De afgelopen jaren zijn auto’s efficiënter, veiliger, en beter dan ooit geworden. Echter: stilstand is achteruitgang, dus hoe kan je je product verder verbeteren? We hebben negen suggesties voor de toekomst.
- Autonome auto’s
Hoe goed je jezelf ook vindt rijden, een computer kan het 100 keer beter. Een volmaakte autonome auto kan op zeer korte volgafstand van zijn voorligger rijden, wat het brandstofverbruik enorm drukt. Autonome auto’s kunnen elkaar efficiënter kruisen op kruispunten. Autonome auto’s kunnen een miljoenmiljard keer beter invoegen, wat de files tot minieme proporties terugbrengt, en in een autonome auto kan je lekker onderweg werken of een filmpje kijken.
- Augmented reality (AR) in je heads-up display
Mocht de volledig autonome auto nog een stap te ver zijn, dan is AR een goede tussenpaus. Heads-up displays (HUD’s) hebben hun weg al naar de moderne (duurdere) auto gevonden, maar AR bevindt zich voornamelijk nog in de ontwikkelfase. We hebben ter illustratie al wel wat voorbeelden gezien, doch AR moet nog doorbreken.
Een overzicht van de zin en onzin van AR vind je in dit artikel.
- Alternatieve brandstoffen/aandrijfwijzen
Meer dan 125 jaar na zijn introductie is de verbrandingsmotor nog steeds bijna alleenheerser in autoland. De laatste jaren neemt elektrificering absoluut een vlucht, zij het voornamelijk als ondersteunende functie, en niet als hoofdzaak.
Brandstoffen als biodiesel, aardgas/groen gas, en eventueel ethanol hebben potentieel dat verder uitgewerkt kan worden, en dat gebeurt ook.
Hiernaast zijn er veelbelovende technologieën: de brandstofcel (waterstof) onder andere. Toyota en nog een handvol andere fabrikanten experimenteren er mee, en begin deze maand kondigde GM een samenwerking met Honda aan.
- Winnen van kinetische energie
Geen nieuw fenomeen (de Prius heeft dat al 15 jaar), maar dit is een vakgebied waarop nog veel terrein te winnen is. Praktische toepassingen zien we momenteel onder andere bij Mazda (i-ELOOP, met condensatoren).
Technologieën die zich nog in de ontwikkelingsfase bevinden zijn onder andere Volvo’s kinetische vliegwiel (KERS) en PSA’s Hybrid Air.
- Gebruik van sterkere/lichtere materialen in constructie
Aluminium wordt al veeluldig gebruikt, de volgende stap is carbon, of wellicht magnesium?
BMW zet met zijn i-reeks vooral in op carbon, maar het nadeel hiervan is dat je bij schade tegen onmogelijke reparatiekosten aanloopt. Wat dat betreft is magnesium wellicht plooibaarder.
- Car2Car communicatie
De wegomstandigheden veranderen voortduurend in min of meerdere mate tijdens een autorit. Sensoren in en om je auto pikken dit op, en stellen onderdelen bij: Predictive Suspension (S-Klasse) is hier een voorbeeld van, maar vergeet ook het samenspel tussen auto’s onderling niet.
Auto’s die met elkaar kunnen communiceren maken de weg een stuk veiliger. Het elektronische remlicht is hier een mooi voorbeeld van: een auto remt, en geeft dat door aan de auto achter hem, die op zijn beurt weer communiceert met de auto daarachter. Een dergelijk communicatienetwerk heeft veel preventief potentieel.
- Smartphone-apps voor uitbreiding functionaliteit
De auto van de toekomst is ‘verbonden’, en de smartphone speelt hier een grote rol in. Met name BMW pioniert al geruime tijd met zijn Connecteddrive-concept, maar in de toekomst is het niet ondenkbaar dat je algemene apps krijgt die bijvoorbeeld als real time diagnostische software kunnen dienen.
Stel: je hebt een app die toegang heeft tot je OBD-poort. Deze kan allerhande data uitlezen, en meldingen geven wanneer er iets niet in de haak is, of wanneer er bepaalde onderhoudsbeurten aan zitten te komen bijvoorbeeld. Of, simpeler: je kunt een kwartier voor het instappen in je auto via je app al bepaalde zaken instellen. Door op een koude dag de verwarming alvast te laten draaien bijvoorbeeld.
- Zonnepanelen op je dak
Bovenop je dak zit een hoop loze ruimte, dus waarom daar geen panelen plaatsen? Auto’s als de Fisker Karma en Seat Exeo (jazeker) hebben hier al een beginnetje mee gemaakt. Heel efficiënt qua opbrengst zijn ze nog niet, maar alle beetjes helpen. Daarnaast: ook zonnepanelen worden beter.
- Actieve Aerodynamica
Luchtweerstand is de grote vijand van je auto, qua verbruik. Je wilt de stromen dus zo efficiënt mogelijk laten lopen. Aerodynamische onderdelen die verstelbaar zijn, helpen hierbij. De nieuwe Porsche 911 Turbo maakt hier overigens al gebruik van.
StijnB zegt
De Prius kan, naast bakken kritiek door petrolheads, ook zonnepanalen op zijn dak krijgen…
964rs zegt
Al die technologie in auto’s….. ik vind het maar een beetje overdreven allemaal. Zo hebben we nu ook active lane assist in de auto zitten. Ik heb nog nooit zo’n verschrikkelijk K systeem in een auto gezien.
lambo4all zegt
@964rs: zouden ze standaard moeten maken in alle audi’s en golfjes. gaan mensen teminste hun richtingaanwijzer gebruiken!
rufctr01 zegt
@lambo4all: http://www.audi.nl/nl/brand/nl/modellen/a6/a6l/techniek/veiligheid/audi_active_lane_assist.html
Het is er wel, alleen Audi kennende vragen ze hier een klein fortuin voor en veel leasende sukkels, die denken dat ze met hun Audi iets bijzonders onder hun kont hebben, krijgen weer een stijf piemeltje en zal het zullen hun baas op de knietjes smeken of ze dit ook op hun A-tje mogen hebben want er zit zo weinig op.
Rob zegt
@rufctr01:
En wat is het verschil met de BMW/Mercedes (of ieder ander merk) leaserijders? Of hebben die wel wat bijzonders onder de kont zitten en zijn daar deze nutteloze opties gratis..?
jrk68 zegt
@Rob:
Die hebben vaker de optie “knipperlichten” aangevinkt.
Daa naast weten ze ook aan welke stengel ze zitten en weten ze waar ze voor dienen….
kor1 zegt
@jrk68: sorry maar ik kan toch niet zeggen dat alle BMW- en Mercedesrijders zo keurig rijden hoor. En zoals je weet rij ik zelf in een Audi, maar ik gebruik m’n knipperlichten altijd zoals het hoort. Jammer dat je gelijk een stempel opgedrukt krijgt als je in een bepaald merk auto rijdt. In elk merk rijden keurige mensen en minder keurige mensen.
FB_1043467391 zegt
@rufctr01: Mensen die een audi leasen hebben vaak wel een mooie job en doen dit ook goed. Als je een Audi, BMW of Benz rijdt dan zit je toch mooi boven het gemiddelde ;) en dan bedoel ik niet de a3 of kleiner.
kor1 zegt
@FB_1043467391: zo is het maar net, jij snapt het in ieder geval.
rufctr01 zegt
@FB_1043467391: ik heb ook een mooie job en ik weiger om me in een saaie VAG auto te verplaatsen die ook niet bepaald storing-, of reparatievrij zijn.
Je wordt genaaid met de aanschaf, vervolgens door de hoge onderhoudskosten en vervolgens naait de TSI of de DSG je ook nog een keer.
kor1 zegt
@rufctr01: net of andere merken storings- en reparatievrij zijn….
jrk68 zegt
@kor1:
Elk merk heeft wel wat, maar zo zout als bij VAG heb ik het nog nooit gevreten.
kor1 zegt
@jrk68: stap dan maar eens in die PSA-meuk bijvoorbeeld, dan praat je wel anders….
kor1 zegt
@lambo4all: ik heb meerdere Golfjes gehad en nu een Audi, maar bij mij is dat systeem niet nodig. Ik gebruik m’n knipperlichten altijd.
jrk68 zegt
@kor1:
Kor, je neus komt zojuist door mijn scherm….
4x4wheels zegt
Ik heb een goed alternatief voor autonoom rijden: Leer auto rijden!
autoblogger zegt
@4x4wheels: dat zeiden ze vroeger ook over cruise control, nu gebruikt iedereen het..
StijnB zegt
@autoblogger:
Of het stuur! *kuch*
pinkie zegt
@autoblogger: ik heb niet eens cruise control
jrk68 zegt
@pinkie:
Same here, ik zou het niet eens meer willen.
rubentheys zegt
@jrk68: Blijf jij maar op je speedometer turen op een trajectcontrole-baan, ik zet lekker de CC op de max snelheid en rij relax verder terwijl ik een ijsje eet.
jrk68 zegt
@rubentheys:
Niet nodig, ik rij heerlijk rustig met m’n cabrioke….
Onthaasten in optima forma…, ga jij maar heerlijk lopen stressen.
kor1 zegt
@rubentheys: exact
jrk68 zegt
@kor1:
Jij weet dan ook niet wat “genieten” is….
Ik heb bijna met je te doen…, bijna.
Je zal maar elke dag in de file staan Met je saaie VW naar dat saaie kantoor met die saaie collega’s….
kor1 zegt
@jrk68: je hoeft geen medelijden met me te hebben hoor. Ik rij een supermooie Audi A4 V6 TDI getuned door ABT. Supersnel, superbruut V6 geluid als je hogere toeren draait en toch relatief zuinig. Een top van 230 km/u wat ik zo nu en dan even aantik en de meeste auto’s trek ik eruit bij het stoplicht. Niks saais aan. Daarnaast heb ik nog een Honda CBR600 waarmee ik je Smart en Elise eruit trek alsof je stil staat. En die collega’s op kantoor: allemaal mensen die wel van een feestje houden hoor…
kor1 zegt
@jrk68: daarnaast heb ik al heel wat feestjes gehad waarvan jij waarschijnlijk alleen maar kunt dromen. Ik weet dus zeker wel wat ‘genieten’ is….
jrk68 zegt
@kor1:
Je toevlucht nemen in bluf maakt je niet geloofwaardiger,
Je hebt geen idee van het leven dat ik leidt, ik zou het met niemand willen ruilen….
kor1 zegt
@jrk68: ik neem m’n toevlucht niet tot bluf. Alles wat ik net zei is 100% waar, ik ben niet iemand die dingen verzint om indruk te maken. Degene die net begon met iets te beweren over mij (terwijl die niet weet wat voor leven ik leid) was jij, dus in feite gebruik je je eigen argument nu tegen jezelf. Schaakmat…
kor1 zegt
@jrk68: ik neem m’n toevlucht niet in bluf, alles wat ik net zei is namelijk 100% waar. Ik ben niet iemand die dingen verzint om indruk te maken. Jij daarentegen was net degene die dacht te weten dat ik saai ben en niet weet wat genieten is (terwijl jij niet weet wat voor leven ik leid). In feite gebruik je dus je eigen argument tegen jezelf…..over geloofwaardigheid gesproken hè?
laulau zegt
@kor1: Jezus man, jij loopt graag te koop met je VAG- lease sletje en je o zo mooie baan + leven.. Bahh..
kor1 zegt
@laulau: nee hoor helemaal niet, als je goed had gelezen had je gezien dat het alleen maar een reactie is op de bewering van jrk68
stanlee zegt
@jrk68: Dat leven wat jij leidt zal ongetwijfeld heel vet zijn. Maar een mededinging in t kampioenschap om de meeste reacties op AB te plaatsen en t afgeven op volslagen anonieme mede-autoliefhebbers omdat ‘ze niet weten wat genieten is’, is niet iedereen zijn favoriete dagbesteding. Wat zit je dwars dat je zo reageert?
kor1 zegt
@stanlee: dank je wel voor de steun stanlee
timdrogt zegt
@pinkie: ik heb een baksteen
4x4wheels zegt
@autoblogger: Klopt, maar wat je niet gewend bent mis je ook niet. Ik zal in ieder geval nimmer willen bijbetalen voor elektrische systemen die het autorijden “veraangenamen”, behalve dan zoiets als cruise control of magnetic ride systemen bij een sportwagen
kor1 zegt
@autoblogger: ja is inderdaad superhandig, ik gebruik het regelmatig. Hoef je niet bij elke flitspaal weer op je teller te kijken, maar kun je er lekker relaxed langs tuffen terwijl je zeker weet dat je geen boete krijgt. Daarnaast is het ook goed voor het verbruik.
benzinehoofd zegt
@4x4wheels: amen!
mout zegt
In de meeste van deze dingen zie ik eerlijk gezegd geen betere auto’s.
Maar dat hangt misschien ook af wat je wilt verbeteren.
Veel nieuwe technieken maken auto’s vooral zwaarder en complexer. Neem nu de vloot technieken die de nieuwe S meekrijgt op weg naar autonoom rijden. Na een jaar of 10 en 400.000 km zijn sensoren minder betrouwbaar, zit er wat corrosie op de aarding van de electronica, en heeft er een garagist met laswerk een vreselijk aantal amperes door de electronica gejaagd. Dan heb je een auto die zich op verkeerde gronden tegen je rijgedrag aan gaat bemoeien. Lekker dan.
De alternatieve brandstoffen/aandrijfwijzen zijn eigenlijk alleen nuttig naast een conventionele motor. Zo gaat dat nu al met de (plug-in) hybride en LPG/CNG motoren, maar zo gaat het voorlopig ook blijven. Ook dan krijg je vooral een zwaardere / complexere auto. Leuk voor de eerste (lease-) eigenaar, maar een probleem voor een 10 jaar oud beestje.
benzinehoofd zegt
@mout: amen!
5cilinders zegt
De tesla model s heeft een app waarmee je van alles kan regelen waaronder de temperatuur.
flippert zegt
Zinloos allemaal: het enige dat een auto beter maakt voor een Hollander is een lagere prijs!!
Is een bordkartonnen Kia die rijdt als een krant en drie keer harder afschrijft een tientje goedkoper in de aanschaf? Hop, dan kopen alle schapen een nieuwe Kia!
Een 25 jaar oud dieselstinkhok dat net door Roemenen is afgedankt is MRB vrij? Hop, dan stappen we massaal in zo’n rotte 190D!
Een 800cc diesel met 20 pk heeft een lagere bijtelling? Hop, de 2 liter 180pk tdi wordt ingeleverd!
Een auto waar vroeger alleen je hoogbejaarde schoonouders vrolijk van werden heeft de laagste bijtelling? Hop, allemaal in de geestdodende Prius!
cherokeechris zegt
Er zit helaas geen enkel nieuw idee bij. Alles wat opgenoemd is, is al verkrijgbaar of zal dat binnenkort zijn. Niet heel creatief nagedacht dus.
Neem nou de autonome auto: google heeft m al rondrijden, de augmented reality komt heel binnenkort in de vorm van google glass,alternatieve aandrijfwijzen zien we genoeg in de vorm van hybride/full electric en voorzichtigaan zelfs waterstof. winnen van kinetische energy gebeurt in iedere hybrid en volgens mij zelfs in een aantal niet hybrids om tijdens de stop cycle van het start/stop systeem genoeg energie te hebben voor de airco, waterpomp, radio etc…. en zo zijn ook de andere ideen niet nieuw en de meeste al verkrijgbaar.
Wat een auto echt beter zou maken wat nog niet bestaat? Een aandrijvings systeem dat je nooit hoeft bij te tanken of op te laden.
tmenges zegt
@cherokeechris: een auto die op kernenergie rijdt… hoeft vrijwel nooit bijgetankt te worden…..o wacht…… ford nucleon uit 1958 had dit al
linkador zegt
De ophanging van Bose kan wel eens een ware voorruitgang zijn:
http://www.popsci.com/science/article/2013-07/curious-genius-amar-bose?page=1
rotarypowah zegt
@linkador: tof!
Een filmpje: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eSi6J-QK1lw
lamborgfan zegt
In mijn ogen zijn er 2 dingen die het autorijden beter hebben gemaakt.
-ABS
-ESP
En 1 ding wat het auto rijden slechter heeft gemaakt,
– De mobiele telefoon, zo ben je altijd bereikbaar…
tmenges zegt
@lamborgfan: abs??? Sorry maar ik gebruik dat nooit en mijn auto rijdt er niks beter door
kor1 zegt
@tmenges: je ABS gebruik je in normale situaties ook nooit want treedt dan niet in werking (behalve in de sneeuw idd). Maar als je een keer een noodstop moet maken en vol in de ankers gaat, dan ben je blij dat je ABS hebt. Je kunt dan nog sturen tijdens het remmen, anders was je over je voorwielen rechtuit geschoven. Het kan het verschil zijn tussen overnachten in het ziekenhuis of je eigen huis :)
jrk68 zegt
@lamborgfan:
1 ding dan, ABS is wel handig hoewel je er in de sneeuw zou snel mogelijk weer vanaf wilt.
ESP is voor mensen die hun grenzen zelf niet kunnen inschatten.
Mijn ene auto heeft geen van tweeën en bij de ander heb ik het softwarematig uitgeschakeld.
Van die lijst vind ik maar 2 dingen een verbetering.
Lichtere materialen en actieve aerodynamica.
Hupke zegt
@jrk68:
Alsof iedereen z’n grenzen zelf kan inschatten, daarbij ben ook jij niet snel genoeg om in een noodsituatie (uitwijkmanoeuvre oid.) beter te zijn dan een wagen met ESP.
jrk68 zegt
@Hupke:
Je kan natuurlijk ook gewoon bezig zijn met rijden, dan zie je dingen aankomen.
Maar ja, jouw generatie moet bellen whatsappen en meer van die onzin, dan is het inderdaad beter dat de auto het van zijn “bestuurder” overneemt.
Dat mensen voor jou opmerking +jes geven bevestigd mijn vermoeden dat die generatie niet meer snapt wat autorijden nu werkelijk is.
Wij zijn veiliger af als zij gewoon met het OV reizen….
Hupke zegt
@jrk68:
Weet jij eigenlijk wel wat ESP doet?
Ik geef eerlijk toe dat ik niet zomaar een slip kan opvangen en al helemaal niet als die er onverwacht aankomt in een paniek situatie. En dat kan de gemiddelde autobestuurder zeker niet.
Je hebt altijd mannetjes die beweren dat ze nog rijlessen aan Stig Blomqvist hebben gegeven, dat Walter Rohrl hen op speeddial heeft en ze ’s nachts met Sabine Schmidt slapen…
jrk68 zegt
@Hupke:
Ja, Hup ik weet wat ESP doet. Ik rij al 30 zonder, Dat je het op een MPV of een SUV nodig hebt oké. Op de sportwagentjes die ik rij is het gewoon kul.
Een auto wordt er zeker niet beter van.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, goed kijken en anticiperen en voorkomt meer problemen dan ESP. Ook ESP kan je alleen redden wanneer je binnen de wetten der natuurkunde blijft.
Doe eens een cursus verhoogde rijvaardigheid met een oude Ascona of een E30, je zult versteld staan hoeveel lol je kunt hebben met een auto. Dan weet je wat een auto doet op de grens, iets wat je met ESP nooit zal leren, tenzij het helemaal uit kan.
Hupke zegt
@jrk68:
Dat het niet uit kan op sommige wagens is idd niet echt goed.
Klopt dat uit je doppen kijken nog belangrijker is maar het is en blijft een feit dat als het moment daar is dat ESP je enorm veel miserie kan besparen. Vandaar dat ik er wel voorstander van ben dat fabrikanten het standaart op iedere wagen plaatsen die de openbare weg op gaat.
jrk68 zegt
@Hupke:
Dat het nu standaard is heeft niks te maken met veiligheid noch met de goede wil van de fabrikanten, maar met de Brusselse regelgeilheid.
Van die saaie risicoloze ambtelijke knuppels die het woord eigenverantwoordelijkheid uit hun woordenboek hebben geschrapt.
Ik wil graag zelf bepalen wat ik wel en niet wil.
En ik wil geen auto met ansjovis….
Hupke zegt
@jrk68:
True, de regelneverij erachter is serieus pervers, maar het resultaat stoort me voor 1 keer eens niet.
Als ga ik niet zo ver gaan van te zeggen dat andere veiligheids middelen moeten hebben op de weg die ik gebruik, of zolang ik mee moet betalen voor schade (via polis en ziekteverzekering) … of welke andere reden dat men dan ook gebruikt om het de justificeren.
Mijn punt is ESP maakt van iedereen een beetje superman als het nodig is en dat vind ik niet zo’n slechte zaak.
mout zegt
@jrk68: Kijk, die twee zag ik er ook uitspringen. Actieve aerodynamica is er trouwens al in de muesli-wagens van ons aller VAG: een grill die alleen opent als er echt koeling nodig is.
Verder had ik een hydractieve Citroën die dichter op het asfalt ging liggen rond de 100 km/h.
Lichte materialen ben ik wat terughoudender in. Aluminium is gevoelig voor brosse breuken / metaalmoeheid, magnesium brandt leuk, carbon wordt zelden nuttig toegepast (lekker, carbon op je dash…), en het is vrijwel onmogelijk om bij een dragend carbon deel vast te stellen of het nog heel is, of op het punt staat te breken na een eerdere grote klap. De enige nuttige toepassing is erg on-hip: Dunne, lichte glasvezelplaat als carrosserie-huid. Werkt foutloos, maar je verliest de soliede ‘kloenk’ bij het sluiten van het portier. Ik vermoed dat jij het bij een paar van je auto’s blij hebt zien toepassen (ik wel, o.a. BX), maar het is dé manier om klanten de showroom uit te krijgen.
jrk68 zegt
@mout:
Actieve aerodynamica debuteerde ooit op de McLaren F1. Ik bedoel dan uiteraard de vorm die zorgt voor grip en niet die voor het verbruik.
mout zegt
@lamborgfan: En laten nou uitgerekend die twee niet op mijn auto zitten.
Ik zou er best mijn bejaarde navi en electrische spiegelverstelling / verwarming tegen in willen ruilen. Maar ABS was op mijn auto in 2001 een optie van €3000, en ESP niet leverbaar. Ondanks 150pk op de voorwielen, die best graag een beetje willen doorslaan.
tmenges zegt
@mout: ABS in het jaar 2001 nog een optie?? Durf t bijna niet te vragen hoor maarre…. VAG?
r32t zegt
@tmenges: die hadden vanaf 1998 de abs al standaard:)
jrk68 zegt
@r32t:
Al????
De Ford Scorpio al vanaf 1982.
mout zegt
@Emile_Benz @tmenges: Mitsubishi SpaceWagon 2.4GDI GLXi. Dus ongeveer de grootste, sterkste en meest luxe ruimteauto die Mitsubishi op dat moment in de prijslijsten had.
Emile_Benz zegt
@mout: ABS optioneel en ESP (ASC/DTC) niet leverbaar in 2001? WTF! Mijn ’97 heeft beide (beide standaard).
Hupke zegt
Ik lees er maar 1 “Gebruik van sterkere/lichtere materialen in constructie” al de rest doet me niets.
Emile_Benz zegt
OBD-diagnose app is helemaal niet nodig, want de auto geeft zelf aan wanneer de auto toe is aan een inspectie- of oliebeurt. En telt af dmv blokjes..
Als er iets mis is, geeft de auto dat aan. Uitlezen bij de garage vertelt dan wat precies.
r32t zegt
Wat een domme koe ben je als je een auto zelf wilt laten rijden, als autofan wil je juist zelf rijden. En dan ook nog eens op een auto site, ga voor clown spelen aub!
kor1 zegt
@r32t: Natuurlijk wil je het liefst zelf rijden, maar ik kan me wel voorstellen dat je na een lange en vermoeiende dag in de file staat en dan het werk laat opknappen door je auto. De keuze hebben om zelf te rijden of de auto dat te laten doen lijkt me best lekker.
jrk68 zegt
@kor1:
Daar is al bijna 200 jaar een oplossing voor, neem de trein als je te moe bent om te rijden….
kor1 zegt
@jrk68: dat is een beetje moeilijk op het traject tussen m’n huis en m’n werk…..
ferrarithijs zegt
Of je haalt gewoon alle electronica uit de auto! Ga weer genieten van het rijden!
jrk68 zegt
@ferrarithijs:
Toch nog iemand hier die voor zichzelf kan denken….
Helaas is de petrolhead een uitstervend ras….
peterv zegt
Vrouwen, bejaarden, en marokanen verbieden om een auto te besturen.?
monsieurleloure zegt
Heb ook ooit ESP gehad op mijn Passat en werkte geweldig, sindsdien geen esp meer gehad maar om te zeggen dat ik het mis ?! Niet echt.
Als je auto’s rijdt met een goede wegligging mis je het niet. En dat hadden de Lexus GS300 en de diverse Lancia’s na de Passat wel, in ieder geval niet dat onderstuurde karakter van de Passat die maar wat graag over zijn voorwieltjes wegschoof.
lincoln zegt
LOL ..
de nuttige technologieen die er tussen staan zijn verre van “nieuw” ..
dat zijn er precies 3 .. en minstens een eeuw oud ..
Citrofiel zegt
Beter maken?! Autoblog heeft zijn ziel aan de duivel verkocht? Kan ik een motie indienen voor een overplaatsing van Sir Smokalot naar Groen7?
doezel1997 zegt
Volgensmij is jrk 1 grote trol
Emile_Benz zegt
@doezel1997: klopt, en jij als kleine trol hebt nog heel wat te leren van grote trol @jrk68…
jrk68 zegt
@Emile_Benz:
Ho ho, ik trol slechts als het over een niet nader te noemen groep uit mein Heimat gaat.
En zelfs daar zit een kern van waarheid in.
Emile_Benz zegt
@jrk68: dan nog kan hij veel van je leren. Ook als het over de verrotte automobielen groep gaat…