Nederlandse sleeper: Skoda Fabia Combi met 260 pk

Auteur: , 36 Reacties

Laat je door de SDI-badge achterop en de boerderijstickers op de zijruit niet in de maling nemen: deze Skoda Fabia is een kanon!

Het gros van de Nederlandse Skoda-rijders draait zijn kilometers in een flink geknepen model dat fiscaal aantrekkelijk is. Hier tegenover staan een paar liefhebbers voor wie de hobby wat mag kosten. Één van hen bouwde zijn Fabia combi relatief anoniem om, met als resultaat een onschuldig ogende auto die 260 pk en 490 Nm herbergt.

Deze 2006 Fabia heeft al 270.000 kilometer op de klok, maar de ASZ-motor (van origine een 1.9 TDI pompverstuiver met 131 pk) schijnt nieuw te zijn. In de volgende waslijst aan aanpassingen staat opgenoemne wat het vermogen zoal opkietelde:

– Garret Gt2260v turbo aangepast door VVT
– 2.5 inch RVS uitlaat, freeflow midden en einddemper
– FMIC
– Sachs SRE koppeling
– 783 Race verstuivers
– EGR & LMM verwijderd en weggeschreven

– 17 inch Mak lichtmetaal,
– juni 2014 voorzien van 2 nieuwe banden
– Gereviseerde Audi TT /S3 remmerij in Skoda RS groen
– AP Schroefset
– Cupra draagarm rubbers

– Unieke sport stoelen
– Leder stuurwiel
– Ledere pookknop
– Privacy Shades
– Airco
– ABS
– ESP
– Pioneer radio met iPod control
– Bluetooth Carkit
– Rockfort Fosgate Subwoofer (in de bodem uit zicht naast het reservewiel)
– Kicker mono versterker (netje weg gewerkt uit zicht achter wielkuip)

Onze tipper Nils is overigens tevens verkoper van de power-Skoda met zijn flinke audio-upgrade, maar dat zien we maar even door de vingers, gewoon omdat het een erg cool lokaal project is.

Interesse? Voor 8 mille is ‘ie van jou.



36 reacties

Prachtige bak,goedgekeurd door RWD?
@norge: Nee, gewoon op de voorwieltjes.
@RickB: :) juist, was RDW dan….toch?
Kijk, dan heb je humor, keurig standaard gehouden, oké op een setje nette velgjes na zou ik niets vermoeden.
Jammer van het uitgebreide audiosysteem, extra gewicht dat je eigenlijk kan missen als kiespijn. Ik had het interieur ook gewoon basic gehouden.

Nu nog iemand die een Dacia Sandero met een Megane RS kruist, lijkt mij ook best grappig.
De über sleeper dit. Supergaaf, sleepers zijn fabelhaft. De tegenhanger van Ahmed in z’n overjarige 525 Tds met 19 inch wansmaak.
Maar waarom moet die weg heh…
@frank2911: De eigenaar wil aan een nieuw project beginnen! Maar wat dat is, is niet bekend. Misschien maar eens contact opnemen met de eigenaar? Dan kun je het hem zelf vragen.
Sleeper of niet je krijgt mij niet in zon lelijk opa hok.
Al draagt een aap een gouden ring, het blijft een lelijk ding…
De huidige Fabia kan nog steeds niet tippen aan deze.
ms kun je er nu eindelijke een caravan mee “sleepen”
Er zijn wel betere motoriseringen denkbaar voor tuning lijkt mij.
@bsxc2: Want? De 1.9 TDI’s paten zich heel goed tunen en zeker de ASZ is een betrouwbaar blok. En je kunt nog aardig zuinig rijden ook.
@lohran: paten = laten
@autoblogger grijp je kans!
@Edge: Hij stond ook in de aangeboden lijst, met voorbeeld auto’s, voor Autoblogger.
@Orichy: idd, ik had hem er ook tussen staan :)
@kwatsjkop:

In dat artikel stond ook dat de achterbank gebruikt wordt…zit dus wel een wereld van verschil in qua ruimte tussen de fabia combi en de A8/S8.
@redbeams:
Dat klopt, maar het ligt eraan waar die achterbank voor gebruikt wordt, voor 2 kinderzitjes volstaat die achterbank prima en al die koter meuk gaat makkelijker achterin een Fabia combi dan in een S8.
Nu heb ik nooit met @autoblogger geknikkert dus heb ik geen idee hoe groot die koters zijn, boven de 180 wordt het een beetje krap achterin de Fabia.
Leuk verhaal die 260 pk en bak koppel, maar hoe bruikbaar is het? Daar zit vaak het probleem. Enorm turbo gat en daarna, helemaal bij diesels, een zeer smal toerengebied waar het vermogen zit. Wel technisch een knap staaltje werk.
@jlm83: Dan heb je niet het draadje op het forum gelezen. Daar legt hij uitgebreid uit dat de tuner juist dat topvermogen heeft afgetopt. Dit om de powerband breed te houden.. geen turbogat te creeren en om de aandrijflijn heel te houden. Met een powerpeak e.d. voelt hij wel veel sneller maar blijft ook de aandrijflijn niet zo lang heel. En ja daar zit vaak het probleem zoals jij zegt. Maar hier dus niet. Deze trekt heel linear. Dus niet zomaar een leuk verhaal. Gewoon lezen.
@Freewarefreak: Leer zelf maar eens lezen, dan vooral een grafiek uitlezen. Bij 4800 toeren is de koek op. Als ik iets leuks wil rijden begint de lol daar pas.
@jlm83: Bij 4800 tpm is de koek op? Ja wat verwacht je dan van een diesel? Ik vind het behoorlijk wat toeren.
@Thomasio: misschien was mijn tekst niet duidelijk. Juist omdat het een diesel is zou ik het nooit zo gaan tunen. Ja je hebt leuke cijfers, maar het toerenbereik is te smal. Vind ik niet leuk rijden, ik heb liever geen turbo, benzine en meer toeren. Dat zou ik de moeite waard vinden om te gaan tunen.
@jlm83: technisch vrij simpel allemaal hoor.
VVT is een superzaak! Van alles getuned aan mijn diesel.. Topkerel Johan
Fantastisch dit soort auto’s! Leuk om te zien en wie wel wat voor @autoblogger als opvolger? :)
Als je mij zou vragen wat de lelijkste auto is die je in NL zou kopen scoort de Fabia hoog op het lijstje. Ik denk op nummer twee, na de Mercedes GLK. Er klopt gewoon iets niet aan de verhoudingen. Niet voor niets zien we in de fotogallery geen zijaanzicht, maar uitsluitend schuin van voren, ook nog eens vanuit een laag camerastandpunt. En tja, je kan er aan tunen wat je wilt, mooier wordt ie er niet van.
Maar goed, ieder zijn ding…
Die velgen zaten origineel onder mijn Seat Leon FR?
Blijft een saai ding kwa uiterlijk, heb liever een 330/335D dan.
Die gaat ook nog even stukken beter de bocht door.
Der is toch sowieso een vrij vlotte versie van de skoda fabia of octavia. Zo’n ding dat voortbestemd is voor anonieme politiewagens en dat de audi s4 en passat r36 aan kan.
Waarom zou je in hemelsnaam een speaker op de bodem van je kofferruimte willen hebben?
@tvrspeedsix:
Laag zwaartepunt jongûh….
@tvrspeedsix:
Voor de betere gewichtsverdeling ;-)
De subwoofer ligt niet op de bodem, er zit nog een gesloten kist onder van 20 liter.
Dit is mijn daily, ik rij er 50.000 km mee per jaar.

Het is geen circuit auto. Welk onderstel je er ook onder gooit, een circuit knaller wordt het nooit. Rijdt wel beter dan een standaard Ibiza Cupra.

Wat het wel is…, ..gewoon een fun project. Driveability is zeer goed. Met droog weer kan je in zn 2 al vol gas. 5,8s naar de 100, maar vooral de snelwegsprintjes zijn heel erg leuk.

Ik vind mijn eigen auto ook de mooiste niet, en tuurlijk zijn de foto’s uit zo’n hoek genomen dat zelfs je schoonmoeder nog knap op de plaat komt… Maar who cares. Het is een sleeper, die mogen lelijk zijn, als het verassingselement maar groot is :-)
Volg de Skoda rijder…….. Heerlijk, een wolf in Schaaps kleding :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).