Niet schrikken! Het is de SUV van Rolls-Royce maar

Auteur: , 47 Reacties

Schrijf daar maar eens een genuanceerd stukkie over...

Rolls-Royce maakt zich op voor de introductie van hun SUV, die vooralsnog luistert naar de naam Project Cullinan. Met het prototype op de plaatjes wordt vanaf morgen getest op openbare wegen. Zeg dus niet dat we je niet gewaarschuwd hebben, als je er ineens eentje tegenkomt.

Dat het testwerk met dit vergevorderde prototype binnenkort aanvangt betekent dus ook meteen dat de SUV niet op korte termijn bij de dealer staat. Eerder heeft Rolls-Royce al aangegeven dat de Cullinan (het productiemodel gaat wellicht anders heten) vanaf eind 2018 bij de dealer staat. Voorlopig is de Bentayga dus nog even de baas op de parking van de country club.

Het aluminium platform waar de Cullinan op wordt gebouwd, zal als basis dienen voor toekomstige Rolls-Royces die vanaf 2018 worden geïntroduceerd. Verder kun je van de SUV gewoon hetzelfde verwachten als van elke andere RR: het beste, maar dan nog een beetje beter. We zijn benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitpakken, zeker omdat we vooralsnog niet heel gecharmeerd zijn van het uiterlijk van de corpulente Germaanse Brit.

UPDATE 10-05-2018: de Cullinan is officieel, alle info check je HIER!



47 reacties

Ik zeg niks, de Bentayga viel tenslotte reuze mee. Zal toch wennen zijn!
Maar ik heb er vertrouwen in! Geen zin om zo’n mooi merk af te zeiken!
@granlusso: das relatief, ik vind de bentayga te lelijk voor w
En dit, tjah, is evengoed jammer… RR is jaaaaaren boven alle ‘modegrillen’ verheven geweest en nu lopen ze jammer genoeg met het plebs mee, en dan nog achteraan de rij.
@tjorque: RR = BMW. En BMW loopt al jaaaaren mee met alle modegrillen. Vandaar…
Ik heb echt geen idee wat ik over deze auto moet zeggen, maar omdat mijn werk zo fucking saai is doe ik het toch maar. Ik denk dat dit een hele lastige auto gaat worden, net zoals bij de Bentayga. Of je houdt ervan of je vindt het niks. Vooralsnog behoor ik tot die laatste categorie.
@berlinetta: voor degenen die hem kunnen betalen zal het waarschijnlijk geen lastige auto zijn. Net zoals de Bentayga.
@berlinetta: Rolls Royce is de uitvinder van de luxe terrein auto. Auto’s die voor de Britse Adel ingericht waren voor de jacht.
@berlinetta: in tegenstelling tot jou werk (en de mijne) kan je zeggen wat je wilt over dit gevaarte maar saai is ie in elk geval niet.
@jippie: Nee, saai zal die zeker niet zijn. Ik baseer mijn oordeel eigenlijk alleen op alle spyshots die ik heb gezien en alle info die ik erover heb gelezen en het maakt mij gewoon nog niet enthousiast.
Het is niet een Escalade met de grill van een Phantom. Dit, dames en heren, zal DE auto gaan worden voor de gemiddelde rapper/voetballer/basketballer.
@viezefreddyw: Kleine correctie. Het is NET een Escalade met de grill van een Phantom…
Vind hem er wel bruut uit zien eigenlijk. Bandjes leeg laten lopen en lekker de zandbak ermee in en tijdens de zomer vrouwen opladen in London. Voor meer zal ie waarschijnlijk niet gebruikt worden, heerlijk zo’n functionele RR.
Dit ding gaat echt van ongezien lelijke proporties worden.
In het M-O kunnen ze alvast hun geluk niet op! Lekker decadent door de zandduinen.. Laat maar komen RR, zo slecht zal het wel niet zijn.
A, de Rolls voor de echte Nieuw Geld kakkers die sporadisch nog wel eens naar de IKEA willen gaan voor een gehaktballetje en een Billy. De daklijnen doen mij trouwens denken aan een Volvo 240, het front doet mij denken aan Lego doch de gehele formatie roept naar “BAKSTEEN!”
Nu is het wachten tot de lingerie eraf ligt om een echte mening te vormen.
Lego on wheels!
Wat is de doelgroep? Vrachtwagenchauffeurs die de Staatsloterij hebben gewonnen?
@harrie: die kopen een AMG 6×6, heeft nog een redelijk vergelijkbare instap. En ledjes boven de voorruit
Ik vind m best dik
In eerste oogopslag dacht ik dat er een kachel stond. Maarja, er zullen altijd mensen zijn die dit kopen voor hun status, niet gehinderd door enige smaak..
chique escalade
Ik vind het zonde dat elk merk tegenwoordig maar SUV gaat bouwen. Respect voor mclaren.
@rallypowerr: Want Ferrari bouwt SUV’s?
@kilum:
Waar zit u dat ik dat zeg?
Mclaren heeft gezegd voorlopig helemaal niet te denken aan het bouwen van SUV. Daar heb ik respect voor. Dat je niet zoals iedereen maar mee gaat in de trein.
@rallypowerr: Ik vraag me ook af of een McLaren-SUV wel zou verkopen. Nog niet zolang geleden introduceerde McLaren de MP4-12C. Die auto had toch nog wel wat gebreken die duidelijk maakten dat McLaren niet zoveel ervaring had met het bouwen van straatauto’s. Dan lijkt het me geen slimme zit om je te richten op een SUV. Die moet ergonomisch toch beter in elkaar zitten dan een sportwagen.
@rallypowerr: Ai! Hebben ze dat echt gezegd?! Dat kan maar één ding betekenen: ze zijn er aan bezig…
Ik vind hem lijken op een kruising tussen een G en een ML.

Ah ja, de voetballerswrap zit er al op!!
De komst van de Bentayga en straks deze markeert het doorknippen van de draden met het ‘oude geld’.
Sprak je iemand aan die uit een RR kwam, dan zei je ‘sir’. Nu is dat ‘bro’.
Dit zijn auto’s die zich staande willen houden tussen de Dartz en Escalades van deze wereld.
Maar ja – je kan natuurlijk geen auto-industrie op poten houden met de markiezen en baronessen van deze wereld, want die raken hun greep rap kwijt.
@mout: Het oude geld is ook al bijna dood. Het nageslacht van het zogenaamde oude geld gedraagt zich tegenwoordig net zo als het nieuwe geld. Dus Rolls zal wel moeten.
Jammer dat de koets afgerond is gemaakt. Juist dit model had lekker lomp en hoekig mogen zijn juist omdat het kan bij een SUV. Nu is de hoekige neus geplaatst op compleet anders ontworpen koets.
Ding had net zo hoekig moeten zijn als een Volvo 940, maar dan in XXL uitvoering.
Je hebt auto’s voor de goedkoop (zie 90% in NL),
Je hebt auto’s voor het leuke sturen (zie groot gedeelte van AB).
En je hebt auto’s waar je in alle rust en luxe van A naar B gaat. Op het moment de meeste auto’s klein zijn, is het heerlijk om met een SUV over de weg te gaan; lekker overzicht enzo en een beetje ruimte in de auto. Een als je met een SUV in Amerika rijdt, is het effect een stuk kleiner)
Dus ja, een RR SUV: prima. Want elke SUV met luxe van binnen, die ene beetje vlot van z’n plek wil en een beetje Europees is afgeveerd: heerlijk om je km’s in te maken.
@gregorius: ik heb hele “ik heb een SUV voor het overzicht” nooit gesnapt. Zo lang je geen lage sportauto hebt heb je toch prima overzicht?
@reistje: Ik heb een M3 en een Infiniti FX. Beide hebben heerlijke stoelen. De Infiniti heeft ook nog all die veiligheidshulp als anti-collisionbreaking etc; dat heeft de BMW niet. BMW is lager dan gemiddeld en de Infiniti is hoog.
Met de combinatie van die veiligheidsdingen en de hogere zit; het is echt een stuk relaxer ’s ochtends vroeg of ’s avond na een dag werken als het druk is op weg. Het is een veilig gevoel maar ook een relaxed gevoel; het is makkelijker om ‘een paar auto’s verder’ in de gaten te houden.
Op het moment dat je 100% scherp bent, of als het relatief rustig is op de weg, dan maakt t weinig uit ja.
@gregorius:
Volgens mij heeft de Phantom de hoge zit al redelijk voor elkaar. Ik bedoel, het ding is slechts vier centimeter lager dan jouw FX…..
Hoe zou het met de voetgangersveiligheid uitpakken vraag ik me af bij het zien van die neus. Of zou RR naar goed duits gebruik gewoon onder EU regels door vliegen?
Wat een hok.
Niks nieuws onder de zon. Lawrence of Arabia reed aleen RR SUV avant la lettre.
Ik vraag mij af of het gaat werken. De Wraith heeft niet gedaan voor Rolls wat de Continental GT voor Bentley heeft gedaan. Dus ik vraag mij af of RR met dit ding de verkoopaantallen gaat halen die Bentley met de Bentayga haalt.
En toch schrik ik
Eigenlijk wel een echte Rolls Royce. Over de top, maar niet beschamend lelijk, ook niet oogstrelend mooi, maar geweld strak gebouwd en super-de-luxe, alles in het extreme.
Ik vind het geweldig eruit zien, hoewel het misschien niet bij het merk Rolls Royce van de laatste decennia hoort, is het wel een echt Engels ontwerp geworden.
Nieuwe tijden brengen nieuwe vaardigheden, in deze vorm, zeg ik, doen.
Als ze er nou een megasloep ala Phantom 1980 van maken,zou het nog iets kunnen worden.
Ze moeten er inderdaad geen zoveelste blokkendoos op wielen van brouwen.
Godnondeju wa un lelijke baksteen!
Het appartementencomplex van mijn neef heeft nog een betere Cw-waarde gok ik…
Ik vraag mij af of ze er een 6 of 7 zits van maken . Of gewoon een 4 of 5. Dan zou het wel de ultieme Amerikaanse bak zijn dus ik vermoed gewoon een 4 zits met veel bagage ruimte.
Gewoon doen, de markt vraagt erom en RR moet blijven bestaan.
Ik vind het openen van de achter-passagiersdeuren nog altijd niets, hoogheidswaanzin van de Superrijken, die niets geven om veiligheid . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).