Negen betaalbare auto’s om het circuit mee op te gaan

Auteur: , 85 Reacties

We hebben er allemaal wel eens van gedroomd om coureur te worden, toch? Maar met welke auto's kun je voor een leuk budget starten met dat avontuur? We zetten een aantal betaalbare circuitauto's voor je op een rij.

BMW E36 3-serie: perfect als circuitspeeltje?

Volvo 360
Volvo 360
Ok, die had je misschien niet zien aankomen. Maar de achterwiel aangedreven Volvo 360 is waarschijnlijk de goedkoopste manier om te gaan racen in cupverband, doordat de auto’s bijna nooit stukgaan. Voor ongeveer 1000 euro moet je er wel één kunnen kopen.

Peugeot 106 GTi / Rallye
Peugeot 106 Rallye
Klein, licht, goedkope onderdelen en een leuke balans. Dit is misschien wel de beste manier om je circuitcarrière mee te beginnen, zeker als je nog geen ervaring hebt met achterwielaandrijving. Voor ongeveer €1500 euro al op te pikken.

Mazda MX-5
Mazda MX-5
Klein, licht, goedkope onderdelen en een leuke balans. Maar met achterwielaandrijving, dus net iets leuker. Onderdelen zijn zo mogelijk nog goedkoper dan die van bovengenoemde Peugeot 106. Enige beperking: het kan krap zijn als je wat langer bent. Reken op ongeveer €2000 euro voor een leuke 1.8, die heeft net iets meer power dan de 1.6.

BMW E36 325i
BMW E36 325i
De E30 wordt al wat zeldzamer, dus kijk liever naar een E36. De 325i is een fijne optie en in redelijke staat verkrijgbaar vanaf ongeveer €2500 euro. Als je iets meer te spenderen hebt kan je ook voor een M3 gaan, maar dan ben je zeker het drie- tot viervoudige kwijt.

Renault Clio RS
Renault Clio R.S.
Blijf je liever bij voorwielaandrijving maar wil je wat meer power dan bovengenoemde 106? Dan is de Renault Clio RS misschien een goede optie. Niet voor niets werd er jarenlang mee geracet in cupverband. Voor €2500 euro heb je een behoorlijk exemplaar van de Phase II.

Porsche 944
Porsche 944
Voor ongeveer €3000 euro kan je een redelijke Porsche 944 op de kop tikken. Een relatief makkelijk te onderhouden auto met veel Volkswagen techniek, dus betaalbare onderdelen. Op circuits als Zandvoort wordt ook meerdere weekenden per jaar met deze auto’s in cupverband geracet.

Alfa Romeo 75 2.0
Alfa Romeo 75
Er moest iets Italiaans in het lijstje natuurlijk. Een Alfa Romeo 75 2.0 heeft minstens 145 pk onder de kap en heeft ook achterwielaandrijving. Bovendien is het een bijzonder prettig sturende bolide, voor ongeveer €4000 euro.

Renault Mégane RS
Renault Mégane RS
Voorwielaandrijving, maar tamelijk briljant. Zeker met Trophy-onderstel is dit een auto die je niet moet onderschatten. Een fijne 225 pk uit een 2.0 Turbo 16V. Fijne machine vanaf ongeveer €7000 euro!

Nissan 350Z
Nissan 350Z
Vanaf een slordige €8000 euro zet je een Nissan 350Z op je trailer. Dat betekent dat je de beschikking hebt over een dikke 3.5 V6 met 280 pk, achterwielaandrijving en een prima onderstel. Niet de goedkoopste optie, maar het schijnt ook niet snel stuk te gaan.

There you go, negen redelijk betaalbare circuitauto’s. Maar er zijn ongetwijfeld meer goede auto’s te bedenken. Wat zou jouw keuze zijn als je een circuit- of trackdayspeeltje ging samenstellen? Vertel het ons in de comments!

Fotocredit: Autojunk



85 reacties

Zo’n Twingo 133 heb ik altijd al geinig gevonden. Die zijn waarschijnlijk al een stuk betaalbaarder geworden.
Nou nou. Gaan racen met een Alfa 75? De weinigen die nog over zijn doe moeten juist geconserveerd worden.
@mashell: Ik race ermee, bega ik nu een misdrijf? ;-) Maar het is een heerlijke circuitwagen!
@mashell: Daar zijn ze natuurlijk voor gemaakt
Ik heb MX-5. Zoals de tekst inderdaad al zegt, als je langer bent dan 1.90 kan je beter naar wat anders zoeken.
@maseratizzzzzzzz: Jammer is dat inderdaad. Ik was voor een mx-5 aan het kijken, maar met mijn 2 meter was het echt niet te doen. En erg veel net zo speelse achterwielaandrijvers zijn nauwelijks te vinden in dezelfde prijsklasse.
@kapitein: het kan wel, maar dan moet je de stoelrails vervangen voor een vaste zitting, en die stijf tegen de achterkant aanzetten.
@kapitein: Ga kijken voor een Mg TF, veel meer binnenruimte en met 2 meter ook nog te doen.
@mrdjm: zorg er dan wel voor dat de koppakking al vervangen is, deze begeeft het gegarandeerd. Daarnaast kan in- en uitstappen een ramp zijn als je wat flinker bent en rotten de koelleidingen onder dr auto graag door. Als laatste zijn ze érg listig in de regen, dus uitkijken geblazen.
@ej20g: Ik rijd zelf een TF, weet er dus alles van. Als je de auto altijd goed warm rijd is de kans erg klein dat je een kapotte koppakking krijgt. Kocht de mijne op 38.000 en hij staat nu op 63.000 km, met voor zover ik weet nog de originele pakking.

Wat de koelbuizen betreft, afhankelijk van de leeftijd en kilometerstand is het misschien raadzaam on de koelbuizen te gaan vervangen voor RVS. Gewoon in de gaten houden en op tijd vervangen, dan is dat ook geen probleem.
@mrdjm: dat idee had ik al.:) Zelf heb ik mijn informatie van mijn stagebedrijf waar ik al voor de vierde keer stage loop, zij doen erg veel MG’s. Ik geloof ook gelijk dat de koppakking bij zorgvuldig gebruik veelal heel blijft, geluk moet je echter ook hebben. Wat me in de afgelopen 2 jaar wel opgevallen is, is dat de verhouding van kapotte koppakkingen tussen de F en de TF ongeveer 4 tot 1 is. Het zou dus zomaar kunnen dat de koppakkingen van de TF veel beter zijn.

Ik vind het trouwens wel erg leuke wagentjes!
@ej20g:
Ik ken Elises met ruim over een ton (eentje zelfs 2,5 ton) die nog met dezelfde koppakking rijden. Allen met het zelfde K torretje dat je in de F en de TF vindt.
Dus met deskundig gebruik is er weinig aan de hand.
@tupperware: kan het zijn dat de Elise een beter koelsysteem heeft dan (vooral) de F? Koeling is, naast een zwakkere pakking, namelijk de reden dat bij de F de koppakkingen relatief vaak kapot gaan. Dat lijkt bij de TF beter onder controle te zijn en ook bij de reguliere modellen gaan ze minder vaak hemelen.
@maseratizzzzzzzz: dan raad ik de bmw z3 aan (-:
S2000? Of, voor de idioten onder ons, een ouwe TVR uit engeland halen?
@scottishcarspotter2000: Betaalbaar is het toverwoord.
@berlinetta: zit wat in ja
@scottishcarspotter2000:
Koop dan gerust eerst ee Ford Sierra voor de wintercursus, scheelt vast een bak schade aan je S2000 of TVR..
Ik betwijfel of je voor €8000 een goede basis hebt bij een 350Z. Een nette Z met gemiddeld kilometerstand (100.000-130.000 km) kost zomaar €10.000 tot €11.000.

Een roestvrije MX-5 kruipt trouwens ook makkelijk naar €3000 toe, dus hou er bij exmplaren van €2000 of minder rekening mee dat er laswerk aan kan zitten.

Ik heb ook nog wel een suggestie: de Mazda MX-3 V6. Licht, stuurt goed en er zijn makkelijk extra paardjes uit te peuteren.
@ej20g: Zijn ze in het buitenland niet goedkoper te vinden? Je hoeft hem toch niet op kenteken te zetten.
@Careltje: klopt. Maar ik ga er even vanuit dat het ding straatlegaal moet blijven omdat de meeste amateurracers geen geld en/of ruimte hebben voor een auto-ambulance.
@ej20g: auto-ambulance: ruimte, rijbewijs en RangeRover (of andere trekauto)

Mijn circuitbakjes staan ook gewoon op kenteken. Omdat de RangeRover ontbreekt (omdat ik nu eenmaal niets heb met grote logge trekwagens) en ik voorlopig geen trek heb in een eigen trekwagens. Wellicht komt er een camper.
Een civic of del sol vti? Redelijk betaalbaar en net zo rap als een clio rs
@japevo: Dan moet iedere keer kotsen als je naar je auto kijkt.
Liever gewoon een Civic Hatch dan.
De Mk-1 Toyota MR-2 is ook erg leuk! Middenmotor, achterwielaandrijving, heerlijk 16v 124pk bommetje. Helaas raken ze steeds meer aan de prijs (nog steeds wel onder de 10k).
@SCscreamGT2: en anders is de mk2 een optie. Rijd nu zelf een origineel japanse turbo (225pk) en die heb ik voor het lieve sommetje van 1500 euro gekocht. rijd met een goede chauffeur minimaal de helft van dit rijtje zoek;)
Alfa-Romeo GTV?
@henkhupelschoten: Saab 900?
@henkhupelschoten: Weet je het zeker? Het moet ook nog de bocht om gaan;p
@henkhupelschoten: het is racen, niet nordic walken
Toyota mr2 past volgens mij prima in dit lijstje.
Toyota MR2, Honda S2000, Toyota Supra, Mazda RX8, BMW 1-serie, Suzuki Swift sport. Genoeg keuze!
@dutchdriftking: swift sport, of een paard en wagen.
@BMW330Ci: Vermogen zit er inderdaad niet echt in, maar het weegt ook geen drol, bank er uit, panelen er uit isolatie er uit, kooi er in, moet jij eens kijken hoeveel lol je kan hebben met 120pk!
Peugeot 306 XSI/GTI
Renault Clio RSi mk1
BMW 323i compact
Honda Prelude 2.3 aws
Alfa 145/146 2.0 16V
Toyota MR-2
Fiat Punto HGT
Citroen AX GT
Renault 5 turbo
Peugeot 205 GTI
@E34M5Touring: je vergeet er een…..
dat doe je om mij te pesten he? :):)

Even zonder dollen: voor 2000 koop je een g40, revisie van blok en g lader, subframepje hier, wat kleine mods daar, kooitje erin.
Dan heb je een polotje met 150/160 pk op een gewicht van nog geen 800 kilo en betrouwbaar.
En van wat je overhoudt, kan je je trackdays betalen :)
en nee….het was de g lader van de golf g60 die voor de reputatie heeft gezorgt, niet de g40.
Die is stukken betrouwbaarder.
@g40freak: Niet aan gedacht eerlijk gezegd. Ik zie ze ook nauwelijks te koop staan (sowieso polo’s van dat type). Nou, als bonus entry dan!
@E34M5Touring: mooi. G40. En ook de G60 loopt niet zomaar stuk hoor. Eerste type G40 was nog lichter. Zoem zoem. Stofzuiger. 115 pk schoon aan de haak. Matter kooi erin en cup frame er onder. Vlammen!
@g40freak: wat is een g40?
@wessel04:
dat is een polo met een g lader.
Die is tot 1994 geleverd.
Ongeveer 115 pk op 800 kilo standaard.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Polo_G40
@E34M5Touring: De Honda Prelude altijd leuk.
@E34M5Touring: E36 318Ti. Daar wordt nog in Cupverband mee geracet. ;)
Shit, ik heb altijd verkeerd gekozen. Behalve mijn huidige MX-5 dan. geen e36 325i gehad wel een e30 325i, geen 360 gehad wel een 850, geen 106 gehad wel een 205 206 en 405, geen 75 maar een 147 en geen clio 2.0 maar clio 1.4. Al was de E30 de enige voor het circuit :)
Die Volvo is inderdaad een leuke optie. Voor deze en de Mazda zij op Zandvoort leuke goedkope raceklasse waar je zonder te veel technische verandering goed mee kan doen
@mrrallycross: leuk hoor zo’n 360, heb er zelf een, maar is geen fijne drift auto, te slap geveerd, je moet echt lomp forceren wil hij dwars gaan (bij droog weer dan).
@sajmun: Volgens mij is het bij racen juist niét de bedoeling dat je dwars gaat.
Ik mis de Hummer H2
Helaas is de aanschaf een schrijntje van de van de kosten… Onderhoud, materiaal en de circuitkosten zijn de echte lasten.
De 350Z zou zeker mijn voorkeur hebben in dit rijtje. Aanschaf en running costs zijn natuurlijk wel een flink stuk hoger dan de rest. De Mini Cooper zou ook goed in dit rijtje passen. Kun je eventueel ook hiermee meedoen: http://www.dutchminichallenge.nl/
Clio RS!! t.z.t ga ik de mijne ombouwen tot een fantastisch trackdayspeeltje.
Een Honda Civic Type R (EP3), of een Subaru GTT/WRX.

Maar in principe is natuurlijk gewoon elke auto leuk op een circuit :).
Ietsje duurder dan betaalbaar maar wel heel erg niet te versmaden..

http://link.marktplaats.nl/m913083346?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=75688

Yes please!
@Freewarefreak: dan maar meteen door naar die vent die n V10 F1-wagen gebruikt voor trackdays ;) die BMW is wel écht geweldig
Sinds Top Gear kwam met Fins-oude barrel racen (waar als iemand je 2000 euro (of wat was t) biedt voor je auto, dat je m moet verkopen aan hem). Of met Brits Rally Cross; ben ik helemaal om.
Zou t graag willen doen. Paar weekenden per jaar.
Heb je zoiets ook in NL? (Zijn er klasses in Valkenswaard waar je met een barrel niet compleet achteraan rijdt?).
Anyway, ik ben de Sjaak. Geen racen in Zwitserland, geen circuits in Zwitserland. Bummer.
@gregorius: Hillclimb of classic racing hebben ze wel. Ook leuk!
De Volvo 360, liever de 340, de Nissan 350z en de 370z. De Clio RS is dankzij zijn gewicht ook uitermate geschikt.
Maar vergeet vooral de Subaru WRX (STI), de Mitsubishi Lancer Evo, Eclipse, Honda Integra Type-R, Toyota MR2 en de Nissan 240SX vooral niet.
Verder is de nieuwe Subaru BRZ over enkele jaren ook binnen handbereik.
Volvo 850 t5
Ik zou gaan voor een E36 318is. Goedkoop op te snorren en toch 140pk op 1300kg. En fijne balans door de vierpitter voorin.
@rickr: waarom dan niet eerder een e30?
Stuk lichter ook.
@g40freak: De E30 318is? Die is natuurlijk helemaal geweldig (baby M3) maar zeldzaam daardoor stukken duurder. Voor een E36 betaal je misschien €1000 terwijl je voor een E30 318is al gauw 5-6 keer dat betaalt. Daarnaast zou ik het zonde vinden een zeldzame E30 af te raggen op het circuit :p
@rickr: goed punt, volledig logisch.
Cool! Mijn foto bovenaan het artikel! :D
Doe mij de Volvo 360 maar. Onderstuur bestaat niet bij dit model!
Tof! Mijn Rallye bij dit artikel! Helemaal mee eens dat dit een lekker circuit wagentje is, relatief goedkoop en strakke wegligging na al wat kleine aanpassingen.
Ik vind het een prima lijstje maar had het graag nog wat uitgebreider gezien.
Maat van me is een 4×4 conversie aan het bouwen voor zijn Fiat Coupé 16v turbo. Zelfde blok als een Delta Integrale. Of mijn Fiat 126 ombouwen met motorfietsblok. Klein, rwd, superlicht en retesnel dus
Afgebeeld is een clio 2 rs phase 1. Geen 2.
Z3 coupe.. Alleen wel heel houden dan want er zijn er al zo weinig
Opel Ascona 2.0 SR/E?
Een seat arosa met een luoo gti motor! Heerlijke gooi en smijt wagen, en met gti motor niet meer de langzaamste op t rechte stuk
Waar is de toyota Mr2?? Een leukere stuurmans auto vind je niet voor dat geld..
Citroën saxo 1.6 vts 16v
@maferick74: klopt. Helemaal geweldig! Wij hebben er zo eentje. Standaard al ca 120 pk, maar na wat kleine aanpassingen komt er 140 pk uit bij 7300 tpm op ca 800 kg. Gaat in minder dan 7 seconden naar de 100. Zit een rolkooi in en ligt natuurlijk flink lager. De BMW 325 houd je er prima mee bij door de geweldige wegligging!
E46 330ci;)
Mensen, gewoon ff hier kijken. Staat genoeg tussen. ;)
Een 1.8 MX-5 voor €2.000,- (die niet van ellende uit elkaar valt?)… Haha, in your dreams… en anders mag je ze gelijk komen brengen! Voor €2.000,- een MX-5 in redelijke staat kan wel, maar dan heb je een vroege 1.6 met meer als twee ton op de teller. Een redelijke 1.8 MX-5 (NA) kost gewoon snel rond de €3.500,- tot €4.000,-.
Oké dus 2 alfas 75 zijn dus evenveel waard als 1 350z.
Fiat 126 met een punto blokje, kei mooi man! Lkkr rondjes driften om de 350z
Of een gilera citta? Zuinig, achterwiel aandrijving, licht, onderdelen goedkoop enz…..
Zonde!
Zo’n 360 kun je tegenwoordig nauwelijks meer vinden. Mijn vader heeft er een tijdlang één gereden; gekocht voor €350,-, onverwoestbaar en bakken vol fun. Helaas total löss…
Suzuki swift heeft toch ook een leuke cup? Die dingen zijn volgens mij ook niet al te duur meer
Zo’n 360 is weliswaar foeilelijk maar verdraaid betrouwbaar. Met enig werk is het zelfs goed op de weg te krijgen en die fijne 2.0 liter doet het ook heel goed. Er moet nog zo’n 360 te koop zijn met een hele gave carrosserie en een zeer lage km stand. Wel een sedan, met kofferbak.
Zelf rijd ik een 350z, jah ze zijn betaalbaar. Maar aanschaf en onderhoud is een groot verschil. Zelf heb ik me daarmee aardig in de vingers gesneden.
Voor een circuit auto, zou ik persoonlijk gaan voor een 106 gti. Zelf ook in mijn bezit gehad, snel,licht en wendbaar. Ik was er echt gek mee, Ik zou hem zo terug kopen. Maar nog een auto word te gek!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).