• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse leaserijder is bekrompen mini-koekblik zat

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 april 2014 om 12:11 – 14 Reacties

Ruimtebeleving NL leaserijder


Ken je de uitdrukking: ‘als sardientjes in een blik’? Dat is hoe de Nederlandse leaserijder zich tot voor kort door de ‘steeds maar kleiner‘-trend voelde. Maar de maat is vol, en dus leasen we tegenwoordig gewoon weer auto’s van een fatsoenlijk formaat.

Verblind door gierigheid koos de zakelijke rijder de laatste jaren voor een spotgoedkope auto. Weinig bijtelling betalen betekent immers meer geld over voor andere zaken. Dat je hiervoor een A-segmenter krijgt die spartaanser is geoutilleerd dan de gemiddelde kartonnen doos van een zwerver werd op de koop toe genomen.

Maar er komt een tijd dat bij de leaserijder de irritatiegrens is bereikt, waarop deze uitschreeuwt: ‘enough is enough, I’ve had it with this mother** lack of space in my mother** car‘, of, indien hij een generatie ouder is: ‘I’m as mad as hell and I’m not gonna take it anymore!‘. En dus geven we het schaars bemeten blik de vinger en gaan we weer groter, zo meldt Leaseplan in een eigen onderzoek.

Vorig jaar liep de vraag naar 14 procent-auto’s enorm op, de hogere bijtellingscategorieën (20 en 25%) juist minder, maar nu de milieu-eisen aangescherpt zijn is er minder te kiezen in de (sub)14%-regionen. Daarnaast zijn er sinds 2014 geen 0-procenters meer, voor een zuiver elektrische auto betaal je tegenwoordig 4% bijtelling. Stiekem komt het er dus op neer dat de keuze alsnog financieel is, maar in ieder geval zijn we voor korte tijd iets ruimer behuisd op onze wielen.

Zodra er een nieuwe lichting kleine fiscaal aantrekkelijke wagens komt kan dit zo weer omslaan, maar voorlopig zal de groter-trend nog wel even aanhouden, aangezien je binnenkort bijvoorbeeld ook de Golf GTE, een C-segmenter met 7% bijtelling, kunt rijden. En laten we de Metsubsidie Outlander PHEV vooral niet vergeten. Ook geen kleine jongen.

De ontwikkelingen van de laatste jaren werden door Leaseplan in een infographic gevangen, deze vind je HIER.

Foto: de ruimtebeleving van de Nederlandse leaserijder (licht gedramatiseerd)

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

0%-bijtelling, 14%-bijtelling, 4%-bijtelling, lease, leaseplan

Vorig bericht: « Rambler Renault Classic gespot, op oranje wielen
Volgend bericht: Gaat Audi viercilinder op de nieuwe RS3? [spyshots] »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevlard zegt

    25 april 2014 om 12:27

    Beetje raar artikeltje dit. Er wordt een relatie gelegd tussen bijtellingscategorieen en de grootte van de auto terwijl er volgens mij altijd ook keuze was voor 14% bijtellers van redelijk formaat in de verschillende segmenten. Dat waren dan vaak wel hybrides of spaardiesels maar die zijn toch niet echt klein?

    Als bron wordt dan een infographic van Leaseplan gegeven waar helemaal geen segmentering in zit, alleen maar bijtellingscategorieen. Dus…

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      25 april 2014 om 12:45

      @kevlard: Ik heb geen gulden maar ik wil boven m’n stand leven..
      Helaas de mentaliteit van velen hier in NL.
      En daarna lekker zeiken op degene die wel een fatsoenlijke bolide kunnen betalen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 april 2014 om 13:34

        @lekkaah: Ik kan je niet volgen wat heeft dat met een leaseauto keuze te maken? Die kies je gewoon volgens het budget dat je werkgever ter beschikking stelt. Het is een arbeidsvoorwaarde, meer niet. Dat kleine ondernemers en ZZPers zich te buiten zijn gegaan aan V60 PHEVs en Outlander PHEVs die ze eigenlijk niet kunnen betalen, is een heel andere discussie. Volgens mij is het simpeler: nu de Megane Estate niet langer interessant is, gaat doet men geen concessie meer neemt gewoon weer een normale Passat Variant.

        Login om te reageren
    • utr1984 zegt

      25 april 2014 om 13:18

      @kevlard: Eens. Nergens wordt aangetoond of onderzocht dat men koekblikjes zat zijn.

      Login om te reageren
  2. rotarypowah zegt

    25 april 2014 om 12:36

    LOL! Ik dacht echt even dat het artikel zou gaan over een Nederlander die z’n Smart had omgetoverd tot een rijdende balzaal.

    Login om te reageren
    • marussia zegt

      25 april 2014 om 12:56

      @rotarypowah: ik dacht ook even dat iemand er ook echt wat aan heeft gedaan inplaats van erover te zeuren.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      25 april 2014 om 13:19

      Nerp. Eerste foto is van die onderbroekmeisjes die met 16 tegelijk in een Smart gingen zitten. Omdat het kan:
      http://www.autoblog.nl/nieuws/sweet-sixteen-16-schaarsgeklede-meisjes-in-een-smart-60607

      Login om te reageren
  3. escort77 zegt

    25 april 2014 om 13:19

    @NAK: dit stukje gaat over leaseauto’s, die zijn nieuw en dus al “gratis” 4 jaar APK gekeurd ;-)

    Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    25 april 2014 om 17:27

    Waar maken wij ons druk over, de meeste leasebak rijders kiezen toch voor hun portemonnee als het erop aankomt anders kan ik het niet verklaren waarom onze wijk volstaat met gedrochten als Megane estates en outlanders

    Login om te reageren
  5. klaasw zegt

    25 april 2014 om 22:03

    @toniominestrone jaloers omdat jij niet mag leasen?

    Login om te reageren
  6. klaasw zegt

    25 april 2014 om 22:06

    Ik heb namelijk zo’n “gedrocht” (Megane Estate) en ik weet dat ik niet uniek rijd maar het blijft een mooie auto. En tja 14% bijtelling. Hierdoor ga ik 3x op vakantie ipv 2x. Jij ook @toniominestrone? ??

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      26 april 2014 om 13:56

      @klaasw: Wat ik wil zeggen dat deze auto’s puur gekocht worden wegens hun fiscale voordelen en verder gekocht worden door mensen die niets met auto’s hebben, je gaat immers niet voor je lol in zo’n hok op vakantie.

      Login om te reageren
  7. azenomei zegt

    25 april 2014 om 23:44

    Zakelijk een kleine auto. Prive een wat grotere. Bevalt prima.

    Login om te reageren
  8. burninrubber zegt

    26 april 2014 om 10:32

    Altijd dat gezeik op mensen die een 14% bijteller hebben. Wie wilt er nou actief meer geld naar de staat sluizen??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North