• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Populaire Skoda wordt gewoon gecanceld!

Auteur: willeme, gepost 24 oktober 2021 om 15:54 – 20 Reacties

Populaire Skoda

Waarom wordt een van de populairdere Skoda’s gecancelled? Is de Fabia niet ‘woke’ genoeg?

Het is een bijzondere klasse, dat van de B-segment stationwagon. Normaal gesproken zie je ze voornamelijk op basis van C- en D-segment-auto’s. Je rijdt een B-segment auto vaak omdat je een compacte auto zoekt, niet zozeer een ruime.

Maar als je een gezinsauto zoekt met twee kleine kinderen en een hoop accessoires van Zwitsel, Pampers en Beezteez dan is zo’n compacte stationwagon ideaal. Voor de petrolhead zijn er soms zelfs snelle versies van geweest. Denk aan de Peugeot 207 RC SW of de Skoda Fabia vRS Combi.

Populaire Skoda

Kleine Combi

Over die Skoda gesproken, dat was een van de laatste mohikanen in dit niet bepaald masculiene segment. Er is ondertussen een nieuwe Skoda Fabia gearriveerd, voorlopig alleen als hatchback. Volgens Thomas Schäfer zal het daar ook blij blijven. Dat meldt het Tsjechische ‘Auto‘. Schäfer is de CEO van Skoda, dus hij heeft er een beetje inspraak in.

  • Populaire Skoda
  • Populaire Skoda

Volgens Schäfer heeft het allemaal te maken met de Euro7-emissie-eisen. Het wordt telkens lastiger om auto’s met verbrandingsmotoren eraan te laten voldoen. De enige manier is elektrificatie, eigenlijk. Denk aan 48V milde hybrides, hybrides en PHEV’s. Het probleem is dat die techniek toepassen erg duur is. Dus dat doe je liever bij een model waar wat marge op zit.

  • Populaire Skoda
  • Populaire Skoda

Populaire Skoda exit

Daarnaast moet Skoda zich meer geen focussen op elektrische auto’s. Alle tijd, geld en moeite wordt dus daarop gericht. Er is dus geen ruimte voor aparte uitvoeringen met verbrandingsmotoren van bestaande modellen, zoals de Fabia Combi. Dit model wordt gecanceld.

  • Populaire Skoda
  • Populaire Skoda

De Fabia Combi stond aanvankelijk wél op de planning. Sterker nog, de compacte station was al bevestigd door Skoda. Toen leek het nog logisch. Want waar veel merken beperkt succesvol waren met kleine stations, was de Fabia Combi een groot succes. Van de vorige generatie was namelijk bijna 35% een stationwagon.

Populaire Skoda

Overigens is er nog wel een praktisch alternatief, voor mensen die de Skoda Fabia vijfdeurs iets te klein vinden. Er is natuurlijk ook een Skoda Kamiq. Deze is wel krapper, duurder en onzuiniger dan de Fabia Combi was.

Ook interessant!

  • Nieuwe Skoda Fabia heeft veel spinazie gegeten
  • Fabia Monte Carlo
    Extra scherpe Fabia Monte Carlo onderweg
  • Skoda Fabia krijgt het interieur van een Octavia
  • DIT is de nieuwe Skoda Fabia, leverbaar vanaf november

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

combi, fabia, Skoda, thomas-schafer

Vorig bericht: « Video: vrachtwagen rijdt te dicht langs helikopter
Volgend bericht: Video: Jeep rijdt VW Bora total loss, vlucht meteen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    24 oktober 2021 om 16:04

    Kan iemand mij uitleggen waarom zo’n auto waar je 1 op 20 mee kan rijden niet door de euro 7 normen kan komen, maar een crossover die 1 op 15 rijdt wel?

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      24 oktober 2021 om 16:12

      @Johanneke: Omdat de crossover marges in de uitlaatpijp heeft.

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      24 oktober 2021 om 18:23

      @4g63: Omdat het absolute verbruik werkelijk niets te maken heeft met de samenstelling van de uitlaatgassen.

      Login om te reageren
      • Pavla zegt

        24 oktober 2021 om 20:37

        ok, prima, maar het is niet alsof er zuiniger of andere motoren in zo’n VW crossover liggen. Het antwoord zit ‘m er denk in dat zo’n crossover makkelijker te elektrificeren is (want hoger en dus meer ruimte voor batterijen in de bodem), daarmee wordt de uitstoot van het model gemiddeld lager. Plus dat de marges van een crossover hoger zijn waardoor de meerkosten van elektrificatie het waard zijn.

        Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      24 oktober 2021 om 18:24

      Staat me bij dat het frontaal oppervlak uitmaakt. CO2 tax = factor x verbruik / oppervlak. Of iets in die richting.

      Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      24 oktober 2021 om 18:29

      @Johanneke: omdat het VW motoren zijn, slechte reputatie.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      24 oktober 2021 om 21:38

      @Johanneke: er is niet gezegd dat hij niet aan de euro7 voldoet. Alleen dat het duur is en de marge op de sw laag is

      Login om te reageren
  2. r3fl3x zegt

    24 oktober 2021 om 16:07

    Krapper, duurder en onzuiniger, dat moet een crossover zijn

    Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    24 oktober 2021 om 16:22

    Ik zal er geen traan om laten….

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      24 oktober 2021 om 16:53

      @monsieurleloure: ik ook niet, maar er zijn veel jonge gezinnen waar dit juist een ideale auto voor was. Goed geprijsd en net genoeg ruimte. Al dan niet private lease. Maarja niet genoeg marge..

      Login om te reageren
    • st33fie zegt

      25 oktober 2021 om 17:59

      @monsieurleloure: nou inderdaad, het straatbeeld kan er alleen maar van opknappen. Wat een valsch lelijk hok is dat zeg.

      Login om te reageren
  4. kevertje zegt

    24 oktober 2021 om 16:39

    We mogen stilaan stellen dat de VAG-groep in zowat elk segment gewoonweg teveel modellen mét overlap heeft. Idemdito Stellantis. Dit soort van ‘micro-diversificatie’ en concurrentie is op termijn niet vol te houden en bij het minste vleugje crisis ga je wat zien gebeuren. Bovendien, het laatste waar elk door kosten en onzekerheid gepijnigd gezin dan geld zal in stoppen is in het dure elektrisch speelgoed, de natte droom van onze green deal EU-fanaten.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      24 oktober 2021 om 17:56

      Ik voorspel dit ook al jaren, VAG met hun niche’s binnen een niche in een niche merk zal vanaf de auto verkoop daalt in elkaar vallen als een kaartenhuis. Het zelfde zagen we bij GM eerst deed elk merk zijn ding, dan na de olie crisis bouwde elk merk de zelfde wagens met een andere grille en embleem wat VAG nu doet. Vanaf die verkoop stopt kunnen ze niets anders dan merken schrappen wat het imago van het brand on herstelbaar zal beschadigen. Stellantis is een verzameling van onverkoopbare merken die dan maar een team vormt om op te kunnen tegen de grote spelers. Nash, Hudston en Kaiser-Jeep probeerden dit ooit ook met het auto merk AMC. Dat jaar na jaar slechter verkocht tot ze op de fles gingen en Chrysler enkel het winstgevende Jeep gedeelte van AMC overnam.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        24 oktober 2021 om 18:30

        @shiva: klopt helemaal.

        Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      24 oktober 2021 om 18:22

      Een door kosten en onzekerheid gepeinigd gezin kan sowieso beter geen nieuwe auto kopen maar tweedehands. Scheelt een hoop afschrijving.

      Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      24 oktober 2021 om 20:22

      Mwah Mercedes heeft aan 3 letters ook niet genoeg inmiddels lijkt het. De A/B/C/E/G/SLK-klasses van vroeger is tegenwoordig is CLA/CLG/CLC/EQC/GLC/GLB etcetera etcetera. Bij SUV hebben ze 11 modellen!

      Overigens zitten VAG-auto’s redelijk modulair in elkaar, dus het onderstel en motor wordt flink verdeeld onder meerdere merken en modellen. Uiteindelijk is het ook maar een Lego-doos van bestaande spullen.

      Login om te reageren
  5. soundgarden zegt

    24 oktober 2021 om 16:41

    En er even helemaal aan voorbij gaan dat de Scala dit paardje mag gaan trekken.. lekker onderzoek gedaan ook mannen! Not

    Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      24 oktober 2021 om 18:51

      @soundgarden: Dat was ook mijn eerste gedachte… die twee naast elkaar laten bestaan zou best vreemd zijn.

      Login om te reageren
  6. Stefje zegt

    24 oktober 2021 om 16:48

    Ik zou het ook op Euro7 geven als je het eigenlijk gewoon doet omdat je liever wat meer Porsche’s en Lamborghini’s produceert met de vrijkomende chips. Klinkt toch net wat minder hebberig ;)

    Login om te reageren
  7. Specht zegt

    24 oktober 2021 om 18:37

    Skoda leert niet van de fouten van andere merken, het schrappen van een model geeft geen enkele garantie dat de klant vervolgens ook binnen het merk iets anders kiest. FCA groep was daar een prima voorbeeld van.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North