• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom deze lelijke racewagen juist geniaal was

Auteur: Author, gepost 8 september 2016 om 13:59 – 29 Reacties

Afbeelding Waarom deze lelijke racewagen juist geniaal wasAfbeelding Waarom deze lelijke racewagen juist geniaal wasAfbeelding Waarom deze lelijke racewagen juist geniaal wasAfbeelding Waarom deze lelijke racewagen juist geniaal wasAfbeelding Waarom deze lelijke racewagen juist geniaal wasAfbeelding Waarom deze lelijke racewagen juist geniaal was

Waarom deze lelijke racewagen juist geniaal was
De Chaparral 2J gaat niet de boeken in als de meest elegant gelijnde racer in de historie. Maar om een andere reden gaat ‘ie wél de boeken in.

In een tijd waarin downforce in de racerij nog enigszins een vies woord was en men er heilig van overtuigd was dat racewagens nooit meer dan 1G aan zouden kunnen, kwam Jim Hall meerdere malen met iets bijzonders op de proppen. Deze baas van de renstal Chaparral zou één van de pioniers zijn op het gebied van vleugels en dergelijke. In de vorm van de 2J zou hij bovendien de eerste ground effect auto bouwen.

In de hoekige bips van dit bizarre apparaat gaan namelijk twee ventilatoren schuil met maar één doel: het wegzuigen van lucht onder de auto. De fans zijn afkomstig van een tankmotor en ze werden aangedreven door een simpel 2-takt motortje. Verder werden de zijkanten van deze Can-Am-racer aan de onderzijde afgesloten met skirts, om ervoor te zorgen dat de lucht niet onder de auto vandaan kon ontsnappen. Dit om een vrij simpele reden.

Hoe sneller de lucht onder de auto door stroomt, hoe lager de druk op dat punt is. Daardoor werd de auto naar het wegdek gezogen en kon ‘ie bijvoorbeeld sneller door de bocht. Later zouden de skirts ook hun intrede doen in de Formule 1, maar om veiligheidsredenen werden ze begin jaren ’80 weer verboden. Overigens werken de Formule 1-auto’s van vandaag nog steeds ongeveer volgens hetzelfde principe. De lucht onder de auto wordt met behulp van diffuser en vlakke vloer zo snel mogelijk onder de auto door gejast zodat de druk afneemt en de auto naar het asfalt wordt gezogen.

Ondanks het bizarre uiterlijk was de Chaparral 2J inderdaad snel. Bij de eerste de beste race waaraan deze stofzuiger meedeed, liet hij de eerstvolgende auto in de kwalificatie twee tellen achter zich. Helaas gooide technisch malheur roet in het eten, maar Jim Hall bewees dat zijn concept werkte. Later zou Brabham het stofzuigerpincipe vrijwel één op één kopiëren op hun F1-racer en ook die auto was veel sneller dan de concurrentie.

Helaas tekende de concurrentie protest aan. De 2J zou illegaal zijn vanwege de bewegende aerodynamische onderdelen en dus moest de auto uit het kampioenschap worden verbannen. Het ding reed dan ook slechts één seizoen. Jammer, maar het bewijs dat het concept werkte was allang geleverd.

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: magistrale herstart Verstappen
  • Video: drama bij herstart
  • Krijgt Max concurrentie uit Nederland?
    Krijgt Max concurrentie uit Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

chaparral, Racing

Vorig bericht: « Oh jazeker: de betrouwbaarste supercar van Marktplaats!
Volgend bericht: Audi R8 (2007 – 2015) – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. 't Peugje zegt

    8 september 2016 om 14:09

    Bij het Playstation spel Gran Turismo dacht ik altijd dat deze auto straalmotoren had. Al die tijd verkeerd zitten denken dus, lekker dan.

    Login om te reageren
    • mennok zegt

      8 september 2016 om 14:42

      @straatzakelijk:

      Login om te reageren
      • mennok zegt

        8 september 2016 om 14:43

        @mennok: sorry, verkeerde knop, kan weg

        Login om te reageren
    • jdmpetje zegt

      8 september 2016 om 16:14

      @straatzakelijk: Stofzuigers*

      Login om te reageren
    • bisazza zegt

      8 september 2016 om 16:20

      @straatzakelijk: ? life sucks

      Login om te reageren
    • pixeltrooper zegt

      8 september 2016 om 17:13

      @straatzakelijk: kapot geërgerd aan dit ding in GT5. Niet bij te houden.

      Login om te reageren
    • dieselaer zegt

      8 september 2016 om 19:56

      @straatzakelijk: Je bent niet de enige! Me altijd er al over verwonderd, leuk om nu te horen wat het echte doel van de fans en het design was.

      Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      8 september 2016 om 21:45

      @straatzakelijk: Mocht je het spel nog eens opstarten, deze en veel andere interessante informatie over de auto’s is in het spel terug te lezen. Alleen daarmee ben ik al uren zoet geweest. :-)

      Login om te reageren
  2. kimi100 zegt

    8 september 2016 om 14:11

    Leuk artikel! Voor velen misschien bekend van Gran Turismo? Daar waren deze auto’s ook altijd belachelijk snel.

    Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      8 september 2016 om 14:40

      @kimi100: precies, heb er toen de 24h van de nurburgring gewonnen

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      8 september 2016 om 15:50

      @kimi100: ik deed alles met die Redbull X1. Dan lag je zo ver voor dat je gewoon een paar uur stil kon staan en even niet 24 uur achter elkaar hoefde te klikken.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        8 september 2016 om 16:05

        @ghost: die x1 werd in gt6 vermoord door 15 andere tomahawks…

        Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        8 september 2016 om 17:39

        @ghost: wij hebben het over gt2 ofzo

        Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    8 september 2016 om 14:17

    Eigenlijk is dit ding gewoon mooi van de lelijkheid. Alleen al vanwege de techniek dat toen in die tijd nogal ingewikkeld was. Jim Hall is gewoon een held.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    8 september 2016 om 14:28

    Mooi altijd, dit soort pioniers.

    Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    8 september 2016 om 14:35

    Wat een machine, top dat hier aandacht aan wordt besteed.

    Login om te reageren
  6. denniss00 zegt

    8 september 2016 om 14:53

    Gran Turismo! 3.5 miljoen was ie daar waard.

    Login om te reageren
  7. flevocarspotter zegt

    8 september 2016 om 15:05

    Mooi apparaat wil hem op granturismo graag uitproberen kost alleen 4,5 miljoen ?

    Login om te reageren
  8. flevocarspotter zegt

    8 september 2016 om 15:06

    Nu kost ie in gt6 4,5 miljoen (huilende smiley)

    Login om te reageren
  9. flevocarspotter zegt

    8 september 2016 om 15:07

    Oeps 2de x was een foutje

    Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    8 september 2016 om 15:41

    Die FanCar van Brabham werd maar 1 race toegelaten toch? Wel een cool concept. Volgens mij heeft Chevrolet er ook mee geëxperimenteerd voor lange afstandsraces.

    Login om te reageren
  11. e36thuglife zegt

    8 september 2016 om 15:53

    me beempie mag ook wel wat harder door de bocht. kan je die ventilators ook kopen bij auto style?

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      8 september 2016 om 17:40

      @e36thuglife: beempie. Wait…whut?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        9 september 2016 om 18:11

        @87sandyd: Hij bedoelt bimpie, en ook mijn ipv me.

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      8 september 2016 om 17:51

      @e36thuglife: Gewoon effe een paar Fohn’s hosselen. Gaatjes in de bodemplaat (of gewoon een van de bestaande roestgaten pakken natuurlijk) en zuigen maar. Downforce als geen ander in Noord.

      Login om te reageren
  12. mazdarx zegt

    8 september 2016 om 16:00

    Erg mooi concept, op youtube staan wat filmpjes van hoe zo’n ding klinkt. Ook een leuk concept mbt. Aero is Under Suzuki’s S15 Silvia: http://www.speedhunters.com/2013/02/true-dedication-under-suzukis-s15/

    Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    8 september 2016 om 18:15

    Deze hebben ze nu ook als RC versie en dan kan je er mee over muren en plafonds racen, cool!

    Over RC cars gesproken is daar niet eens een artikel over geweest?

    Login om te reageren
  14. sabrerator zegt

    8 september 2016 om 19:59

    In 1997 bij mijn eerste Goodwood FoS was er een thema rond de Chaparrals. Ook deze reed mee. Wát een apparaat. Het geluid was heel erg bijzonder. Een bulderende V8 vermengd met een furieuze tweetakt-snerp.
    Was van een zeer memorabel weekend een van de hoogtepunten.

    Login om te reageren
  15. john1307 zegt

    8 september 2016 om 21:13

    Hij klinkt zoals hij eruit ziet: https://youtu.be/hxBiIDvbYUc

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North