
Wanneer je dure auto’s verkoopt kan je ook wat meer winst maken. Dit werd direct duidelijk toen Daimler en Ford hun bedrijfsresultaat van het derde kwartaal 2011 bekend maakten. Met veel minder verkochte auto’s wist Daimler er toch nog een hogere winst uit te persen dan Ford.
Maar goed, überhaupt winst maken is belangrijker dan kijken naar wat de marges van de concurrent zijn natuurlijk. Ford heeft het even heel moeilijk gehad, boekte recordverliezen, maar is alweer een tijdje terug in de zwarte cijfers.
In Q3 boekte Ford een EBIT (earnings before interest and taxes) van 1,39 miljard euro (1,94 miljard dollar) op een verkoop van 1,35 miljoen auto’s. Daimler deed over dezelfde periode 1,97 miljard euro, met een verkoop van 525.517 voertuigen. Dit betekende overigens een winstdaling van bijna 20% voor het concern, want vorig jaar werd er nog bijna 2,5 miljard winst geboekt.
Update, aanvullend: de cijfers zijn wat vertekend aangezien Daimler ook nog een aanzienlijke truck-divisie heeft, en beide bedrijven bovendien aan financiële dienstverlening doen, wat hun winst een behoorlijke boost geeft. Kijken we naar alleen de automotive cijfers (zonder busjes, trucks of bussen), dan boekt Mercedes-Benz een winst van 1,108 mld euro op 337.163 verkochte auto’s.
Fords automotive winst (na aftrek van speciale posten) is 876 mln euro (1,241 mld dollar), op nog steeds 1.346.000 verkopen. Vermeldenswaardig is dat Ford Europe nog steeds heel dik verlies draait. In Q3 maar liefst 216 mln euro (306 mln dollar).
Betekent dit dat je te veel betaalt voor je nieuwe Mercedes? Misschien, maar die keuze maak je altijd nog zelf natuurlijk. Ik vond het wel een aardig gegeven om ze eens naast elkaar te zetten, hoewel het wel duidelijk is dat je als fabrikant op een S-klasse wat meer marge hebt dan op een Fiesta. De ultieme margekoning blijft echter nog steeds Porsche. Ondanks relatief lage productieaantallen weten zij al jaren nog behoorlijk goede absolute cijfers neer te zetten (dompers die hier omheen gebeuren buiten beschouwing latend).
Heel snel hoofdrekenen zegt mij dat de marge bij Daimler dus meer dan 3,5 x die van ford is. Nette prestatie.
wellicht de bakken van daimler lichtelijk overpriced
@censored: De vraag is wat je het liefst wilt: een chiquere Mercedes of een volkse Ford?
Logisch dus dat je meer moet betalen voor een Mercedes, alleen al wegens de merknaam.
sowieso knap om winst te maken als autofabrikant ..
superstrakke organisaties ..
@lincoln: Oja? GM, Chrysler, Ford, VAG, PSA, Renault-Nissan, Fiat-Chrysler, Daimler, BMW, Hyundai, Kia, Toyota en Honda maken allemaal winst dit jaar. Zo heel moeilijk is het nou ook weer niet.
@raphael:
voor sommige mensen is alles simpel ..
@lincoln: Sommige mensen zijn dan ook slimmer… :P
Nu Fiat-Chrysler nog! Denk wel dat ’t Marchionne gaat lukken…
@Project-America: Bij Daimler blij dat ze ervan zijn.
@bobb: Hadden ze de boel maar beter moeten runnen destijds. Als Fiat het kan, en Daimler niet, zegt dat meer over de competenties van Daimler-managers dan over de gebreken van Chrysler…
@Project-America:
212 miljard dollar .. volgens autoblog.com ..
@lincoln: ???
Verlies, of…?
@Esprit_de_Flandre:
zwarte cijfers mijn beste .. zwarte cijfers ..
weet dat de Dodge truck-divisie in Canada een enorme onverklaarbare boost heeft gehad ..
zal wel een nationalistische grondslag hebben ..
Jullie hierboven (op Lincoln na) concluderen gelijk dat het direct aan de marge ligt? Moet ik nou echt het woord ‘Winst’ uit de dikke Vandale gaan linken?
@kaasboerin: verkoopprijs – kostprijs = winst gedeelte daartussen kan dan toch als marge worden verstaan? En of dit te maken heeft met het inrichten van je bedrijf en je productie proces doet hier dan toch niet aan af?
@fransefinesse: Dit kan je pas weten nadat je beide jaarverslagen hebt bestudeerd.. Wie weet heeft Ford meer investeringen gedaan dan MB? Of meer kosten? Kan van alles zijn.. De marge % verschilt echt niet veel van elkaar, zeker niet 3x zoveel in ieder geval..
@kaasboerin: ben ik met je eens. Schoon blijf over dat over q3 de marge 3,5x groter was bij Daimler. Iets wat je naar een bedrijf cultuur kan links lijkt mij. Vooral na inzien van dr jaarverslagen maar voor de gemiddelde investeerder is het REV en RTV het belangrijkste en zal met een zelfde blik kijken als ik.
@kaasboerin: heb hem nog en beetje rondgekeken. Ford vertolkt een waarde van €26.001.199.390 op de beurs. Tegenover €41.783.819.173,47.
Aantal shares x de waarde. Is wel handig voor het vormen van een beeld over de winst. Zo kun je weer de rentabiliteit eigen vermogen berekenen.
Dit alles gedaan moet ik je toch een beetje gelijk geven.
Bij ford brengt mij dit op 5,35%
Tegenover 4,71% van Daimler.
Dank u voor het scherp houden.
@fransefinesse: Dus de marge op een Mercedes is lager dan op een Ford?
De beurswaarde van een bedrijf vertelt ook niet alles. Dat geeft enkel weer wat beleggers vinden dat het bedrijf waard is, en wat het in de toekomst zal waard zijn. Die waarde kan overgewaardeerd zijn, zoals bij de banken tot 2008, of ondergewaardeerd zijn. Ik herinner mij bvb een beleggerstip van een paar jaar terug, van een pharma-bedrijf dat meer geld in kas had dan de beurswaarde. Als je dus alle aandelen zou kunnen kopen, kreeg je meteen al je geld terug, plus een bonus, plus een bedrijf. Logica??
@fransefinesse: haha ja verkoopprijs – kostprijs = inderdaad je marge per auto.
Maar je winst delen door het aantal auto’s is geen schoon getal. Dan zit er opeens alle overhead ook in. Je kan ook je winst delen door het aantal ramen in de fabriekshal. Krijg je ook een getal wat bij de een hoger is dan bij de ander (ja of het is toevallig gelijk haha).
@baasbas: kijk even wat ik naar @kaasboerin heb gestuurd. Heb men huiswerk nu iets grondiger gedaan en kom tot de conclusie dat Ford het over het eigen vermogen beter doet.
@fransefinesse: Ik kan mijn post niet meer editen :)
Altijd lastig, voortschrijdend inzicht :)
Dus Daimler vangt gemiddeld €3.750 winst per verkochte auto.
Ford moet het met een gemiddelde doen van €1.030. Ruim een factor 3 verschil tussen premium en sub-premium. :|
@AutomotiveDesigner: Zo gaat het natuurlijk altijd, je iPhone is ook maar ongeveer 100-200 euro om hem te produceren (kosten werknemers al bij inbegrepen) en de rest is winst.
De winst zullen ze weer gedeeltelijk gaan gebruiken om nieuwe auto’s te ontwikkelen. Dus komt het weer ten goede van de klant. ;)
@Kuukske: Rare stelling want winst is iets dat overblijft na aftrek van alle kosten. De kosten van het ontwikkelen van een nieuw model zijn daar dus al vanaf.
@griffendahl: Zo kan je stelling zelfs omgedraaid worden. Hypothetisch is het – volgens deze cijfers ook juist – mogelijk dat Ford juist veel meer aan R&D besteedt en daardoor een lagere absolute winst heeft.
@Kuukske:
“money is like an arm or a leg .. use it or lose it” ..
(H.Ford) ..
maw .. zal wel moeten want ander ben je het kwijt ..
@lincoln: ambition is a dream with a V8 engine. Ook een mooie maar dan van Elvis vaak naar deze quote zitten staren aan de muur van een IVA lokaal.
Een Ford is dus veel meer value for money!
@Jochempie: voor de autokopers wel (maar dat wist natuurlijk iedereen al). Voor de aandeelhouders ligt dit wel iets anders.
@Jochempie: Dat is een conclusie die je hier niet uit kunt trekken…
Deze cijfers zeggen wél iets over de merk- of marktwaarde, voor een Porsche Design zonnebril ga je niet naar de Action. Prijs is in beginsel nog altijd een kwestie van vraag en aanbod.
en toch ging ik voor een Ford :D had sowieso al wel verwacht dat een merk als Mercedes meer zou verdienen (aan winst) dan Ford.. bij Ford word je niet genaaid :D
@dennisr: Bij elk merk word je genaaid;)
@mbevo: jaa dat klopt, maar bij de 1 minder (Ford) als bij de ander (Mercedes) :)
@dennisr: Ligt eraan hoelang je met een auto doet;) met een Ford rij je niet langer dan een jaartje of 5,met een Mercedes die koop je voor je leven lang,en daar zit het verschil tussen een (normale)auto en een (echte) auto
@mbevo: tuurlijk joh, want een oude Ford zie je immers NOOIT.. toch ? beetje dom gelul.. :)
@dennisr: Ik laat je wel in je waan,het beste is om eens een Benz aan te schaffen,dan praten we wel weer verder
@mbevo: volgens mij is hier maar 1 iemand in een waan..
We gaan wel voorbij aan de gemiddelde kostprijs en marge. Ford verkoopt 10 Fiesta’s voor 10k tegen 1 SL van 100k. Op de auto’s zal ongeveer dezelfde marge voor de fabrikant zitten. Op de accessoires wordt echter veel meer marge gemaakt. Een gemiddelde Mercedes rijder kruist doorgaans minimaal een Fiesta of meerdere Fiesta’s aan waarde aan bij het bestellen van zijn ster.
Daarnaast is er bij Ford een grotere productie capaciteit nodig om meer auto’s te bouwen. Die fabrieken zijn niet anders dan die van Mercedes, het zijn er echter meer…
Vandaar dat de totale marge over alle verkochte auto’s hoger is
En nu maar hopen dat de roest die winst van Daimler niet weer op gaat eten.