• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse BMW E36 Compact met V12 zoekt nieuw baasje

Auteur: Dizono, gepost 20 september 2015 om 20:57 – 57 Reacties

Afbeelding Nederlandse BMW E36 Compact met V12 zoekt nieuw baasjeAfbeelding Nederlandse BMW E36 Compact met V12 zoekt nieuw baasjeAfbeelding Nederlandse BMW E36 Compact met V12 zoekt nieuw baasjeAfbeelding Nederlandse BMW E36 Compact met V12 zoekt nieuw baasje

BMW 350i Compact
Ja, je leest het goed. In het vooronder van deze 3 Serie met afgehakt kontje ligt een twaalfcilinder uit een ’91 BMW 850i. En al dat moois koop je al voor minder dan 500 euro per cilinder.

Meestal is het een nadeel als de auto nieuwer is dan het blok dat onder de motorkap schuil gaat. Niet in dit geval. Deze BMW 3 Serie Compact uit 1994 heeft een blok uit 1991. Een blok met minimaal twee keer zoveel cilinders als het origineel, maar drie keer zoveel kan ook. Het resultaat is een BMW 350i, eat that BMW 340i!

Via een Faceboek-groep wordt de auto nu te koop aangeboden. Daar lezen we onder andere dat de auto 170.00 kilometer gelopen heeft en er recent nog een en ander aan verspijkert is. Wat we niet lezen, is hoeveel vermogen deze 3 Serie Compact nu heeft. Een 850i (E31) doet het met net geen 300 paardjes, dus laten we daar maar vanuit gaan. Deze ultieme Hollandse sleeper kost 5000 euro en da’s inclusief approval van de RDW.

Wist je dat…

Wist je trouwens dat een E36 Compact behoorlijk wat afwijkt van de andere 3 Series van die generatie? De ophanging aan de voorzijde komt overeen met die op andere E36’s, maar de achterwielophanging komt van de voorgaande generatie 3 Serie, de E30. Ook heeft de Compact een ander, minder hoogwaardig dash dan de Sedan, Coupe, cabrio en Touring, eveneens met een flinke scheut E30. Alles om de prijs van deze destijds goedkoopste BMW laag te houden. Dat geldt overigens alleen voor de E36 Compact, de E46 Compact deelt al zijn techniek en interieur met de andere E46’s. De E36 Compact was samen met de Touring de enige E36’s waarvan geen M3 was, al werd er voor een Duits autotijdschrift één exemplaar (zie onder) gebouwd.

BMW M3 Compact

Met dank aan @ad1995 voor de tip!

Ook interessant!

  • 3 Serie Compact met V12 uit 850 CSI is episch
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, compact, e36, occasion, rood, V12

Vorig bericht: « Waarom Max teamorders negeerde en Sainz er niet langs liet
Volgend bericht: PSA wil met DS terugkeer maken op de Amerikaanse markt »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    20 september 2015 om 21:05

    Leuk gedaan ..
    Vind de compact serie grappige karretjes ..
    De BMW V12 is in alle opzichten een lomp en nogal dom blok ..

    Leuke combi voor een prima prijs ..

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      20 september 2015 om 21:23

      @lincoln: maar in de juiste auto (e31) met de juiste bak (handbak) is het een feest om mee te rijden

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        20 september 2015 om 21:33

        @undifined1:

        Is daar de 4.4 V8 niet de betere keuze ??
        Dacht dat die eerste serie v12 nou niet echt pareltjes waren ..

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          20 september 2015 om 21:43

          @lincoln: klopt. De eerste V12-jes hadden een probleem met de cilindercoating. Daarnaast was de V8 iets lichtvoetiger. Al is dat wel nogal relatief…

          Login om te reageren
          • undifined1 zegt

            20 september 2015 om 22:17

            @e1000bmw523i: het zijn juist de eerste V8 en die die nikasil problemen hadden. De V12 is een oerdegelijk maat ietwat ouderwets blok. Maar die loop van zon v12 is niet met een v8 te behalen. Hoeveel de v8 rationeel een betere keus is

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              21 september 2015 om 09:03

              @undifined1: dan ga ik het vanmiddag ff opzoeken, want er was wel degelijk eea mis met de V12. Vooral de eerste reeks.

              Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              21 september 2015 om 22:30

              @undifined1: je hebt gelijk wat de coating betreft. Nou weet ik alleen ff niet meer wat er dan aan de V12 schortte.

              Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          20 september 2015 om 22:19

          @lincoln: qua prestaties is de v8 eigenlijk beter en moderner. Alleen dat eindeloze koppel over het hele toerengebied en de souplesse van de V12 is onovertroffen. Moet ik wel zeggen dat ik nooit met de normale m70 heb gereden. Maar alleen met de 5.6l s70 van de 850csi

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            21 september 2015 om 07:40

            @undifined1:

            Ik geloof je direct aangezien ik in deze materie niet verder kom dan “horen en zeggen” inclusief jouw comment ..

            Login om te reageren
          • dutchneon zegt

            21 september 2015 om 13:03

            @undifined1: prestaties zitten wel goed zegt de verkoper, hij heeft de N ring in 15 minuten gedaan :D

            Login om te reageren
      • marc94 zegt

        20 september 2015 om 23:50

        @undifined1: het betreft hier een automaat en geen handbak, de auto is Van een vriend Van me. Een feestje is het alsnog zeker. Ik kom er met mijn 265pk niet voorbij.

        Login om te reageren
        • marc94 zegt

          20 september 2015 om 23:51

          @marc94: laten we vooral ook de 316 type aanduiding niet vergeten

          Login om te reageren
    • ohoogeveen zegt

      20 september 2015 om 23:55

      @lincoln: BMW V12 een dom blok?

      *kuch* McLaren F1

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        21 september 2015 om 07:55

        @ohoogeveen: nee de F1 had 2 m3 blokken . Dat is dit zeker niet.

        Login om te reageren
        • Junior540 zegt

          21 september 2015 om 11:48

          @rolov: die had een afgeleide van het 850Csi blok, de s70

          Login om te reageren
  2. norge zegt

    20 september 2015 om 21:05

    Ze konden echt geen normale 3 vinden?

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      20 september 2015 om 21:20

      @norge: Ze wilden een slaaper maken.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        20 september 2015 om 21:57

        @clarkson: *Slaaaper.

        Login om te reageren
  3. raymster zegt

    20 september 2015 om 21:09

    Mooie sleeper! Leuke wist u datjes ook.

    Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      20 september 2015 om 21:41

      @raymster: leuk wel, jammer dat ze niet helemaal kloppen. Van de e36 touring is er ook nooit een M3 geweest…

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        20 september 2015 om 21:54

        @humpyourdog: I stand corrected! Me denk ik laten afleiden door de vele conversies die er zijn. Thanks.

        Login om te reageren
  4. kaasisslecht zegt

    20 september 2015 om 21:09

    Dan liever een w203 sportcoupe

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      20 september 2015 om 21:45

      @kaasisslecht: no nee not nein ( ga aub je mond met zeep spoelen).

      Login om te reageren
      • 2fast4you zegt

        20 september 2015 om 22:34

        @spidermann: zeep?

        Login om te reageren
        • kaasisslecht zegt

          20 september 2015 om 23:47

          @2fast4you: of olie oh wacht

          Login om te reageren
  5. skylinefan zegt

    20 september 2015 om 21:12

    Dan heb ik toch liever een M3…

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      20 september 2015 om 21:21

      @skylinefan: Dan betaal je helaas geen 5000 euro

      Login om te reageren
      • skylinefan zegt

        20 september 2015 om 21:32

        @clarkson: Was dat maar zo, dat je daar €5000 voor moest neerleggen.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          20 september 2015 om 21:36

          @skylinefan:

          Wat staat er op je bankrekening dan ??

          Login om te reageren
          • skylinefan zegt

            20 september 2015 om 21:46

            @lincoln: haha! Da’s top secret!

            Login om te reageren
          • pleiades zegt

            20 september 2015 om 22:13

            @lincoln: geld

            Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      20 september 2015 om 21:47

      @skylinefan: of een Hartge H30 compact of AC Schnitzer ACS3 compact. Die hebben namelijk motor, versnellingsbak en remsysteem van de M3 (met wat lichte aanpassingen). ;-)

      En wellicht zijn er nog andere opties, maar daar kan @gtwillem je meer over vertellen.

      Login om te reageren
    • driver28 zegt

      21 september 2015 om 01:13

      @skylinefan: heb je niet liever een skyline? :)

      Login om te reageren
      • skylinefan zegt

        22 september 2015 om 17:13

        @driver28: dat zeker!

        Login om te reageren
  6. knipperlichtje zegt

    20 september 2015 om 21:19

    Oude onderdelen monteren om de prijs laag te houden is eigenlijk best positief, ze zijn allemaal al uitvoerig getest door tienduizenden kopers. De compact is dus goedkoop op de goede manier, het enige wat deze mist is een 316i-badge achterop.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 september 2015 om 21:28

      @knipperlichtje:

      Je beschreef net 120 jaar auto industrie ..

      Login om te reageren
  7. sanderm3 zegt

    20 september 2015 om 21:33

    Cool, zou alleen wel ff een paal zandzakken achterin gooien om beetje 50/50 gewichtsverhouding te creëren.

    Login om te reageren
  8. evogt3 zegt

    20 september 2015 om 21:33

    Geinig ding. Van de E36 touring is toch ook officieel geen M3 versie?

    Login om te reageren
  9. Thunderstruck zegt

    20 september 2015 om 21:41

    Even die pauper sticker eraf schrapen en dan is het een ideale sleeper.

    Login om te reageren
  10. Robert zegt

    20 september 2015 om 21:42

    De geslaagde engine-swap ten spijt, ik heb de 3 Serie Compact altijd een draak gevonden, door z’n ‘afgekapte kont’ is het model volledig uit proporties getrokken.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      20 september 2015 om 21:48

      @RRRobert: helemaal eens met je . Ik zei al eens in een BMW showroom dat ik een 3-Compact op een Toyota Corolla lijkt (niet een pluspunt, “for the avoidance of doubt”).

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    20 september 2015 om 21:44

    Het idee is wel gaaf, maar rijd het wel een beetje met zoveel gewicht voorin? Wel weer eens wat anders dan een supercharged 328i blok.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 september 2015 om 21:49

      @dutchdriftking:

      Doe eens een gooi ..
      Wat zal die meer wegen dan een lijn 6 ??

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        20 september 2015 om 21:52

        @lincoln: minder dan het dubbele. Zelfde geldt voor het vermogen overigens.
        En dat voor het dubbele aan cilinders.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          20 september 2015 om 21:58

          @e1000bmw523i:

          Zal idd niet meer zijn dan 80 kg incl koelvloeistof en ophanging ..
          Blok ligt er wel verdomde netjes in trouwens ..

          Login om te reageren
  12. e39540itouring zegt

    20 september 2015 om 21:50

    Da’s een beste 3 serie. 1550 kilootjes… Toch altijd leuk dit soort projecten!

    Login om te reageren
  13. e1000bmw zegt

    20 september 2015 om 21:51

    Ik vind de V12 toch een beetje too much voor in de compact. Een V8 met compressor/turbo was een betere optie geweest.

    Login om te reageren
  14. erik64 zegt

    20 september 2015 om 21:54

    Op die facebook zie ik trouwens staan dat de motor uit een 850i komt….

    Login om te reageren
  15. gerjan zegt

    20 september 2015 om 21:55

    Waarom ? 1 van de meest lelijke bmw’s ooit gemaakt en dan er een v12 in leggen. Doe mij maar een 7 serie met v12

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 september 2015 om 22:01

      @gerjan:

      Maar 1500 euro is natuurlijk veelte veel voor je ..

      Login om te reageren
  16. s62b50 zegt

    20 september 2015 om 22:17

    You never drive alone. Kansloze pet.

    Login om te reageren
  17. escort77 zegt

    20 september 2015 om 22:20

    De standaard oranje knipperlichten en ongespoten zwarte bumpers maken het wel een echte sleeper.

    Ben alleen wel benieuwd hoe de uitlaat er uit ziet.

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      20 september 2015 om 23:53

      @escort77: uitlaat is niet noemenswaardig groot. En ook het geluid is bij rustig rijden niet bijzonder irritant hard.

      Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    20 september 2015 om 22:29

    Onthoud het kenteken
    Scheelt enorm veel frustratie
    Als je door een oud rood BMW-barrel het snot voor de ogen wordt gereden met je leeeeeaaaaase Audi/Mercedes/BMW
    En je huilend en stampvoetend van woede naar de dealer gaat met de mededeling : Dat kreng van mij loopt voor geen meter !

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      21 september 2015 om 07:19

      @desjonnies: dat deed ik al met mijn 205 GTI. Behalve bij Mercedes, op een of andere manier waren die altijd sneller en trokken gewoon door.

      Login om te reageren
  19. mpssmile zegt

    21 september 2015 om 09:19

    Pak dan een e46 touring. Het blok op de achterbank leggen lijkt me wel wat.

    Login om te reageren
  20. 3246cm252kw zegt

    21 september 2015 om 18:53

    Heel erg gave basis voor een hele mooie auto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North