• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse dealer heeft de meest unieke Skoda Enyaq iV

Auteur: Loek, gepost 23 juli 2021 om 21:01 – 38 Reacties

Je kunt een Skoda Enyaq iV best lekker aankleden, maar het exemplaar van een Nederlandse dealer is één van één.

Langzaam maar zeker beginnen we het resultaat te zien van Volkswagens breed inzetbare MEB-platform. Naast de modellen van Volkswagen zelf in de vorm van de ID.3 en ID.4 zijn er nu ook SEATs, eh, Cupra’s die met het platform aan de haal gaan en ook Skoda heeft met de Enyaq iV aan het MEB-platform een goede. De één ziet een Tsjechische ID.4, de ander ziet een elektrische crossover op zijn Skoda’s.

Sportline

De Skoda Enyaq iV is er al vanaf 41.480 euro, maar als je een beetje de opties in wil duiken kom je verder dan dat. Je kunt op de huidige configurator kiezen tussen de kleine accu (60), grote accu (80), de goed aangeklede modellen (Founders Editions) en de sportieveling: de Sportline. Die laatste kost 46.180 en dan wordt je Enyaq net even iets sportiever aangekleed. Sportievere bumpers, grotere velgen, dat werk.

HK Sportline

Leuk, totdat de buurman er ook eentje heeft. Als je écht een unieke Skoda Enyaq Sportline wil, moet je de HK Sportline hebben. Dit is een projectje van dealer Huiskes-Kokkeler (vandaar de HK). Zij pakten een Skoda Enyaq Sportline en maakten er dus de Skoda Enyaq HK Sportline Edition van.

Uniek

Oké, het is geen dikke bodykit of andere aftermarket zooi om een auto interessanter te maken, maar het oogt wel alsof je iets anders te pakken hebt dan een standaard Skoda Enyaq Sportline. Normaliter bij een Sportline zijn alle bumpers volledig meegespoten, behalve de diffuser achter en de onderdelen rondom de ‘luchtgaten’ aan weerszijden van de voorbumper. Bij de HK Sportline is dit precies andersom. De bumpers zijn onderaan hoofdzakelijk zwart, terwijl de kleur weer terug komt in de diffuser. De kleur is overigens Race Blue Metallic. Nog een optisch verschil is de rode accentlijn tussen de reflectoren in de diffuser.

Velgen

Zoals gezegd kun je bij de Skoda Enyaq Sportline twee soorten sportieve velgen kiezen, bij de HK Sportline gaat het om hele andere velgen. Normaliter is de keuze tussen 20 en 21 inch, maar de HK Sportline heeft 22 inch jetsers! Daarachter verschuilen zich rode remklauwen. Het zou leuk zijn als de remmen en remklauwen iets vergroot konden worden, want dit ziet er ietwat iel uit.

Zwart

Verder is de Skoda Enyaq HK Sportline een zwarte bedoening. Alle details die hoogglans zwart gemaakt konden worden, zijn ook hoogglans zwart gemaakt. Velgen, bumpers, spoiler, grille, typeaanduiding, spiegels: noem het maar op. De zwarte velgen-hype is niet iedereens ding, maar verder is het harde contrast tegen het blauw best te pruimen.

De enige echte

Goed, de Skoda Enyaq HK Sportline is vooral uniek vanwege wat ander geverfde onderdelen en een setje velgen, maar het geheel is best cool. En wie kan er nou zeggen dat ‘ie een unieke Enyaq heeft? Misschien jij wel. Huiskes-Kokkeler heeft de auto namelijk nog te koop staan in Hengelo. Het is een 60 First Edition, wel dus helaas met de kleine batterij. Concreet betekent dat 390 km op één lading in plaats van 537 en 180 pk in plaats van 204. Een specificatie als deze past beter bij een topmodel, maar goed. Kopen kan bij Huiskes-Kokkeler voor 54.995 euro.

Foto-credit: Huiskes-Kokkeler

Ook interessant!

  • Skoda Enyaq iV Sportline
    Skoda Enyaq iV Sportline wordt een absolute leasetopper
  • Skoda Enyaq rijtest en video
  • Skoda Enyaq topmodellen
    Nieuwe 4x4 topmodellen voor de Skoda Enyaq iV
  • Skoda Enyaq Coupé iV
    Skoda Enyaq Coupé iV direct als RS, kijk maar

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

enyaq, enyaq-iv, Skoda, sportline

Vorig bericht: « Nieuwe info ‘bevestigt’ specs en productie BMW M4 CSL
Volgend bericht: Autoblog Garage – een koele zomer voor de Audi S3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    23 juli 2021 om 21:42

    Eerst was ik (een beetje) enthousiast omdat het op de persplaten en in de review van AB niet zo’n lomp grote suv leek te zijn maar eerder “een iets hogere break”.

    Maar nu ik hem in het echt gezien heb, heb ik er een heel groot “mèh weer een lompe suv” gevoel bij.
    Wat een lomp ding met maar 500l bagageruimte…

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      24 juli 2021 om 01:14

      @tjorque: ik heb precies hetzelfde! Eerst dacht ik zo dat is een aardige bak. Nu ik hem steeds vaker zie stelt die al heel snel teleur.

      Login om te reageren
      • remarkable zegt

        24 juli 2021 om 09:39

        @pindakoning: de kleur (en uitvoering) doet bij de auto wel veel. Soms zie ik ze dan ben ik teleurgesteld. Maar af en toe een mooie uitvoering en die licht groenige kleur .. dan denk ik wauw

        Login om te reageren
      • Svenska II zegt

        24 juli 2021 om 14:47

        @pindakoning: het is gewoon een MPV met SUV details, niks meer. En nee, dat is niet mooi, lijn van een busje

        Login om te reageren
    • utregcity zegt

      24 juli 2021 om 09:43

      @tjorque: helemaal mee eens!

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    23 juli 2021 om 22:01

    Best wel een mooie wagen, vooral de achterzijde heeft iets eigenzinnigs. Beetje Volvo-esque, maar dan op zijn Tjechisch.

    Login om te reageren
  3. Sempiternal zegt

    23 juli 2021 om 22:06

    Remschijven laten pijnlijk zijn waarom je >20 inch op een Skoda gewoon niet moet doen.

    Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      24 juli 2021 om 01:15

      @Sempiternal: volgens mij heeft dit ding zelfs trommels achter. De beide VW ID’s in ieder geval wel.

      Login om te reageren
      • Sempiternal zegt

        24 juli 2021 om 07:38

        @detroitv8 oh serieus? Er staan best wat van die dingen hier, ga er ff op letten. Technisch is er natuurlijk niks mis met trommelremmen, maar optisch vind ik dat toch wel echt armoe..

        Login om te reageren
        • knapzuur zegt

          24 juli 2021 om 10:48

          Bij een elektrische auto scheelt het dat ze nauwelijks gebruikt worden bij kleinere auto’s scheelt het dat je velgen een beetje schoon blijven.

          Login om te reageren
        • v60germany zegt

          24 juli 2021 om 23:01

          @Sempiternal: snap je punt, maar lees dit item ook even;
          https://www-autoblog-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.autoblog.com/amp/2021/06/16/drum-brakes-evs/

          Login om te reageren
  4. reset zegt

    23 juli 2021 om 22:19

    Het is ontworpen door iemand met een voorliefde voor wansmaak en petjes. De sportline heeft juist meegespoten bumpers om het een lagere effect = dikker te krijgen en dat haal je keihard onderuit door het hoogglans zwart te maken, hetzelfde als het instapmodel!!

    Login om te reageren
  5. pyrat zegt

    23 juli 2021 om 22:30

    Die kleine remschijfjes in die mega velgen kunnen echt niet.
    Ik zag gister nog een nieuwe Audi SQ5, die ook van die koetswielen had met gebakschoteltjes als remschijven. Had de kentekencheck gedaan omdat ik overtuigd was dat het een 1.8 tsi moest zijn met sq5 badges, maar was een echte SQ5 (inclusief die afzichtelijke nepuitlaten).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juli 2021 om 06:48

      Hoezo eigenlijk niet? Groter is beter gaat bij remschuiven niet op. Vanuit de techniek gezien wil je voldoende remkracht maar daarbij wel zo klein mogelijke remschuiven want dat is gewicht op een heel verkeerde plek. Dat geldt trouwens ook voor de velg, lichter is beter, dus als groter zwaarder is dan is het antwoord: niet doen.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        24 juli 2021 om 10:03

        Als je veel moet remmen (bijv op ’t circuit) dan wil je zo snel mogelijk je warmte kwijt, want oververhitte remmen werken niet. Hoe groter ’t remoppervlak, hoe beter de warmte verdeeld wordt en je die ook weer kwijt kunt. Groter is dus wel degelijk beter. Zwaarder is inderdaad niet goed voor het onafgeveerde gewicht, dus wil ’t liefst geventileerde of zelfs keramische schijven.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 juli 2021 om 22:24

          Circuit? Dit is een Enyaq, een Vinex gezinsverplaatser. Je wilt zo licht mogelijk en zo goedkoop mogelijke schijven op een gezinsauto die hooguit het velperbroekcircuit zal berijden.

          Login om te reageren
      • pyrat zegt

        24 juli 2021 om 13:02

        @mashell: als dat het geval is dan zijn die grote velgen niet nodig.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 juli 2021 om 22:25

          Die zijn ook helemaal niet nodig, die wil je alleen als je veel waarde hecht aan de mening van de buurman/buurvrouw want het kost jou veercomfort en reikwijdte.

          Login om te reageren
  6. SpiderIV zegt

    23 juli 2021 om 22:32

    55k euro’s voor een Skoda, wie had dat 20 jaar geleden gedacht?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juli 2021 om 06:50

      20 jaar gelden hadden we het nog omgerekend naar guldens…

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      24 juli 2021 om 10:05

      20 jaar geleden waren skodas echte budgetmobielen met hard plastic en weinig comfort. Dit is toch niet te vergelijken met auto’s van 20 jaar geleden?

      Login om te reageren
  7. MaartenD zegt

    23 juli 2021 om 22:42

    Zwarte velgen kan echt niet meer

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      24 juli 2021 om 12:46

      @maarten020: Amen

      Login om te reageren
  8. geelbarrel zegt

    23 juli 2021 om 23:12

    tsja.. Insta-duckface karikatuur schijnt t hoogst haalbare te zijn. Heeft geen zak te maken met Skoda an sich. Overal waar superlatieve 21 inch velgen onder worden gezet zullen de standaard remmen ieler lijken (niet dat ze t daardoor minder doen…) …. groeten vanuit de achtertuin van de ontwikkelingsafdeling van Skoda!

    Login om te reageren
  9. dtwo zegt

    23 juli 2021 om 23:19

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. sr20det zegt

    23 juli 2021 om 23:30

    Pauper wielen bij de lokale bandenboer vandaan met verf op de remklauwen die je na 3k kilometers kan gaan bijwerken.

    Wat een wanstaltig ding.

    Login om te reageren
  11. denx zegt

    23 juli 2021 om 23:30

    @remarkable: * cheap ass

    Login om te reageren
  12. clubbtraxx zegt

    23 juli 2021 om 23:32

    22″ jetsers en dan van die lullige remschijfjes en kleine remklauwtjes er achter… Next!

    Login om te reageren
  13. MarcoM zegt

    24 juli 2021 om 00:22

    Kun je zeggen watjewilt van Skoda, maar toch is dit exemplaar best mooi en fatsoenlojke autonamen, beter dan Poloooo, Golluf of Passaaaat.

    Login om te reageren
  14. kooss zegt

    24 juli 2021 om 00:39

    Lekker handig om, voor je toch al beperkte actieradius, 22 inch er onder te leggen. Fijn ook voor spoorvorming en aquaplaning.😏

    Login om te reageren
  15. p3r0x zegt

    24 juli 2021 om 01:00

    Vergeet de trommelremmen op de achteras niet bij het MEB platform niet.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      24 juli 2021 om 08:38

      @p3r0x dat k was kompleet verbaasd over die trommelrem, maar de uitleg die ze er over doen is redelijk interessant:
      https://www.volkswagen.be/nl/e-mobility-en-id/id-feiten/elektromobiliteit/remsysteem-van-de-id3.html

      Jammer want ik vind trommels echt lelijk…

      Login om te reageren
  16. detroitv8 zegt

    24 juli 2021 om 01:16

    Lekker hoor, ahum, ben je toch een beetje onderscheidend van de Enyaqs van je buren in die nieuwe Vinex wijk.

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    24 juli 2021 om 06:52

    Zelf begrijp ik dat “veel zwart want dat is sportief” niet en vind ik de zilveren Enyaq die er naast staat een stuk fraaier.

    Login om te reageren
  18. PunicaOase zegt

    24 juli 2021 om 08:29

    Een Skoda is wat mij betreft per definitie uncool.. Dit is lachwekkend :-(

    Login om te reageren
  19. flyerbunch zegt

    24 juli 2021 om 09:52

    Dit trucje is al eerder gedaan door HK met zwarte accenten + velgen bij de ID3 en ID4 naar R specs zogenaamd.

    Login om te reageren
  20. bernoulli zegt

    24 juli 2021 om 10:58

    Ik dacht dat die Plastidip-rage alweer aardig over was.

    Login om te reageren
  21. LaCotse zegt

    24 juli 2021 om 23:51

    Paar zien rijden nu, dan heeft VW het echt goed gedaan met de ID4 hoor…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North