• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.

Auteur: Author, gepost 27 september 2016 om 16:01 – 17 Reacties

Afbeelding Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.Afbeelding Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.Afbeelding Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.Afbeelding Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.Afbeelding Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.Afbeelding Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.Afbeelding Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.Afbeelding Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.

Nee, dit is geen Batmobile maar een serieuze racer.
Soms zou ik willen dat ik 30 jaar eerder was geboren…

Dan had ik die geweldige Can-Am-tijd tenminste nog meegemaakt! In dit racekampioenschap kon feitelijk alles en dus verschenen de meest bizarre creaties van gerenommeerde fabrikanten aan de start. Zo kan het dat Porsche met de legendarische 917/30 op de proppen kwam: een raket op wielen waarvan het vermogen in kwalificaties werd opgeschroefd naar zo’n 1.500 pk. Denk bijvoorbeeld ook aan die maffe Chaparral waar we laatst over schreven. In de Can-Am kon én mocht het.

Een minder bekende racer uit deze tijd is de Shadow DN4. Onder de kap van deze sinistere racer ligt een 7,5-liter V8 van Chevrolet, een blok dat door meerdere constructeurs werd gebruikt. Deze beul van een motor leverde tegen de 800 pk en lustte wel een lieve slok. Het zal je dan ook niet verbazen dat de brandstoftank een inhoud had van 170 liter. Overigens woog de DN4 zo’n 750 kilo.

Nog een leuk feitje: begin jaren ’70 was de wereld in de ban van de oliecrisis. De organisatie achter het kampioenschap stelde daarom een verbruikslimiet in van 3 miles to the gallon, omgerekend ongeveer 1 liter benzine per kilometer. Toch minder kinderachtig dan die 100 kg brandstof die ze vandaag de dag in de Formule 1 op mogen stoken.

Delen van de ophanging en bijvoorbeeld de remmen die aan het chassis werden gemonteerd in plaats van bij de wielen zelf, werden geleend van de F1-racers van Shadow. Bij de eerste race van seizoen 1974 was de DN4 meteen goed voor een 1-2, nummertje drie finishte zelfs op een ronde achterstand. Daar moeten we wel eerlijk bij vermelden dat de interesse in het Can-Am-kampioenschap afnam door diezelfde oliecrisis en dat Shadow daarom als enige team met een nieuwe auto aan de start stond.

Uiteindelijk werd de DN4A (een evolutie van de DN4) kampioen in ’74, het laatste échte jaar Can-Am. De oliecrisis deed de raceklasse de das om, al kwam er later nog wel een anders kampioenschap dat dezelfde naam droeg. Gelukkig zijn we de fraaie creaties uit de jaren ervoor nog lang niet vergeten.

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: magistrale herstart Verstappen
  • Video: drama bij herstart
  • Krijgt Max concurrentie uit Nederland?
    Krijgt Max concurrentie uit Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Racing, zwart

Vorig bericht: « Rolls-Royce levert grootste bestelling ooit af
Volgend bericht: Deze Nederlandse Tesla is de eerste rouw-EV ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    27 september 2016 om 16:09

    “Soms zou ik willen dat ik 30 jaar eerder was geboren…”
    Ik niet, 61 lijkt me geen reet aan

    Login om te reageren
    • jasbelle zegt

      27 september 2016 om 16:29

      @gertjan2012: tuurlijk wel, dan was je er nu al met een mooie regeling met pensioen

      Login om te reageren
  2. banaan7 zegt

    27 september 2016 om 16:16

    Gewicht 750 kg
    Tank 170 liter
    Dus hoe langer je hebt gereden hoe harder je gaat?

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      27 september 2016 om 23:02

      @banaan7: Dat is vaak zo bij autosport. Bij Formule 1 komt het erg vaak voor dat de snelste rondetijd gereden word na zo’n 75% van de race. Net een pitstop gemaakt, verse banden om nog even het maximale er uit te halen. Dat in combinatie met een legere tank maakt je auto sneller.

      Login om te reageren
  3. shibby zegt

    27 september 2016 om 16:26

    Wat een heerlijke waanzin werd er altijd verzonnen voor de Can-Am. Zou in deze tijd niet meer kunnen…

    Login om te reageren
  4. Klassiekerrally zegt

    27 september 2016 om 17:00

    Shadow (-1). Als ik me niet vergis heeft Harm Lagaay er ook zo een.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      27 september 2016 om 17:00

      (-1) moet (-n) zijn…

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        27 september 2016 om 17:24

        -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

        Login om te reageren
  5. motoragent zegt

    27 september 2016 om 17:00

    Shadow heeft stiekem toch wat mooie creaties neergezet. Beetje vreemd altijd, maar o zo mooi.

    De DN1:
    https://c2.staticflickr.com/4/3864/14621246228_2404a35812_b.jpg

    DN3:
    http://www.tamsoldracecarsite.net/IMG_6878H.jpg

    En natuurlijk de DN9, met onze eigen Jan Lammers:
    http://i.imgur.com/t0R5djL.jpg

    Login om te reageren
    • klotskuukske zegt

      27 september 2016 om 17:57

      @motoragent: heerlijk die duistere eenvoud van de zwarte lak. Die met Lammers is vet bedacht! Vroeger..

      Login om te reageren
  6. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    27 september 2016 om 17:59

    Wat een bizarre air intakes, verder wel een gaaf ding

    Login om te reageren
  7. pinut187 zegt

    27 september 2016 om 18:44

    Leuke creatie..

    Login om te reageren
  8. dedokter zegt

    27 september 2016 om 18:48

    Toen de rijders nog een soort van vuur vretende astronauten waren. (Ja quote gejat, maar van waar.)

    Login om te reageren
  9. sracert zegt

    27 september 2016 om 19:38

    Klopt, ben je na 1980 geboren leef je nu eenmaal in een mindere tijd, helaas.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 september 2016 om 20:25

      @sracert: welnee. 90’s baby’s are the best!

      Login om te reageren
      • sracert zegt

        27 september 2016 om 20:33

        @dutchdriftking: gelukkig maar

        Login om te reageren
  10. Michiel1 zegt

    27 september 2016 om 20:58

    die spiegels, geniaal!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North