• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

PSA loodst hybride DS5 en 3008 de 14%-bijtelling in

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 augustus 2012 om 16:33 – 46 Reacties

Citroën DS5 in Frankfurt


Belangrijk nieuws voor wie graag zakelijk een dieselhybride rijdt, maar hier geen 20% bijtelling over wenst te betalen: zowel Peugeot als Citroën hebben een hap CO2 van hun modellen afgebeten en manoeuvreren ze nu allemaal de 14% bijtelling in.

Of je in de markt bent voor de presidentiële DS5 HYbrid4, of een hybride 3008, danwel 508 (die al 14%-bijtelling had): ze zijn tot 1 januari 2013 (wanneer de grens naar 87 gram zakt) met 14% bijtelling verkrijgbaar. De 508 was dit al, de andere twee modellen hadden tot voor kort nog een CO2-uitstoot van 99 gram/km, en zaten daarmee (ook vóór 1 juli nog) in de 20%-categorie.

Op dit soort modellen uit het hogere segment scheelt een BPM-vrijstelling behoorlijk, en dat merken we in de prijs. Kost de goedkoopste DS5 HYbrid4 momenteel € 45.150,-, na de aanpassing wordt dit € 38.990,-. Tel uit je winst.

Voor de particulier is niet alleen de lagere aanschafprijs, maar ook het wegvallen van de wegenbelasting een opsteker. We houden de verkoopcijfers de komende maanden in de gaten, eens kijken of dit een nieuw publiek aanboort.



Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

14%-bijtelling, 20%-bijtelling, 3008, 508, Citroen, Diesel, ds5, HYbrid4, Peugeot

Vorig bericht: « Jaguar XF Sportbrake prijzen, incl. nieuwe instapdiesel
Volgend bericht: Niet tof: met 350 km/u je achtervleugel beschadigen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    3 augustus 2012 om 16:39

    Zou de ds5 dan toch nog een verkoopsucces worden?
    Ik hoop van wel, daar ik het een mooie verschijning vind tussen het overwegend grijze leaseblik.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 augustus 2012 om 17:03

      @jrk68: Shit, wilde ik hem net in ’t zilvergrijs gaan leasen..

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        3 augustus 2012 om 17:16

        @kaasboerin:
        Dan wordt het nog steeds geen grijs (lees saai) leaseblik.

        Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      3 augustus 2012 om 21:23

      @jrk68: eindelijk een echt mooie 14% auto (op de Fisker na, maar die is niet voor het grote publiek). Ik zou ze ook een verkoopsuccesje met deze auto gunnen. De DS5 is eindelijk weer een auto met een gewaagd, maar geslaagd, uiterlijk.

      Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    3 augustus 2012 om 16:42

    Dit gaan ze bij VAG niet leuk vinden… komen zijn aan met een bejaarde Passat en een belegen Touran en 20%, lol.
    Komt het mischien toch nog een beetje goed met PSA

    Login om te reageren
  3. The360box zegt

    3 augustus 2012 om 16:43

    En nu maar hopen dat meer mensen een DS5 kopen, leasen, huren.

    Login om te reageren
  4. smotsholle zegt

    3 augustus 2012 om 16:43

    De DS serie van Citroen is een prachtige lijn!! Mooier dan de gemiddelde lease Audi, BMW of Skoda Octavia!! De DS5 is hierbij absoluut geen uitzondering

    Login om te reageren
  5. robinio zegt

    3 augustus 2012 om 16:49

    En daarom klopt deze wetgeving niet, door een bepaalde grens te passeren scheelt het ineens 7.000 euro. Gewoon betalen voor wat je rijdt, worden sportwagens ook weer betaalbaar.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 augustus 2012 om 17:01

      @robinio:
      Moet je eens opletten waar dat allemaal voor geldt :

      – maximumsnelheid
      – drank
      – rijbewijs halen
      – stemrecht krijgen
      – trouwen
      – eigen bedrijf beginnen
      – leerplicht
      – studeren
      – sex
      – belasting betalen
      – ziektekosten

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      3 augustus 2012 om 17:02

      @robinio:
      Ook sportwagens kunnen ze op deze manier aan de co2 regeltjes laten voldoen.
      Ze zullen echter nooit goedkoop worden, daarvoor worden er simpelweg te weinig verkocht.

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        3 augustus 2012 om 18:55

        @jrk68: Vink bij de M3 de DCT bak aan en er gaan zo een paar duizend Euro van de prijs af.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          3 augustus 2012 om 19:02

          @RoT___:
          Die blijft duur wat je ook aanvinkt/srapt.
          Robinho bedoelt betaalbaar als in onder de 40k.
          En hoe lekker een m3 ook kan zijn het blijft er uit zien als een sjonnie 3 serie. Een echte sportwagen wordt het dus nooit.

          Login om te reageren
          • robinio zegt

            3 augustus 2012 om 22:17

            @jrk68: Wat ik bedoel is dat je voor een sportwagen die je als tweede auto hebt en waar je weinig kilometers in maakt erg veel moet betalen voor uitstoot die je nooit gaat uitstoten. In Amerika koop je een GT-R voor het geld wat wij hier voor een 370z betalen, daar ben ik jaloers op.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              3 augustus 2012 om 22:28

              @robinio:
              Die prijsverschillen zitten hem maar voor een klein deel in de uitstoot.
              ik heb in 2005 voor een RX8 gekeken en die was in de US 25000$ bij een koers van 75 eurocent.
              In Nederland werd dat dus 49995 euro.
              En in 2005 had je nog geen slurprax anders was dit nog veel erger geworden.
              Die tax valt op een Elise bvb heel erg mee daar die makkelijk 1:16 haalt en toch moet je minimaal 45k neerleggen en dat is toch echt alleen maar omdat de ontwikkelings kosten over relatief weinig auto’s afgeschreven moeten worden.

              Login om te reageren
        • robinio zegt

          3 augustus 2012 om 22:20

          @RoT___: En inderdaad, dat bepaalde opties soms duizenden euro’s schelen terwijl het verschil in gram uitstoot minimaal is.

          Login om te reageren
  6. bsxc2 zegt

    3 augustus 2012 om 16:51

    Volgens mij is die CO2 uitstoot gewoon gelogen,auto’s van dit formaat kunnen dit gewoon niet halen.Ik hoop dat hier snel iets tegen gaat gebeuren.

    Login om te reageren
    • pininfarina zegt

      3 augustus 2012 om 16:56

      @bsxc2: Je bedoeld vast bij Mercedes-Benz kunnen auto’s van dit formaat dit gewoon niet halen? Even goede vrienden.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      3 augustus 2012 om 16:59

      @bsxc2:
      Waar baseer jij die wijsheid op?
      De uitstoot wordt door een onafhankelijk instituut gemeten volgens een vastgestelde methode.
      Het is dus niet de fabrikant die maar wat roept.

      Ok er is o.a. bij vag weleens software gevonden die deze cyclus als zodanig herkent en daar de motorloop op optimaliseerd maar het blijft de verantwoordelijkheid van het meetinstituut om ervoor te zorgen dat ze dat herkennen.

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      3 augustus 2012 om 17:01

      @bsxc2: de cijfers worden volgens dezelfde methode bepaald als bij de Duitsers maar hebben die diesel hybrides? Nee, he? Waarom zou dit dan niet kunnen? Omdat je het in de praktijk niet haalt… Tja maar maken we de metiing reeeler dan scoren die duitse modellen met 20% bijtelling ook opeens veel slechter. Vernieuwende techniek is wat de Fransen hier een kleine overwinning bezorgd. Terecht in mijn ogen.

      Login om te reageren
      • bsxc2 zegt

        3 augustus 2012 om 17:09

        @w0o0dy: Dus als ik een Mercedes ster heb als avatar dan moeten jullie Mercedes gaan afkraken.
        In de praktijk haal je deze waardes nooit met auto’s van dit formaat, jullie zouden beter moeten weten.

        Login om te reageren
        • pininfarina zegt

          3 augustus 2012 om 17:14

          @bsxc2: Co2 uitstoot word niet gemeten in de praktijk omdat dit geen vastgestelde omstandigheden zijn. Om iedereen een eerlijke meting te geven moet dit dus in een afgesloten ruimte. Zo’n meting kan dus nooit waarheidsgetrouw zijn maar komt de eerlijkheid wel ten goede. Duh.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 augustus 2012 om 17:18

          @bsxc2: de relevantie van die waardes is alleen ter onderlinge vergelijking. Is jouw gebruik exact gelijk aan de testcyclus, dan haal je ze ook. Maar omdat iedereen de auto verschillend gebruikt komt vrijwel niemand op de vastgestelde waarde uit. Is normaal maar dat snapt niet iedereen, het niet het verbruik dat de fabrikant voor die auto in jouw situatie beloofd.

          Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          3 augustus 2012 om 17:19

          @bsxc2:
          Waar lees jij in de reacties op jouw stelling dat er iemand Mercedes afkraakt?

          Login om te reageren
      • bsxc2 zegt

        3 augustus 2012 om 17:12

        @w0o0dy: Mercedes heeft trouwens de E300 Bluetec Hybrid.

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 augustus 2012 om 18:28

      @bsxc2:
      Fransen, waar de benzine altijd idioot duur is geweest, dus was er een noodzaak voor spaarzame motoren.
      En dat kunnen ze gewoon goed. Da’s een Franse traditie.

      Een tijdje heeft VAG nog zuiniger motoren kunnen bouwen, maaaaarrrr de zgn TDi of pompverstuiver Diesels van VAG waren veel vervuilender.
      Hetzelfde dat de common rail een Italiaanse uitvinding is, geen Duitse.
      Ze zijn wel naar Bosch toe gegaan om de techniek te ontwikkelen.
      Dus om alles over 1 kam te scheren is nogal kort door de bocht.
      Vergeet niet dat anno 1955 Citroën gewoon De Lat heeft gelegd voor de moderne auto, mbt gebruikte materialen,
      (o.a. plastic en kunststoffen), vering, comfort en wegligging.
      Om maar niet te praten over de stroomlijn van de DS……

      Login om te reageren
  7. bruttus zegt

    3 augustus 2012 om 16:52

    Meesterlijke auto die ds5. vol snufjes en pktjes voor een best prijsje en kosten zijn minimaal. wat wil je nog meer?

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      3 augustus 2012 om 18:35

      @bruttus: geld.

      Login om te reageren
  8. b0ss zegt

    3 augustus 2012 om 17:01

    Het verbaasd mij hoe gemakkelijk de uitstoot kan worden aangepast met een paar gram naar beneden. Als dit zo makkelijk is, waarom heeft de Fisker Karma dan nog steeds 51 gram Co2 uitstoot per kilometer, 1 gram te veel voor de 0% bijtelling categorie…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 augustus 2012 om 17:21

      @b0ss: omdat de Nederlandse markt belangrijk is voor Citroen en Peugeot. Maar zo onbelangrijk voor Fisker dat het voor hun de moeite niet waard is. We zijn immers maar een klein onbeduidend land dat over het algmeneen niks van Amerikaanse auto’s moet hebben.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        3 augustus 2012 om 17:49

        @mashell: Klopt, maar mag ik hier aan toevoegen dat de homologatie van de PSA-auto’s wel degelijk Europees is. Er is zeer waarschijnlijk wel gekeken naar ons (strenge) belastingstelsel, want daar lijken de auto’s op afgesteld.

        En wanneer het hier in de juiste categorie valt, doet dat het in een groot deel van het buitenland zeker.

        Login om te reageren
      • b0ss zegt

        3 augustus 2012 om 18:52

        @mashell:
        Nederland is zeker niet een klein onbeduidend land voor Fisker. Op de U.S.A. na, zijn er in Nederland de meeste Fiskers verkocht. en dan heb ik het niet over ‘per hoofd van de bevolking’, maar in totalen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          4 augustus 2012 om 09:17

          @b0ss: Eventjes gecontroleerd, je hebt gelijk na de VS is de Nederlandse markt de 2e markt voor Fisker. Wel zo’n 10 procent van de afzet. Maar in totaal gast het tot juni in Nederland om maar 112 stuks! Fisker is gewoon te klein om er nog een paar gram af te schaven. Qua verkoop zitten ze trouwens precies tussen concurrenten A8 en 7 serie.

          Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    3 augustus 2012 om 17:02

    Blijft echt een gaaf ontwerp. Futuristisch, en heel subtiel zitten er designelementen in die verwijzen naar het verleden. En anders dan anders, zoals het merk het betaamt.

    Login om te reageren
  10. Carreza zegt

    3 augustus 2012 om 17:26

    Hopelijk krikt dit de verkoopcijfers van Citroën wat op. Samen met die DS3 Cabrio die op de markt komt, moeten ze de komende maanden toch wat betere cijfers kunnen voorleggen.

    Login om te reageren
  11. civicfk3 zegt

    3 augustus 2012 om 17:28

    Geweldige auto de DS5, staat geregeld op een bedrijventerrein in de buurt een witte met black chrome pakket (dus zwarte stripts op de motorkap). Geweldig!

    Login om te reageren
  12. maurits123 zegt

    3 augustus 2012 om 18:38

    Mooie auto!
    Helaas veelste duur voor een franse auto.

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      3 augustus 2012 om 19:04

      @maurits123:

      Moet je voor de gein eens de configurator opstarten van Citroen, een full option DS5 met 200pk benzine motor (handgeschakelt) is even duur als een kale Audi A4 met 210pk benzine motor.

      Login om te reageren
  13. subzero079 zegt

    3 augustus 2012 om 18:55

    DS5 is idd een prachtige auto. Verkoopcijfers vallen tot nu toe tegen. Net als bij de DS4 overigens, die ik zelf rij. Eigenlijk onbegrijpelijk want beide modellen vind ik persoonlijk echt top, in kwaliteit en design. Maar het is misschien iets te afwijkend van de grijze norm die in nederland lijkt te gelden? Ben benieuwd of deze maatregel de verkoop weet te boosten.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      3 augustus 2012 om 18:58

      @subzero079: Denk dat een hoop mensen afhaken gezien de EGS bak, zou voor mij ook een reden zijn om hem te laten staan. Meerdere keren mee gereden, maar ik kan er maar niet aan wennen.

      Login om te reageren
      • civicfk3 zegt

        3 augustus 2012 om 19:05

        @RoT___:

        Dat kan ik mij voorstellen, zou zelf daarom ook voor de THP200 gaan mocht ik een DS5 kopen, die is namelijk wel handgeschakelt.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          3 augustus 2012 om 19:10

          @civicfk3:
          Ach het zal de doelgroep boeien, die hebben een grote ruime auto met weinig bijtelling.

          Login om te reageren
  14. subzero079 zegt

    3 augustus 2012 om 19:08

    @rot, dat zou kunnen, al denk ik zelf dat de kritiek op de EGS bak overtrokken is. Maar je moet er idd mee leren rijden.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      3 augustus 2012 om 19:12

      @subzero079:
      Dat komt omdat testers alleen maar vol willen en dan is zo’n bak minder in zijn element.

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      3 augustus 2012 om 20:18

      @subzero079: Het is inderdaad van een kwestie van er mee leren rijden. De stukken die ik met zowel de DS4 als DS5 met EGS heb gereden waren +/- 45 minuten, puur om even een goede indruk van de auto’s te krijgen. Ik heb me daar wel flink zitten storen aan de bak, puur omdat hij niet doet wat ik van hem verwacht, zoals:
      – Op een rotonde opschakelen naar 3 en dan bij het verlaten van de rotonde over op het volgende punt.
      – Na een bocht terugschakelen waardoor je vol in de gordel hangt.
      – Met het gaspedaal proberen het schakelpunt op te vangen, maar dat hij dan niet schakelt.
      En zo kan ik nog even door gaan. Gelukkig hebben ze een paar flippers gemonteerd, dat voorkomt de ergernissen al een hoop.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      3 augustus 2012 om 20:26

      @subzero079: Je bewijst zelf al het tegendeel: Als veel mensen er ‘blind’ moeite mee hebben, dan is de bak gewoon niet genoeg door ontwikkeld/afgestemd op de doelgroep (en dus is de kritiek terecht).

      Login om te reageren
  15. superfred zegt

    4 augustus 2012 om 08:30

    Ik snap niets van al dat commentaar op de egs. Prima bak, maar niet gaan rijden alsof het een volautomaat is. Dat is het nieten werkt dus ook niet zo. De sensodrive. Die was r*k. Vanaf eb6v al beter, egs is gewoon goed. Als gerobotiseerde bak. Niet als automaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North