• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleveren

Auteur: CasperH, gepost 5 februari 2015 om 11:20 – 31 Reacties

Afbeelding Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleverenAfbeelding Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleverenAfbeelding Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleverenAfbeelding Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleverenAfbeelding Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleverenAfbeelding Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleverenAfbeelding Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleverenAfbeelding Gallery: deze 250 GT California gaat miljoenen opleveren

Ferrari 250 GT California Spider SWB
Dit is één van de 37 ooit gebouwde California Spider SWB’s, met bedekte koplampen. Gevonden in een schuur.

We hebben het over chassisnummer 2935GT, een donkerblauw exemplaar met matching hardtop. Het interieur is bekleed met zwart imitatieleer. De auto was ooit eigendom van de Franse filmster Alain Delon. De staat waarin de 250 GT verkeert is uniek: ongerestaureerd, matching numbers en sinds 1971 in handen van de huidige eigenaar.

Welke koplampen zijn origineel?

In tegenstelling tot de linker ex van Alain Delon (Nederlands model en actrice Rosalie van Breemen) is de Ferrari 250 GT SWB California Spider ongerestaureerd. Daarnaast zijn de koplampen ook fraai bedekt.

De historie
De auto werd getoond op de Paris Motor Show in 1961, alwaar Gérard Blain de auto direct kocht, zes dagen na de show stond hij op zijn naam. Een paar jaar later kocht Alain Delon de auto van Blain en nam hem mee van Parijs naar Monaco in mei 1963. In 1964 vertrok Delon naar Los Angeles, hij liet de auto overkomen, wat de Amerikaanse knipperlichten op de zijkant van de koets verklaart: de auto moest voldoen aan Amerikaanse regelgeving. De originele knipperlichten zitten ook nog bij de auto, overigens. In 1965 werd de auto verkocht aan de derde eigenaar: Paul Bouvot. Bouvot was op dat moment chef ontwerper bij Peugeot. Daarna verwisselde de auto nog een paar keer van eigenaar, tot hij in 1971 in handen kwam van Jacques Baillon, die de auto toevoegde aan een imposante collectie auto’s die zijn vader was gestart.

Fast forward naar september vorig jaar: toen ging er een schuur open waarachter 60 unieke automobielen werden aangetroffen. Deze Ferrari 250 GT SWB California Spider was één van de pareltjes die stond opgeslagen. De auto wordt nu inclusief deuk in de kofferklep (ongerestaureerd) aangeboden op een veiling. Deze auto zal miljoenen moeten opleveren, geschat wordt tussen de €9,5 en €12 miljoen euro. Mijn voorzichtige gok is dat het iets meer dan die €12 miljoen wordt. Hoeveel denken jullie dat deze auto zal gaan opleveren tijdens de Retromobile veiling morgen?

UPDATE: 14,2 miljoen! Meer HIER.

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

250, 250-gt, Cabrio, california, Ferrari, Klassiekers, spider, veiling, zwart

Vorig bericht: « 13 redenen dat een Zonda beter is dan Nicole Scherzinger
Volgend bericht: Nederlandse Nova kun je naar eigen smaak samenstellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    5 februari 2015 om 11:24

    Het interieur is bekleed met zwart imitatieleer. = Skai oftewel dood ordinair PLASTIC
    ( dat des zomers jongens in hun knapentijd met korte broeken de benen gruwelijk deed verbranden. )

    Login om te reageren
    • norge zegt

      5 februari 2015 om 11:27

      @desjonnies: Krijg tranen in mijn ogen nu ik er weer aan moet denken…..Dank je..

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      5 februari 2015 om 11:37

      @desjonnies: Ik begrijp het ook niet goed. Maar bvb. voor motorzadels wil men nooit echt leder gebruiken. Mss iets met weerbestendigheid ofzo, want voor de goedkoop moet men het bij dergelijke zaken toch niet doen?

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    5 februari 2015 om 11:24

    Ik snap al die commotie om die ongerestaureerde klassiekers nooit zo. Je wilt toch dat deze er smetteloos bij staat, en dat je er gewoon nog af en toe een rondje mee kan doen?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      5 februari 2015 om 11:34

      @dutchdriftking: Wat betreft de leeftijd prima, maar begint toch aardig af te takelen. Daarbij komt dat de auto makkelijker te restaureren is.

      Login om te reageren
    • parker zegt

      5 februari 2015 om 12:47

      @dutchdriftking: patina is alles..

      Login om te reageren
  3. draadloos zegt

    5 februari 2015 om 11:26

    Doe toch maar dat linkse model

    Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    5 februari 2015 om 11:27

    Welke zou dat nou zijn, ook bij deze zou ik weer voor de auto gaan, wat een schoonheid!

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    5 februari 2015 om 11:28

    12 miljoen peren..

    Login om te reageren
  6. peidur zegt

    5 februari 2015 om 11:37

    “…De auto wordt nu inclusief deuk in de motorkap…”
    Ik zie een enorme deuk in de achterklep, of CasperH, zit daar volgens jou de motor onder? Want dan is dit model wel heel bijzonder ;)

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      5 februari 2015 om 13:21

      @peidur: check, tekst is aangepast!

      Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    5 februari 2015 om 11:39

    Alain Delon, de ‘coole’ actie-held à la Jason Statham voordat alles ontplofte. Dat gezegd zijnde de films waar die in meespeelt zijn naar hedendaagse actie-termen best saai te noemen, maar vallen nog best wel mee om te zien.

    Login om te reageren
  8. sydney zegt

    5 februari 2015 om 11:47

    Ferris!

    Login om te reageren
  9. ericc zegt

    5 februari 2015 om 11:48

    Geloof niet dat ie de 12 milj haalt daar we niet in de US zijn en de wagen nog volledig moet gerestaureerd worden.
    Volgens mij haalt ie max 3 milj. (12 milf na restauratie)
    Enkele jaren geleden werd een goed onderhouden 250 gekocht door een Britse radiopresentator voor 10 milj.

    Login om te reageren
    • elcaminokid zegt

      5 februari 2015 om 12:25

      @ericc: haha, 3 miljoen? dan neem ik hem.
      een resto voor zo’n auto op dat niveau kost mss 1 miljoen, en daarna zou die er (volgens jou) al 12 waard zijn. zoveel waardeloze beleggers met geld zijn er niet.

      aangezien het de allerlaatste in z’n soort is, denk ik dat die de 12 wel zal halen, wie weet zelfs meer. dit is echt een once in a lifetime!

      Login om te reageren
  10. granlusso zegt

    5 februari 2015 om 12:18

    Volgens mij zijn er fraaiere foto’s van Rosalie van Breemen te vinden. Dus momenteel kan ik geen keuze maken, mag ik in beiden een proefrit?

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    5 februari 2015 om 12:30

    Als detail zijkert kan ik jullie mede delen dat die zij-knipperts van een Renault 16 zijn.
    Het zijn dus geen Amerikaanse.
    Wat me trouwens vreemd voorkomt, omdat Italiaanse auto’s in die tijd allemaal standaard oranje zij-knipperts hadden.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      5 februari 2015 om 12:43

      @desjonnies: En die gele mistlampen zijn FR-spec? Veel Franse auto’s hadden gele mistlampen tot en met de 80’s als ik het goed heb.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        5 februari 2015 om 12:56

        @e550:
        Jazeker, de Fransen zijn pas door EU regels van geel licht afgestapt.
        Ergens in 1982/83 als ik het goed heb

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          5 februari 2015 om 14:55

          @desjonnies:
          Nee hoor, pas circa ’92. Zelfs de Porsche 911 964 had ze nog in Frankrijk. De 993 niet meer.

          Login om te reageren
  12. nord zegt

    5 februari 2015 om 12:55

    Een dergelijke ferrari in complete en ongerestaureerde staat is mits helemaal origineel natuurlijk veel waard.
    De toekomstige eigenaar is geïnteresseerd in de beleving van de auto zoals het ooit eens was en dat gaat altijd deels verloren met een restauratie.

    bovendien KAN de toekomstige eigenaar de graad van restauratie zelf bepalen omdat het een ‘eerlijke’ auto betreft. Dat is heel interessant voor de authenticiteit en uiteraard toekomstige waarde.

    Voor velen onbegrijpbaar hier kennelijk :)

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      5 februari 2015 om 13:22

      @nord: nou de beleving geloof ik wel, hoofdpunt is dat alle serie nummers kloppen en dat is het gene wat geld waar is. Alle codes op spiegels, doppen, onderdelen ect ect moeten bij elkaar en dus bij de auto horen, dat is wat telt en dat is de reden waarom ze zoveel waard zijn.
      Ontbreken van origineel gereedschap, boekjes of onderdelen van een ander serie nummer doen de waarde dalen. De graad van restauratie is alles of niks tenzij het een idioot betreft

      Login om te reageren
      • nord zegt

        5 februari 2015 om 13:43

        @thierryvth: eens!
        het blijft toch voor eigenaars van dit soort automobielen vaak lastig om de originaliteit te bewaken. Te vaak zie je dat bij restauratie van de body en chassis ’te goed’ wordt gerestaureerd wat terug te relateren is aan de tijdgeest (jaren ’80 werd er anders gedacht over restaureren en moest alles in een laag chroompudding) en de ‘ageing’ van de auto zelf. Hoe werd er met de auto omgegaan in de jaren ’70, stond ie toen in de straathoeken van Parijs tegen een Renault 16 geparkeerd.
        Daarom is een ongerstaureerde ‘barnfind’ zo interessant.

        Login om te reageren
        • thierryvth zegt

          5 februari 2015 om 15:59

          @nord: In die wereld doe je het nooit goed, iedereen heeft wat te zijken bij een restauratie zeker op merk specifieke meetings

          Login om te reageren
  13. philipf zegt

    5 februari 2015 om 13:21

    Het is ook wel een fantastische mooie wagen!

    Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    5 februari 2015 om 13:48

    Technisch klaar maken, dak dr af halen en in de schuur gooien en gas dr op. Hoef je hem ook nooit te wassen. En als er al een deuk in zit, maakt die 2e ook niet veel uit. Lekker rijden met dat ding. Helaas zal het wel een trailer queen worden. Investering en zo…

    Login om te reageren
  15. scottishcarspotter2000 zegt

    5 februari 2015 om 14:07

    Ik zou die deuk bijna laten zitten…

    Login om te reageren
  16. gt500eleanor zegt

    5 februari 2015 om 14:50

    Ik vind dit model de mooiste ferrari die gebouwd is.

    Login om te reageren
  17. MaartenD zegt

    5 februari 2015 om 15:41

    dat vrouwtje is trouwens wel een beetje vies

    Login om te reageren
  18. MaartenD zegt

    5 februari 2015 om 18:13

    Wat een heerlijke auto zeg voor iemand met gevoel voor smaak en stijl..die Franse gele lampen staan ook erg mooi..

    Login om te reageren
  19. cthijs zegt

    5 februari 2015 om 20:05

    Ze ziet er wel een beetje sletterig uit op die foto ,onze rosalie

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North