De afgelopen tijd doken er allemaal wilde geruchten op die erop zouden duiden dat NEVS binnenkort zou starten met het bouwen van een opgefriste versie van de Saab 9-3. NEVS heeft nu gereageerd en zegt dat er niks van klopt.
Volgens een woordvoerder van NEVS is er weliswaar enige activiteit te bespeuren in de fabriek in Trollhättan, maar betreft voornamelijk het produceren van reserveonderdelen. Er moet nog met diverse toeleveranciers contact opgenomen worden voordat er aanstalten gemaakt kan worden om de productie op te starten.
“We have not started production yet – we have not contacted all suppliers we need for parts. Before we have 100% of all parts, we are not able to start. We have the vast majority, but not all yet. We have access to the plant of course and we produce spare parts for Saab Parts, but we have not started our own production yet. We are continuously preparing for the start of production – I think we are today 200 employees and 100 consultants – we will be more of course when we can start production,”
Het weer in productie nemen van de oude Saab 9-3 zal sowieso een hele klus worden. NEVS kan namelijk geen gebruik maken van onderdelen die door GM werden geleverd. Denk dus aan andere (benzine-)motoren, versnellingsbakken, elektronica en vele andere (onzichtbare) onderdelen. Het GM-vrij maken van een auto die is ontwikkeld door GM en boordevol GM-techniek zit gaat veel tijd en geld kosten.
Onlangs werd ook bekend dat NEVS vorig jaar een verlies geleden heeft van 13,8 miljoen euro. Gelukkig hebben ze wel 74,5 miljoen euro ontvangen van de Chinese stad Qingdao in ruil voor 22% van de aandelen. Ook zegt NEVS dat ze nog 126 miljoen euro kunnen lenen. Het geld is voorlopig dus nog niet op.
Eerder dit jaar begon NEVS ook al met het polsen van oude Saabdealers voor het geval ze ooit weer beginnen met het produceren van auto’s. Het zou mij verbazen als er dit jaar nog met serieproductie gestart kan worden. (via: just-auto.com)
keesje1987 zegt
MOOI!! Hoeven we daar ook niet tegen aan te kijken… Beste nieuws van de dag, top!
SimonMc zegt
@keesje1987: Helaas moet ik wel tegen jouw reactie aankijken. Wees eens origineel man.
reggie-boy_rood zegt
@SimonMc: +5
keesje1987 zegt
@SimonMc: :-)
chimaera zegt
@keesje1987: Beetje zwak, jouw reactie. Het zou mooi zijn als een bedrijf, dat jarenlang degelijke en mooie wagens heeft gemaakt weer gewoon door kan starten.
Donstil zegt
@chimaera: Ach dat soort bedrijven komen en gaan, de latere generatie voegde toch eigenlijk niets meer toe? Het was niet slecht maar blonk ook nergens meer echt in uit.
keesje1987 zegt
@chimaera: Nee man zag er toch niet uit die gebakkies
moveyourmind zegt
@keesje1987: ik wil je niet uit je droom helpen, maar voorlopig rijden er nog genoeg Saabs rond om je uitzicht te verpesten haha. Inclusief de mijne.
MLTB zegt
@keesje1987: Saab is net als Prins Friso; het was al meer als een jaar geleden dood, alleen niemand wilt het toegeven.
mika050 zegt
@keesje1987 ja, gedraag je volwassen klein kind
keesje1987 zegt
@mika050: Er klopt iets niet in je reactie… Volwassen klein kind? Wazda?
meneer zegt
als dit ( http://www.autoblog.nl/dit-was-de-nieuwe-saab-9-3 ) hem had moeten worden is het maar goed ook
Design_Driven zegt
@meneer: Dat zou de opvolger worden Die is nu zeker geschrapt. Het gaat hier om het huidige model met wellicht een flinke facelift. Op internet zijn wat schetsen (van GM designers) die laten zien hoe dat er uit zal zien.
Design_Driven zegt
Mogen ze gebruik maken van de naam SAAB? Of ligt die naam ergens anders.
Het (blauwe) logo zal, neem ik aan, niet meer gebruikt mogen worden ten zei de andere recht hebbende partners (VW en SAAB aerospace) daar toestemming voor geven.
potver7 zegt
@sketcher: Ze mogen wel de naam gebruiken, maar niet het logo. Even klikken op het eerste linkje in het artikel…
fit4fun zegt
Duur land om te produceren. Oud model. De meeste SAAB dealers zijn of iets anders gaan doen, of een ander merk gaan voeren, of gestopt. Mission impossible helaas.
eelco74 zegt
Begin dan eens met de Fiat diesels die er toch al in lagen en de bijbehorende bak. In plaats van de M32 bak van GM met bijbehorende lagerproblemen. De modernste GM bakken fabriek die ze hebben en dan zetten ze de voorspanning op de lagers verkeerd.
Ik denk dat de auto zonder GM onderdelen er betrouwbaarder op wordt dan ooit…
SimonMc zegt
@eelco74: Was het juist ook aan het denken, dat hier die fiat motor in lag, dus inderdaad, zoooo moeilijk zal het dan ook niet zijn om alles van GM hier uit te werken…toch?
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc @eelco74: Zijn die Fiat-motoren wel van Fiat? Niet vergeten dat GM destijds een dikke poot had in Fiat, wat ook de reden was waarom er Fiat-motoren in de Saab’s kwamen te liggen. Goed mogelijk dus dat de rechten op die motoren (deels) bij GM liggen…
eelco74 zegt
@Esprit_de_Flandre: Ja hoor het zijn gewoon de JTD blokken van Fiat en daar is niks GM van bij. En ze worden ook bij Opel gebruikt.Wel is het zo dat er hele kleine verschillen zijn, bijvoorbeeld in de retour leidingen van de injectors af. En er zijn ook wat vermogens verschillen. Maar dat zijn allemaal kleine verschillen. De bestaande Jtd blokken zouden er zo in kunnen, de grap zit ‘m waarschijnlijk bij de aandrijflijn. Bijvoorbeeld een Gm specifiek onderdeel tussen de bak en motor.
In ruil voor de motoren heeft FIat oa voor Alfa weer veel GM spul gebruikt. Er is in de Alfa 159 voor de 1.9jtd een GM M32 bak gebruikt. Laat dit met het stuurhuis nu het meest storingsgevoellige onderdeel zijn.
SimonMc zegt
@eelco74: Klopt. Ken een mannetje die in een prive garage werkt, die niet anders dan Fiat en Alfa doet. Zei me toen al dit dit blok in Saab, Opel, Fiat, Lancia en Alfa ligt.
Je moet voor de gein bv maar eens zoeken voor een EGR afdichtplaatje voor een van bovenstaande modellen, zie je meestal ook ineens welke merken en modellen deze motor gebruiken.
robbie zegt
@SimonMc: of je kijkt gewoon op Wikipedia ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/JTD_engine
SimonMc zegt
@eelco74: Mijn punt was uiteraard, dat hij me zei dat dit een Fiat blok was.
potver7 zegt
@eelco74: Zou je denken dat National Electric Vehicle Sweden diesels gaan inbouwen? Ik denk toch dat ze een andere brandstof in gedachte hebben…
eelco74 zegt
@potver7: In het artikel staat toch echt dat ze op zoek moeten naar nieuwe benzine motoren.
robbie zegt
@potver7: elektrische auto’s komen pas later. In eerste instantie richten ze zich op ouderwetse brandstoffen.
potver7 zegt
Ik krijg hier toch wel een beetje een déjà-vu gedachte bij. De vorige Saab-eigenaar had ook steeds van die meldingen dat hij nog in onderhandeling was met een paar bedrijven, en links en rechts nog wel wat geld kon lenen.
Simpson zegt
Gewoon als bouwpakket leveren en de klant / garage bij gmparts de rest laten bestellen :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik blijf mijn geld zetten op april komend jaar, zoals ik al maanden zeg…
Robert zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: meer precies: 1 april 2014 zeker.
Dit soort comeback verhalen zijn net zo geloofwaardig als die manmoedige pogingen om weer Fokker vliegtuigen te gaan bouwen…
Esprit_de_Flandre zegt
Heeft het wel zin om een oude GM-auto te deGeneralen?
Sop, kolen …