Nieuwe A1 is open, maar waarom dan toch file op de A6?

Auteur: , 36 Reacties

De maandagochtendblues sloeg toe op 's lands snelwegen.

Nieuwe A1 is open, maar waarom dan toch file op de A6?

Het zal je niet ontgaan zijn dat de A1 richting Amsterdam is vernieuwd. Dat ging niet altijd even soepeltjes, maar toch werd de weg uiteindelijk vrijgegeven voor verkeer. Kennelijk levert dat voor menig kuddedier in de ochtendspits een sticky situation op, want vanochtend stonden er flinke files op de A6 bij Almere.

Vreemd genoeg ontstaan de files juist doordat tussen Almere en Amsterdam extra asfalt is gelegd. Waarschijnlijk moeten de automobilisten “wennen” aan de nieuwe situatie (is ook spannend allemaal) en leverde dat de extra vertraging op, die ongeveer 45 minuten bedroeg. Rijkswaterstaat hoopt dat het na verloop van tijd vanzelf beter gaat.

Foto via VID



36 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ik snap het wel. Nou moet je nog meer banen over voordat je onnodig links kunt rijden. Dat is even wennen natuurlijk….
@e34m5touring: Is funny cuz it’s true.

Als ik op een vijfbaansweg helemaal rechts rij, en er rijdt weer eens een slaapkop op een lege snelweg op de middelste baan, dan ga ik er ook niet meer helemaal links voorbij. No way dat het gevaarlijk is voor de verkeersveiligheid als je er 2 banen rechts van langs gaat. Die persoon kan nimmer schrikken, daarvoor zou die op moeten letten namelijk, en gelet op het feit dat ie niet op de juiste baan rijdt onderschrijft dat dat nou net is wat ie niet doet.
@Stefje: haha dat is precies wat ik ook denk. Probleem is dat ik altijd bang ben dat als zon druif toch niet oplet hij/zij ook ineens kan bedenken een paar banen op te schuiven zonder reden en zoder te kijken.
@kle500: daarom moet je er dan ook zo hard mogelijk voorbij.
@Stefje: sterker nog, ik doe dat op 3baans al niet meer… als iemand langer links blijft hangen dan ga ik er wel ergens anders voorbij
@Stefje: Ja ik kreeg rijles in de randstad en heb altijd geleerd dat je plek rechts is. Maar mijn zusje kreeg les in Wageningen en daar hebben ze haar geleerd dat je beter in het midden kan blijven rijden want als je niet van rijbaan hoeft te verwisselen dan oogt dat lekker rustig!
@dutchcourage86: met een beetje verkeersinzicht is het inderdaad handig even op de 2e baan te blijven bij in- en uitvoegstroken, of naar de linkerbaan te gaan als je ziet dat iemand wil invoegen.
Dat heeft ze in Wageningen dus goed geleerd.
@dennisdd: dat even naar de linkerbaan gaan om een ander te laten invoegen moeten ze tijdens het lessen heel goed in de hersenen rammen. Regelmatig maak ik mee dat ze me geen ruimte gunnen om in te voegen. Dan moet ik of afremmen of er langs knallen om in te voegen. Ik doe meestal dat laatste.
@homer55: Dat ligt er aan, de persoon die wil invoegen moet voorrang verlenen aan de mensen die al op de snelweg rijden. Dus als er ruimte voor en achter mij is ga ik niet op zij. Dan is er de mogelijkheid om gas te geven en voor in te voegen of je wacht even en dan achter.
@ronnys: Vind ik eigenwijs. Zolang er de ruimte is ga ik naar links. Dan verloopt het invoegen ook soepeler zonder gas bij of gas los.
@homer55: Dat snap ik en daar heb je ook wel gelijk in. Eerder was ik daar makkelijker in, maar ik heb verschillende keren gehad dat ik met een aanhangwagen rond de 90 reed en op dat moment net werd ingehaald door een auto. Vervolgens proberder de auto die wilde invoegen met 80 zonder kijken probeerde gewoon in te sturen en vervoglens boos werd op mij omdat ik geen ruimte maakte.
Als je aan het eind van de invoeg strook nog maar 80 rijd en niet het benul hebt dat je zelf wilt invoegen en dus rekening moet houden met anderen en nog geen bejaarde van 80+ bent (vaak zijn het “jongeren van 30-40) dan houd het een keer op. Daarom ben ik er wel klaar mee. Ik ga niet remmen omdat iemand anders te beroerd is om gas te geven. Elke normale auto kan 100+ halen aan het eind van de invoeg strook.
Voor vrachtauto’s en ander langzaam verkeer zal ik veel meer mijn best doen om ruimte te maken als dat nodig is.
@ronnys: Ja dat mensen zo traag in durven te voegen verbaast mij ook wel eens.
Whatever… na opening van de vernieuwde A4 moesten de forenzen ook “wennen”. Twee jaar later staan er nog steeds meer files dan ooit…
@cupsport: maar daar is het doorgaande gedeelte van 3 naar 2 banen gegaan. Hier schijnt daadwerkelijk meer asfalt te zijn gekomen. Volgende week maar eens kijken hoe het erbij ligt.
@cupsport: heeft niks te maken met wennen, die specifieke aanpassing slaat als een tang op een varken.
@cupsport: Je bedoelt bij Leiden? Snap ook niet waarom niemand daar de parallelbaan pakt, die is altijd helemaal leeg… En je kan er verderop zo weer op, zonder dat je op de parallelbaan enig oponthoud hebt.
@kliko: sst, zeg dat nou niet. Hou het stil.
@olivier420: ow! sorry! :)
Automobilisten in de spits… het zou verboden moeten worden…
Autorijden.. zo moeilijk is het toch niet?
Tja, mens en verandering, het blijft een wonderlijke combinatie!
Blijven hopen
Stelletje pannenkoeken. Help nieuwe weg! Remmen!!
Fail nummer ontelbaar.. Ik kijk er niet meer van op.
Laten we vooral ‘hopen’ dat het beter wordt? Daar kost het te veel voor.
Het was weer een gezellige lichtjesparade vanmorgen.

Hue? Meer asfalt= minder files? Dat zei onze minister dinges toch?
@pomoek: Minder lange files, dat wel. Maar de files worden vooral breder. ;-) Dat laatste roepen ze liever niet. Slim voorliegen is nu eenmaal politiek.
@automotivedesigner: Liever een file die 10x zo breed is, dan die 10x zo lang is of 10x zo lang duurt.
Only in Holland.. Beschamend dit. De zoveelste flater. Waar gaat het telkens mis?
@alper: Het duurt te lang voor dat alles af is. Dan vinden ze weer een of andere zeldzame hagedis en gaat het project vertraging oplopen. Dat was toch ook zo bij de “ruit” bij Eindhoven? Waren ze eindelijk klaar na vier jaar plus nog een hoop vertraging en staat er nu weer file.
@pinut187: men kan toch vooraf al daarmee rekening houden dat er zogenaamd iets “exotisch ” wordt gevonden. Neem dat mee in je project planning. Misschien wordt het tijd dat we een prestatie afspraak gaan afspreken met de ministerie. Ik betaal me suf aan belastingen. Dan verwacht ik ook een normaal stukje infrastructuur zonder al te grote vertraging. Ik bedoel als reiziger van de NS krijg je ook een compensatie bij een vertraging. Tijd om als mobilist te gaan “omdenken”.
Alsof mensen door een paar extra rijbanen ineens wel zin krijgen om Maandagochtend zo snel mogelijk op hun werk te komen…

Zo aan het begin van de week wil iedereen, een paar uitslovers daargelaten, gewoon even lekker treuzelen om het weekend zo lang mogelijk uit te rekken. Mag een mens ook gewoon even kalm aan op gang komen…
Voor dit soort automobilisten is de autonome auto dus een mooie uitvinding. Kunnen wij liefhebbers er gewoon rustig tussendoor scheuren.
Schitterend natuurlijk die nieuwe A1. Maar op de a6 richting Amsterdam is niks veranderd. Daarbij kan langzaam rijdend verkeer niet in 2 seconde naar de 100. Oftewel file moet invoegen op normale weg creƫert file. Lijkt mij niet zo gek. Ik heb heerlijk de spitsstrook genomen, die een soort van af is.
Hehhe grappig

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).