• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niet tof: met 350 km/u je achtervleugel beschadigen

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 augustus 2012 om 17:21 – 46 Reacties

9ff GTurbo1000 met lamme vleugel - Foto: Bridge to Gantry


Stel: je bent met je 1000 pk sterke Porsche vol aan het planken over het rechte stuk op de Nordschleife, wat wil je dan dat je liever niet overkomt? Op nummer 1 staat bij mij een klapband, maar een defect aan de vleugel is waarschijnlijk een goede tweede.

Dit is echter precies wat er gebeurde met deze 9ff GTurbo 1000, het iets minder (maar nog steeds bijzonder) radicale broertje van de Gturbo 1200, en één van de vele 9ff-varianten die op basis van de Porsche 997 GT3 wordt gemaakt.

Toen de coureur 340-350 km/u op de klok had staan op de Dottinger Höhe, het 1,5 km lange rechte stuk van de Groene Hel, had de achtervleugel er tabak van, en besloot onder de immense druk te bezwijken. Tja, als je de grenzen opzoekt, dan heb je natuurlijk een verhoogd risico dat je materiaal het begeeft. No pain, no gain.

9ff GTurbo1000 met lamme vleugel - Foto: Bridge to Gantry

Gelukkig voor de eigenaar, die naar de mooie alliteratieve naam Knut Knuge luistert, sloeg de vleugel ‘slechts’ plat aan een kant, en kon hij de Porker zonder al te veel hoofdbrekens tot stilstand brengen. Maar echt lekker is het natuurlijk niet. Bekijk alle foto’s op Bridge to Gantry!

Ook interessant!

  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, 9ff, geel, GT3, nurburgring, Porsche, tuning

Vorig bericht: « PSA loodst hybride DS5 en 3008 de 14%-bijtelling in
Volgend bericht: Tramontana XTR: nóg extremer [888 pk] »

Lees Interacties

Reacties

  1. smotsholle zegt

    3 augustus 2012 om 17:23

    Jeetje!! makers van die 9ff’s zouden het wel getest hebben lijkt mij! 350 op de klok, met werkende picknicktafel

    Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    3 augustus 2012 om 17:24

    Terug naar de tekentafel voor andere pootjes onder het aanrecht.

    Login om te reageren
  3. civicfk3 zegt

    3 augustus 2012 om 17:25

    Bleh wat een vies mannetje

    Login om te reageren
  4. aallex zegt

    3 augustus 2012 om 17:29

    Kun je nagaan hoeveel krachten er op zo’n vleugel komen te staan :O

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      3 augustus 2012 om 22:01

      @aallex:

      Ja dat kan je. Stel dat de mounting van de vleugel van staal is en je weet dat je e-modulus om en bij de 210GPa is. Reken maar uit.

      Login om te reageren
    • 72bug zegt

      3 augustus 2012 om 22:47

      @aallex:

      Gaat tussen de 50-100 kg, sowieso..

      Login om te reageren
  5. Brutus zegt

    3 augustus 2012 om 17:30

    Als auto’s hun eigenaar kunnen kiezen dan verdien ik zo te zien ook wel zo’n fijne wagen..

    Login om te reageren
  6. TDI-goeroe zegt

    3 augustus 2012 om 17:33

    Nordschleife altijd +10miljoenmiljard en het is op de Döttinger Höhe niet alleen de downforce, het asfalt is ook niet echt glad als een biljartlaken…

    Login om te reageren
  7. ej20g zegt

    3 augustus 2012 om 17:40

    Wordt je blij van, je downforce (deels) weg met 340-350 km/h op de klok. Toch maar de spoiler van de GTurbo1200 laten monteren, die is een stuk steviger.

    Login om te reageren
  8. rotarypowah zegt

    3 augustus 2012 om 17:40

    ’t Geeft wel een tof verhaal voor aan de bar.

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    3 augustus 2012 om 17:42

    Zeker een Chinese copy..

    Login om te reageren
  10. daffy zegt

    3 augustus 2012 om 17:59

    Iets te fragiel dat plankje .
    350 km/h in een Porsche (sick)

    Login om te reageren
  11. bigcar zegt

    3 augustus 2012 om 18:01

    Nekschot de ontwerper, Anyone?

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      3 augustus 2012 om 18:07

      @bigcar: nekschot bigcar, anyone?

      Login om te reageren
      • marokkaanseheld zegt

        3 augustus 2012 om 18:12

        @autogedrocht: Nekschot aan jullie beide. Anyone?

        Login om te reageren
        • smoked zegt

          3 augustus 2012 om 18:17

          @marokkaanseheld: nekschot aan deze 3, anyone?

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            3 augustus 2012 om 18:20

            @smoked:
            Zullen we maar niet doen anders hebben we nu 4 reaguurders minder.

            Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      3 augustus 2012 om 18:21

      Nekschoten vliegen je om de euhh….nek hier, lijkt wel een aflevering van Lucky Luke….

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        3 augustus 2012 om 18:26

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          3 augustus 2012 om 19:27

          @bozewolf: Hahahahaahaha

          Login om te reageren
          • smoked zegt

            3 augustus 2012 om 19:55

            @E34M5Touring: hij is sneller dan het licht :)

            Login om te reageren
            • SimonMc zegt

              3 augustus 2012 om 21:50

              @smoked: Dan zijn schaduw !

              Login om te reageren
              • smoked zegt

                3 augustus 2012 om 22:49

                @SimonMc: oops shame on me :$

              • SimonMc zegt

                4 augustus 2012 om 22:21

                @smoked: Het is u vergeven, mijn zoon.

        • mercedesclk350 zegt

          3 augustus 2012 om 22:32

          @bozewolf: nou ja, het is precies wat @E34M5Touring zei…

          Login om te reageren
  12. autogedrocht zegt

    3 augustus 2012 om 18:25

    Ben jij jolly jumper?

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      3 augustus 2012 om 18:28

      @autogedrocht: die was voor E34M5Touring,

      darn android

      Login om te reageren
  13. mercedesclk350 zegt

    3 augustus 2012 om 18:33

    Heb geen vleugel achterop, maar kan ook geen 350…

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      3 augustus 2012 om 18:51

      @mercedesclk350: OHW ik dacht altijd dat jou CLK op 350 km/h begrensd was aan je nick te zien.. foutje!

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        3 augustus 2012 om 19:18

        @lamborgfan: nee, dat is de naam (voor de non-autofan-kneusjes onder ons)

        Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      3 augustus 2012 om 20:34

      @mercedesclk350: jou reactie is de meeat nutteloze reactie die ik ooit gezien heb.. :P

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        3 augustus 2012 om 22:27

        @dutchiehd: tja, wat moet ik anders zeggen? Nutteloze dingen kunnen ook leuk zijn heur…

        Login om te reageren
  14. mashell zegt

    3 augustus 2012 om 19:57

    Les 524: heb niet al te veel vertrouwen in aftermarket toevoegingen aan je auto.

    Login om te reageren
  15. redneckdarian zegt

    3 augustus 2012 om 20:29

    Ik wil die Knut Knuge een +1 geven voor zijn naam!

    Login om te reageren
  16. rikus zegt

    3 augustus 2012 om 21:40

    1000 pk.. Wow..

    Login om te reageren
  17. bruinbeer zegt

    3 augustus 2012 om 22:01

    lol. zo’n spoiler is echt niet voor de sier blijkt maar weer…

    Login om te reageren
    • Scorso zegt

      4 augustus 2012 om 11:21

      @bruinbeer: Wel, op een Porsche die 350+ gaat, niet nee… Op een ‘getunede’ Opel Corsa, VW Golf of een andere petjesauto, NIET! ;)

      Login om te reageren
      • Davidov zegt

        11 januari 2014 om 04:03

        @Scorso: Bij een petjesauto wel bedoel je? :P

        Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    3 augustus 2012 om 22:07

    Slecht ontworpen.
    Gewoon een tuner die het gewoon was van het zo te doen en er nooit bij nagedacht heeft dat het misschien zwaarder belast zou kunnen worden.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 augustus 2012 om 22:23

      @Hupke: 9ff is gewoon een tuner? Zozo?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        4 augustus 2012 om 23:31

        @SimonMc:

        Ja dat hebben ze zoëven toch wel bewezen. Tenzij er een olifant op geland is die ook 350km/u ging hebben ze toch echt wel een grove fout/nalatigheid begaan.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          5 augustus 2012 om 02:51

          @Hupke: En jij weet zeker dat deze spoiler in 100% goede staat was toen hij vertrok? Kom op…Kan goed zijn dat iemand net voor de rit nog z’n strijk erop had gedaan.

          Ik wil maar zeggen…Kan zijn dat het een berekeningsfout was natuurlijk, maar die spoiler kon al verzwakt zijn door een niet direct zichtbare beschadiging, en als je tegen 100 per uur rijd, kan dat misschien niet erg zijn, maar 350? Vraag me af om een Bugatti Veyron zelfs 350 haalt met z’n spoiler uitgeklapt…

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            5 augustus 2012 om 10:16

            @SimonMc:

            Klopt wat je zegt maar ervanuitgegaan dat er op voorhand niets mis was is dit toch echt een onvergefelijke fout voor 9ff.

            Login om te reageren
  19. Frankypanky zegt

    4 augustus 2012 om 00:41

    Zo!
    Kunnen we straks een terugroep-actie verwachten van 9ff??

    Login om te reageren
  20. 3246cm252kw zegt

    4 augustus 2012 om 02:23

    Apart! Zou die toch wel moeten kunnen hebben…. Gelukkig is het goed afgelopen maar voor dat geld wat die wagen heeft gekost zou ik toch goed over de gelen zijn! :-)

    Login om te reageren
  21. buckdanny zegt

    5 augustus 2012 om 12:07

    Bij een veyron gaat de spoiler ook omlaag bij een bepaalde snelheid, om minder luchtweerstand te hebben. Veyron doet dit wel op een iets orthodoxere manier.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North