Waarom zou je 40 mille voor deze Golf 2 betalen?

Auteur: , 61 Reacties

Omdat het een Golf Limited is, natuurlijk.

Aan de buitenkant oogt een Volkswagen Golf Limited misschien als een vaste bezoeker van zaterdagavondmeetings bij fastfoodrestaurants, maar wat we hier zien is eigenlijk de allertofste Golf II die ooit uit Wolfsburg is komen rollen. Van de Golf II GTI zijn namelijk talloze varianten gemaakt: met 8 kleppen, 16 kleppen, met een G-lader, of als Rally-uitvoering met vierwielaandrijving. In de Golf Limited komen al deze ingrediënten op glorieuze wijze samen.

Volkswagen Motorsport heeft er eind jaren tachtig 71 gebouwd (met de hand). Onder de kap werd een 1.8-liter 16V geplaatst, die door de ietwat fragiele maar ó zo lekkere G-lader werd ondersteund in zijn ademhaling. Resultaat: 210 paardjes en 252 Newtonmeter, dat over vier wielen wordt verdeeld. De 0-100 sprint doe je hiermee 7,1 seconden. Op de Autobahn kon je de Merries en Bimmers uit die tijd met gemak bijhouden, want de acceleratie stopte pas bij 235 km/u.

Waarom zou je 40 mille voor deze Golf 2 betalen?

Driedelig BBS en stoelverwarming

Waar je hem aan herkent? Wel, ze werden alleen geleverd met dunne bumpers, een babyblauwe bies in de grille, enkele Hella-koplampen en een Volkswagen Motorsport-logo ernaast. Ook is enkel de vijfdeurs carrosserie gebruikt, omdat die sterker was dan de driedeurs variant. Binnenin werd het Highline-interieur toegepast: lederen stoelen met verwarming, vier elektrisch bedienbare ramen en een zonnendakje. Ook kwam de auto standaard met stuurbekrachtiging en ABS, evenals driedelige BBS’jes (15″).

Met slechts 71 exemplaren was exclusiviteit meteen groot. Bovendien werden ze alleen in Duitsland verkocht mochten de bobo’s in het VAG-management als eerst kiezen. De Golf Limited, met een prijskaartje van 68.000 DM, was dus alleen voor de happy few.

Een tweedehandsje vinden is anno nu een hele klus, maar we ontdekten er een in het Oostenrijkse Lustenau, met 150k op de teller. Dus roept u maarrr: is een vraagprijs van 40 mille voor de meest exclusieve Golf II gerechtvaardigd? En zou je het ervoor over hebben? (mirror)

Met dank aan Rick voor de tip!



61 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ja, heerlijke bak
Wat de gek er voor geeft… Hij ziet er wel erg netjes uit en is exclusief! Dus hij zal het voor Volkswagen liefhebbers / verzamelaars waard zijn.

Mooi en tof vind ik hem ook wel, maar hebberig word ik er niet van. Dus nee, ik zou het er niet voor over hebben. (En heb het ook niet liggen om uit te geven aan wat speelgoed)
Oeff lekker! Maar voor dat geld kan je ook een Rallye Golf kopen… lastig, lastig…
@rd1991: ook iets leuks van een ander merk, m3 bijvoorbeeld
Nee voor 40 mille zou ik toch iets anders kopen. Met een lekkere dikke V8. Heerlijk!
@philipf: helemaal gelijk
Wel cool en zeldzaam maar 40k lijkt me wel wat fors. Een korte google tocht en ik ben er al 2 tegengekomen die nog niet voor de helft weggingen. Eentje zelfs voor 7,5k pounds… Voor een habbekrats bouw je er zelf 1. Weliswaar niet ‘de eckte eckte’ maar wel voor een fractie van 40k…
@E34M5Touring: Hmmmm, ik zit ook ff te kijken.Hij is inderdaad wel aan de prijs.
@sydney: Dr stond er 1 op bringatrailer voor 18k dollar. Die heeft ook nog is het geluk dat ie waarschijnlijk de enige in de States heeft. Dan vind ik 40k gewoon angstaanjagend veel. Doe maar een mooie Golf 2 GTI 16V met een paar mods. Heb je ook geen last van die gevoelige G lader.
Ik zou het er niet aan uitgeven, maar die 40k is ie wel waard.De BBS’jes zijn nog altijd zeer smakelijk btw.
Heerlijk! ben absoluut geen golf liefhebber maar dit kan ik zeer waarderen.
Net als een golf 2 gti wolfsburg edition.
Maar 40k is gekkenwerk natuurlijk.
Een originele corrado Vr6 van 94/95 is mijn absolute favoriet van VAG, staat op mijn lijstje nog een keer te bezitten, prijzen zijn daar ook al vrij vors van, tussen de 7.5-15k voor een nette.
Mijn eerste auto was een Golf II (1.weinig met 3 traps automaat, bad ass!).
Ik kan me wel voorstellen dat je als je wat geld hebt dan zo een exemplaar zou willen. Ik vond het overigens nog steeds een mooi model maar persoonlijk zou ik liever een Country hebben, ook best exclusief.
40 mille is wel erg aan de prijs, zeker omdat er toch best een aantal van gemaakt zijn. Het zou interessant zijn te weten hoeveel er nog over zijn.
Met 40K vrij op me rekening had ik deze meteen gekocht!
Mijn eerste reactie op de vraag waarom ik daar 40k voor zou betalen, was dat ik dat absoluut nooit zou doen. Na het lezen van het artikel zou ik het nog steeds niet doen, maar een gave Golf vind ik het wel. Oude Golfjes hebben wel iets, i.t.t. de nieuwe.
Ik zou het alleen al vanwege jeugdsentiment ervoor over hebben. Blijft toch wel de Über Golf. Nog een voordeel: je hoeft hem alleen maar netjes te houden: tuning is niet meer nodig. Dikke motor, Hella lampen, BBS velgen en lekker laag. Wat wil je ‘innerlijke pet’ nog meer?

Alhoewel, voor 15k heb je ook een smetteloze met VR6… (Niet origineel, maar toch).
Het is 40.000 euro teveel!
@nico94: nee 30.000. Hij gaat zeker niet weg voor gratis. En die 10.000 is ie zeker waard!
Ik zou het er voor over hebben, als ik het geld had…
Leuk om weer eens een speciale versie van een alledaagse Volkswagen voorbij te zien komen , maar 40k is een beste berg geld zeg.
Droom auto deze. 40k is veel, maar speciale golfjes worden op lange termijn altijd duur. Een golf 2 rally is ook duur. Een MK3 variant VR6 schreeuwend duur, en een MK4 R32 kost alweer net zo veel als een MK5 R32. Zo`n golf 2 Limited blijft geniaal, al zou ik er niet vanaf kunnen blijven en er toch dingen aan veranderen. En dat moet je nu net niet doen…….
Waarom zou je überhaupt 40k uitgeven aan een Golf…?
Een originele Golf 1GTI zou ik nog wel geinig vinden maar never voor dat geld.
Ik zat laatst voorin een Golf II en mijn hoofd schurkte tegen het dak aan…dus wat dat betreft nee doe maar wat anders.

Maar het is wel een leuke en speciale bak. Die lichtblauwe bies maakt het mooi af. Wel jammer dat het niet de 3 deurs is, die vind ik wat mooier (raar dat die minder sterk is terwijl er minder in de carrosserie gesneden is).

40K zou ik alleen overwegen in het scenario steenrijk en op zoek naar een stal van minimaal 15-20 auto’s, in zo’n (kleine) collectie misstaat ‘ie niet IMO, maar als het de enige 40K is die ik heb stuk te slaan op een fun auto voor erbij zou ik een paar andere keuzes eerder maken.
@jaapiyo: Volgens mij heeft dit exemplaar trouwens stiekem meer dan 15″ wielen maar dat terzijde.
@jaapiyo:

Er zit ook een stikker van OCT-tuning onder de motorkap. Ding lijkt dus niet helemaal standaard. Zonde, gezien de zeldzaamheid.
@jaapiyo: Minder sterk?
Nee, voor 40k zou ik een mooie 1969 Camaro importeren.
Mooi, maar voor dat bedrag? Alleen als ik absurd rijk zou zijn
Inclusief petje neem ik aan?
Als ik het geld over had kocht ik m..ik ben dan ook een vw freak en dit is toch wel een droom van een golf voor mij..wat een bak man!!
Ik snap dat iedereen een andere smaak heeft maar een dikke v8?,.1 van de 100.000.000 of deze golf waar er maar 71van zijn gemaakt..keuze is makkelijk voor mij..maar zoals ik al zei..smaken verschillen.
Ik koop liever dit als een 2e hands ferrari maranello..
@tommy.vanoosterhout:
Het blijft een Golf waar er miljoenen van zijn uitgebraakt, buiten de BBS velgen zie ik er niets bijzonders aan.
Just another Sjonnie Golf….
@jrk68: ja dat snap ik dat je als niet golf freak het niet ziet..maar een 16v g60 is zeldzaam..een 4wiel aangedreven ook..en deze heeft het beide..plus hij komt zo uit de fabriek..er komen regelmatig zelf versleutelde 16v g60 voorbij maar ook daar betaal je voor een goede 20.000 voor..maar dan heb je alsnog geen 4wheel drive enz..voor een golf 2 liefhebber als ik is dit gewoon een uber golf
@srt8six, mij in dat geval maar een mooie Road Runner of Charger!
Stiekempjes weg is dit wel één van de aller beste auto’s ooit.

Mijn eigen Fritsie werd met een 1.8 liter benzine motortje en zo’n E-spaarbak ( een vijf waar geen powerrr meer in zat) met drie en een halve ton gestolen om vervolgens het dievenpad op te gaan !
Arme Fritsie.
In den beginne heb ik serieus bij de VW dealert gevraagd “wanneer er iemand uit Wolfsburg zou komen om hem af te maken ” , zo kaal was Fritsie van binnen.

Maar hij is samen met Dirk de Datsun één van mijn trouwste kameraadjes geweest.

Dus deez zou ik uit sentimentele redenen wel overwegen, al is het bijlange na Fritsie niet !
Een wagen is zoveel waard als de gek ervoor betaald dus why not?
Dan liever de golf 4 R32 DSG die ik laatst op autoscout24 tegenkwam.
Zag er superstrak uit, en met slechts 3 stuks van de automaat (volgens de ad) geleverd in NL ook nog behoorlijk zeldzaam.
En voor 17,5k een stuk betaalbaarder als deze
Nee, dank u! Heb ooit -in een grijs verleden- rijles gehad in zo’n gebakkie; 1.6 diesel, 4-bak, geen stuurbekrachtiging, nada nop niks extra’s; dat was voldoende om voorgoed VAGjes af te zweren. Heb toen ontdekt dat elke cent die je aan zo’n ding besteed er 1 te veel is.
@406_v6: 1.6 diesel: 54 PK en 100 Nm koppel….. 0-100 in 23 sec.
Ja als ik geld over zou hebben en een collectie wilde aanleggen kwam deze erbij.
@rolov: ik zie net dat die 150k gelopen heeft. In dat geval wil.ik er zeker geen 40 k voor neertellen.
never nooit …
40.000 keer niet
Van de week nog zo’n ding zien staan op de sloop, gewoon hier in Nederland. Ja,. echt. Maar dan niet ‘voor de sloop’, maar als speeltje van de directeur.. Rara waar was ik?
@postzegel: Jij was in Brummen!
voor 400 euro zou ik hem ook laten staan… ik heb geen petje
@hans75: voor 400 heb je nog wat over voor een petje lijkt me. maar deze prachtversie laten staan omdat je bang bent voor wat anderen denken is echt sneu!

Voor mij geen 40k waard, omdat je er zelf 1 zou kunnen (laten) bouwen voor minder die nog meer in huis heeft. Als er nu 100km op de klok stond kon ik me er iets bij voorstellen, voor de echte Golf man dan.
Als ik deze vergelijk met andere plaatjes die ik van de Golf Limited op de interwebs kan vinden, dan kan ik maar een conclusie trekken: dit zijn niet de originele 15″ BBS wielen, en bovendien is het ding verlaagd.
Ik vond ‘m er al als een petjesbak uit zien, en dat is daarmee dus bevestigd.
Hier blaas je alle petjes mee van de parkeerplaats
En toch zal de gemiddelde nederlander denken dat je een petje in een oude golf bent…
Persoonlijk zou ik 40K wel aan een andere auto uit willen geven.
Als ik het geld ervoor had, had ik m zeker genomen! Deze is echt prachtig
Ziet er goed uit maar 40k voor een golf?!?!!? No thanks
Nog veel exclusiever is de corrado g60 16v. Daarvan zijn er maar 2 geproduceerd. Is echter nooit verder door ontwikkelt om dat er een vr6 kwam..
In nog geen 40.000 jaar!
Leuk autootje voor een petje met een wietplantage
Hehe eindeljk eens een leuk artikel over een VAG! De laatste mooie Golf!
@rufctr01: laatste mooie golf was het model hier voor.
Kan je voor dat geld niet beter een nieuwe GTI kopen en hem 40 jaar wegzetten?
Waarom zo’n Golfje kopen als je voor dat geld ook voertuigen kan kopen als:
Een Bentley Arnage
Diverse soorten Jaguar (van aardige MK2 tot XF)
Heel leuke Mercedes youngtimers, of BMW, of een leuke A8.
Een erg prettige Golf VII
Een ekte Ferrari
Een klassieke Amerikaan
Of noem nog maar wat op.

Maar nee, een of andere idioot gaat vast dat geld neerleggen….
Maar goed, er zijn blijkbaar mensen gek van.
Dan de grote vraag, wie staat de blauwe bies beter, de huidige GTE of deze exclusieve Golf 2?
Dat zou ik nooit aan een golf geven dat geld
Ik zou het er never nooit voor over hebben..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).