• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Newsflash: Daimler maakt meer winst dan Ford

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 oktober 2011 om 12:32 – 42 Reacties

Liever Mercedes of Ford?


Wanneer je dure auto’s verkoopt kan je ook wat meer winst maken. Dit werd direct duidelijk toen Daimler en Ford hun bedrijfsresultaat van het derde kwartaal 2011 bekend maakten. Met veel minder verkochte auto’s wist Daimler er toch nog een hogere winst uit te persen dan Ford.

Maar goed, überhaupt winst maken is belangrijker dan kijken naar wat de marges van de concurrent zijn natuurlijk. Ford heeft het even heel moeilijk gehad, boekte recordverliezen, maar is alweer een tijdje terug in de zwarte cijfers.

In Q3 boekte Ford een EBIT (earnings before interest and taxes) van 1,39 miljard euro (1,94 miljard dollar) op een verkoop van 1,35 miljoen auto’s. Daimler deed over dezelfde periode 1,97 miljard euro, met een verkoop van 525.517 voertuigen. Dit betekende overigens een winstdaling van bijna 20% voor het concern, want vorig jaar werd er nog bijna 2,5 miljard winst geboekt.

Update, aanvullend: de cijfers zijn wat vertekend aangezien Daimler ook nog een aanzienlijke truck-divisie heeft, en beide bedrijven bovendien aan financiële dienstverlening doen, wat hun winst een behoorlijke boost geeft. Kijken we naar alleen de automotive cijfers (zonder busjes, trucks of bussen), dan boekt Mercedes-Benz een winst van 1,108 mld euro op 337.163 verkochte auto’s.
Fords automotive winst (na aftrek van speciale posten) is 876 mln euro (1,241 mld dollar), op nog steeds 1.346.000 verkopen. Vermeldenswaardig is dat Ford Europe nog steeds heel dik verlies draait. In Q3 maar liefst 216 mln euro (306 mln dollar).

Betekent dit dat je te veel betaalt voor je nieuwe Mercedes? Misschien, maar die keuze maak je altijd nog zelf natuurlijk. Ik vond het wel een aardig gegeven om ze eens naast elkaar te zetten, hoewel het wel duidelijk is dat je als fabrikant op een S-klasse wat meer marge hebt dan op een Fiesta. De ultieme margekoning blijft echter nog steeds Porsche. Ondanks relatief lage productieaantallen weten zij al jaren nog behoorlijk goede absolute cijfers neer te zetten (dompers die hier omheen gebeuren buiten beschouwing latend).

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Gratis Ford Explorer voor extreme lefgozer

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

daimler, Ford, Mercedes, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Miljoen minder boetes na afschaffen bonnenquota
Volgend bericht: Nieuwe BMW M5 doet 0-100 eigenlijk in < 4 seconden? »

Lees Interacties

Reacties

  1. fransefinesse zegt

    27 oktober 2011 om 12:36

    Heel snel hoofdrekenen zegt mij dat de marge bij Daimler dus meer dan 3,5 x die van ford is. Nette prestatie.

    Login om te reageren
  2. censored zegt

    27 oktober 2011 om 12:44

    wellicht de bakken van daimler lichtelijk overpriced

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      27 oktober 2011 om 13:39

      @censored: De vraag is wat je het liefst wilt: een chiquere Mercedes of een volkse Ford?

      Logisch dus dat je meer moet betalen voor een Mercedes, alleen al wegens de merknaam.

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    27 oktober 2011 om 12:47

    sowieso knap om winst te maken als autofabrikant ..

    superstrakke organisaties ..

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      27 oktober 2011 om 14:11

      @lincoln: Oja? GM, Chrysler, Ford, VAG, PSA, Renault-Nissan, Fiat-Chrysler, Daimler, BMW, Hyundai, Kia, Toyota en Honda maken allemaal winst dit jaar. Zo heel moeilijk is het nou ook weer niet.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 oktober 2011 om 14:53

        @raphael:

        voor sommige mensen is alles simpel ..

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          28 oktober 2011 om 00:34

          @lincoln: Sommige mensen zijn dan ook slimmer… :P

          Login om te reageren
  4. Project-America zegt

    27 oktober 2011 om 12:50

    Nu Fiat-Chrysler nog! Denk wel dat ’t Marchionne gaat lukken…

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      27 oktober 2011 om 12:57

      @Project-America: Bij Daimler blij dat ze ervan zijn.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        28 oktober 2011 om 00:37

        @bobb: Hadden ze de boel maar beter moeten runnen destijds. Als Fiat het kan, en Daimler niet, zegt dat meer over de competenties van Daimler-managers dan over de gebreken van Chrysler…

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 oktober 2011 om 21:06

      @Project-America:

      212 miljard dollar .. volgens autoblog.com ..

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        28 oktober 2011 om 00:38

        @lincoln: ???

        Verlies, of…?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          28 oktober 2011 om 07:44

          @Esprit_de_Flandre:

          zwarte cijfers mijn beste .. zwarte cijfers ..

          weet dat de Dodge truck-divisie in Canada een enorme onverklaarbare boost heeft gehad ..

          zal wel een nationalistische grondslag hebben ..

          Login om te reageren
  5. kaasboerin zegt

    27 oktober 2011 om 12:52

    Jullie hierboven (op Lincoln na) concluderen gelijk dat het direct aan de marge ligt? Moet ik nou echt het woord ‘Winst’ uit de dikke Vandale gaan linken?

    Login om te reageren
    • fransefinesse zegt

      27 oktober 2011 om 13:26

      @kaasboerin: verkoopprijs – kostprijs = winst gedeelte daartussen kan dan toch als marge worden verstaan? En of dit te maken heeft met het inrichten van je bedrijf en je productie proces doet hier dan toch niet aan af?

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        27 oktober 2011 om 13:30

        @fransefinesse: Dit kan je pas weten nadat je beide jaarverslagen hebt bestudeerd.. Wie weet heeft Ford meer investeringen gedaan dan MB? Of meer kosten? Kan van alles zijn.. De marge % verschilt echt niet veel van elkaar, zeker niet 3x zoveel in ieder geval..

        Login om te reageren
        • fransefinesse zegt

          27 oktober 2011 om 14:20

          @kaasboerin: ben ik met je eens. Schoon blijf over dat over q3 de marge 3,5x groter was bij Daimler. Iets wat je naar een bedrijf cultuur kan links lijkt mij. Vooral na inzien van dr jaarverslagen maar voor de gemiddelde investeerder is het REV en RTV het belangrijkste en zal met een zelfde blik kijken als ik.

          Login om te reageren
        • fransefinesse zegt

          27 oktober 2011 om 14:49

          @kaasboerin: heb hem nog en beetje rondgekeken. Ford vertolkt een waarde van €26.001.199.390 op de beurs. Tegenover €41.783.819.173,47.

          Aantal shares x de waarde. Is wel handig voor het vormen van een beeld over de winst. Zo kun je weer de rentabiliteit eigen vermogen berekenen.

          Dit alles gedaan moet ik je toch een beetje gelijk geven.

          Bij ford brengt mij dit op 5,35%
          Tegenover 4,71% van Daimler.

          Dank u voor het scherp houden.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            28 oktober 2011 om 00:51

            @fransefinesse: Dus de marge op een Mercedes is lager dan op een Ford?

            De beurswaarde van een bedrijf vertelt ook niet alles. Dat geeft enkel weer wat beleggers vinden dat het bedrijf waard is, en wat het in de toekomst zal waard zijn. Die waarde kan overgewaardeerd zijn, zoals bij de banken tot 2008, of ondergewaardeerd zijn. Ik herinner mij bvb een beleggerstip van een paar jaar terug, van een pharma-bedrijf dat meer geld in kas had dan de beurswaarde. Als je dus alle aandelen zou kunnen kopen, kreeg je meteen al je geld terug, plus een bonus, plus een bedrijf. Logica??

            Login om te reageren
      • baasbas zegt

        27 oktober 2011 om 13:34

        @fransefinesse: haha ja verkoopprijs – kostprijs = inderdaad je marge per auto.

        Maar je winst delen door het aantal auto’s is geen schoon getal. Dan zit er opeens alle overhead ook in. Je kan ook je winst delen door het aantal ramen in de fabriekshal. Krijg je ook een getal wat bij de een hoger is dan bij de ander (ja of het is toevallig gelijk haha).

        Login om te reageren
        • fransefinesse zegt

          27 oktober 2011 om 14:53

          @baasbas: kijk even wat ik naar @kaasboerin heb gestuurd. Heb men huiswerk nu iets grondiger gedaan en kom tot de conclusie dat Ford het over het eigen vermogen beter doet.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            27 oktober 2011 om 14:58

            @fransefinesse: Ik kan mijn post niet meer editen :)

            Altijd lastig, voortschrijdend inzicht :)

            Login om te reageren
  6. Ram-G-maN zegt

    27 oktober 2011 om 12:53

    Dus Daimler vangt gemiddeld €3.750 winst per verkochte auto.
    Ford moet het met een gemiddelde doen van €1.030. Ruim een factor 3 verschil tussen premium en sub-premium. :|

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      27 oktober 2011 om 16:11

      @AutomotiveDesigner: Zo gaat het natuurlijk altijd, je iPhone is ook maar ongeveer 100-200 euro om hem te produceren (kosten werknemers al bij inbegrepen) en de rest is winst.

      Login om te reageren
  7. Kuukske zegt

    27 oktober 2011 om 12:54

    De winst zullen ze weer gedeeltelijk gaan gebruiken om nieuwe auto’s te ontwikkelen. Dus komt het weer ten goede van de klant. ;)

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      27 oktober 2011 om 13:02

      @Kuukske: Rare stelling want winst is iets dat overblijft na aftrek van alle kosten. De kosten van het ontwikkelen van een nieuw model zijn daar dus al vanaf.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        27 oktober 2011 om 13:04

        @griffendahl: Zo kan je stelling zelfs omgedraaid worden. Hypothetisch is het – volgens deze cijfers ook juist – mogelijk dat Ford juist veel meer aan R&D besteedt en daardoor een lagere absolute winst heeft.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 oktober 2011 om 13:06

      @Kuukske:

      “money is like an arm or a leg .. use it or lose it” ..
      (H.Ford) ..

      maw .. zal wel moeten want ander ben je het kwijt ..

      Login om te reageren
      • fransefinesse zegt

        27 oktober 2011 om 13:29

        @lincoln: ambition is a dream with a V8 engine. Ook een mooie maar dan van Elvis vaak naar deze quote zitten staren aan de muur van een IVA lokaal.

        Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    27 oktober 2011 om 13:06

    Een Ford is dus veel meer value for money!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 oktober 2011 om 13:28

      @Jochempie: voor de autokopers wel (maar dat wist natuurlijk iedereen al). Voor de aandeelhouders ligt dit wel iets anders.

      Login om te reageren
    • baasbas zegt

      27 oktober 2011 om 13:42

      @Jochempie: Dat is een conclusie die je hier niet uit kunt trekken…

      Login om te reageren
  9. MarkieS zegt

    27 oktober 2011 om 13:49

    Deze cijfers zeggen wél iets over de merk- of marktwaarde, voor een Porsche Design zonnebril ga je niet naar de Action. Prijs is in beginsel nog altijd een kwestie van vraag en aanbod.

    Login om te reageren
  10. dennisr zegt

    27 oktober 2011 om 16:30

    en toch ging ik voor een Ford :D had sowieso al wel verwacht dat een merk als Mercedes meer zou verdienen (aan winst) dan Ford.. bij Ford word je niet genaaid :D

    Login om te reageren
    • mbevo zegt

      27 oktober 2011 om 17:45

      @dennisr: Bij elk merk word je genaaid;)

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        27 oktober 2011 om 17:48

        @mbevo: jaa dat klopt, maar bij de 1 minder (Ford) als bij de ander (Mercedes) :)

        Login om te reageren
        • mbevo zegt

          28 oktober 2011 om 14:02

          @dennisr: Ligt eraan hoelang je met een auto doet;) met een Ford rij je niet langer dan een jaartje of 5,met een Mercedes die koop je voor je leven lang,en daar zit het verschil tussen een (normale)auto en een (echte) auto

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            28 oktober 2011 om 15:00

            @mbevo: tuurlijk joh, want een oude Ford zie je immers NOOIT.. toch ? beetje dom gelul.. :)

            Login om te reageren
            • mbevo zegt

              28 oktober 2011 om 15:14

              @dennisr: Ik laat je wel in je waan,het beste is om eens een Benz aan te schaffen,dan praten we wel weer verder

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                28 oktober 2011 om 16:16

                @mbevo: volgens mij is hier maar 1 iemand in een waan..

  11. hansjansx5 zegt

    27 oktober 2011 om 18:04

    We gaan wel voorbij aan de gemiddelde kostprijs en marge. Ford verkoopt 10 Fiesta’s voor 10k tegen 1 SL van 100k. Op de auto’s zal ongeveer dezelfde marge voor de fabrikant zitten. Op de accessoires wordt echter veel meer marge gemaakt. Een gemiddelde Mercedes rijder kruist doorgaans minimaal een Fiesta of meerdere Fiesta’s aan waarde aan bij het bestellen van zijn ster.
    Daarnaast is er bij Ford een grotere productie capaciteit nodig om meer auto’s te bouwen. Die fabrieken zijn niet anders dan die van Mercedes, het zijn er echter meer…
    Vandaar dat de totale marge over alle verkochte auto’s hoger is

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    27 oktober 2011 om 22:24

    En nu maar hopen dat de roest die winst van Daimler niet weer op gaat eten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North