Top 10: goedkoopste auto’s van Nederland [editie 2013]

Auteur: , 77 Reacties

Autorijden wordt steeds duurder en daarom zien we de verkopen van nieuwe auto's alleen maar dalen. Wat is er nou nog een beetje betaalbaar als je perse een nieuwe auto wil kopen? Wat zijn de koopjes? We zetten de 10 goedkoopste auto's op de Nederlandse markt op een rijtje.

SEAT Mii goedkoopste auto 2013

Je zal waarschijnlijk niet verbaasd zijn als we verklappen dat in onderstaande lijst alleen maar kleine stadskruimels uit het zogenaamde A-segment staan. Deze auto’s zijn immers lekker zuinig en er hoeft dus weinig Co2-belasting betaald te worden. Een groot voordeel van deze auto’s is ook dat ze over het algemeen redelijk waardevast zijn en niet zo hard afschrijven.

Ten opzichte van de top 10 van vorig jaar zien we 4 nieuwkomers. Er is afscheid genomen van de Dacia Sandero, Chevrolet Spark, Fiat Panda (Classic) en Nissan Pixo. Opvallend is ook dat er vorig jaar nog 8 auto’s in de lijst stonden met prijs onder de 8.000 euro, maar dit jaar zijn dat er slechts 2.

Bij het opstellen van de top 10 zijn tijdelijke aanbiedingen, extra inruilkortingen en zaken als afleverkosten buiten beschouwing gelaten.

Als jij een keuze zou moeten maken, wat zou het dan worden? Tussen haakjes staan de posities van vorig jaar.

10. (-) Volkswagen Up €8.790,-

9. (-) Mitsubishi Space Star €8.790,-

8. (7) Kia Picanto €8.595,-

7. (-) Peugeot 107 €8.590,-

6. (6) Hyundai i10 €8.495,-

5. (4) Toyota Aygo €8.490,-

4. (2) Citroen C1 €8.490,-

3. (8) Suzuki Alto €8.299,-

2. (-) Skoda Citigo € 7.990,-

1. (1) Seat Mii €7.895,-



77 reacties

Kia picanto, mét airco. Wel 7jaar garantie. Daarna de seat mii 4jaar garantie en rijdt ook nog behoorlijk.
@sanderm3: Ik heb de Seat Mii gekozen. De Picanto vind ik wel een leuke auto om te zien, maar aangezien de verbruikscijfers ongeveer 30% onder de fabrieksopgave blijven (1:14 ipv 1:22) heb ik die maar gelaten voor wat het is.
Ik koop zo’n auto om zuinig mee te rijden, niet om er bij de pomp achter te komen dat je genaaid bent door de Fabrikant.
Mijn Mii reed in het begin 1:18 Nu de motor goed los is gekomen en we 10.000km verder zijn rijd ik er (in de stad, woon-werkverkeer zonder snelweg) 1:20 mee.

Het kan ook onzuiniger hoor. Ik heb het wel eens voor elkaar gekregen om er 1:17 mee te rijden, maar dat was toen ik ‘m flink doortrapte, 150-170 km/h

Uiteindelijk willen we toch ook graag weten waar de koek op is……
@roebas01: dat is bij allemaal zo… Stond laatst een lijstje van in de krant met de Up en Panda als grootste afwijkers! Dus verschil zal ook bij de Miiii groter zijn…
@roebas01: interessant verhaal
@sanderm3: Garantie vervalt zodra je er x aantal km mee rijd bij zulke voorwaarden.. Dus laat je maar naaien bij deze koekendozen.
@jensdm:
Fijn dat jij jezelf graag belachelijk maakt.
Als je even wat reseach had gedaan dan had je dat kunnen voorkomen.
Kia geeft de eerste 3 jaar een km onafhankelijke garantie en daarna 7 jaar of 150000km.

Wat is mijn voordeel als ik meer dan 50.000 km/jaar afleg?

De garantie bedraagt 7 jaar of 150.000 km, volgens het 1ste bereikte criterium. Gedurende de 3 eerste jaren echter, is er voor de toepassing van de garantie geen kilometerbeperking.

Bij Seat is dat 4 jaar met een max van 100000km en de eerste 2 jaar km vrij.
Geen onzin uitkramen dus….
@jrk68: Ik maak me graag belachelijk, daarom is m’n avatar ook kermit de kikker die coke snuift.

Maar goed, ik shop niet bij kia noch bij seat of andere koekendoosverkopers. Je hebt dan ook volkomen gelijk, ik zal volgende x wat meer ‘reseach’ doen.
@jensdm: Jij zult wel bij Gazelle ‘shoppen’, kuch *winkelen*.
@autobart: Leuke veronderstelling Bart, zou wel kloppen voor het merendeel van AB hier. Maar in mijn geval helaas niet waar ;)
Je reactie laat wat kriebelen in mij, vandaar de PM.
@jensdm:
Ik rij minder dan 10000per jaar, dus voor mij geld dan wel de volle aantal jaren.
Dat had ik niet gedacht! Ik dacht echt dat de 107/Aygo/C1 trio nog steeds goedkoper was dan de Up-brothers.
@TimoBac: dat is ook zo, na de vroege vogel korting, op=op bonus, de nu ophalen nooit betalen regeling en de €6000 extra voor uw oude auto aanbieding
Leuk zo’n lijstje, maar hoe ziet het er uit als je kijkt naar o.a. de kosten voor onderhoud en de gebruikskosten en dergelijke?
@bullgod76:
Dan staat de Aygo ineens met stip op 1, gaat nooit iets aan stuk en onderhoud kost geen drol. Bovendien schrijft zij nauwelijks af.
@jrk68: Of de Alto…
@jrk68: En hoe zit het dan met het onderhoud van een Seat Mii of Citigo?
@dvt093:
Wij hebben hier al sinds 2007 een Aygo en nooit gekke dingen (hokje is getuned tot 90pk).
Kleine beurt 100 euro, grote beurt 200, dat zijn geen bedragen die ze bij Seat rekenen.
Mijn laatste grote beurt aan m’n Leon in 2005 was iets van 800 euro. Bij een Mii zal dat vast lager zijn maar dat moet je aan iemand vragen die nog wel in sprookjes gelooft.
@jrk68: you are 2 cool 4 school!
@solmatje:
Yep, daar ben ik al 30 jaar van af….
@jrk68: Een kleine beurt kun je als je dat zelf wilt makkelijk zelf doen, olieplug los, oliefilter vervangen, nieuwe olie erin, starten, aanvullen en klaar is kees. Ook het luchtfilter inspecteren en de vloeistoffen controleren.
@autobart:
Tell me, met mijn hobby auto’s doe ik alles zelf, voor de Roadster moest ik wel een vacuümpomp kopen. Die heeft geen carterplug.
Een auto voor dagelijks gebruik krijgt z’n beurt gewoon bij de dealer, die kopen we nieuw en dan is dat garantie technisch wel zo handig.
Kan ik hieruit opmaken dat Seat vanaf nu hèt budgetmerk van VAG is? Ik had echt verwacht dat Skoda het goedkoopste zou zijn!
@Sciurida: Het scheelt 5 (VIJF) Euro’s. Daar vul je nog geen ruitensproeiervloeistof reservoir van.
Wie weet is er een uitrustingsverschil. Twee speakertjes extra. Een touwtje aan de hoedenplank.
Verder is Skoda er voor praktisch, ruim en voordelig.
Seat voor sportief en voordelig.
Vergelijk Leon en Octavia. Dat is trouwens meteen de enige vergelijking waar het nog klopt…
Seat heeft een praktische, ruime Alhambra. Skoda niet.
Dus eigenlijk: Ja, vergeet dat hele idee van type-plaatsing maar bij VAG. Straks komt Skoda nog met een R8, en Lambo met een Toledo station.
@mout:

Verschil tussen de seat en skoda is volgens het lijstje toch echt 95 eurie hoor ;)
@redbeams: — bloos —
– Kruipt weg onder zijn tegel –

;-)
@mout:

Haha maar wat betreft uitrusting heb je wellicht gelijk.
Zou zomaar kunnen dat er bij de skoda iets standaard is wat bij de seat een optie is.
@Sciurida: niet vanaf nu, dat is al veel langer aan de gang. Skoda mocht een eigen Passat versie maken, Seat slechts een A4 recyclen, dat is toch wel een teken aan de wand.
@Autoblog: Dit vraagt natuurlijk om een test…. Welke is de beste keuze van deze 10?
@renezzzz: Hou Autoweek in de gaten. Staat vol met megatesten met kleine gebakjes :-)
De Kia natuurlijk, wel leuk om te zien en rijden , goede garantie en betrouwbaar.
Ik vind de aygo nog het mooist. verder zijn ze allemaal niet lelijk dus maakt het me niet uit.
@daniel23ccx: Serieus? … apart…
@papa: Als ik zou moeten kiezen zou ik ook gaan voor de Aygo, alhoewel de picanto ook wel wat heeft.
1,2, en 10 zijn dezelfde auto. 4 en 7 zijn dezelfde auto. Dus eigenlijk is het meer de goedkoopste 7 auto’s :p
@Dev: 5 is ook dezelfde auto als 4 en 7. Top 6!
Ondanks de verschrikkelijke naam, doemaar die kia picanto.. Als het echt moet.
Doe mij maar zo’n Up, in het zwart met leuke velgjes. Prima voor slakkengangen hier in Nederland.
En nog vind ik dat ze te weinig besparen. Misschien is het op deze manier goedkoper, maar vergelijk het met een Alto uit 1998. Bij de handrem zit geen console, enkel een gat in je vloerbedekking waar je pook uitsteekt. Alles is vele malen simpeler.

Waarom een “mooie” budget bak? Blijft een budget bak.
Pikanto ziet er het beste uit. De 3-ling gaat wel kapot! Remmen zijn van Peugeot, motor van Daihatsu. Ik heb nog geen Toyota kwaliteit kunnen ontdekken op de 3-ling, maar ja, die kwaliteit is Toyota zlef ook al 10 jaar kwijt..helaas
@dotternetta: je weet dat: Daihatsu=Toyota?
Hahaha, zojuist de standaard uitrusting van de SEAT opgezocht bij AW.
Wat een grap zeg.

http://www.autoweek.nl/auto/68084/seat-mii-10-60pk-ecomotive-entry
@jack_abarth: Ja, zo’n basis Mii, de “Entry” dat is ook niks, gewoon een kaal hok.
Maar volgens mij worden die ook maar zelden verkocht. Ik heb ook een Mii, maar dan wel met iets meer uitrusting dan de entry.
De meest verkocht Mii’s zijn de style en de style sport.
Mensen willen wel goedkoop rijden, maar wel met een beetje luxe.
Niets voor mij, ik ben niet in staat om rationeel over autokeuzes na te denken.
Voor zover ik hieruit wil kiezen, de Picanto graag. Ziet er het beste uit.
Die Picanto is zo goedkoop omdat er een productiefout in zit….
Het stuur zit verkeerd :)
@slowland: Zozo, de grappendoos van 2002 opengetrokken?
De Skoda en de Miii zijn beide nagenoeg 1000,- goedkoper dan de UP. Toch heb ik het idee dat juist die het meest verkocht wordt.
@E34M5Touring: De Citigo van Skoda, die verkoopt echt heel veel minder dan de Up en de Mii.
Maar ja, dat snap ik wel als je er zo’n grille in plant.
Zelfs saaie pensionado’s laten dit model staan vanwege die neus die daar op zit.

Mii en Up verkopen allebei goed. Ik heb zelf de Mii gekocht puur omdat dat mijn smaak is. Ik vind deze net wat sportiever ogen, terwijl de Up wat vrolijker/blijer oogt met die rondingen op de neus.

Qua uitrusting maakt het allemaal geen bal uit. En qua techniek ook niet.
Dit trio (Skoda / Seat / VW) is technisch gewoon identiek aan elkaar, ook het interieur en dashboard hebben allemaal dezelfde vormen.
Het verschil zit ‘m hoofdzakelijk aan de buitenkant (esthetisch) en binnenin alleen in de logo op het stuur en de kleur van de bekleding.
Door verlengd garageoponthoud heb ik onlangs van een nieuwe pikanto gebruik moeten maken. Mega bevoordeeld (ik heb een Mercedes en een jeep en reed tot voor kort in een a8) stapte ik in. Dat bleek best mee te vallen. Niks mis mee. Dan te bedenken dat de benz incl APK 3500 euro onkosten had, snap ik wel waarom meer mensen een Kia kopen….
Dan toch liever een motor of een 2ehands als het binnen dat budget moet blijven, kwestie van mezelf en het milieu wat te ontzien.
De audi A2 heb je dan al voor een fractie en heb je stukken meer aan dan aan deze koekenblikken.
@Hupke: Die A2 wil je toch niet in gezien worden, dat is de Multipla van Audi.
@roebas01:

Voor de 4 ringen van audi schaam ik me niet, daar sta ik boven.

Het is toch zeker niet de lelijkste audi die ooit verkocht is.
@Hupke: ik draag Audi ook een warm hart toe hoor, begrijp me niet verkeerd.
Maar zo’n A2 vind ik echt helemaal niks.
@Hupke:
De A2 rijdt goed en is veel ruimer dan je zou denken (binnenruimte is vergelijkbaar met een Golf 4).
Toch gaat de vergelijking op prijs mank. De A2 mag je dan nu voor vergelijkbare prijzen kunnen kopen, het verbruik is vergelijkbaar even als de MRB. Waar het mis gaat is op de onderhoudskosten, je rijdt een relatief dure oude auto met de daarbij behorende kosten.
Dus voor jou is het een alternatief, als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt rijden kan je beter voor iets uit deze top 10 gaan.
@jrk68:

Wat kan zo’n A2tje nu aan onderhoud kosten? Ge je me nu vertellen dat die blokken verschillen van de VW motoren? Een auto die al op leeftijd is kost je enkel onderdelen, je wint er toch niets bij van het onderhoud daarvan door een erkende garage te laten doen.
@Hupke:
Het verschil zit hem juist in de slijtage gevoelige onderdelen, daar heb je met een nieuwe veel minder mee te maken.
Dat verschil wordt slechts ten dele goed gemaakt door de geringere afschrijving op een oude A2. Vergeet niet dat je al snel in een 10+ jaar oude auto rijdt in het geval van de A2.
Denk daarbij eens aan wielophangingen, aandrijfassen, koppeling en versnellingsbak, geen van die zaken hebben het eeuwige leven en kunnen flink in de papieren lopen als het vervangen moet worden.
Dus de toch al op leeftijd gerakende Twingo is te duur voor de top 10. Hallo Renault, wakker worden.
@mashell: wel eens in een Twingo gereden en dat vergeleken met de C1/Aygo/107 of de Citigo/Mii/Up? De nieuwe Twingo is echt een stuk meer auto dan deze bakjes hoor. Die zijn meer te vergelijken met de eerste Twingo. De Picanto is gewoon een hele goede aanbieding. Ziet er goed uit, leuk interieur en rijdt ook nog eens prima.
@RRenault: eens. Twingo sinds 2007 is echt een stuk volwassener dan deze budgethokken
Zo’n Up(!(/&§”§!_:;) ziet er in de juiste kleur met de juiste velgen nog best redelijk uit, en het rijdt als een kart. Gister een dag in een high up gereden en ik moet zeggen dat er weinig mis mee is.
@gv93:
Op de nu al bekende problemen met vocht en bobines na is er nog niet veel mee mis.
Ik hoop voor de eigenaressen dat het daar bij blijft en er niet nog meer lijken uit de kast komen vallen.
Is een Panda duurder dan een Upje??????
@ropbp:
Logisch toch, zo’n upje past met gemak in een Panda….
Paar dagen geleden bij een vriend in de auto gezeten. Hij had een Volkswagen Up gekocht, had me vooroordelen al klaar, denk aan lawaaierig en oncomfortabel, maar dat ding zit kei goed in elkaar! Ding is redelijk stil van binnen (tenzij je eventjes gas geeft) en niet zo achterlijk hard geveerd.

Nou gaat het om een vrij nieuwe auto, maar zijn moeder heeft een Toyota Aygo ook behoorlijk nieuw maar die is echt wel slecht afgewerkt, denk aan snoertje van achterruitverwarming zichtbaar en schroeven die je ziet zitten. En de Aygo is vond ik behoorlijk wat lawaai maken.
Normaliter zou ik altijd de aygo kiezen , ik kan er echter niet goed in zitten… Ik zou m’n geld toch op de alto zetten denk ik.
Ziet er niet eens zo gek uit , goedkoop te rijden , betrouwbaar en vrij waardevast.

Toch kies ik liever een klein Japje met de kop er af. Ben je een hoop minder kwijt ( want de grootste sloot afschrijving is er al af ) en rijd nog net zo goed.
@shicomm: dan denk ik niet dat je in de Alto goed kunt zitten. Geen idee hoe lang je bent, maar ik kan met mijn 1 meter 83 de zit niet goed vinden omdat de stoel niet bovengemiddeld ver naar achter kan. Bovendien zit ik met mijn rechter been behoorlijk klem tussen het stuur en de middenconsole. Dit probleem heb ik trouwens ook in de huidige Ford Ka en bij onze eigen 13 jaar oude Fiat Seicento. Met mijn figuur kan ik eigenlijk in geen enkele kleine auto goed zitten, met tot nu toe als uitzondering de Kia Pride. De brede middenconsole’s van tegenwoordig zijn voor mij simpelweg te breed.
@ej20g:

Ikzelf ben ook 1.80m en kwam erachter dat oude auto’s veel beter zitten. Die hebben namelijk de pedalen dieper naar achteren tov het stuur. Wanner ik nu mijn stoel op de juiste afstand voor mijn benen, dan kan ik het stuur amper raken. Dus dan moet mijn stoel weer gruwelijk rechtop staan, maar dat zit weer voor geen meter. En de enige rede dat dat volgens mij is gedaan, is vanwege crashtestcijfers. Nu is de kans dat je de stuurkolom in je borst krijgt ontzettend afgenomen.
@jack_abarth: dat zou heel goed kunnen, ik zit regelmatig in zowel nieuwere als oudere auto’s en dan valt me op dat ik de goede zit eerder vind in oudere auto’s. Het probleem dat jij hebt kan ik me dan ook wel in vinden. Maar voor mij is, zoals ik al heb aangegeven, vaak de brede middenconsole het grootste probleem. Oudere auto’s hebben vaak een veel smallere console en dan gaat het vaak beter. Best jammer want sommige autootjes vind ik best leuk en schijnen niet verkeerd te rijden.
Sowieso zou ik nooit en te nimmer een auto kiezen uit dit brommobiel segment. Maar als ik dat zou moeten , dan zou het de Picanto (7 jr garantie en de looks) of de Space Star worden (ziet er best leuk uit en ik gun Mitsubishi graag meer verkopen)
Resumé: als je geen normale auto kunt betalen kun je beter gaan fietsen..
@flippert:
Was getekend: Flippert vanuit z’n Maxi Cosi in mama’s bakfiets….
Ik vind de Citigo het mooist. Goeie schroefset er onder en lekke laag gaan. Dan is het een heel dik karretje
@vali1992nl:

Hahahahah
Ik had hier liever een prijsvraag van gezien. Wie de juiste prijs raad mag een dag rijden in deze droomauto’s
Dat VAG-trio is gewoon een kneiter van een aanbieding. Ik zou het wel weten, voor die paar euro extra zou ik voor een Up gaan, omdat ik die simpelweg mooier vind dan de Mii of Citigo. De concurrenten komen niet eens in de buurt wat mij betreft, die VAGgers rijden en voelen gewoon twee klassen hoger…

En ja, dit doet pijn om te zeggen…
Is uiteraard wel een theoretische top 10.
Ga ze leuk aankleden en van opties voorzien en het is gedaan met het VAG trio.

Ben zelf voor de Twingo gegaan een aantal maanden geleden. Kosten 12.400 incl. afleverkosten met oa airco, cruisecontrol, metallic lak, radio-bediening aan het stuur, donkere ramen, elektrische spiegels/ramen, 2 volledig werkende sleutels voor centrale vergrendeling. Kortom een leuk aangekleed pauperbakkie.

Volledig gefinancierd tegen 4.9% rente en ook nog eens 5 jaar of 80.000km garantie en alle beurtjes voor nop de komende 5 jaar.

Kost me nog geen 200 per maand (60 maanden), goedkoper niet kunnen vinden.

VW Up ook mee proefgereden, rijdt ook goed. Maar neem er wat opties bij en je gaat al snel richting 14.000.
Doel was onder de 200 per maand te komen, maar zie nu dat ik totaal 12.000 voor de Twingo ga betalen (60×200). Effectief is er 10.500 gefinancierd (1400 inruilkorting en 500 eenmalig te storten na afloop financiering).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).