees altijd wel een beetje de reviews. Je hebt er aan de andere kant natuurlijk ook altijd ‘dubbeltje eerste rang’ volk ertussen die altijd onredelijk zijn zoals hierboven al wordt aangekaart.
Beetje verder onderzoek zoals hoelang bestaat het bedrijf al, hebben ze foto’s van een ‘portefeuille’, etc kan ook zeker geen kwaad.
Zelf schrijf ik geen reviews en bekijk ik ze vaak ook niet. Ik vraag me altijd af wat is de drijfveer van de reviewers, zijn dat idealisten die anderen willen helpen, figuren die hun frustratie over het leven van zich af willen schrijven of mensen die dolgraag anderen willen beoordelen? Die laatste twee groepen probeer ik te vermijden en daarmee dus ook hun reviews.
Groot nadeel van reviews is dat als je bedrijf eenmaal een score onder de 4,5 heeft het eigenlijk verloren is. Zelfs als je de boel verbeterd komt de klandizie toch niet.
Mijn mening is dat je beter niet op het oordeel van vreemden kunt afgaan maar op dat van bekenden, hun mening kun je met hun karakter op waarde schatten.
Is dit bedrijf niet al eerder langs geweest? Wellicht onder andere bedrijfsnaam, maar zelfde personen.
Het hele reviews systeem is allang failliet: als aanbieder kun je je niet verdedigen. Dat geldt net zo goed voor airbnb, booking.com en vroeger al bij Ebay.
Reviews op de eigen website, gesponsorde advertenties, vragen om review met korting in het vooruitzicht, vragen om positieve review door te dreigen met schadeclaims na verhuur…. genoeg mis in die wereld.
om toch nog enig beeld te krijgen zul je veel verschillende bronnen moeten zoeken en lezen. Dan is 4.5/5 niet genoeg, dat zegt om bovengenoemde redenen erg weinig. Zeker bij kleinere bedrijven waar de grote getallen de uitwassen niet dempen.
Als aanbieder kun je ook niks; niet reageren is vaak nog beter dan de plichtmatige ‘bedankt voor je bezoek, team xyz’ etc. Een helder, feitenrelaas doet het dan nog beter dan op de persoon reageren. ‘u kwam met 5 kinderen na aangekondigde sluitingstijd van de keuken in een volle zaak, de eis om dan onmiddelijk een tafel bij het raam te krijgen was dan ook voor ons onmogelijk om aan te voldoen’ Zoiets. Maar ja, de gegeven 1 blijft wel staan en een volgende review lezer moet wel de teksten lezen voordat die er zelf een oordeel over kan vormen.
Ook ten goede komt het van twee kanten: wees eerlijk en geef context aan je ervaring die je beschrijft. En reageer fatsoenlijk op elkaar.
Maar ja, hoe krijgen we dat in de maatschappij (ik laat het woordje ’terug’ maar weg, het was in de mond-tot-mond reklametijd ook zeker niet altijd even waarheidsgetrouw wat er over elkaar gekwebbeld werd.
Ik ken een restaurant eigenaar die regelmatig mensen langskrijgt die eigenlijk weinig te spenderen hebben. Die willen dan ‘in ruil voor een goede review’ zich volbalgen. Nee = slechte review.
Zo had ik ook een collega die in het buitenland bij diverse restaurants naar binnen werd gelokt met het volgende: ‘als jij een goede review achterlaat dan mag jij gratis eten hier’.
En zoals je zegt, zijn heel veel reviews volgens mij fake. Hoe kan bijvoorbeeld coolblue bij veel niche producten meer dan 100 reviews hebben? Maar misschien schat ik dat fout in..
52% van de reviews van dit autobedrijf geeft 1 ster. Ik neem aan dat je dan wel een redelijk beeld van het bedrijf hebt. Alleen Jet Cars scoort nog slechter.
Heb je de reviews ook gelezen? 98% ervan heeft zowiezo een hekel aan ons “ongelovigen”….
Neemt niet weg dat het niet slim is om zo te reageren maar het viel me wel op.. Misschien 1 die een slechte ervaring had en gelijk heel zn familie er op af stuurde 😁
Doet mij denken aan een bepaalde strandbar in Bergen Op Zoom waar de eigenaar ook zo reageert op reviews van sommige klanten. Door zo te reageren kom je in mijn ogen alleen maar in een slechter daglicht te staan. Soms is zwijgen echt goud.
Uit mijn bijna 20 jaar lange ervaring als autoverkoper kan ik de volgende “wijsheid” meegeven:
Niet iedereen die jouw showroom binnenloopt wil je als klant hebben.
M.a.w. het gunnen moet van twee kanten komen.