Niet voor relifundi’s: de nieuwe Ultima Evolution

Auteur: , 33 Reacties

Het Britse Ultima begon ooit met de GTR en Can-Am, en deze zijn inmiddels in een nieuw jasje gestoken. Bij een nieuwe look hoort ook een nieuwe naam, en dus heten ze voortaan Ultima Evolution Coupé en Convertible.

De hardcore trackspeeltjes zijn nog steeds verkrijgbaar met een Chevrolet LS V8 in het midden, die te tunen is van 350 tot 1020 bhp, afgerond zo’n 1.030 Europse pk’s.

Het topmodel spuugt ook nog eens een slordige 1.300 Nm op de wielen, waarmee met de juiste tractie een 0-96 sprint in 2,3 seconden mogelijk is. Van stilstand naar 160 en 240 km/u duurt respectievelijk 4,9 en 8,9 seconden. Als je wilt kan je met de nieuwe Evolution snelheden van 240mph (~ 390 km/u) halen, aldus de trotse Britten op hun Facebook-pagina.



33 reacties

Hoe raak je in godsnaam het vermogen kwijt om sneller dan een Nissan GT-R naar de 96 te sprinten. Boven de 150 zal het best allea zoek rijden wat als supersnel geklassificeerd kan worden, maar zo snel sprinten met zo’n lichte auto met alleen achterwielaandrijving lijkt mij een heel karwei.

Als ik een Ultima zou kopen, zou ik er een doen met een lekker standaard blok. Lekker betrouwbaar, goedkoper en toch al heel erg snel. En met een standaard V8 zal ik mijn handen al vol hebben!
@gtwillem: 335 banden achter… En ongeveer 1000kg gewicht icm een lange 1e versnelling gok ik
@w0o0dy: dan nog is het een lastige opgave. 1.300nm, ook op 335 is nog altijd bizar veel. Dus je zal heel voorzichtig met het gaspedaal omgaan om er uit uiterste te halen. Zwaardere Vipers met minder koppel hebben al moeite het goed kwijt te kunnen.

Laat ik het anders formuleren: de opgegeven acceleratie zal misschien een keer haalbaar zijn, als alle omstandigheden perfect zijn, maar het is niet een dupliceerbare tijd.
@gtwillem: het lagere gewicht maakt wel dat dit apparaat een stuk makkelijker wegtrekt dan een Viper die 500/600 kilo zwaarder is.. En de versnellingsbak/eindtrap kunnen beter gekozen zijn…
@w0o0dy: dat lagere gewicht is juist een nadeel. Er is minder massa dat de wielen naat beneden drukt en zorgt voor grip.
@gtwillem: ik heb ooit een rondje mee mogen rijden in een Can Am. Allereerst een bizarre ervaring en wielspin tot in zijn 3. Deze had 5-600pk dan nog ‘maar’.
@gtwillem: helaas dat is niet juist. Ja je verliest iets aan tractie door een lager gewicht, maar snelle sprint tijden haal je vooral ook door gewicht uit de auto te halen. Het enige is dat de initiële grip om de boel in beweging te krijgen iets lager is… Maar de kracht die er voor nodig is om minder gewicht op gang te brengen is ook lager… Lichter is dus wel degelijk sneller als je voldoende grip hebt. Een lichte auto kan verder prima op nog zachter rubber uit de voeten dus je kunt daar extra tractie halen. Betere/zachtere compound. Als je een vrij lange eerste versnelling hebt dan kun je zonder schakelen de 100 halen en dat is geen probleem want motor heeft minder moeite met zo’n lange versnelling in… een lichte auto. Nm is immers de kracht die nodig is om een bepaald gewicht te verplaatsen..
@w0o0dy: in principe heb je gelijk, maar dan wel met een hele grote mits: de achterwielen moeten het vermogen wel kwijt kunnen. Zeker voor de 0-100 sprint is een behoorlijke druk op de achterbanden essentieel. Dat is ook de reden waarom een 911 GT2 sneller op de sprint dan een C6 ZR-1: ondanks het hoge vermogen wn het lage gewicht, kan de Porsche het beter omzetten en voorwaartse drang doordat er een complete motor op de achteras drukt.

Dus als je 335 sectie semislicks eronder legt met een hele lange 1e versnelling is het dus zeker mogelijk, maar het blijft wel een kunstje dat de betere stuurman kan doen, en niet elke AB reaguurder ;-)
@gtwillem: tja een klein beetje wheelspin moet je wel rekening mee houden ;-)
http://youtu.be/P3y7qbSCB44
@w0o0dy: hahaha, dat is precies wat ik dacht dat zou gebeuren. Tricky om van zijn plaats te krijgen. Te veel gas en je staat alleen maar het asfalt plaatselijk te verwarmen. Wel leuk dat je met een relatief beperkt budget een P1 het snot voor de ogen kunt rijden!
@gtwillem: maar het kan altijd gekker… Dus hebben een paar lui een Nelson Racing 7.0 twin turbo achterin een Ultima gezet… 1750pk en …. Veel teveel koppel… 1500nm zal het zeker zijn…. 0-100 in de eerst versnelling in 2.7 sec op racing slicks… Yikes, this thing is scary!!

https://youtu.be/JVXtTdgPfjQ
@gtwillem: gelukkig mag je zelf kiezen. Alleen de versnellingsbak is altijd een 911
@gtwillem:
Vergelijk het met de Ariel Atom: vederlicht, 2WD en verkrijgbaar met hoge tot giga vermogens. Maar bij onafhankelijke acceleratiemeting bleek de minder gemotoriseerde in de praktijk bij een aantal tests sneller op de standaardsprint (fabriekopgaven tot 100km/u bleven ver buiten beeld) dan de topmotorisering, simpelweg omdat het vermogen beter te doseren was. Zie o.a. Autocar tests.
Ultiem track day speeltje
Niet echt mooi, wel gaaf!
Belachelijk snel. Hoeveel botten breek je eigenlijk als je zo snel naar de 100 sprint?
Wat kost het bouwpakket
@xiran: jij wilt een auto met 1000pk zelf in elkaar knutselen? Ik pas voor een ritje. Toch bedankt.
@Thijsj: neej joh ik vind 300 pk op 1000 kg al meer dan genoeg.
@xiran: enige reden die ik kon bedenken om mij toch overboord te krijgen en je noemt het. Wanneer gaan we bouwen?
@Thijsj: ik ben aan het sparen, ik ga eerst kijken in de fabriek in Engeland. Ik schrik alleen een beetje van een porsche versnellingsbak.
@xiran: maarrre over 2 jaar naar me studie ben je de eerste. De toelating schijnt alleen een drama te zijn. Via engeland etc etc.. maar het blijft een drama.
@xiran: hahahaha, stel je voor. Oei, ik heb een paar boutjes over… . Ach, wat maakt het uit bij 390km/u. Als je ziet welke voorwaarden Bugatti stelt om een keer 10minuten 400km/u te rijden.
@roppp: ik had ooit schroeven over bij t opnieuw opbouwen van mn scooter jaren geleden, die liep 100+. Ik leef nog steeds, maar als ik er op terugkijk zou ik dat niet weer aandurven.
Ik heb dit dus veel liever als een ferrari oid. super gaaf dit!
Met alleen rwd in 2,3 sec naar 100. Dag Bugatti Veyron. Lekker hoor!
Wut 390…nee dankje in een bugatti lijkt het me al eng laat staan in deze kart
@janmetdelangeachternaam: Wie bang leeft, gaat ook bang dood.
@clarkson: zei clarkson :p
@clarkson: beste vent die niet bang is tienden van seconden voordat dit ding met een rotgang tegen een statisch object klapt..
@w0o0dy: Ja maar dat moet je ook gewoon niet doen.
Eigenlijk eentje die wel gewoon bestaat ;)
Een deftige foto van de voorkant zou niet misstaan, maar blijkbaar heeft Ultima die niet in de aanbieding. Wel leuke detailprentjes op http://www.ultimasports.co.uk/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).