• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse Nova kun je naar eigen smaak samenstellen

Auteur: ricardo, gepost 5 februari 2015 om 11:57 – 32 Reacties

Nova


Modulaire platformen kennen we nu wel. Maar waar blijft de eerste echte modulaire auto? TU/ecomotive, onderdeel van de Technische Universiteit Eindhoven, zegt dat ze er een gaan bouwen.

Modulariteit is een populair begrip in de techniek. Het kreeg wereldwijde aandacht toen een Nederlander in 2013 de Phonebloks presenteerde. Een telefoon waarvan je zelf de hardware kunt upgraden, waarmee de noodzaak om iedere twee jaar een nieuwe telefoon te kopen om het beste van het beste te hebben verviel. Niet veel later sprong Google op de bandwagon, en het ziet er naar uit dat zij binnenkort daadwerkelijk een modulaire telefoon gaan verkopen, waarbij je in een handomdraai de camera of processor kunt upgraden. De volgende stap is dat ook TV’s en beeldschermen modulair worden.

Nova

Maar genoeg techgeleuter. Laten we eens kijken naar modulariteit in de conservatieve autowereld. Je zou kunnen zeggen dat auto’s al decennia modulair zijn, en er een complete industrie is opgebouwd rondom het achteraf upgraden van vierwielers: tuning. De TU/ecomotive íets verder met hun gisteravond gepresenteerde Nova, opvolger van de Isa. Naar eigen zeggen ’s werelds eerste modulaire auto die “aangepast kan worden aan elke mogelijke situatie”. Say what?

Nova

Het idee achter de elektrisch aangedreven Nova is dat de auto mee kan groeien met de eigenaar. De Nova kan op elk gewenst moment worden geüpgraded, zodat het gevoel van een nieuwe auto altijd blijft, waarmee de noodzaak om een nieuwe auto te kopen minder wordt. Je maakt gewoon je oude vertrouwde Nova weer nieuw met verse en verbeterde onderdelen.

De buitenkant is gemaakt van biocomposiet en bestaat uit zestien panelen die met 3D-geprinte klemmen aan het frame -van zogeheten hogesterktestaal- kunnen worden vastgeklikt. Ook opvallend: de Nova een driezitter, waarin de bestuurder alléén voorin zit. McLaren F1-stijl.

Nova

Definitieve specs van de Nova zijn er nog niet, omdat prestaties grotendeels afhankelijk zijn van de configuratie. Uit de eerste berekeningen blijkt wel dat de auto een verbruik haalt van het elektrische equivalent van 1 op 800, in de meest efficiënte configuratie. De topsnelheid ligt volgens het team wel rond een matige 90 km/u. Ook met de accupakketten en motor kan de gebruiker naar behoefte ‘spelen’. De Nova wordt standaard geleverd met drie accupakketten van tien kilo. “Als een pakket leeg is, zet je er een nieuw pakket in en kun je zo verder rijden.” aldus TU/ecomotive. Met die drie pakketten kan de bestuurder zo’n honderd tot honderdvijftig kilometer afleggen.

Bij de presentatie (TwitPic) werd gemeld dat de officiële onthulling plaats zal vinden op de AutoRai in april. Dan volgen ook de specs van dit ambitieuze project, samen met andere info. Vervolgens komt hij op de Shell Eco-marathon op 21 mei in actie. Voor een betere kijk op de Nova hebben we nog een overzichtsfilmpje op Autojunk.

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • Video: Nederlandse Huracan gaat kablam
  • Nederlandse bermen zijn levensgevaarlijk

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autorai-2015, nova, tu-eindhoven

Vorig bericht: « Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleveren
Volgend bericht: Waarom zou je 40 mille voor deze Golf 2 betalen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. bsxc2 zegt

    5 februari 2015 om 12:05

    Krijgen zij voor zoiets lelijks nog studiepunten daar in Eindhoven!

    Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      5 februari 2015 om 14:03

      @bsxc2: haha mooi is anders, maar als je iets sicks kan ontwikkelen, zeker iets wat nog niet bestaat en je werkt t goed uit, dan: JA!

      Login om te reageren
    • turboturbo zegt

      5 februari 2015 om 16:12

      @bsxc2: Hah, idem.

      Het lijkt wel alsof iemand die voor het eerst met 3D modelleren begonnen is dit ontwerp heeft bedacht, gemodelleerd, en gerenderd. Het lijkt wel een belabberd polymodelletje wat je in _letterlijk_ 20min inelkaar flanst…

      Als je al niet eens een fatsoenlijk (3d) model op papier kunt toveren, of uberhaupt semi-fatsoenlijke renders, waarom nog serieus nemen? Kun je nog zo’n mooi ‘revolutionair’ verhaal hebben met je auto, maar als je de plaatjes ziet is het natuurlijk een grote grap :)

      Login om te reageren
  2. kobus1967 zegt

    5 februari 2015 om 12:09

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    5 februari 2015 om 12:10

    Best een guitig karretje. Ik ben benieuwd hoe het verwisselen met de accu’s in zijn werk gaat. Want dat was juist iets wat niet echt succesvol uit te voeren was.

    Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      5 februari 2015 om 14:04

      @gtwillem: ik hoop in de vloer van de kofferbak ofzo, hoewel, als de ruimte dan volgeladen is…. of een module in de bumper?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        5 februari 2015 om 14:45

        @wouterjeuring: precies… Het idee is fantastisch, maar tot dusver is de uitvoering vrij lastig (voornamelijk bij auto’s die zijn afgeleid van normale modellen die op benzine/diesel lopen.)

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    5 februari 2015 om 12:11

    Toch ergens wel een goed idee! Ik zit er hard aan te denken een klein elektrisch auto`tje aan te schaffen voor woon werkverkeer. Dit om de gewone benzine verslindende klassieker in wording lekker te stallen. Die 20km op een dag kan met gemak elektrisch. Als die auto`s nou eens lekker goedkoop werden…..

    Login om te reageren
  5. nickelb zegt

    5 februari 2015 om 12:12

    In de text staat toch dat er 3 pakketten van 10kg bijzittin?

    Wel een mooie initiatief. Ik zie er wel wat in. Een ruilhandel zal er ook wel inzitten. En idd een tuning lijn. Maar eerst de prijzen weten. En welk merk er ibterresse in heeft. Elon musk?

    Login om te reageren
  6. wjeurs zegt

    5 februari 2015 om 12:15

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. wjeurs zegt

    5 februari 2015 om 12:17

    Etc etc, beetje een raar geschreven artikel. Was het laat?

    Kijk de kommaatjes en zinsopbouwen nog even na. Laat het het liefst iemand anders doen, want eigen fouten herkennen in altijd moeilijk.

    Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    5 februari 2015 om 12:17

    Leuk idee en een goed studieproject. Hoop wel dat ze hem standaard nog wat mooier maken.

    Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    5 februari 2015 om 12:18

    Mooi project van mijn mede TU/e-ers en een grote vooruitgang ten opzichte van de auto van vorig jaar.

    Login om te reageren
  10. baasbas zegt

    5 februari 2015 om 12:22

    Doet me denken aan de Max

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      5 februari 2015 om 12:51

      @baasbas: Ik zag gisterenmiddag er nog eentje staan op het Singel.Het blijft een geinig ding.Mercedes kwam pas later (1995) met de VRC concept.In feite hetzelfde idee:een basis waar de achterzijde inwisselbaar van was zodat je er een Coupe,2- drs station,pick-up of cabriolet van kon maken.

      http://www.daimler.com/dccom/0-5-1276316-1-1525342-1-0-0-1320821-0-0-135-0-0-0-0-0-0-0-0.html

      Login om te reageren
  11. Esprit_de_Flandre zegt

    5 februari 2015 om 12:29

    “…dat de auto mee kan groeien met de eigenaar.”

    Het is en blijft toch een driezitter? Als jonge gast kan dat gaan, maar als je aan je gezinnetje begint, kan je hem toch niet ombouwen tot 5 of 7-zitter? En als je zelfstandig wordt ombouwen tot een bestelwagentje?

    Zoals ik het ding hier zie kan je alleen de kleuren wat aanpassen. Om dat “meegroeien” te noemen…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      5 februari 2015 om 12:37

      @Esprit_de_Flandre: Als ik het goed lees komt er vanmiddag meer info, Wie weet kan je gewoon een dakkapel aan de achterkant plaatsen voor een extra bankje!

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        5 februari 2015 om 13:55

        @dutchdriftking: a la ssangyong? Rodius als ik t niet verkeerd heb?

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          5 februari 2015 om 13:56

          @wouterjeuring: Zoiets, waarschijnlijk net zo betrouwbaar.

          Login om te reageren
  12. FlighTom zegt

    5 februari 2015 om 12:40

    Gat-ver-damme..

    Een karikatuur van een Alfa Brera lijkt het wel, van de achterkant dan.

    Het idee is leuk, maar maak er dan een mooi modelletje van zoals bijvoorbeeld de nieuwe Smart.

    Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      5 februari 2015 om 14:13

      @FlighTom: ze zullen wel eerst het hele ‘slimme’ systeem bedacht hebben met alle modules en daarna om het karkas een ‘zo mooi mogelijk’ bodywork gebouwd verzonnen.

      Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    5 februari 2015 om 13:01

    Trouwens, modulair…

    http://www.groen7.nl/gm-hy-wire-2002-conceptcar-met-groene-bedoelingen/

    Van deze mogen ze eens werk maken…

    Login om te reageren
  14. motiondrive zegt

    5 februari 2015 om 13:11

    Het idee is leuk, maar misschien hadden ze een designer in de groep moeten nemen…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      5 februari 2015 om 13:17

      @motiondrive: Het ontwerp komt, net als de Rolls Royce Shooting Brake, van een aantal artikelen geleden, van Niels van Roij:

      https://twitter.com/TUecomotive/status/555320442861649921

      Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    5 februari 2015 om 13:16

    http://gomotors.net/Rinspeed/Rinspeed-Presto/photos.html

    Login om te reageren
  16. motoragent zegt

    5 februari 2015 om 13:38

    Ik krijg hier een beetje een Mega Tjaffer idee van, ook zo’n daverend succes.

    Als ik zie wat er tot nu toe bij TU/e ecomotive naar buiten is komen rollen, heb ik hier ook niet zo veel vertrouwen in…

    Login om te reageren
  17. Jochempie zegt

    5 februari 2015 om 14:35

    Ik snap het probleem wat deze auto “oplost” niet helemaal. Ten eerste komen auto’s met enige economische waarde niet in de schredder terecht, en zodra dat wel gebeurt wordt ruim 90-95% van de auto gerecycled. Goed, recycling kan CO2-uitstoot opleveren, maar verder is de industrie van oude-auto verwerking zeer up-to-date. Daarnaast betekent iedere nieuw verkochte auto dat de auto die eruit gaat wordt overgenomen door iemand die géén nieuwe auto koopt. Da’s dus 1 nieuwe auto minder.

    En stel je voor dat alle occassions op zouden zijn, omdat niemand z’n modulaire auto weg hoeft te doen, wat krijg je dan? Iemand moet een NIEUWE modulaire auto kopen, en vervangende onderdelen aanschaffen totdat het ding van ellende (en een aangetast chassis) in elkaar zakt.

    Misschien denken ze dat er minder nieuwe auto’s verkocht wordt als je je auto kunt upgraden, maar ik denk daar anders over. Zo zullen ook van een modulaire auto de onderdelen slijten, en dus zal het geld kosten om te vervangen. En hoewel je ongetwijfeld meer onderdelen eenvoudig kunt vervangen aan een modulaire auto, blijf je geld investeren in een verbruiksartikel. En dan kom ik uiteindelijk op m’n laatste punt. Wat heb je liever, je zuurverdiende centen investeren in het behouden van de huidige staat van je verbruiksartikel dat de auto is, of investeren in iets gloednieuws voor de deur? Wat voelt nou fijner?

    Login om te reageren
  18. silver zegt

    5 februari 2015 om 16:13

    De eerste module die ik zou vervangen is de complete carrosserie.

    Login om te reageren
  19. RazorHead zegt

    5 februari 2015 om 18:03

    Dit is een Nova:
    http://avtoindex.com/upload/old/media/27/Nova_SS_396_1970_1.jpg

    Veel lekkerder

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      6 februari 2015 om 12:46

      @RazorHead: Dit ook…

      Maar dan nog lekkerderder dan die van jou…

      Login om te reageren
  20. ericd zegt

    16 april 2015 om 12:48

    Vraag me dan af (als het een driezitter is) hoe de andere twee er in zitten?

    Login om te reageren
  21. ericd zegt

    16 april 2015 om 12:59

    Overigens super irritant het aanmatigende commentaar op de Nova website door al niet ’s Neerlands grootste geesten: “We will have to face many obstacles before the whole world will be convinced of the great benefits of the modular car”.
    1. Diverse autofabrikanten hebben zelf al concepts gebouwd met swappable modules.
    2. Het business model van autofabrikanten bestaat er uit dat je een nieuwe auto koopt, niet dat je zelf gaat zitten tinkeren met DIY body parts.

    Kijk, zo wordt het nooit wat met een eigen autoindustrie!… Next!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North