Hé, kijk, de Rolls-Royce Cullinan is officieel

Auteur: , 81 Reacties

Het wachten is voorbij.

Tegenwoordig kun je er, als je ook maar klein beetje een automerk bent, niet aan ontkomen dat er een SUV in het gamma moet komen. Rolls-Royce komt echter relatief laat aan op het feestje, waardoor luxe merken als Maserati en Bentley de meeste belangstellenden naar zich toe hebben weten te trekken. Maar laten we eerlijk zijn: als je toch een achterstand hebt, kun je beter de tijd nemen om jezelf zorgvuldig te preparen, zodat je de concurrentie gemakkelijk kunt overdonderen wanneer de tijd rijp is.

Dit is precies wat Rolls-Royce heeft gedaan. Natuurlijk, het ontwerp is grotendeels in lijn met de verwachtingen, maar zoals zo vaak het geval is bij Rolls-Royce, zit het verschil hem in de details. Voor wat betreft de Cullinan spreken we vooral over de details die je niet zo gemakkelijk kunt zien.

Voordat we het over specifieke details gaan hebben, is het goed om te begrijpen wat de Cullinan precies probeert te bereiken. Tussen allerlei zweverige PR-praatjes door stuiten we op de reden dat de Cullinan überhaupt bestaat.

Cullinan is luxury in its purest form blended with perfect practicality and off-road capability. Effortless, Everywhere is not just the promise behind Cullinan. It’s the fact.

Een échte Rolls-Royce, dus, die in staat is alle soorten terrein aan te vallen. De Britten schrijven dat de wagen wereldwijd de dood ingereden is, om te garanderen dat hun klanten in de praktijk hetzelfde niet zal overkomen. De 5,3 meter lange Cullinan, die net als de nieuwe Phantom gebouwd is volgens Architecture of Luxury en zodoende volledig uit aluminium bestaat, is bijzonder robuust, maar behoudt tegelijkertijd de oer-kwaliteiten van Rolls-Royce. Het zogenaamde ‘Magic Carpet Ride’ is er hier één van. Waar je normaal gesproken enkel over het asfalt kunt ‘zweven’, moet dit met de Cullinan op ieder terrein mogelijk zijn. De Cullinan kan dus niet alleen off-road rijden, hij doet het, op papier, ook nog eens op een bijzonder royale manier.

Rolls-Royce Cullinan

Met één druk op de ‘Everywhere’-knop transformeer je de Cullinan tot een ware terrein-koning. Dankzij een uitermate geavanceerd, herontworpen luchtveringsysteem is de Cullinan in staat zijn kwaliteiten ook op de ongebaande paden te behouden. Zelfs door diepe sneeuw en water, want de waaddiepte van het apparaat is liefst 54 centimeter. Het is nog maar de vraag of ook maar één Cullinan-eigenaar zich hieraan gaat wagen, maar het idee is in ieder geval fanatiek uitgevoerd.

Bij een Rolls-Royce is de krachtbron het hart en ziel van de auto en de Cullinan is wat dat betreft geen uitzondering. Het 2.660 kg wegende gevaarte beschikt over een 6,75-liter V12 die op het top van zijn kunnen goed is voor 571 pk en 850 Nm (bij 1.600 tpm!) koppel. Rolls-Royce communiceert geen acceleratietijden, maar die zijn dan ook niet zozeer van belang. Wel weten we dat de Cullinan begrensd is op 250 km/u en schakelt middels een ZF8-transmissie. De Cullinan is de eerste vierwielaangedreven Rolls-Royce in de geschiedenis van het merk. Niet alleen dat, overigens, want hij beschikt ook over vierwielsturing. Prima vertoeven, dus.

Zoals gezegd is het exterieur, dankzij de neus, door en door Rolls-Royce, maar voor de binnenzijde geldt exact hetzelfde. Hoewel je kunt twisten over de schoonheid van het alles, weten we dat dit precies is waar de klanten van het merk naar op zoek zijn. Een product dat nergens anders te krijgen is. Hiervoor kunnen klanten aan de slag met de Bespoke features die de Britten aanbieden. Van verschillende achterbank-configuraties tot flitsende stoffen, alles is mogelijk.

Rolls-Royce Cullinan

Afgezien van alle fijne materialen en, jawel, ruimte voor champagneglazen en liefst vijf telefoons, onderscheidt de Cullinan zich van de rest door zijn aparte, uitklapbare kofferbakstoelen. Daarnaast zitten de passagiers achterin de wagen hoger dan de bestuurder en bijrijder, om een soort theater-achtig gevoel te creëren. Tevens is er voldoende ruimte. De Cullinan heeft een wielbasis van 3,3 meter en is 1,84 meter hoog en 2,16 meter breed. Wie zijn spullen achterin wil gooien, heeft 600 liter aan opbergruimte tot zijn beschikking in de vierzitsconfiguratie. Kies je voor een ‘gewone’ achterbank, dan heb je slechts 526 liter aan ruimte. Voordeel hiervan is dat je deze, in tegenstelling tot de vierzitter, wél kunt neerklappen, waardoor je 1.930 liter aan spullen mee kunt nemen.

Vooralsnog is het wachten op de prijs van het beestje, maar ik denk dat we er niet over hoeven te twijfelen dat de Rolls-Royce Cullinan andere, peperdure SUV’s prijsgewijs ver achter zich laat. Dit is de duurste productie-SUV ter wereld: filmpje!



81 reacties

Ik vind hem erg goed gelukt!
Lijkt me een ontzettend imposante verschijning in het echt.
@jasbelle: en gewoon lekker een v12 erin gepropt. Niet nets als de VAG-concurrenten dezelfde 4.0 V8 overal in. Geeft toch net dat beetje extra. En RR laat dan toch nog op dat deel vast aan zijn waarde.
@mb10: De Bentayga is ook leverbaar met 12 cylinder Ottomotor.
@jasbelle: dat is het hem, in het echt is het waarschijnlijk echt een bakbeest om te zien. Mooi ding!!
@jasbelle: In rood en met zwarte velgen. Wel liever een tan interieur. Het zijn ook de specs van mijn Rosso Alfa Giulia Veloce. De potentiële koper van deze auto is een totaal nieuwe doelgroep voor Rolls, jonger en sportiever. Well done.
@jasbelle:
1956. Plaats: Venlo. Vleesstraat. Toen dè hoofdstraat van Venlo. Wij woonden toen boven de zaak en natuurlijk zat ik die zondag weer aan ’t raam naar de voorbijrijdende auto’s te kijken. Maar, wat parkeerde daar nou? Zo’n 150 meter van ons vandaan? Dat moest ik van dichtbij gaan bekijken! Ik stormde de trap af en rende er zo hard als m’n beentjes konden rennen naar toe. ’n Spiksplinternieuwe, zwarte Rolls-Royce Silver Cloud I! Die had ik nog nooit eerder gezien en ik was er op slag smoorverliefd op! Dit was mijn droom! Niet wetende, toen, dat ’t dat altijd zou blijven :-) ! Opeens werd ik op m’n schouder getikt en ik herkende maar al te goed de stem van m’n vader, die zei: “Ben jij nou helemaal van Lotje getikt? Wat ben jij in hemelsnaam aan ’t doen?”. En ik schrok! Wat was namelijk ’t geval? Ik hing, de machtige grill a.h.w. omarmend, vooraan die Rolls-Royce! Zo schitterend vond ik die auto.
Nadat m’n vader de afdrukken van m’n handjes en neusje van de grill, de verschillende ruiten en de spatbordlampjes(!) had weggewreven met z’n zakdoek, hebben we die auto nog heel lang staan te bewonderen. En in mijn onnozelheid vroeg ik ook nog: “Ach pappi! Koop je er ook zo een voor ons?”. Waarop m’n pa nuchter antwoordde: “Voor zo’n ding zou ik 30 jaar moeten werken, zonder dat jij nog droog brood te eten zou kunnen krijgen”. (Zo heb ik o.a. de waarde van geld leren kennen). Maar ’t verklaart misschien ook nu nog mijn voorkeur voor limousines. En ik weet natuurlijk ook, dat er later auto’s kwamen, die technisch stukken beter waren dan ’n Rolls-Royce, toch bleef ’t voor m’n gevoel altijd ’n onneembaar bastion. Zo ook de huidige Phantom.
Maar waarom dit hele verhaal? Omdat er nu iets op de markt gaat komen, dat m’n hele droom verstoort. Gewoonweg kapot maakt! En dat noemen ze ’n Cullinan! En dat gedrocht bezorgt me een zeer ernstige vorm van schizofrenie! Waarom? Omdat dit schepsel m’n gehele droomwereld in de war brengt. Ik heb Rolls-Royce altijd gezien als ’t absolute summum op ’t gebied van de automobiele verplaatsing. Ver verheven boven de rest. Maar in de vorm van ’n limousine. En mijn hoop was, dat dat altijd zo zou blijven. Maar eigenlijk had ik ’t ook kunnen weten. De professor, die mij m’n eerste marketing college gaf, opende dat college met de zin: “Elke Papua in de binnenlanden van Nieuw-Guinea heeft behoefte aan ’n helikopter! Alleen! Hij weet dat nog niet! En dat ga ik jullie bijbrengen.”. Marketing = ’t scheppen van behoeften! En dat is, -helaas voor mij!- wat er ook bij Rolls-Royce gebeurt. De omzet/winst moet gestimuleerd, dus gaan we daaraan voldoen.
Kort samengevat (is dat nog mogelijk na zo’n lange inleiding?): BMW doet precies wat nodig is om ’t merk Rolls-Royce ’n boost te geven. En ik ben van mening, dat dat ’n juiste beslissing is. Ook al verstoort ’t mijn droom, want die doet er verder niet toe. Waar ’t om gaat is: Money! En er is ’n markt voor. En dat is de verklaring voor deze (in mijn ogen) walgelijke creatie. Ik ben benieuwd hoe mijn psychiater me van die schizofrenie zal afhelpen! Of ben ik daarin toch niet de enige? Dan kunnen we misschien in groepstherapie gaan? De belangrijkste vraag zal zijn: Hoe kunnen we de schade, die deze Cullinan ons bezorgt, nog reduceren en ’t waardige Rolls-Royce-gevoel herstellen? Voorlopig houd ik ’t erop: Cullinan: Vreselijk! Walgelijk! ’t Merk onwaardig! Wie?
@9000cse: Wat een mooi epistel, heb het met een grote glimlach gelezen. Mijn stem heb je
Ja ik vind hem enorm geslaagd… Ik vind hem alleen te groot en te duur, maar ziet er geweldig mooi uit
@alfaromeoman: Hoe kan een Rolls nu te groot of duur zijn?
@kareljansen: hij is alleen te duur, als je hem niet kunt betalen.
@rikus: Meesterlijk!

Dit had zomaar één van de mooie uitspraken van Johan Cruyff kunnen zijn.
@moveyourmind: dit is een uitspraak van Rolls zelf. If you have to ask the price you cant afford it.
@rolov: Dat is ook een heel mooie.
@alfaromeoman: hoe duur wordt hij dan? Ik lees net 250k in ponden en dat is 4 ton in euro’s vermoed ik. Wat kost een phantom ? Half miljoen toch?
@rolov: als je hem op grijs kenteken zet zal hij zomaar €200.000,- minder duur worden denk ik. (Geen BPM)
@alfaromeoman: te groot? Is net zo lang als een a8L
Hij is niet zo saai als een Bentayga, maar het lijkt zo wat te veel op Rolls-Royce stijlelementen gefotoshopt op een SUV.
Ik kan nog steeds niet wennen aan de ingebouwde campingklapstoeltjes in de kofferbak.
@daihatsucuore: ik ook niet, het enige echt praktisch nut wat ik kan bedenken is als je met lekker weer door de McDrive wil en het op de parkeerplaats op wilt eten.
@daihatsucuore: het is wachten tot de eerste instagrammer met de Cullinan van pappie op pad gaat en zich dan op zo’n stoeltje gezeten door de wijk laat scheuren.
Foto 4….. tis net een xc90 om te zien, alleen dan tig x zo duur 😅😂
Op die smalle achterlichtjes na is het wel een hele gave wagen!
Achterin lijkt het wel een ouderwetse koets met die hoge ramen. Past wel bij het merk.
@jaapiyo: Ik zier er vooral dit in. De natte droom van Britse taxichauffeurs. Move over Mercedes E-Klasse.
Zeer indrukwekkend, maar echt mooi vind ik ‘m niet… Had ik ook niet verwacht aangezien ik eigenlijk geen enkele SUV fraai vind (met uitzondering van de Stelvio.
@racerx: F-Pace en Range Rover ook niet?
@mvdd: De Velar kan er ook nog wel mee door…
@racerx:
Serieus, de Stelvio?? Prima kar hoor, maar die neus, het lijkt wel een wrattenzwijn, een Giulia die in de hoogte is uitgelubberd. Maar wat jij wilt, zeg ik altijd maar.

Ontopic:
Dit ding is overdonderend, dat is goed voor een Rolls. Groter en chiquer gaat het niet worden. Of dit mooi is, is eigenlijk niet relevant. Uiteraard is hij niet echt mooi, maar daar gaat het gewoon niet om bij deze auto. Doen ze toch goed, neem de Urus, soort van concurrent, maar zo overklast door deze, Bentayga, idem dito…
@stationcar: Smaken verschillen inderdaad, ik vind de Stelvio voor een SUV echt prima geslaagd.
Dit ding is zo absurd dat ie eigenlijk wel gaaf is 🙊
Moet er nog even aan wennen denk ik.

Shmee heeft intussen al een gedetailleerde video erover online staan!
https://www.youtube.com/watch?v=sBTduczd5QA
@TimmiX: Wel respect hoor. Hij is er altijd als eerste bij, en dan inderdaad ook nog met gedetailleerde info. Beter dan wat persfoto’s..
@amg65: ja ze zijn helemaal hip aan het doen bij Rolls-Royce anno 2018. Maar vind het zeker een leuke actie en ze hebben hem idd al goed ingelicht.
@TimmiX: arrogant mannetje die shmee, en nee heeft niets met jaloezie te maken
@fritzel: Ach ja , na de gebruikelijke irritante intro in al zijn filmpjes wordt het mannetje al een stuk minder vervelend. Goede video wel!
@timmix: Zo op video stukken beter dan op foto’s. Een deel neem ik terug van wat ik gezegd heb in mijn eerste comment.

Indruk maakt hij zeker, maar ik zou de Cullinan naast andere SUV’s willen zien. Het heeft in ieder geval een tijdloos design dat makkelijk 10 jaar meekan.
Toch wel een hele mooie auto geworden! Natuurlijk hij heeft iets weg van de Volvo XC90, dit kan alleen maar gelden als een compliment richting de ontwerpstudio van Volvo.
Niet heel verrassend.
Wel hulde dat ze gewoon een fatsoenlijk formaat ramen zijn gemonteerd. Je kunt tenminste fatsoenlijk naar buiten kijken. Hoef je dat glimmende interieur niet te zien in ieder geval.
Nu is het wachten op de Cullinan PHEV
Rappers, voetballers en anderen wiens inkomen omgekeerd evenredig met hun ontwikkelingsniveau is.
@alfapeter: dus?
@bizzarrini: Dus @alfapeter stopt bij deze met muziek luisteren en naar voetbal kijken
@lekkaah: Waarom zou ik dat doen, los van het feit dat voetbal me niet interesseert en Rap niet mijn smaak is? Waarom überhaupt enige conclusie trekken uit mijn comment?
@alfapeter: deze reactie past mooi bij jouw eerste comment hierboven
@lekkaah: Tip: Neem jezelf minder serieus, het leven wordt een héél stuk gemakkelijker.
@bizzarrini: Dus koop ik nooit een Cullinan, al val ik ook onder de noemer inkomen omgekeerd evenredig met ontwikkelingniveau, zij het in de andere richting. (ironiemodus)
Op foto 4 vind ik hem erg mooi, nog “ouderwets” vierkant. Ik mis alleen de koplampen van de nieuwe phantom, die zouden hier erg mooi op staan.
Vraag me trouwens af hoe groot deze in werkelijkheid is, aangezien de phantom al een gigantisch bakbeest is.
Gaverdamme wat ordinair. Ideale rapper/voetballer auto
Een Roller met neerklapbare achterbank en een lay-out van een London Taxi. Dear lord…
Niet heel erg geslaagd imo. Maar goed, foto’s zeggen niet alles natuurlijk maar het lijkt alsof deze qua design een generatie achterloopt op de nieuwe Phantom.
Volvo XC90 meets Phantom meets Range Rover in schaal 1.5x zi groot.
Ik heb helemaal niks met SUV ’s maar deze vind ik mooi en stijlvol op deze foto’s.
Heeft geen concurrenten zo.
Afzichtelijk, maar dat heb ik met alle SUV’s.
Kon slechter, betayga iemand… foto 10 doet mij aan een Range denken.
Also, de achterkant doet me een beetje aan een Jeep Compass 🤔

http://image.trucktrend.com/f/46211571+q80+re0+cr1/2014-jeep-compass-limited-rear.jpg
Een toonbeeld van wansmaak en totaal buiten het concept wat Rolls Royce ooit vertegenwoordigde.
Range rover 2.0
Het ding doet me denken aan een oude Range Rover. Ook zo’n hoekig design.
@viezefreddyw: lijkt mij toch een redelijk compliment.
Zeker als je hem vergelijkt met de Levante en Bentyaga..
Wanstaltig hok. Ideaal voor de Eljero Eliaatjes onder ons.
Die stoeltjes zijn natuurlijk bedoeld om mee door de normale wijken te rijden terwijl je achterop zit en briefjes van 100 over het gepeupel uitstrooit.
@gulli: Dat deed Van Rossum 20 jaar geleden al!
@cossiekiller: J.P. Van Rossem dus. Autocorrect…
Niet een fatsoenlijke foto van de achterkant? Gewoon recht van achteren?
Een range rover met een rolls royce frontje. Maar eerlijk is eerlijk, hij is “mooier” dan de Bentayga. Maar goed, dat is opzich niet zo’n hele moeilijke presentatie.
Hey, een Range Rover Phantom!
Wauw. Die donkergrijze is echt heel gaaf geworden met dat witte interieur met houtfineer en blauwe accenten. Die rode is ook niet lelijk, maar daar zien de velgen eruit alsof ze door een 14-jarige zijn behandeld met plasti-dip.
Dat doet BMW weer goed. Waar ik bij de Bentgegay en de Lambo SUV een echte VAG gevoel krijg, krijg ik niet het gevoel dat ik hier naar een opgekalefaterd BMW zit te kijken.

Of ik het mooi vind is een tweede, maar als ik zoveel geld aan een SUV zou uitgeven zou ik wel meer het gevoel hebben dat ik waar voor mijn geld krijg in zn exclusiviteit. Dat heb ik weer niet bij de Bentgegay.
@Rick-dos:

Dat komt nog. Heb je X7 preview gezien van Autogefuhl vorige week. Weliswaar geheel in camo maar bijzonder informatief.
De testen in de woestijn zijn nu al legendarisch: https://www.youtube.com/watch?v=UBr-Qk8YQIE
Net als de testen in de sneeuw en op de Nurnburgring https://youtu.be/7EVn_pUruG4 !!
Zo lelijk als ik de Bentayga vind, zo mooi vind ik deze. Chique, ja bijna elegant zelfs…en dat voor een SUV.
@rhellema: Ook wel logisch aangezien hij de looks heeft van een Phantom. Alleen dan flink verhoogd.
@skinnybmw: of zijn dat toch de looks van een Rolls Royce?
De verkopen van de Phantom gaan een knauw krijgen. Zou zelf voor een Range Rover gaan. Wel erg goed gelukt.
Het paleis van Versailles op wielen, onpraktisch, opzichtig en vooral gebouwd voor mensen die niets bereikt hebben buiten in de juiste familie geboren te worden.
Een beetje een kruising van een Range Rover en een Londense taxi.
Ik vind dit echt een alles vernietigende eindbaas. Hij staat bovenaan de voedsel (SUV) keten. Je ziet het meteen, de Bentayga mag niet eens z’n veters strikken en Range Rover zal respectvol knikken.
Ben er zelf niet weg van. Ook al zou ik het geld hebben, zou ik deze Rolls niet kopen.
De Phantom kan ik begrijpen, maar dit is echt mislukt naar mijn mening. Dan vind ik de Bentayga beter gelukt, terwijl de Bentayga ook geen schoonheid is.

Mercedes snapt het en heeft voor ieder wel wat. Wil je een sportievere SUV de GLE, wil je een ruime gezins SUV de GLS. Ben je opzoek naar een ruige, stoere met terreincapaciteiten heb je de echte G-Klasse.
Binnenkort de Maybach versie voor nog meer luxe en comfort. Persoonlijk zou ik gaan shoppen bij Mercedes.
Ik pas. Een Range Rover met een Phantom front. Ze doen ook alles om de arabieren, russen en chinezen te pleasen.
Lijkt me gaaf als grijs kenteken bakkie! 33 euro wegenbelasting per maand en geen BPM :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).