• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Negen technologieën die nieuwe auto’s nog beter maken

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 juli 2013 om 15:20 – 80 Reacties

Autonome BMW 5 Serie


De afgelopen jaren zijn auto’s efficiënter, veiliger, en beter dan ooit geworden. Echter: stilstand is achteruitgang, dus hoe kan je je product verder verbeteren? We hebben negen suggesties voor de toekomst.

  • Autonome auto’s

Hoe goed je jezelf ook vindt rijden, een computer kan het 100 keer beter. Een volmaakte autonome auto kan op zeer korte volgafstand van zijn voorligger rijden, wat het brandstofverbruik enorm drukt. Autonome auto’s kunnen elkaar efficiënter kruisen op kruispunten. Autonome auto’s kunnen een miljoenmiljard keer beter invoegen, wat de files tot minieme proporties terugbrengt, en in een autonome auto kan je lekker onderweg werken of een filmpje kijken.

  • Augmented reality (AR) in je heads-up display

Mocht de volledig autonome auto nog een stap te ver zijn, dan is AR een goede tussenpaus. Heads-up displays (HUD’s) hebben hun weg al naar de moderne (duurdere) auto gevonden, maar AR bevindt zich voornamelijk nog in de ontwikkelfase. We hebben ter illustratie al wel wat voorbeelden gezien, doch AR moet nog doorbreken.

Een overzicht van de zin en onzin van AR vind je in dit artikel.

  • Alternatieve brandstoffen/aandrijfwijzen

Meer dan 125 jaar na zijn introductie is de verbrandingsmotor nog steeds bijna alleenheerser in autoland. De laatste jaren neemt elektrificering absoluut een vlucht, zij het voornamelijk als ondersteunende functie, en niet als hoofdzaak.

Brandstoffen als biodiesel, aardgas/groen gas, en eventueel ethanol hebben potentieel dat verder uitgewerkt kan worden, en dat gebeurt ook.

Hiernaast zijn er veelbelovende technologieën: de brandstofcel (waterstof) onder andere. Toyota en nog een handvol andere fabrikanten experimenteren er mee, en begin deze maand kondigde GM een samenwerking met Honda aan.

  • Winnen van kinetische energie

Geen nieuw fenomeen (de Prius heeft dat al 15 jaar), maar dit is een vakgebied waarop nog veel terrein te winnen is. Praktische toepassingen zien we momenteel onder andere bij Mazda (i-ELOOP, met condensatoren).

Technologieën die zich nog in de ontwikkelingsfase bevinden zijn onder andere Volvo’s kinetische vliegwiel (KERS) en PSA’s Hybrid Air.

  • Gebruik van sterkere/lichtere materialen in constructie

Aluminium wordt al veeluldig gebruikt, de volgende stap is carbon, of wellicht magnesium?

BMW zet met zijn i-reeks vooral in op carbon, maar het nadeel hiervan is dat je bij schade tegen onmogelijke reparatiekosten aanloopt. Wat dat betreft is magnesium wellicht plooibaarder.

  • Car2Car communicatie

De wegomstandigheden veranderen voortduurend in min of meerdere mate tijdens een autorit. Sensoren in en om je auto pikken dit op, en stellen onderdelen bij: Predictive Suspension (S-Klasse) is hier een voorbeeld van, maar vergeet ook het samenspel tussen auto’s onderling niet.

Auto’s die met elkaar kunnen communiceren maken de weg een stuk veiliger. Het elektronische remlicht is hier een mooi voorbeeld van: een auto remt, en geeft dat door aan de auto achter hem, die op zijn beurt weer communiceert met de auto daarachter. Een dergelijk communicatienetwerk heeft veel preventief potentieel.

  • Smartphone-apps voor uitbreiding functionaliteit

De auto van de toekomst is ‘verbonden’, en de smartphone speelt hier een grote rol in. Met name BMW pioniert al geruime tijd met zijn Connecteddrive-concept, maar in de toekomst is het niet ondenkbaar dat je algemene apps krijgt die bijvoorbeeld als real time diagnostische software kunnen dienen.

Stel: je hebt een app die toegang heeft tot je OBD-poort. Deze kan allerhande data uitlezen, en meldingen geven wanneer er iets niet in de haak is, of wanneer er bepaalde onderhoudsbeurten aan zitten te komen bijvoorbeeld. Of, simpeler: je kunt een kwartier voor het instappen in je auto via je app al bepaalde zaken instellen. Door op een koude dag de verwarming alvast te laten draaien bijvoorbeeld.

  • Zonnepanelen op je dak

Bovenop je dak zit een hoop loze ruimte, dus waarom daar geen panelen plaatsen? Auto’s als de Fisker Karma en Seat Exeo (jazeker) hebben hier al een beginnetje mee gemaakt. Heel efficiënt qua opbrengst zijn ze nog niet, maar alle beetjes helpen. Daarnaast: ook zonnepanelen worden beter.

  • Actieve Aerodynamica

Luchtweerstand is de grote vijand van je auto, qua verbruik. Je wilt de stromen dus zo efficiënt mogelijk laten lopen. Aerodynamische onderdelen die verstelbaar zijn, helpen hierbij. De nieuwe Porsche 911 Turbo maakt hier overigens al gebruik van.

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

app, augmented-reality, autonoom, carbon, hud, hybrid-air, lijstjes, magnesium, Techniek

Vorig bericht: « Nissan GT-R ‘Midnight Opal’ – weer een speciaaltje
Volgend bericht: Japan gebruikt superschattige wegafzettingen »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    16 juli 2013 om 15:26

    De Prius kan, naast bakken kritiek door petrolheads, ook zonnepanalen op zijn dak krijgen…

    Login om te reageren
  2. 964rs zegt

    16 juli 2013 om 15:27

    Al die technologie in auto’s….. ik vind het maar een beetje overdreven allemaal. Zo hebben we nu ook active lane assist in de auto zitten. Ik heb nog nooit zo’n verschrikkelijk K systeem in een auto gezien.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      16 juli 2013 om 15:57

      @964rs: zouden ze standaard moeten maken in alle audi’s en golfjes. gaan mensen teminste hun richtingaanwijzer gebruiken!

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        16 juli 2013 om 16:24

        @lambo4all: http://www.audi.nl/nl/brand/nl/modellen/a6/a6l/techniek/veiligheid/audi_active_lane_assist.html

        Het is er wel, alleen Audi kennende vragen ze hier een klein fortuin voor en veel leasende sukkels, die denken dat ze met hun Audi iets bijzonders onder hun kont hebben, krijgen weer een stijf piemeltje en zal het zullen hun baas op de knietjes smeken of ze dit ook op hun A-tje mogen hebben want er zit zo weinig op.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          16 juli 2013 om 17:01

          @rufctr01:
          En wat is het verschil met de BMW/Mercedes (of ieder ander merk) leaserijders? Of hebben die wel wat bijzonders onder de kont zitten en zijn daar deze nutteloze opties gratis..?

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            16 juli 2013 om 18:08

            @Rob:
            Die hebben vaker de optie “knipperlichten” aangevinkt.
            Daa naast weten ze ook aan welke stengel ze zitten en weten ze waar ze voor dienen….

            Login om te reageren
            • kor1 zegt

              16 juli 2013 om 18:24

              @jrk68: sorry maar ik kan toch niet zeggen dat alle BMW- en Mercedesrijders zo keurig rijden hoor. En zoals je weet rij ik zelf in een Audi, maar ik gebruik m’n knipperlichten altijd zoals het hoort. Jammer dat je gelijk een stempel opgedrukt krijgt als je in een bepaald merk auto rijdt. In elk merk rijden keurige mensen en minder keurige mensen.

              Login om te reageren
        • FB_1043467391 zegt

          16 juli 2013 om 18:06

          @rufctr01: Mensen die een audi leasen hebben vaak wel een mooie job en doen dit ook goed. Als je een Audi, BMW of Benz rijdt dan zit je toch mooi boven het gemiddelde ;) en dan bedoel ik niet de a3 of kleiner.

          Login om te reageren
          • kor1 zegt

            16 juli 2013 om 18:34

            @FB_1043467391: zo is het maar net, jij snapt het in ieder geval.

            Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            16 juli 2013 om 19:17

            @FB_1043467391: ik heb ook een mooie job en ik weiger om me in een saaie VAG auto te verplaatsen die ook niet bepaald storing-, of reparatievrij zijn.
            Je wordt genaaid met de aanschaf, vervolgens door de hoge onderhoudskosten en vervolgens naait de TSI of de DSG je ook nog een keer.

            Login om te reageren
            • kor1 zegt

              16 juli 2013 om 22:32

              @rufctr01: net of andere merken storings- en reparatievrij zijn….

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                16 juli 2013 om 22:34

                @kor1:
                Elk merk heeft wel wat, maar zo zout als bij VAG heb ik het nog nooit gevreten.

              • kor1 zegt

                16 juli 2013 om 23:25

                @jrk68: stap dan maar eens in die PSA-meuk bijvoorbeeld, dan praat je wel anders….

      • kor1 zegt

        16 juli 2013 om 18:28

        @lambo4all: ik heb meerdere Golfjes gehad en nu een Audi, maar bij mij is dat systeem niet nodig. Ik gebruik m’n knipperlichten altijd.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 juli 2013 om 20:30

          @kor1:
          Kor, je neus komt zojuist door mijn scherm….

          Login om te reageren
  3. 4x4wheels zegt

    16 juli 2013 om 15:27

    Ik heb een goed alternatief voor autonoom rijden: Leer auto rijden!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      16 juli 2013 om 15:30

      @4x4wheels: dat zeiden ze vroeger ook over cruise control, nu gebruikt iedereen het..

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        16 juli 2013 om 15:46

        @autoblogger:
        Of het stuur! *kuch*

        Login om te reageren
      • pinkie zegt

        16 juli 2013 om 16:01

        @autoblogger: ik heb niet eens cruise control

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 juli 2013 om 16:16

          @pinkie:
          Same here, ik zou het niet eens meer willen.

          Login om te reageren
          • rubentheys zegt

            16 juli 2013 om 16:51

            @jrk68: Blijf jij maar op je speedometer turen op een trajectcontrole-baan, ik zet lekker de CC op de max snelheid en rij relax verder terwijl ik een ijsje eet.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              16 juli 2013 om 18:11

              @rubentheys:
              Niet nodig, ik rij heerlijk rustig met m’n cabrioke….
              Onthaasten in optima forma…, ga jij maar heerlijk lopen stressen.

              Login om te reageren
            • kor1 zegt

              16 juli 2013 om 18:39

              @rubentheys: exact

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                16 juli 2013 om 20:32

                @kor1:
                Jij weet dan ook niet wat “genieten” is….
                Ik heb bijna met je te doen…, bijna.
                Je zal maar elke dag in de file staan Met je saaie VW naar dat saaie kantoor met die saaie collega’s….

              • kor1 zegt

                16 juli 2013 om 22:05

                @jrk68: je hoeft geen medelijden met me te hebben hoor. Ik rij een supermooie Audi A4 V6 TDI getuned door ABT. Supersnel, superbruut V6 geluid als je hogere toeren draait en toch relatief zuinig. Een top van 230 km/u wat ik zo nu en dan even aantik en de meeste auto’s trek ik eruit bij het stoplicht. Niks saais aan. Daarnaast heb ik nog een Honda CBR600 waarmee ik je Smart en Elise eruit trek alsof je stil staat. En die collega’s op kantoor: allemaal mensen die wel van een feestje houden hoor…

              • kor1 zegt

                16 juli 2013 om 22:15

                @jrk68: daarnaast heb ik al heel wat feestjes gehad waarvan jij waarschijnlijk alleen maar kunt dromen. Ik weet dus zeker wel wat ‘genieten’ is….

              • jrk68 zegt

                16 juli 2013 om 22:30

                @kor1:
                Je toevlucht nemen in bluf maakt je niet geloofwaardiger,
                Je hebt geen idee van het leven dat ik leidt, ik zou het met niemand willen ruilen….

              • kor1 zegt

                16 juli 2013 om 23:30

                @jrk68: ik neem m’n toevlucht niet tot bluf. Alles wat ik net zei is 100% waar, ik ben niet iemand die dingen verzint om indruk te maken. Degene die net begon met iets te beweren over mij (terwijl die niet weet wat voor leven ik leid) was jij, dus in feite gebruik je je eigen argument nu tegen jezelf. Schaakmat…

              • kor1 zegt

                16 juli 2013 om 23:42

                @jrk68: ik neem m’n toevlucht niet in bluf, alles wat ik net zei is namelijk 100% waar. Ik ben niet iemand die dingen verzint om indruk te maken. Jij daarentegen was net degene die dacht te weten dat ik saai ben en niet weet wat genieten is (terwijl jij niet weet wat voor leven ik leid). In feite gebruik je dus je eigen argument tegen jezelf…..over geloofwaardigheid gesproken hè?

              • laulau zegt

                17 juli 2013 om 01:02

                @kor1: Jezus man, jij loopt graag te koop met je VAG- lease sletje en je o zo mooie baan + leven.. Bahh..

              • kor1 zegt

                17 juli 2013 om 01:06

                @laulau: nee hoor helemaal niet, als je goed had gelezen had je gezien dat het alleen maar een reactie is op de bewering van jrk68

              • stanlee zegt

                17 juli 2013 om 10:52

                @jrk68: Dat leven wat jij leidt zal ongetwijfeld heel vet zijn. Maar een mededinging in t kampioenschap om de meeste reacties op AB te plaatsen en t afgeven op volslagen anonieme mede-autoliefhebbers omdat ‘ze niet weten wat genieten is’, is niet iedereen zijn favoriete dagbesteding. Wat zit je dwars dat je zo reageert?

              • kor1 zegt

                18 juli 2013 om 00:10

                @stanlee: dank je wel voor de steun stanlee

        • timdrogt zegt

          16 juli 2013 om 17:30

          @pinkie: ik heb een baksteen

          Login om te reageren
      • 4x4wheels zegt

        16 juli 2013 om 16:47

        @autoblogger: Klopt, maar wat je niet gewend bent mis je ook niet. Ik zal in ieder geval nimmer willen bijbetalen voor elektrische systemen die het autorijden “veraangenamen”, behalve dan zoiets als cruise control of magnetic ride systemen bij een sportwagen

        Login om te reageren
      • kor1 zegt

        16 juli 2013 om 18:38

        @autoblogger: ja is inderdaad superhandig, ik gebruik het regelmatig. Hoef je niet bij elke flitspaal weer op je teller te kijken, maar kun je er lekker relaxed langs tuffen terwijl je zeker weet dat je geen boete krijgt. Daarnaast is het ook goed voor het verbruik.

        Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      16 juli 2013 om 16:06

      @4x4wheels: amen!

      Login om te reageren
  4. mout zegt

    16 juli 2013 om 15:35

    In de meeste van deze dingen zie ik eerlijk gezegd geen betere auto’s.
    Maar dat hangt misschien ook af wat je wilt verbeteren.
    Veel nieuwe technieken maken auto’s vooral zwaarder en complexer. Neem nu de vloot technieken die de nieuwe S meekrijgt op weg naar autonoom rijden. Na een jaar of 10 en 400.000 km zijn sensoren minder betrouwbaar, zit er wat corrosie op de aarding van de electronica, en heeft er een garagist met laswerk een vreselijk aantal amperes door de electronica gejaagd. Dan heb je een auto die zich op verkeerde gronden tegen je rijgedrag aan gaat bemoeien. Lekker dan.
    De alternatieve brandstoffen/aandrijfwijzen zijn eigenlijk alleen nuttig naast een conventionele motor. Zo gaat dat nu al met de (plug-in) hybride en LPG/CNG motoren, maar zo gaat het voorlopig ook blijven. Ook dan krijg je vooral een zwaardere / complexere auto. Leuk voor de eerste (lease-) eigenaar, maar een probleem voor een 10 jaar oud beestje.

    Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      16 juli 2013 om 16:06

      @mout: amen!

      Login om te reageren
  5. 5cilinders zegt

    16 juli 2013 om 15:37

    De tesla model s heeft een app waarmee je van alles kan regelen waaronder de temperatuur.

    Login om te reageren
  6. flippert zegt

    16 juli 2013 om 15:45

    Zinloos allemaal: het enige dat een auto beter maakt voor een Hollander is een lagere prijs!!

    Is een bordkartonnen Kia die rijdt als een krant en drie keer harder afschrijft een tientje goedkoper in de aanschaf? Hop, dan kopen alle schapen een nieuwe Kia!

    Een 25 jaar oud dieselstinkhok dat net door Roemenen is afgedankt is MRB vrij? Hop, dan stappen we massaal in zo’n rotte 190D!

    Een 800cc diesel met 20 pk heeft een lagere bijtelling? Hop, de 2 liter 180pk tdi wordt ingeleverd!

    Een auto waar vroeger alleen je hoogbejaarde schoonouders vrolijk van werden heeft de laagste bijtelling? Hop, allemaal in de geestdodende Prius!

    Login om te reageren
  7. cherokeechris zegt

    16 juli 2013 om 15:48

    Er zit helaas geen enkel nieuw idee bij. Alles wat opgenoemd is, is al verkrijgbaar of zal dat binnenkort zijn. Niet heel creatief nagedacht dus.

    Neem nou de autonome auto: google heeft m al rondrijden, de augmented reality komt heel binnenkort in de vorm van google glass,alternatieve aandrijfwijzen zien we genoeg in de vorm van hybride/full electric en voorzichtigaan zelfs waterstof. winnen van kinetische energy gebeurt in iedere hybrid en volgens mij zelfs in een aantal niet hybrids om tijdens de stop cycle van het start/stop systeem genoeg energie te hebben voor de airco, waterpomp, radio etc…. en zo zijn ook de andere ideen niet nieuw en de meeste al verkrijgbaar.

    Wat een auto echt beter zou maken wat nog niet bestaat? Een aandrijvings systeem dat je nooit hoeft bij te tanken of op te laden.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      16 juli 2013 om 16:13

      @cherokeechris: een auto die op kernenergie rijdt… hoeft vrijwel nooit bijgetankt te worden…..o wacht…… ford nucleon uit 1958 had dit al

      Login om te reageren
  8. linkador zegt

    16 juli 2013 om 15:57

    De ophanging van Bose kan wel eens een ware voorruitgang zijn:

    http://www.popsci.com/science/article/2013-07/curious-genius-amar-bose?page=1

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      16 juli 2013 om 17:42

      @linkador: tof!
      Een filmpje: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eSi6J-QK1lw

      Login om te reageren
  9. lamborgfan zegt

    16 juli 2013 om 16:04

    In mijn ogen zijn er 2 dingen die het autorijden beter hebben gemaakt.

    -ABS
    -ESP

    En 1 ding wat het auto rijden slechter heeft gemaakt,

    – De mobiele telefoon, zo ben je altijd bereikbaar…

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      16 juli 2013 om 16:15

      @lamborgfan: abs??? Sorry maar ik gebruik dat nooit en mijn auto rijdt er niks beter door

      Login om te reageren
      • kor1 zegt

        16 juli 2013 om 18:47

        @tmenges: je ABS gebruik je in normale situaties ook nooit want treedt dan niet in werking (behalve in de sneeuw idd). Maar als je een keer een noodstop moet maken en vol in de ankers gaat, dan ben je blij dat je ABS hebt. Je kunt dan nog sturen tijdens het remmen, anders was je over je voorwielen rechtuit geschoven. Het kan het verschil zijn tussen overnachten in het ziekenhuis of je eigen huis :)

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 juli 2013 om 16:20

      @lamborgfan:
      1 ding dan, ABS is wel handig hoewel je er in de sneeuw zou snel mogelijk weer vanaf wilt.
      ESP is voor mensen die hun grenzen zelf niet kunnen inschatten.
      Mijn ene auto heeft geen van tweeën en bij de ander heb ik het softwarematig uitgeschakeld.

      Van die lijst vind ik maar 2 dingen een verbetering.
      Lichtere materialen en actieve aerodynamica.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        16 juli 2013 om 17:11

        @jrk68:

        Alsof iedereen z’n grenzen zelf kan inschatten, daarbij ben ook jij niet snel genoeg om in een noodsituatie (uitwijkmanoeuvre oid.) beter te zijn dan een wagen met ESP.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 juli 2013 om 18:16

          @Hupke:
          Je kan natuurlijk ook gewoon bezig zijn met rijden, dan zie je dingen aankomen.
          Maar ja, jouw generatie moet bellen whatsappen en meer van die onzin, dan is het inderdaad beter dat de auto het van zijn “bestuurder” overneemt.
          Dat mensen voor jou opmerking +jes geven bevestigd mijn vermoeden dat die generatie niet meer snapt wat autorijden nu werkelijk is.
          Wij zijn veiliger af als zij gewoon met het OV reizen….

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            16 juli 2013 om 18:25

            @jrk68:

            Weet jij eigenlijk wel wat ESP doet?

            Ik geef eerlijk toe dat ik niet zomaar een slip kan opvangen en al helemaal niet als die er onverwacht aankomt in een paniek situatie. En dat kan de gemiddelde autobestuurder zeker niet.
            Je hebt altijd mannetjes die beweren dat ze nog rijlessen aan Stig Blomqvist hebben gegeven, dat Walter Rohrl hen op speeddial heeft en ze ’s nachts met Sabine Schmidt slapen…

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              16 juli 2013 om 18:46

              @Hupke:
              Ja, Hup ik weet wat ESP doet. Ik rij al 30 zonder, Dat je het op een MPV of een SUV nodig hebt oké. Op de sportwagentjes die ik rij is het gewoon kul.
              Een auto wordt er zeker niet beter van.
              Gewoon je gezonde verstand gebruiken, goed kijken en anticiperen en voorkomt meer problemen dan ESP. Ook ESP kan je alleen redden wanneer je binnen de wetten der natuurkunde blijft.
              Doe eens een cursus verhoogde rijvaardigheid met een oude Ascona of een E30, je zult versteld staan hoeveel lol je kunt hebben met een auto. Dan weet je wat een auto doet op de grens, iets wat je met ESP nooit zal leren, tenzij het helemaal uit kan.

              Login om te reageren
              • Hupke zegt

                16 juli 2013 om 18:50

                @jrk68:

                Dat het niet uit kan op sommige wagens is idd niet echt goed.
                Klopt dat uit je doppen kijken nog belangrijker is maar het is en blijft een feit dat als het moment daar is dat ESP je enorm veel miserie kan besparen. Vandaar dat ik er wel voorstander van ben dat fabrikanten het standaart op iedere wagen plaatsen die de openbare weg op gaat.

              • jrk68 zegt

                16 juli 2013 om 20:38

                @Hupke:
                Dat het nu standaard is heeft niks te maken met veiligheid noch met de goede wil van de fabrikanten, maar met de Brusselse regelgeilheid.
                Van die saaie risicoloze ambtelijke knuppels die het woord eigenverantwoordelijkheid uit hun woordenboek hebben geschrapt.
                Ik wil graag zelf bepalen wat ik wel en niet wil.

                En ik wil geen auto met ansjovis….

              • Hupke zegt

                16 juli 2013 om 20:44

                @jrk68:

                True, de regelneverij erachter is serieus pervers, maar het resultaat stoort me voor 1 keer eens niet.

                Als ga ik niet zo ver gaan van te zeggen dat andere veiligheids middelen moeten hebben op de weg die ik gebruik, of zolang ik mee moet betalen voor schade (via polis en ziekteverzekering) … of welke andere reden dat men dan ook gebruikt om het de justificeren.

                Mijn punt is ESP maakt van iedereen een beetje superman als het nodig is en dat vind ik niet zo’n slechte zaak.

      • mout zegt

        16 juli 2013 om 19:43

        @jrk68: Kijk, die twee zag ik er ook uitspringen. Actieve aerodynamica is er trouwens al in de muesli-wagens van ons aller VAG: een grill die alleen opent als er echt koeling nodig is.
        Verder had ik een hydractieve Citroën die dichter op het asfalt ging liggen rond de 100 km/h.
        Lichte materialen ben ik wat terughoudender in. Aluminium is gevoelig voor brosse breuken / metaalmoeheid, magnesium brandt leuk, carbon wordt zelden nuttig toegepast (lekker, carbon op je dash…), en het is vrijwel onmogelijk om bij een dragend carbon deel vast te stellen of het nog heel is, of op het punt staat te breken na een eerdere grote klap. De enige nuttige toepassing is erg on-hip: Dunne, lichte glasvezelplaat als carrosserie-huid. Werkt foutloos, maar je verliest de soliede ‘kloenk’ bij het sluiten van het portier. Ik vermoed dat jij het bij een paar van je auto’s blij hebt zien toepassen (ik wel, o.a. BX), maar het is dé manier om klanten de showroom uit te krijgen.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 juli 2013 om 20:40

          @mout:
          Actieve aerodynamica debuteerde ooit op de McLaren F1. Ik bedoel dan uiteraard de vorm die zorgt voor grip en niet die voor het verbruik.

          Login om te reageren
    • mout zegt

      16 juli 2013 om 16:52

      @lamborgfan: En laten nou uitgerekend die twee niet op mijn auto zitten.
      Ik zou er best mijn bejaarde navi en electrische spiegelverstelling / verwarming tegen in willen ruilen. Maar ABS was op mijn auto in 2001 een optie van €3000, en ESP niet leverbaar. Ondanks 150pk op de voorwielen, die best graag een beetje willen doorslaan.

      Login om te reageren
      • tmenges zegt

        16 juli 2013 om 17:20

        @mout: ABS in het jaar 2001 nog een optie?? Durf t bijna niet te vragen hoor maarre…. VAG?

        Login om te reageren
        • r32t zegt

          16 juli 2013 om 17:33

          @tmenges: die hadden vanaf 1998 de abs al standaard:)

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            16 juli 2013 om 18:50

            @r32t:
            Al????
            De Ford Scorpio al vanaf 1982.

            Login om te reageren
        • mout zegt

          16 juli 2013 om 19:22

          @Emile_Benz @tmenges: Mitsubishi SpaceWagon 2.4GDI GLXi. Dus ongeveer de grootste, sterkste en meest luxe ruimteauto die Mitsubishi op dat moment in de prijslijsten had.

          Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        16 juli 2013 om 18:05

        @mout: ABS optioneel en ESP (ASC/DTC) niet leverbaar in 2001? WTF! Mijn ’97 heeft beide (beide standaard).

        Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    16 juli 2013 om 17:09

    Ik lees er maar 1 “Gebruik van sterkere/lichtere materialen in constructie” al de rest doet me niets.

    Login om te reageren
  11. Emile_Benz zegt

    16 juli 2013 om 17:17

    OBD-diagnose app is helemaal niet nodig, want de auto geeft zelf aan wanneer de auto toe is aan een inspectie- of oliebeurt. En telt af dmv blokjes..
    Als er iets mis is, geeft de auto dat aan. Uitlezen bij de garage vertelt dan wat precies.

    Login om te reageren
  12. r32t zegt

    16 juli 2013 om 17:32

    Wat een domme koe ben je als je een auto zelf wilt laten rijden, als autofan wil je juist zelf rijden. En dan ook nog eens op een auto site, ga voor clown spelen aub!

    Login om te reageren
    • kor1 zegt

      16 juli 2013 om 18:53

      @r32t: Natuurlijk wil je het liefst zelf rijden, maar ik kan me wel voorstellen dat je na een lange en vermoeiende dag in de file staat en dan het werk laat opknappen door je auto. De keuze hebben om zelf te rijden of de auto dat te laten doen lijkt me best lekker.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 juli 2013 om 19:06

        @kor1:
        Daar is al bijna 200 jaar een oplossing voor, neem de trein als je te moe bent om te rijden….

        Login om te reageren
        • kor1 zegt

          16 juli 2013 om 20:08

          @jrk68: dat is een beetje moeilijk op het traject tussen m’n huis en m’n werk…..

          Login om te reageren
  13. ferrarithijs zegt

    16 juli 2013 om 18:30

    Of je haalt gewoon alle electronica uit de auto! Ga weer genieten van het rijden!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 juli 2013 om 18:53

      @ferrarithijs:
      Toch nog iemand hier die voor zichzelf kan denken….
      Helaas is de petrolhead een uitstervend ras….

      Login om te reageren
  14. peterv zegt

    16 juli 2013 om 18:36

    Vrouwen, bejaarden, en marokanen verbieden om een auto te besturen.?

    Login om te reageren
  15. monsieurleloure zegt

    16 juli 2013 om 18:52

    Heb ook ooit ESP gehad op mijn Passat en werkte geweldig, sindsdien geen esp meer gehad maar om te zeggen dat ik het mis ?! Niet echt.

    Als je auto’s rijdt met een goede wegligging mis je het niet. En dat hadden de Lexus GS300 en de diverse Lancia’s na de Passat wel, in ieder geval niet dat onderstuurde karakter van de Passat die maar wat graag over zijn voorwieltjes wegschoof.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    16 juli 2013 om 19:54

    LOL ..
    de nuttige technologieen die er tussen staan zijn verre van “nieuw” ..

    dat zijn er precies 3 .. en minstens een eeuw oud ..

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    16 juli 2013 om 22:43

    Beter maken?! Autoblog heeft zijn ziel aan de duivel verkocht? Kan ik een motie indienen voor een overplaatsing van Sir Smokalot naar Groen7?

    Login om te reageren
  18. doezel1997 zegt

    18 juli 2013 om 10:13

    Volgensmij is jrk 1 grote trol

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      18 juli 2013 om 21:26

      @doezel1997: klopt, en jij als kleine trol hebt nog heel wat te leren van grote trol @jrk68…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        18 juli 2013 om 21:51

        @Emile_Benz:
        Ho ho, ik trol slechts als het over een niet nader te noemen groep uit mein Heimat gaat.
        En zelfs daar zit een kern van waarheid in.

        Login om te reageren
        • Emile_Benz zegt

          19 juli 2013 om 09:32

          @jrk68: dan nog kan hij veel van je leren. Ook als het over de verrotte automobielen groep gaat…

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North