
Laat je hier de Duitse concurrentie links liggen?
Als je hem enkel van de voorkant bekijkt, denk je misschien: tja, prima leasebak maar heel warm word ik er niet van. Dan loop je langs de bekende radiatorgrille af en kom je aan de zijkant de zijskirts tegen die vanuit de wielkast doorlopen na de achteras en begint het er al meer op te lijken. En dan het achtersteven. Dat verraadt wat hier aan de hand is door de badge en de dubbele gestapelde (maar helaas neppe) uitlaat. Dit is de Lexus IS-F.
De vijfdeurige sportieveling was het antwoord van Lexus op de bekende jongens uit Duitsland: de C63, M3 en RS4. Daarvoor moest Lexus wel wat meer doen aan de IS dan de Fuji-toevoeging achter de modelnaam. Er kwam een 5,0-liter V8-krachtbron in het vooronder die 423 pk en 505 Nm via een achttraps automaat met flippers naar de achterwielen stuurt. Heerlijk.



De Japanner kan zijn Duitse rivalen prima bijbenen. Het sprintje van stilstand naar 100 km/u kan in 4,8 seconden. De topsnelheid ligt op een erg acceptabele 270 km/u. Het is jammer dat het toeren jagen al stopt bij de 7.000 tpm, maar toch kon Lexus hiermee prima thuiskomen.
Lexus IS-F op Marktplaats
Inmiddels zijn we 17 jaar verder dan de presentatie van de IS-F op de autobeurs van Brussel. En nog steeds is het een toffe verschijning. Maar het zijn niet de looks of de krachtbron die het exemplaar dat ik op Marktplaats tegenkwam bijzonder maakt. Nee, dat is de bijzonder lage kilometerstand.




De occasion komt uit Spanje en heeft er precies één eigenaar gehad. De kilometerschade na zeventien jaar bezit is een zeer matige 6.400 kilometer. Nu staat de IS-F te koop bij een Nederlandse dealer in Velddriel. Hij vraagt er € 59.999 voor op Marktplaats.
Als we er toch steeds de concurrentie bij halen: de E92 M3 en RS4 (B7) met de kleinste kilometerstand op Marktplaats zijn beide duurder (86,5k en 70k). De W204 C63 is wel goedkoper (€ 50.000), maar heeft wel meer dan 10 keer zoveel afstand afgelegd dan de zo goed als fabrieksnieuwe Lexus.
Benieuwd hoe zo’n IS-F rijdt? Bekijk hieronder wat een iets jongere @Wouter van de Lexus vindt of lees hier zijn verslag.





Iets aan de IS-F spreekt me enorm aan; ik kan er de vinger niet op leggen, maar ik vind hem gewoon cool. Zo cool dat ik me er serieus op heb georiënteerd, maar ik heb in de tijd dat ik echt in de markt was nooit echt de juiste auto kunnen vinden. Voor mij had het modeljaar 2010 of later moeten zijn; de auto kreeg toen een Torsen-sperdifferentieel waar hij schijnbaar goed van opknapte en een USB-poort voor je muziek is ook wel lekker. En alsof die nog niet dun genoeg gezaaid zijn, zou ik dan ook nog een kleurtje gewild hebben – er is een fraaie rood metallic en ook een blauw metallic geleverd, maar in combinatie met de gewenste bouwjaren ongeveer zo zeldzaam als hobbelpaardenpoep.
Maar je laat toch je ‘droom auto’ niet gaan op het ontbreken van een sper did (1.500 euro) en de audio verbeteringen zijn helemaal eenvoudig.
@isleofman: Gelukkig (of helaas?) heb ik nogal wat ‘droomauto’s’ en geen oneindig budget of ruimte, dus ik heb me toen op iets heel anders gericht. En ik weet het, een OS Giken of zo zit er zo onder, maar dat is niet het punt – naarmate ik ouder word vind ik het om de een of andere reden belangrijker worden dat de auto af fabriek de (voor mij) juiste opties heeft. Dat ik er daarna nog van alles aan kan en zal versleutelen (want dat is ook deel van de hobby) is een tweede.
Helder betoog 👌👌
@isleofman: ik blijf overigens wel af en toe naar een IS-F zoeken, zo is het dan ook wel weer.
De IS-F was in de tijd eigenlijk de betere keuze M3, RS4 of C63AMG werden gekozen om hun zogenaamde “Premium” status…..
Alleen de Lexus doet het na zo een lange tijd nog probleemloos.
Dat kun je niet van Duitse bende verwachten
Nee, de Lexus was duurder en presteerde minder dan de Duitse 3, dus de -mindere- keuze als je een snelle mid-size sedan zocht. Dat was de rede voor de tegenvallende verkopen, wereldwijd.
Niks met ‘premium status’ te maken. Dat verzin je misschien zelf als excuus, maar niks is minder waar.
En ‘probleemloos’? Waar haal je dat vandaan ? Niet iedere Toyota is automatisch betrouwbaar, vraag maar een de Avensis D4D eigenaars.
Wat een vergelijk tussen een dieselmotor van een Toyota en een merk/auto in z’n geheel… Menig eigenaar die op een later moment een IS-F kocht zei dat ie dit veel eerder had moeten doen ipv de M3/C6x AMG/RS4/RS5. Niet zozeer dat die IS F beter reed dan die Duitse premium bleppers, maar de betrouwbaarheid en TCO op langere termijn was vele malen beter. De IS F reed niet veel slechter dan die concurrentie, maar ‘t ding was een stuk betrouwbaarder.
Toffe youngtimer voor op de holding zeg, tering 😉
Ik wilde mijn Renault Megane RS cup inruilen op er IS-F. Echt een top auto om mee te rijden, zou alleen een oplossing willen voor de uitlaatklep die pas bij 3500toeren open en dicht gaat. Maar zo ver is het niet gekomen, de vering van die auto was echt heel extreem, en dat zegt iemand die uit een cup versie stapte. Heb hem alleen daarom laten staan, achter af zonde.. nu ik hem zo weer zie had ik hem best een paar jaar willen rijden
Was toen al langzamer dan de BMW M3, Mercedes C63 en Audi RS4. Is nooit echt een concurrent geweest van de 3 snelle Duitsers. Te duur voor wat je er voor kreeg. Technisch zal het best een mooie exercitie zijn, want Toyota, maar heeft qua prestaties kwam deze Lexus net te kort. Persoonlijk hekel ik ook de uitlaattips aan deze auto.. alsof een dronken Japanner de uitlaat er scheef onder gehangen heeft. Maar dat zal best met een mooie aftermarket set op te lossen zijn. Ik sla even over.
Ik kan me persoonlijk niet warm maken voor sedans. Je sleurt het gewicht en de afmetingen toch al mee, maak hem dan af met een bruikbare kont. Hetzelfde geld voor 3 deurs hatchbacks, of koop een hatchback of koop iets sportiefs.
Neem de moeite eens om door de knieën te gaan, Bas. Achter de “neppe uitlaten” zitten wel degelijk vier pijpen komende uit de dempers. Vanwege het uitzetten in lengte en de hitte overdracht heeft Lexus ervoor gekozen om de uitlaat opening niet direct door de bumper te laten steken maar met enige tussenruimte t.o.v. de zichtbare delen.